/ Forside / Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Delphi/Pascal
#NavnPoint
oldwiking 603
jrossing 525
rpje 520
EXTERMINA.. 500
gandalf 460
gubi 270
DJ_Puden 250
PARKENSS 230
technet 210
10  jdjespers.. 200
Broadcast med Clientsocket
Fra : Michael


Dato : 26-06-02 10:20

Delphi 4

Jeg har en klient del og en server del som jeg gerne vil havde til at finde
hinanden uden at jeg på forhånd fortæller dem hvilken IP de hver især har.
Jeg har tænkt på at jeg måske kunne få klient delen til at sende en
broadcast når den blev startet op, noget i retningen af, -juhuu her er jeg
(IP), hvor er du (IP) - og så svare server delen, - jeg er her (IP) -, og
så køre det bare eller hva'? Kan jeg gøre det og i så fald hvordan gøres
det, altså sende en broadcast?

Kan i evt. anbefalde nogle Delphi bøger omkring Client/server.

/michael



 
 
Harald (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Harald


Dato : 27-06-02 13:00

"Michael" <michael@danfamily.org> skrev i en meddelelse
news:3d19872f$0$184$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Delphi 4
>
> Jeg har en klient del og en server del som jeg gerne vil havde til at
finde
> hinanden uden at jeg på forhånd fortæller dem hvilken IP de hver især har.
> Jeg har tænkt på at jeg måske kunne få klient delen til at sende en
> broadcast når den blev startet op, noget i retningen af, -juhuu her er
jeg
> (IP), hvor er du (IP) - og så svare server delen, - jeg er her (IP) -, og
> så køre det bare eller hva'? Kan jeg gøre det og i så fald hvordan gøres
> det, altså sende en broadcast?

Brug NMUDP til at sende en broadcast med.

Mvh
HK



David A. D. Konrad (27-06-2002)
Kommentar
Fra : David A. D. Konrad


Dato : 27-06-02 13:15

"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse news:3d1afe39$0$1470

> Brug NMUDP til at sende en broadcast med.

Hvordan vil du egentlig gøre det? Er hosten ikke defineret vil en "Null
remote address" UDPSockError blive rejst.

Man er over et netværk nødt til på én eller anden måde at definere
modtager/afsender på et vist niveau. Ellers kan en "broadcast" i princippet
fare jorden rundt i uendelig tid. Den måde jeg kan forestille mig ApoX få
løst sit problem på, er at køre op imod et fast hostname, via en bestemt
port, hvis IP så kan være defineret dynamisk. Enten skal klienten have en
mulighed for at slå hostadressen op, eller også skal hosten kende sine
klienter.



Harald (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Harald


Dato : 27-06-02 13:49

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:afevhj$kro$1@sunsite.dk...
> "Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse news:3d1afe39$0$1470
>
> > Brug NMUDP til at sende en broadcast med.
>
> Hvordan vil du egentlig gøre det? Er hosten ikke defineret vil en "Null
> remote address" UDPSockError blive rejst.

Jeg gik sådan set ud fra at han snakker om lokalt netværk og så sender man
jo bare til broadcast adressen.

> Man er over et netværk nødt til på én eller anden måde at definere
> modtager/afsender på et vist niveau. Ellers kan en "broadcast" i
princippet
> fare jorden rundt i uendelig tid. Den måde jeg kan forestille mig ApoX få
> løst sit problem på, er at køre op imod et fast hostname, via en bestemt
> port, hvis IP så kan være defineret dynamisk. Enten skal klienten have en
> mulighed for at slå hostadressen op, eller også skal hosten kende sine
> klienter.

En datapakke kan aldrig fare rundt i uendelig tid pga. "Timeto live"
tælleren.

Mvh
HK




David A. D. Konrad (27-06-2002)
Kommentar
Fra : David A. D. Konrad


Dato : 27-06-02 14:15

"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse news:3d1b09c4$0$1440

> > > Brug NMUDP til at sende en broadcast med.
> >
> > Hvordan vil du egentlig gøre det? Er hosten ikke defineret vil en "Null
> > remote address" UDPSockError blive rejst.
>
> Jeg gik sådan set ud fra at han snakker om lokalt netværk og så sender man
> jo bare til broadcast adressen.

Ikke for at være besværlig, men så bliver server-adressen jo defineret,
eller hur? Sender jeg lokalt f.eks 10.0.0.100 eller denne maskine's
servernavn får jeg naturligvis respons tilbage - men det var jo netop det
Michael ville undgå...

> En datapakke kan aldrig fare rundt i uendelig tid pga. "Timeto live"
> tælleren.

Jeg skrev også i princippet. TTL vil iøvrigt kunne betyde at en eventuel
multicast/broadcast aldrig når frem til den server han ultimativt set ønsker
at connecte sig til...Og hvordan sætter du TTL på TNMUDP? Man når frem til
den af dig benævnte broadcastadresse, og får respons, men bliver den
modtaget "længere ude" i systemet? I en lille test jeg kreerede er det ikke
tilfældet...




Harald (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Harald


Dato : 27-06-02 15:39

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aff310$gq$1@sunsite.dk...
> "Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse news:3d1b09c4$0$1440
>
> > > > Brug NMUDP til at sende en broadcast med.
> > >
> > > Hvordan vil du egentlig gøre det? Er hosten ikke defineret vil en
"Null
> > > remote address" UDPSockError blive rejst.
> >
> > Jeg gik sådan set ud fra at han snakker om lokalt netværk og så sender
man
> > jo bare til broadcast adressen.
>
> Ikke for at være besværlig, men så bliver server-adressen jo defineret,
> eller hur? Sender jeg lokalt f.eks 10.0.0.100 eller denne maskine's
> servernavn får jeg naturligvis respons tilbage - men det var jo netop det
> Michael ville undgå...

Det jeg havde fået ind i mit hoved var at Michael have et lille lokalt
netværk på f.eks. 10 maskiner hvor de enkelte maskiner har fået tildelt
IP´numrene f.eks. 192.168.0.2 > 192.168.0.11 enten fast eller via DHCP. I
dette tilfælde vil det jo ikke være noget problem at benytte TNMUDP med IP
adressen 192.168.0.255 og sende en besked til en bestemt port som serveren
så lytter på også vha. TNMUDP.

> > En datapakke kan aldrig fare rundt i uendelig tid pga. "Timeto live"
> > tælleren.
>
> Jeg skrev også i princippet. TTL vil iøvrigt kunne betyde at en eventuel
> multicast/broadcast aldrig når frem til den server han ultimativt set
ønsker
> at connecte sig til...Og hvordan sætter du TTL på TNMUDP? Man når frem til
> den af dig benævnte broadcastadresse, og får respons, men bliver den
> modtaget "længere ude" i systemet? I en lille test jeg kreerede er det
ikke
> tilfældet...






David A. D. Konrad (27-06-2002)
Kommentar
Fra : David A. D. Konrad


Dato : 27-06-02 16:09

"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse news:3d1b237f$0$1460

> Det jeg havde fået ind i mit hoved var at Michael have et lille lokalt
> netværk på f.eks. 10 maskiner hvor de enkelte maskiner har fået tildelt
> IP´numrene f.eks. 192.168.0.2 > 192.168.0.11 enten fast eller via DHCP. I
> dette tilfælde vil det jo ikke være noget problem at benytte TNMUDP med IP
> adressen 192.168.0.255 og sende en besked til en bestemt port som serveren
> så lytter på også vha. TNMUDP.

Ja - det er da rigtigt - på *den* måde...Jeg havde dog opfattet hans
spørgsmål sådan helt generelt, og når du her taler om et specificeret
"range" af IP-numre, i dit eksempel 10, ville problemet da kunne løses ved
slet og ret at pinge de 10 kendte adresser indtil man fik en serverreply.
Iøvrigt : Hvis vi taler om DHCP kunne serveren slåes op, og problemet ville
være ikkeeksisterende. Jeg synes løsningen forudsætter en bestemt tolkning
af det stillede spørgsmål, men hvad ved jeg )





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177496
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408490
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste