Reinstallation af OS X uden formattering
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 11:06

Hejsa,

Jeg går med skumle tanker om at reinstallere min OS X, da jeg synes at
den er gået hen og blevet lidt langsom. Jeg har efterhånden også pillet
og rodet i så meget (og derefter glemt hvordan man fjernede det igen),
at en ny installation ikke ville skade.

MEN... jeg har kun én OS X partition på min Cube's 60 GB harddisk og jeg
har ca. 40 GB filer i mine home-mappe. Jeg vil meget gerne undgå at
skulle lave backup af alt og reformatere, da det vil tage ustyrligt lang
tid (CD brænding...). Jeg har også en Mac OS 9 partition, som dog også
er fyldt næsten helt op. Den bliver ikke rigtigt brug...

Er det muligt at slette alt OS X halløj (undtaget indholdet af min
home-mappe og evt. installerede programmer og så installere forfra? Der
ligger jo et hav af filer i sådan en OS X installation og jeg vil gerne
være sikker på, at de alle bliver slettet. Det der med en installation
oven på en gammel installation er ikke lige mig...

Min plan har dog tidligere været at oprette flere partitioner, så jeg
kan adskille OS X fra mine egne filer, men der er vel ikke noget værktøj
til OS X (eller OS X kompatibelt), som kan redigere i partitionstabellen
uden en formatering, eller hur?

En sidste mulighed: Jeg har en FreeBSD maskine kørende, som har en 20 GB
harddisk. Ville det være muligt at få min OS X maskine til at lave en
tar+gzip på hele min home-mappe og overføre den til FreeBSD-maskinen i
ét go? Det vil også bevare rettighederne på filerne, ik'?

Jeg ser frem til nogle gode forslag fra vores lokale Unix eksperter

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 11:22

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> [...]
> tar+gzip på hele min home-mappe og overføre den til FreeBSD-maskinen i
> ét go? Det vil også bevare rettighederne på filerne, ik'?

Jo, sagtens, men der er noget med resourceforks og alting, hvor tar
normalt fejler og hvor folk siger man skal bruge ditto.

Mit standard stunt med andre Unix'er er at lave en "cd $HOME/..; tar
cf - brugernavn" og så pipe det eller andet sted hen. Så er det også
nemt at pakke en bruger ud.

> Jeg ser frem til nogle gode forslag fra vores lokale Unix eksperter

Jeg svarer _kun_ på grund af den linie ;)

Der ligger iøvrigt så meget skramel i Library at du måske skal
overveje også at slette den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 11:45

In article <kkznxinxup.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jo, sagtens, men der er noget med resourceforks og alting, hvor tar
> normalt fejler og hvor folk siger man skal bruge ditto.

Og ditto kan det samme som tar?

> Mit standard stunt med andre Unix'er er at lave en "cd $HOME/..; tar
> cf - brugernavn" og så pipe det eller andet sted hen. Så er det også
> nemt at pakke en bruger ud.

Det var også lidt det jeg havde tænkt mig. Jeg har læst på lektien og er
nået næsten igennem Mac OS X Unleashed som er _MEGET_ anbefalelsesværdig
til andre (eller kommende) OS X brugere, som vil mere end bare at bruge
GUI'en.

Det vil være muligt at pipe det til gzip først og så sende den afsted,
ik'?

> Jeg svarer _kun_ på grund af den linie ;)

Så var det jo godt, at jeg tog den med

> Der ligger iøvrigt så meget skramel i Library at du måske skal
> overveje også at slette den.

Det var også min mening.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 11:52

> Og ditto kan det samme som tar?

Det ved jeg ikke.

> Det vil være muligt at pipe det til gzip først og så sende den afsted,
> ik'?

Joda - det er en af hovedfiduserne ved pipes, men du kan også bare
bruge "z" flaget til tar.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 12:03

In article <kkfzzas45v.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Joda - det er en af hovedfiduserne ved pipes, men du kan også bare
> bruge "z" flaget til tar.

Den kan gunzippe selv. Smart.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 11:58

On Wed, 26 Jun 2002 12:05:33 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> den er gået hen og blevet lidt langsom. Jeg har efterhånden også pillet
> og rodet i så meget (og derefter glemt hvordan man fjernede det igen),

Jeg havde haft samme fornemmelse i flere måneder men et tordenvejr tog
beslutningen for mig, idet min Mac OS X installatioin efter strømsvigtet
ikke længere var bootbar.

> [...]
> være sikker på, at de alle bliver slettet. Det der med en installation
> oven på en gammel installation er ikke lige mig...

Ja boot fra CD i single user mode, mount din partition i read/write mode

omdøb (og flyt) din home mappe med 'mv /Users/rene /rene.old'

slet alt andet end /rene.old i roden af disken med henholdsvis
'rm -R' (mapper) og 'rm -f' (filer)

Hvis du har programmer du ikke ønsker at geninstallere i /Applications
eller i /Libbary skal du selvfølgelig at flyttte dem eller tage backup.

Jeg vil som hr. Ravn anbefale dig at du opretter en ny home mappe da den
gamle sikkert også er *klistret* til.

Øvelsen kan anbefales, min installation som stammede fra oktober var
efterhånden så patchet en genistallation gjorde godt. Nu ved jeg i højere
grad havd det er jeg har gjort og ikke mindst hvad jeg _ikke_ skal gøre

> [...]
> kan adskille OS X fra mine egne filer, men der er vel ikke noget værktøj
> til OS X (eller OS X kompatibelt), som kan redigere i partitionstabellen

FWB, men så hænger du også på driveren Jeg har én gang for meget
eksperimenteret med at slette FWB's driver fra pdisk og efterfølgende gen-
aktiveret Apples driver. resultatet blev ikke helt godt.

> [...]
> tar+gzip på hele min home-mappe og overføre den til FreeBSD-maskinen i
> ét go? Det vil også bevare rettighederne på filerne, ik'?

Jo men du skal bruge 'ditto' istedet for 'tar' for ikke at smidde recurce-
grenene væk.

> Jeg ser frem til nogle gode forslag fra vores lokale Unix eksperter

Jeg blander mig nu alligevel

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 12:10

In article <2n6cfa.a98.ln@g4.reippuert.dk>,

> Jeg havde haft samme fornemmelse i flere måneder men et tordenvejr tog
> beslutningen for mig, idet min Mac OS X installatioin efter strømsvigtet
> ikke længere var bootbar.

Øv. Surt show.

Bliver OS X ikke langsommere med tiden? Min fars iMac 350 Mhz har også
OS X, men den bliver næsten ikke brugt og er derfor ret "frisk". Den
lader til at starte programmer hurtigere end hos mig, selvom jeg har en
G4'er og en noget hurtigere harddisk. Det undrer mig lidt.

> [...]
>
> omdøb (og flyt) din home mappe med 'mv /Users/rene /rene.old'
>
> slet alt andet end /rene.old i roden af disken med henholdsvis

rm -Rf plejer at funke fint. Er det skidt?

> Hvis du har programmer du ikke ønsker at geninstallere i /Applications
> eller i /Libbary skal du selvfølgelig at flyttte dem eller tage backup.

S'føli.

> Jeg vil som hr. Ravn anbefale dig at du opretter en ny home mappe da den
> gamle sikkert også er *klistret* til.

Det er også mest mine filer, som jeg er ude på at gemme. Min Library
mappe skal skabes på ny.

> Øvelsen kan anbefales, min installation som stammede fra oktober var
> efterhånden så patchet en genistallation gjorde godt. Nu ved jeg i højere
> grad havd det er jeg har gjort og ikke mindst hvad jeg _ikke_ skal gøre

Det er lige præcis det jeg mener. Man har efterhånden prøvet lidt for
mange ting, som man ikke ville gøre nu. Jeg kan dog ikke klage over
stabiliteten, for udover et par panics pga. USB-lyd problemer, så er den
superstabil og jeg vil aldrig, _aldrig_, gå tilbage til Mac OS 9!

> FWB, men så hænger du også på driveren Jeg har én gang for meget
> eksperimenteret med at slette FWB's driver fra pdisk og efterfølgende gen-
> aktiveret Apples driver. resultatet blev ikke helt godt.

Nej, fy!

> Jo men du skal bruge 'ditto' istedet for 'tar' for ikke at smidde recurce-
> grenene væk.

OK.

> Jeg blander mig nu alligevel

Du er ihvertfald blevet meget mere ekspert end mig, så det er helt i
orden! Jeg er endelig ved at komme igennem Mac OS X Unleashed, som er en
SUPER bog, hvis man vil lære at bruge OS X fuldt ud. Det kan dog godt
være, at den efterhånden er for "nem" for dig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 12:15

> [...]

> lader til at starte programmer hurtigere end hos mig, selvom jeg har en
> G4'er og en noget hurtigere harddisk. Det undrer mig lidt.

Allerhøjest med mængden af skrammel der er i hukommelsen som lige
skal skubbes ud inden der er plads til at læse nye programmer ind.

Måske også lidt defragmentering af disken, men med et moderne
filsystem (hvor Apples vist er nogenlunde) er det ikke et problem.

> rm -Rf plejer at funke fint. Er det skidt?

Man skal huske at dobbeltchecke inden man trykker return. Især som root.

> [...]
> SUPER bog, hvis man vil lære at bruge OS X fuldt ud. Det kan dog godt
> være, at den efterhånden er for "nem" for dig.

Morten har bare langt om længe hittet ud af at han er Unix-nørd :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 13:05

On 26 Jun 2002 13:15:10 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:
> René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Morten har bare langt om længe hittet ud af at han er Unix-nørd :)

newbie, wann-be og nocvice er vist mere rammende

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 13:15

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> newbie, wann-be og nocvice er vist mere rammende

Jo, men dit _sande_ kald er Unixnørd Der er det også meget, meget
nemmere at rode rundt i systemdrivere og besynderligere
konfiguraitonsfiler!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 14:10

On 26 Jun 2002 14:15:23 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jo, men dit _sande_ kald er Unixnørd Der er det også meget, meget
> nemmere at rode rundt i systemdrivere og besynderligere
> konfiguraitonsfiler!

Konfig filer, ja tak (såfremt de er dokumenteret og syntaksen er til at
forstå)

systemdrivere, nej tak - det er grunden til at jeg bliver på min mac.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 16:29

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Konfig filer, ja tak (såfremt de er dokumenteret og syntaksen er til at
> forstå)

Det er de sjældent og syntaksen er altid mystisk.

> systemdrivere, nej tak - det er grunden til at jeg bliver på min mac.

Jeg kan garantere dig at det har den også...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 16:39

On 26 Jun 2002 17:28:42 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det er de sjældent og syntaksen er altid mystisk.

mja, men der også de dejlige der er pænt kommenteret, eks leafnode og slrn

> Jeg kan garantere dig at det har den også...

Det ved jeg - fordelen er at jeg behøver ikke pille ved dem, da Apple har
klaret det Var det ikke en af årsagerne til at du valgte mac OS X?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 20:22

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> mja, men der også de dejlige der er pænt kommenteret, eks leafnode
> og slrn

Lær XML. Det går verden imod.

> Det ved jeg - fordelen er at jeg behøver ikke pille ved dem, da Apple har
> klaret det Var det ikke en af årsagerne til at du valgte mac OS X?

Joda. Laber hardware, kombineret med at hardwaren bare virker. Det
gør den skam også, netop fordi jeg ikke går og piller ved alting :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : N/A

Dato : 26-06-02 23:26

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 23:26

> Jeg går ud fra at du meber konfigurations filer a la dem Apple selv
> anvender. De er ok (bortset fra den manglende dokumentation) - mens
> syntaksen i en .emacs fil rent ud sagt er mystisk, mest fordi den
> type konfigurationsfiler ikke er dokumenteret i form af udkommenterede
> eksempler.

Et typisk problem når man skriver programmer der læser og skriver
konfigurationsfiler, er netop at det er kedeligt og bøvlet at skrive
den del af programmet der indlæser og gemmer konfigurationerne.
Fordelen ved at have en XML-fil, er at man kan beskrive træer i stedet
for fla'e filer, at man får Unicode forærene (dvs alle slags tegn i
hele verden) og at det er tudenemt at indlæse og gemme via en passende
standardkomponent.

Min vurdering er at alle nye ikke-trivielle programmer, vil bruge
XML-baserede konfigurationsfiler fremover.

> Jeg kan også styre mig.

Det er en ny og spændende fortolkning af ordet "styresystem"?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 13:32

In article <kkofdyqojl.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Allerhøjest med mængden af skrammel der er i hukommelsen som lige
> skal skubbes ud inden der er plads til at læse nye programmer ind.

Lige præcist mht. det, så synes jeg at min OS X laver mange flere
page-outs end i starten. Jeg har Entourage, Carracho, iTunes, Terminal
og en browser åben + evt. et par andre programmer skiftevis. Hvordan kan
det æde mere end 500 MB RAM? Lige nu har jeg 4 swapfiler og der kommer
flere til med tiden, selvom maskinen ikke bliver presset. De bliver
heller ikke slettet automatisk.

> Måske også lidt defragmentering af disken, men med et moderne
> filsystem (hvor Apples vist er nogenlunde) er det ikke et problem.

> Man skal huske at dobbeltchecke inden man trykker return. Især som root.

Yep!

> Morten har bare langt om længe hittet ud af at han er Unix-nørd :)

Jeg bliver det nok også på et tidspunkt... men det tager tid!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 13:59

> [...]

> det æde mere end 500 MB RAM? Lige nu har jeg 4 swapfiler og der kommer
> flere til med tiden, selvom maskinen ikke bliver presset. De bliver

Kig i "top" for at se hukommelsesforbruget for de enkelte processer.

Herudover er Entourage et Microsoft produkt og hiver svjv dæmoner i
luften til senere hurtigstart.

> Jeg bliver det nok også på et tidspunkt... men det tager tid!

Der er ingen kongevej til lærdom.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 15:27

In article <kk3cva5h7k.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Kig i "top" for at se hukommelsesforbruget for de enkelte processer.

Jeg HAR siddet og studeret "top", men det ser ikke ud til, at der er en
memory leak el. lign. Det virker bare utroligt, at jeg ved normalt brug
af maskinen (dvs. uden Photoshop o. lign. store programmer) har brug for
4x80 MB i swap.

> Herudover er Entourage et Microsoft produkt og hiver svjv dæmoner i
> luften til senere hurtigstart.

Entourage er tung, det ved jeg, men det er mit foretrukne email-program,
såehh...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 16:33

> Entourage er tung, det ved jeg, men det er mit foretrukne email-program,
> såehh...

Har du mange store mailbokse? Så kunne det her faktisk godt være
synderen aleen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-02 14:44

In article <kkptyehx75.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Har du mange store mailbokse? Så kunne det her faktisk godt være
> synderen aleen.

Der ligger ca. 1,8 GB mails i Entourage, men den læser dem jo ikke ind
før de skal bruges.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-06-02 15:12

> Der ligger ca. 1,8 GB mails i Entourage, men den læser dem jo ikke ind
> før de skal bruges.

Har du nogensinde _kigget_ i alle disse mails?

Vildt stort tal iøvrigt. Sender I iso-images rundt som attachments?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-02 15:18

In article <kk6604kdzx.fsf@mimer.null.dk>,

> Har du nogensinde _kigget_ i alle disse mails?

Ja da, dengang jeg modtog dem.

> Vildt stort tal iøvrigt. Sender I iso-images rundt som attachments?

S'føli !?!? Nej, spøj til side. Det er bare mails fra langt langt
tilbage som jeg gerne vil gemme. Til tider kan der godt komme store
vedhæftninger, men typisk er det mindre filer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 16:32

> [...]

> memory leak el. lign. Det virker bare utroligt, at jeg ved normalt brug
> af maskinen (dvs. uden Photoshop o. lign. store programmer) har brug for

Men er de i brug? Hvad baserer du din informtaion på?

> Entourage er tung, det ved jeg, men det er mit foretrukne email-program,
> såehh...

Det er også standardårsagen til at folk skal putte mere hukommelse i
en PC.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-02 14:44

In article <kku1nqhx8l.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Men er de i brug? Hvad baserer du din informtaion på?

Jeg har nu fået at vide fra Morten, at filerne - som du også antyder -
ikke nødvendigvis er i brug, man har været nødvendige på et tidligere
tidspunkt. Jeg troede, at når filerne var, så blev de brugt.

Er det ikke dumt af systemet, at det ikke sletter disse filer igen? Min
maskine kan sagtens være tændt i uger, men rigtige servere kan jo være
oppe i årevis og de må da få akkummuleret et hav af swap-filer, hvis der
ikke bliver ryddet på.

Altså Outlook?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-06-02 15:11

> Altså Outlook?

Microsoft produkterne Office og Outlook, ja.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Holm

Dato : 26-06-02 14:17

> [...]
> det æde mere end 500 MB RAM? Lige nu har jeg 4 swapfiler og der kommer
> flere til med tiden, selvom maskinen ikke bliver presset. De bliver

Jeg syntes endnu ikke opdaget mere en swapfil, det er da her man kan se
det (udklip fra terminal :
[mac27:/var] macteam% cd vm
[mac27:/var/vm] macteam% ls
swapfile0

har Shadowgoogle, filemaker 5.5, IE, Entourage,exel, word, Mail
Calulator, suppen(i classic) og terminal åben..

kigger jeg det forkerte sted ?
--
Michael
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 15:29

In article <1fee4wk.1g0slocrr7t34N%virkerikke@anthro.dk>,
virkerikke@anthro.dk (Michael Holm) wrote:

> [...]
>
> har Shadowgoogle, filemaker 5.5, IE, Entourage,exel, word, Mail
> Calulator, suppen(i classic) og terminal åben..

Næhh... det er nok nærmere min maskine der er spøjs. Jeg har f.eks. ikke
brugt Classic i flere måneder og det er jo ellers en resourceæder.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 15:41

On Wed, 26 Jun 2002 16:28:53 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Næhh... det er nok nærmere min maskine der er spøjs. Jeg har f.eks. ikke
> brugt Classic i flere måneder og det er jo ellers en resourceæder.

Min bruger også sjældent mere en en eller to swap filer (448MB)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 16:03

In article <gpjcfa.4hd.ln@g4.reippuert.dk>,

> Min bruger også sjældent mere en en eller to swap filer (448MB)

Hm... nu kommer der ihvertfald snart en ny OS X på maskinen.

Mht. at lave backup, så har jeg 40 GB fri på min PC'er og det er nok,
men jeg kan ikke helt beslutte mig for, hvordan jeg skal kopiere filerne
over.

For at beskytte resource-grenen ville jeg gerne pakke det ned i et par
store filer, men "tar" understøtter ikke resource-grene og så var det I
foreslog ditto. Det lader dog til, at ditto bare er en
kopieringskommando lig cp, men som understøtter resourcegrene. Det duer
ikke...

Jeg kunne jo stuffe det hele, men da jeg gerne skulle være færdig på
denne side af nytåret, så er jeg ikke vild med den ide. Bliver
resourcegrene egentligt bevaret, når man kopierer til og fra en PC'er
med OS X's SMB-klient? PC'eren har NTFS filsystem.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 16:12

On Wed, 26 Jun 2002 17:03:08 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hm... nu kommer der ihvertfald snart en ny OS X på maskinen.

Husk på at din maskinen ikke nødvendigvis _bruger_ swap filerne blot fordi
de én gang er dannet. De kan være dannet for flere dage siden fordi du fik
startet mange store programmer på én gang.

> Mht. at lave backup, så har jeg 40 GB fri på min PC'er og det er nok,
> men jeg kan ikke helt beslutte mig for, hvordan jeg skal kopiere filerne
> over.

Brug ditto fra komandolinien, eller stuffit fra GUI.

> [...]
> foreslog ditto. Det lader dog til, at ditto bare er en
> kopieringskommando lig cp, men som understøtter resourcegrene. Det duer

Hvorfor ikke, bruger du ikke ntfs på vindåsen?

> Jeg kunne jo stuffe det hele, men da jeg gerne skulle være færdig på
> denne side af nytåret, så er jeg ikke vild med den ide.

Med stuffit _behøver_ man ikke komprimere, man kan nøjes med at pakke.

> Bliver
> resourcegrene egentligt bevaret, når man kopierer til og fra en PC'er
> med OS X's SMB-klient? PC'eren har NTFS filsystem.

Prøv, det kommer vel an på smb klient og server.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-06-02 14:40

In article <cklcfa.4hd.ln@g4.reippuert.dk>,

> Husk på at din maskinen ikke nødvendigvis _bruger_ swap filerne blot fordi
> de én gang er dannet. De kan være dannet for flere dage siden fordi du fik
> startet mange store programmer på én gang.

Aha, det vidste jeg ikke. Det har nok været Virtual PC som jeg bruger en
gang imellem. Alligevel virker det som om, den swapper utroligt meget
til tider. Den hænger dog ikke lige så meget, som jeg tit oplever at
Win2k gør, når den har travlt med at swappe.

> Brug ditto fra komandolinien, eller stuffit fra GUI.

> Hvorfor ikke, bruger du ikke ntfs på vindåsen?

Ville du så kopiere med ditto direkte til PC'en?

> Med stuffit _behøver_ man ikke komprimere, man kan nøjes med at pakke.

Det havde jeg glemt... tak.

> Prøv, det kommer vel an på smb klient og server.

Det virker fint, men den brokker sig en gang imellem. Der virker som om,
at den ikke bryder sig om at tage rigtigt mange filer af gangen og så
har nogle af mine mapper på mystisk vis mistet deres execute-bit så de
ikke kan åbnes... De skal lige rettes inden.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 13:04

On Wed, 26 Jun 2002 13:09:59 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> lader til at starte programmer hurtigere end hos mig, selvom jeg har en
> G4'er og en noget hurtigere harddisk. Det undrer mig lidt.

Det burde ikke blive langsommere, men hvis der er færre biblioteker mm.
de skal indlæses og disk samt directory fil er fragmenteret beyder det sik-
kert noget. Hos mig gforkommer den friske installation også hurtigere, men
jeg *tror* vurderingen er ret subjektiv, idet jeg har en forventning
om at den nye installation er hurtigere.

> rm -Rf plejer at funke fint. Er det skidt?

Jeg var lidt hurtig

Ingen option er til filer, '-R' (og -r) er til mapper, '-f' giver ingen
feedback og kan være *farlig*

Husk også at fjerne usynlige filer og mach kernen

> [...]
> SUPER bog, hvis man vil lære at bruge OS X fuldt ud. Det kan dog godt
> være, at den efterhånden er for "nem" for dig.

mna - jeg tror såmænd godt at jeg kunne få noget ud af den, frem for alt
som opslagsværk.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 13:39

In article <kiacfa.a98.ln@g4.reippuert.dk>,

> [...]
> jeg *tror* vurderingen er ret subjektiv, idet jeg har en forventning
> om at den nye installation er hurtigere.

Jeg har selvfølgelig MANGE flere programmer installeret på maskinen end
han har. Han har næsten kun standardprogrammerne og AppleWorks, hvor jeg
efterhånden har fået akkumuleret et hav af ekstraprogrammer. Det tager
selvfølgelig også resourcer, hvis den skal scanne dem igennem (den skal
vel egentlig kigge efter Services?).

Min disk directory burde være OK, da jeg kører DiskWarrior en gang
imellem, men det har jeg f.eks. aldrig gjort på iMac'en.

> Jeg var lidt hurtig
>
> Ingen option er til filer, '-R' (og -r) er til mapper, '-f' giver ingen
> feedback og kan være *farlig*

Den er effektiv...

> Husk også at fjerne usynlige filer og mach kernen

Efterhånden er jeg nok mere opsat på en komplet reformatering... Der
skal også laves en ekstra partition til eksperimenter med beta-versioner
af OS X

> mna - jeg tror såmænd godt at jeg kunne få noget ud af den, frem for alt
> som opslagsværk.

Jeg har også Mac OS X 10.1 Black Book, men den har jeg slet ikke gået
kigget i endnu. Unleashed er guld værd.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 14:04

On Wed, 26 Jun 2002 14:38:46 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> (den skal vel egentlig kigge efter Services?).

kun under log-ind

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 15:28

In article <j3ecfa.n39.ln@g4.reippuert.dk>,

> kun under log-ind

Den er også lang tid om at være hel klar efter en opstart. Det er nok
det...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 15:39

On Wed, 26 Jun 2002 16:27:48 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Den er også lang tid om at være hel klar efter en opstart. Det er nok
> det...

Bruger du automatisk log-ind?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 15:57

In article <1njcfa.4hd.ln@g4.reippuert.dk>,

> Bruger du automatisk log-ind?

Ja.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 16:00

On Wed, 26 Jun 2002 16:56:33 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]

Tager start lang tid når du ikke bruger automatisk log-in?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 16:13

In article <ttkcfa.4hd.ln@g4.reippuert.dk>,

> Tager start lang tid når du ikke bruger automatisk log-in?

Har ikke prøvet...

--
Mvh.
René Frej Nielsen