Gnus og XEmacs - sagaen fortsaetter
Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 10:38

OK, saa har jeg faaet installeret XEmacs, det skulle vaere bedre har jeg
hoert ude i byen, og indtil videre ser det ogsaa ganske spiffy ud.

Desvaerre kan jeg ikke faa Gnus til at koere i XEmacs, den giver mig
foelgende fejlmeddelelse:

"Gnuserv process exited; restart with `M-x gnuserv-start'"

Og naar jeg forsoeger mig med en 'M-x gnuserv-start' faar jeg samme
besked.

Nogen forslag?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 10:50

On 26 Jun 2002 11:37:34 +0200, Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Nogen forslag?

du har kun installeret xemacs - ikke gnus (ligger vist nok i "sumo" pakken)

Installer sumo eller tilføj til ~/.xemacs/init.el

;--GNUS_v5.8x_parametre--
(add-to-list 'load-path
"/sti-til-gnus/gnus-5.8.8/lisp/")

INFOPATH=$INFOPATH:/sti-til-gnus/gnus-5.8.8/lisp/-lisp/gnus-5.8.8/texi
export INFOPATH
;--SLUT--

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 10:52

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> [...]
>
> "Gnuserv process exited; restart with `M-x gnuserv-start'"
>
> Og naar jeg forsoeger mig med en 'M-x gnuserv-start' faar jeg samme

Brug M-x gnus i stedet. Hvis gnus ikke følger med, skal du installere
den manuelt. Morten kan sikkert fortælle dig hvordan. I din
situation ville jeg også følge Mortens råd og kigge på slnr.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 11:48

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Brug M-x gnus i stedet. Hvis gnus ikke følger med, skal du installere
> den manuelt. Morten kan sikkert fortælle dig hvordan. I din
> situation ville jeg også følge Mortens råd og kigge på slnr.

OK, takker. Nu har jeg fået den til at fungere, og jeg kan endda skrive
danske tegn <woohooo!>.

Vil dog uden tvivl kigge på slrn, nu hvor Morten jo nærmest omtaler den
som CLI-pendanten til suppen.

Nuvel, glæden har dog grænser. Her i Xemacs bliver al citeret tekst
understreget, ligeså URLs og emails. Det højner ikke just
læsbarheden. Er der en lille smart kommando jeg skal skrive i init.el?
Jeg er bange for at det er helt min egen skyld, da jeg i min ivrighed
kom til at slette min 'custom.el'-fil, har den noget med de
understregninger at gøre?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 11:54

> [...]

> Jeg er bange for at det er helt min egen skyld, da jeg i min ivrighed
> kom til at slette min 'custom.el'-fil, har den noget med de

Det må være Mortens afdeling ;) Jeg har ikke rodet med det der, og
det var hans ide!

Har du X11 installeret?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 11:57

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Det må være Mortens afdeling ;) Jeg har ikke rodet med det der, og
> det var hans ide!

Øv! Han er taget på Roskilde, hvilket jo så betyder jeg skal fikse det
selv!? Det er jo uhørt (;

> Har du X11 installeret?

Nej, kan det anbefales?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 12:07

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> Øv! Han er taget på Roskilde, hvilket jo så betyder jeg skal fikse det
> selv!? Det er jo uhørt (;

Eller vente en uges tid...

> Nej, kan det anbefales?

Kun hvis du har noget at bruge det til. Fx kan XEmacs få en hel del
ud af det, mht farver og striber.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 12:21

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Eller vente en uges tid...

(; Ikke noedvendigt, han er _heldigvis_ ikke taget afsted endnu <vinker
til Morten>.

> Kun hvis du har noget at bruge det til. Fx kan XEmacs få en hel del
> ud af det, mht farver og striber.

Noooij, saa har jeg noget at bruge det til.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-07-02 13:53

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Kun hvis du har noget at bruge det til. Fx kan XEmacs få en hel del
> ud af det, mht farver og striber.

.... og Xfaces i Gnus?

-j

--
Hvad med en villa i Transylvanien?
http://janus.dk/malnas_bai

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-07-02 14:11

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> ... og Xfaces i Gnus?

Jeg prøver at begrænse mig til ting jeg faktisk kan se nytten af.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-07-02 14:22

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Jeg prøver at begrænse mig til ting jeg faktisk kan se nytten af.

Jeg spørger bare.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 12:05

On 26 Jun 2002 12:56:37 +0200, Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Øv! Han er taget på Roskilde

Ikke endnu (det er da kun onsdag, ik'?)

> hvilket jo så betyder jeg skal fikse det selv!? Det er jo uhørt (;

lige til statsamtet

> Nej, kan det anbefales?

var det ikke det du satte igang i går iden du skulle ind og
putte?

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 12:14

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Ikke endnu (det er da kun onsdag, ik'?)

Naarh ja, regnede bare med at du skulle ned og drikke dig midt over
inden festivalen startede.

> lige til statsamtet

> var det ikke det du satte igang i går iden du skulle ind og
> putte?

Mjo, det var det maaske nok, men den havde smidt nogle fejlmeddelelser
af sig i nattens loeb, og noget af det var ikke blevet installeret. Dem
kan jeg naturligvis ikke huske, da de ikke gav den fjerneste mening for
mig, men jeg skulle nok have skrevet dem ned.

Anywho, Links virker, Xemacs virker [paa trods af det der med
text-stylingen], screen virker ogsaa, men der kan jeg ikke skrive danske
bogstaver, altsaa hvis jeg skriver 'screen xemacs -f gnus'.

Forsoeger jeg med en 'fink install x11' siger den at den ikke har noget
info for den pakke. Den staar paa 'fink list' uden flag, er der noget
man skal installere inden man kan installere x11? Taenker paa om noget
af det der gav fejlmeddelelser mangler for at koere x11.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 12:31

On 26 Jun 2002 13:13:56 +0200, Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Naarh ja, regnede bare med at du skulle ned og drikke dig midt over
> inden festivalen startede.

Husk at jeg er en voksen ansvarsbevist mand i 30'erne! Desuden kan jeg
slet ikke holde til at feste i så mange dage. Det er jo derfor jeg
tager der ned for at arbeje.

> [...]
> text-stylingen], screen virker ogsaa, men der kan jeg ikke skrive danske
> bogstaver, altsaa hvis jeg skriver 'screen xemacs -f gnus'.

hmm, thats way out of my league, men mon ikke det har noget at gøre med
at screen emulerer en VT100 terminal?

btw gid apple ville levere en ordenlig terminal.app med fuld ANSI
understøttelse og F taster.

> [...]
> man skal installere inden man kan installere x11? Taenker paa om noget
> af det der gav fejlmeddelelser mangler for at koere x11.

pakken heder ikke X11 kig i din icq log

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 12:39

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> btw gid apple ville levere en ordenlig terminal.app med fuld ANSI
> understøttelse og F taster.

Tjah, sådan er det med et Closed Source operativsystem.

Så må man lide og sidde på sine hænder.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 13:57

> Tjah, sådan er det med et Closed Source operativsystem.
>
> Så må man lide og sidde på sine hænder.

eller editere /usr/share/misc/termcap og /usr/share/misc/termcap.db

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 14:02

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> eller editere /usr/share/misc/termcap og /usr/share/misc/termcap.db

Giver det dig ekstra F-taster? Eller klik-på-link funktionalitet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 14:27

On 26 Jun 2002 15:01:34 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Giver det dig ekstra F-taster? Eller klik-på-link funktionalitet?

Ikke mig, jeg er kun novice og aner intet om terminaler. Men der er dér
guldet ligger gemt - en ambitiøs hacker vil sikkert kunne få noget godt
ud af det.

GLterm har klik på link og F taster.

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 13:14

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Husk at jeg er en voksen ansvarsbevist mand i 30'erne!

Bare rolig, det forsvinder naar du faar nogle gyldne draaber indenbords (;

> Desuden kan jeg slet ikke holde til at feste i så mange dage. Det er
> jo derfor jeg tager der ned for at arbeje.

En lille en kan der vel blive tid til?

> hmm, thats way out of my league, men mon ikke det har noget at gøre med
> at screen emulerer en VT100 terminal?

Anyone?

> btw gid apple ville levere en ordenlig terminal.app med fuld ANSI
> understøttelse og F taster.

> pakken heder ikke X11 kig i din icq log

Hvis det er xfree86-base og -rootless du mener, saa er de begge
installerede. Er jeg gaaet glip af noget?

Har lige proevet at installere mc, og det er den der giver problemer:
make[2]: *** [gdkwindow.lo] Error 1
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make: *** [all-recursive-am] Error 2
### make failed, exit code 2
Failed: compiling gtk+-1.2.10-10 failed

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 14:02

On 26 Jun 2002 14:13:43 +0200, Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Bare rolig, det forsvinder naar du faar nogle gyldne draaber indenbords (;

mon dog ?

> En lille en kan der vel blive tid til?

det er muligt

> Hvis det er xfree86-base og -rootless du mener, saa er de begge
> installerede. Er jeg gaaet glip af noget?

nej, så er X installeret start Xdarwin

> Har lige proevet at installere mc, og det er den der giver problemer:
> [...]

ryd op og prøv igen

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 14:13

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> nej, så er X installeret start Xdarwin

eh? Endnu noget jeg aldrig har hoert om. Jeg foeler mig dummere og
dummere. :(

> ryd op og prøv igen

Jeg har to gange ryddet op og efter forsoegene, men den stopper det
samme sted hver gang.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 16:28

Det fejler på gtk (gnome toolkit pakken) og det er en stor og
omstændig sag, som du ikke behøver til kommandolinie brug.

Her fejler Fink, da man ikke kan justere på installationsparameterne.

Den nemmeste måde at installere X på er
http://sourceforge.net/projects/xonx/, istedet for at bygge den selv
fra bunden.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 16:47

> [...]

> omstændig sag, som du ikke behøver til kommandolinie brug.
>
> Her fejler Fink, da man ikke kan justere på installationsparameterne.

Tak, det lyder godt.

Er i gang med at hente den.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 17:09

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> Tak, det lyder godt.
>
> Er i gang med at hente den.

Saa har jeg et nyt spoergsmaal klar:

Fink er installeret paa sin egen UFS partition. XonX vil kun installere
sig paa min OSX partition. Er der nogen mulighed for at installere den
paa min Fink part., hvor alt andet Fink-relateret ligger?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 20:21

> [...]

> sig paa min OSX partition. Er der nogen mulighed for at installere den
> paa min Fink part., hvor alt andet Fink-relateret ligger?

Det skulle ikke være nødvendigt. Den vil smide ting i /usr/X11. Det
er en god ting.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 20:32

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Det skulle ikke være nødvendigt. Den vil smide ting i /usr/X11. Det
> er en god ting.

Fedt, tak for det. Jeg haaber jeg en dag forstaar en smule af det jeg
laver her. (;

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-06-02 01:40

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> eh? Endnu noget jeg aldrig har hoert om. Jeg foeler mig dummere og
> dummere. :(

/Applications/Xdarwin.app

Bruges til at starte X med, enten som rootless eller oven i Aqua.

> Jeg har to gange ryddet op og efter forsoegene, men den stopper det
> samme sted hver gang.

Bruger du stable eller unstable? Jeg vil anbefale dig med at noejes med
stable og evt kopiere uundvaerdlige info og patch filer fra unstable til
stable.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-07-02 13:50

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> Øv! Han er taget på Roskilde, hvilket jo så betyder jeg skal fikse
> det selv!? Det er jo uhørt (;

Morten vedligeholder vel sit navn her i gruppen fra en netcafe på
festivalpladsen?

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-07-02 23:26

On 01 Jul 2002 14:50:04 +0200,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Morten vedligeholder vel sit navn her i gruppen fra en netcafe på
> festivalpladsen?

Nej da,den slags har jeg slet ikke haft tid til i mine ledige stunder,
de er primært blevet brugt til efter endt vagt at fyre den af på 3 øl
og godt humør (kan være ret effektivt hvis øllene indtages på 5
minutter, og tillige billigt hvis de indtages i bagscene områderne)

hvis du med festivalpladsen mener "ude blandt den gemene pøbel", så
færdes jeg ikke sådanne steder jeg har i år ikke én eneste gang
befundet mig syd for hvid scene.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 12:02

On 26 Jun 2002 12:54:05 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det må være Mortens afdeling ;) Jeg har ikke rodet med det der, og
> det var hans ide!

hmrf, læg du bare ansvaret fra dig!

Jeg har ej heller rodet med det. jeg gætter mig blot frem

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 12:00

On 26 Jun 2002 12:48:21 +0200, Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Nuvel, glæden har dog grænser. Her i Xemacs bliver al citeret tekst
> understreget, ligeså URLs og emails. Det højner ikke just
> læsbarheden.

'screen xemacs -f gnus' så får du en terminal med fuld ANSI understøttelse.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-07-02 13:48

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> I din situation ville jeg også følge Mortens råd og kigge på slnr.

Hvad (og hvor) siger Morten om slrn? Efter otte dage ved pool i
Toscana er jeg lidt bagud med news. Dårlig GSM-dækning fra de tyske
jernbaner.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-07-02 23:19

On 01 Jul 2002 14:47:53 +0200, Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Hvad (og hvor) siger Morten om slrn?

At jeg efter den krævede version af slang nu endelig lader sig kompilere
på Mac OS X, har vent gnus & emacs ryggen til fordel for slrn og jed -
dejlige programmer

> Efter otte dage ved pool i
> Toscana er jeg lidt bagud med news.

behøver du træde i det

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-07-02 10:26

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> At jeg efter den krævede version af slang nu endelig lader sig
> kompilere på Mac OS X, har vent gnus & emacs ryggen til fordel for
> slrn og jed - dejlige programmer

Hyggeligt. OSX giver virkelig diversitet. Gad vist om du nogensinde
kommer til at bruge MacSoup igen, når der kommer en udgave til OSX?

> behøver du træde i det

Jada.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-07-02 16:03

On 02 Jul 2002 11:25:34 +0200, Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Hyggeligt. OSX giver virkelig diversitet. Gad vist om du nogensinde
> kommer til at bruge MacSoup igen, når der kommer en udgave til OSX?

Måske, men lige nu tror jeg det ikke, slrn er lækker og kan tilgås
over ssh. Den ligger i øvrigt også på mimer hvis du skulle være i tvivl.

> Jada.

sadist!

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-07-02 23:58

> [...]

> Måske, men lige nu tror jeg det ikke, slrn er lækker og kan tilgås
> over ssh. Den ligger i øvrigt også på mimer hvis du skulle være i

Jeg har skam selv brugt slrn, også i gruppen her. Jeg har aldrig brugt
jed, så jeg brugte Emacs som underliggende editor, og derfra var der
ikke langt til Gnus - selvom jeg tænkte, at slrn tråder pænere og
virker mere let & overskuelig.

> sadist!

Ja.

-j

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-07-02 00:13

> [...]

> jed, så jeg brugte Emacs som underliggende editor, og derfra var der
> ikke langt til Gnus - selvom jeg tænkte, at slrn tråder pænere og

Prøv at smide følgende i din .gnus

(setq gnus-use-trees t
gnus-generate-tree-function 'gnus-generate-horizontal-tree
gnus-tree-minimize-window nil)
(gnus-add-configuration
'(article
(vertical 1.0
(horizontal 0.25
(summary 0.75 point)
(tree 1.0))
(article 1.0))))

Kig efter "Tree Display" i info-siden for Gnus. Ikke helt så fedt som
MacSoup, men et skridt i den rigtige retning

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
+++ATH