/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Bekendelser og spørgsmål
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 26-06-02 10:25

Da jeg arbejder på en folkeskole med PC-er, har jeg brug for at kunne
være fortrolig med Windowsplatformen, bl.a. programmer som ikke findes
til Mac. Jeg skal kunne kontrollere, at hjemmeproduceret materiale vil
fungere m.m.
Jeg er også træt af at være holdt uden for muligheder som f.eks.
Netbank.
I sidste uge besluttede jeg så at gå ud og købe en PC. Alt hvad Mac-en
kan, skal naturligvis laves på Mac. PC-en måtte derfor gerne være med
skrabet kapacitet.
Jeg gik efter en billig desktopmodel. Hos Fredgaard faldt jeg imidlertid
for en bærbar Toshiba, et nedsat demonstrationseksemplar, som på ideel
måde vil løse mine problemer. Den tager ikke ekstra plads op i den
omfangsrige maskinpark. Den kan kobles til skolens netværk i
arbejdstiden. Og den skulle også kunne kobles på min G3. Det er endnu
ikke prøvet. Men nu er det sommerferie. Og så får vel studeret alt det
kloge, jeg har arkiveret fra debatten om ftp.

Så er der det med printer. Jeg har to printere. HP DeskJet 930C. Det er
jo ikke en netværksprinter. Man flytter USB-kablet fra Mac til PC. Nemt
nok. Men det ville være sjovere, hvis man havde en switch-dims eller
lignende. Findes det?

Jeg har også en Apple LW 4/600 PS. Er det en netværksprinter? Er der
mulighed for, at den sideordnet kan sluttes til min G3 og PC-en - via
serielport eller parallelport?

 
 
Jakob Schmidt (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Schmidt


Dato : 26-06-02 10:52


Ja, skønheden har tit trange kår.

ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Jeg er også træt af at være holdt uden for muligheder som f.eks.
> Netbank.

Jeg skiftede min bank ud i stedet for at skifte platform. Det har jeg ikke
fortrudt. JyskeNetbank er sikkert ikke den mest flashy netbank, men den
virker fint, og min bankrådgiver er flink.

Jae - dvs. jeg er stadig nødt til at starte Classic env. op og køre en gammel
Netscape for at bruge netbank - det er jeg forresten sur over. Jeg skriver
til dem, når jeg lige gider.

--
Jakob

Hans Huttel (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Hans Huttel


Dato : 26-06-02 14:56

Jakob Schmidt skrev:

> Ja, skønheden har tit trange kår.
>
> ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:
>
> > Jeg er også træt af at være holdt uden for muligheder som f.eks.
> > Netbank.
>
> Jeg skiftede min bank ud i stedet for at skifte platform. Det har jeg ikke
> fortrudt. JyskeNetbank er sikkert ikke den mest flashy netbank, men den
> virker fint, og min bankrådgiver er flink.
>
> Jae - dvs. jeg er stadig nødt til at starte Classic env. op og køre en gammel
> Netscape for at bruge netbank - det er jeg forresten sur over. Jeg skriver
> til dem, når jeg lige gider.

Jeg overvejer for tiden kraftigt at skifte til Andelskassen Merkur. Dens netbank
er nemlig WWW-baseret via SSL. Desuden (og nok så
vigtigt for mig) kan man støtte et godt formål via Merkur, da de anlægger etiske
principper for deres indlånsinvesteringer. F.eks. kan man eksplicit bede om at
de investerer indlånet i vedvarende energi. eller kulturelle aktiviteter. Se

http://www.merkurbank.dk

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/
Aalborg University | tel.: (+45) 96 35 88 88
Fredrik Bajersvej 7E | fax: (+45) 98 15 98 89
9220 Aalborg Ø, DENMARK | Fight spam! http://www.cauce.org




Jakob Schmidt (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Schmidt


Dato : 26-06-02 21:34

Hans Huttel <hans@cs.auc.dk> writes:

> Jeg overvejer for tiden kraftigt at skifte til Andelskassen Merkur.

Aha - jeg kender dem godt, for jeg spiller i et band, som de er med til at
finansiere. Det kunne tyde paa, at det ikke er tom snak det med de gode
formaal

At de ogsaa har en platformuafhaengig (altsaa MacBrugbar) netbank,
vidste jeg ikke.

--
Jakob

Jens Find01 (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Find01


Dato : 26-06-02 22:02

26/06/02 15:55, 3D19C7EC.835E162D@cs.auc.dk, "Hans Huttel" <hans@cs.auc.dk>
:

> Jeg overvejer for tiden kraftigt at skifte til Andelskassen Merkur. Dens
> netbank
> er nemlig WWW-baseret via SSL.

Opslag på deres FAQ <http://www.bec.dk/bec/omos.nsf/vALLBYDOCID/LUBN-4JHCXV>
afslører desværre, at de ikke understøtter mac

Jens Find


Hans Huttel (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Hans Huttel


Dato : 27-06-02 09:27

Jens Find01 skrev:

> 26/06/02 15:55, 3D19C7EC.835E162D@cs.auc.dk, "Hans Huttel" <hans@cs.auc.dk>
> :
>
> > Jeg overvejer for tiden kraftigt at skifte til Andelskassen Merkur. Dens
> > netbank
> > er nemlig WWW-baseret via SSL.
>
> Opslag på deres FAQ <http://www.bec.dk/bec/omos.nsf/vALLBYDOCID/LUBN-4JHCXV>
> afslører desværre, at de ikke understøtter mac

Men så alligevel... det ser ud som om Linux-brugere godt kan bruge webbanken.
Det er altså ikke
et Windows-relateret krav der er tale om. Hvad er det så?

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/
Aalborg University | tel.: (+45) 96 35 88 88
Fredrik Bajersvej 7E | fax: (+45) 98 15 98 89
9220 Aalborg Ø, DENMARK | Fight spam! http://www.cauce.org




Jan Jonasen (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Jonasen


Dato : 27-06-02 19:36

In article <3D1ACC6A.DE305D0B@cs.auc.dk>, hans@cs.auc.dk says...
> Men så alligevel... det ser ud som om Linux-brugere godt kan bruge webbanken.
> Det er altså ikke
> et Windows-relateret krav der er tale om. Hvad er det så?
>
Det har været oppe at vende en del gange, dels forskellige
"undskyldninger" fra banker, men også nogle reelle problemer med mangler i
mac-browsere. For sidstnævnte, er en klassiker, at ingen mac browser
understøtter kommunikation mellem javascript og java applets, hvorfor man
så skulle have lyst til det, er mig en gåde.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Thorbjoern Ravn Ande~ (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 28-06-02 07:56

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> writes:

> Det har været oppe at vende en del gange, dels forskellige
> "undskyldninger" fra banker, men også nogle reelle problemer med mangler i
> mac-browsere. For sidstnævnte, er en klassiker, at ingen mac browser
> understøtter kommunikation mellem javascript og java applets, hvorfor man
> så skulle have lyst til det, er mig en gåde.

Jeg kan sagtens forestille mig det hvis man vælger at lave en "applet
kan andet end være i sit eget vindue" løsning.


--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Jan Jonasen (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Jonasen


Dato : 28-06-02 18:15

In article <kkznxfdh8b.fsf@mimer.null.dk>, ravn@mac.com says...
> Jeg kan sagtens forestille mig det hvis man vælger at lave en "applet
> kan andet end være i sit eget vindue" løsning.
>
Jamen ikke til en fornuftig løsning på tværs af platforme, hvilket inderst
inde må være i bankernes interesse. Bankerne stoler måske ikke på div. SSL
løsninger.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Janus Sandsgaard (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 02-07-02 13:33

Hans Huttel <hans@cs.auc.dk> writes:

> Jeg overvejer for tiden kraftigt at skifte til Andelskassen
> Merkur. Dens netbank er nemlig WWW-baseret via SSL.

Er du sikker på at det spiller med MacOS?
-j

--
Hvad med en villa i Transylvanien?
http://janus.dk/malnas_bai

Henrik Münster (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 26-06-02 23:46

Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> wrote:

> Jae - dvs. jeg er stadig nødt til at starte Classic env. op og køre en
> gammel Netscape for at bruge netbank - det er jeg forresten sur over. Jeg
> skriver til dem, når jeg lige gider.

Lige til information, så kan man sagtens bruge IE 5. Det har jeg selv
gjort, siden vi gik over til Jyske Bank sidste år.
Jeg er i øvrigt også ved at være træt af at skulle bruge
Classic. Men hvem skal vi brokke os til? Er det Jyske Banks program,
Apples Java eller Microsofts IE, der ikke duer?
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

David Blangstrup (27-06-2002)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 27-06-02 07:01

On 27.6.2002 0:45, in article 1feeudq.1iiqesysen9kwN%muenster@mac.com,
"Henrik Münster" <muenster@mac.com> wrote:

> Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> wrote:
>
>> Jae - dvs. jeg er stadig nødt til at starte Classic env. op og køre en
>> gammel Netscape for at bruge netbank - det er jeg forresten sur over. Jeg
>> skriver til dem, når jeg lige gider.
>
> Lige til information, så kan man sagtens bruge IE 5. Det har jeg selv
> gjort, siden vi gik over til Jyske Bank sidste år.
> Jeg er i øvrigt også ved at være træt af at skulle bruge
> Classic. Men hvem skal vi brokke os til? Er det Jyske Banks program,
> Apples Java eller Microsofts IE, der ikke duer?

Alle tre ting. Så vidt jeg ved arbejder Jyske Bank på sagen ‹ og Apple gør
det vist også.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark
http://david.blangstrup.dk


Henrik Münster (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 27-06-02 21:55

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Alle tre ting. Så vidt jeg ved arbejder Jyske Bank på sagen ‹ og Apple
> gør det vist også.

Så mangler vi bare Microsoft. Men det kan såmænd efterhånden være det
samme. Jeg gider snart ikke gå ind og se på netbank. Der er alligevel
ingen penge tilbage, og det jeg havde lagt til side i aktier er stort
set intet værd. Jeg tror, jeg cykler mig en tur i stedet. Jeg skal køre
Sjælland Rundt næste lørdag, så jeg må hellere se at få trænet.
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Jakob Schmidt (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Schmidt


Dato : 28-06-02 07:28

muenster@mac.com (Henrik Münster) writes:

> Jeg gider snart ikke gå ind og se på netbank. Der er alligevel
> ingen penge tilbage,

- Er det også Jyske Netbank?

Jeg oplever det samme problem. Det kan vel ikke være et sammentræf.
Jeg synes, vi skal finde ud af, hvem vi skal klage til:

"Vi er en gruppe Mac-brugere, der snart er trætte af af blive diskrimineret
på net-bank området. Selvom Jyske Banks netbank kan bruges fra en Mac,
oplever vi gentagne problemer, hvoraf jeg vil nævne et par stykker her:

- Der er aldrig nogen penge tilbage efter den 10. i måneden
- Vi er nødt til at starte classic-miljøet for at bruge netbank
- Hver gang vi anskaffer en ny maskine eller nyt software, virker
det som om førstnævnte problem bliver endnu værre

Vi synes det er for dårligt, at jeres løsning har den slags mangler, når
I ellers reklamerer med, at I understøtter Mac."

--
Jakob

David Blangstrup (28-06-2002)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 28-06-02 08:11

On 28.6.2002 8:27, in article u6603apeq.fsf@aut.dk, "Jakob Schmidt"
<sumus@aut.dk> wrote:

> muenster@mac.com (Henrik Münster) writes:
>
>> Jeg gider snart ikke gå ind og se på netbank. Der er alligevel
>> ingen penge tilbage,
>
> - Er det også Jyske Netbank?
>
> Jeg oplever det samme problem. Det kan vel ikke være et sammentræf.
> Jeg synes, vi skal finde ud af, hvem vi skal klage til:
>
> "Vi er en gruppe Mac-brugere, der snart er trætte af af blive diskrimineret
> på net-bank området. Selvom Jyske Banks netbank kan bruges fra en Mac,
> oplever vi gentagne problemer, hvoraf jeg vil nævne et par stykker her:
>
> - Der er aldrig nogen penge tilbage efter den 10. i måneden
> - Vi er nødt til at starte classic-miljøet for at bruge netbank
> - Hver gang vi anskaffer en ny maskine eller nyt software, virker
> det som om førstnævnte problem bliver endnu værre
- Når man overtrækker én måned, bliver det trukket fra den næste. Er det
en bug?

> Vi synes det er for dårligt, at jeres løsning har den slags mangler, når
> I ellers reklamerer med, at I understøtter Mac."

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark
http://david.blangstrup.dk


Morten Reippuert Knu~ (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 02-07-02 00:11

On Fri, 28 Jun 2002 09:10:52 +0200,
David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> - Når man overtrækker én måned, bliver det trukket fra den næste. Er det
> en bug?

absolut

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Michael Petersen (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Michael Petersen


Dato : 02-07-02 12:51

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> On 27.6.2002 0:45, in article 1feeudq.1iiqesysen9kwN%muenster@mac.com,
> "Henrik Münster" <muenster@mac.com> wrote:
>
>> Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> wrote:
>>
>>> Jae - dvs. jeg er stadig nødt til at starte Classic env. op og køre en
>>> gammel Netscape for at bruge netbank - det er jeg forresten sur over. Jeg
>>> skriver til dem, når jeg lige gider.
>>
>> Lige til information, så kan man sagtens bruge IE 5. Det har jeg selv
>> gjort, siden vi gik over til Jyske Bank sidste år.
>> Jeg er i øvrigt også ved at være træt af at skulle bruge
>> Classic. Men hvem skal vi brokke os til? Er det Jyske Banks program,
>> Apples Java eller Microsofts IE, der ikke duer?
>
> Alle tre ting. Så vidt jeg ved arbejder Jyske Bank på sagen ‹ og Apple gør
> det vist også.

Jeg har forhørt mig hos dem et par gange og nu har de lavet følgende
beskrivelse på deres site
http://www.jyskebank.dk/privat/privatkunde/jyskenetbank/fejlsogning/1064.asp


Mvh, Michael Petersen


Henrik Münster (03-07-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 03-07-02 20:31

Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

> Jeg har forhørt mig hos dem et par gange og nu har de lavet følgende
> beskrivelse på deres site
> http://www.jyskebank.dk/privat/privatkunde/jyskenetbank/fejlsogning/1064.asp

FEDEST!

Så er det altså IE, der ikke duer. Man kan så undre sig over, at de
andre browsere til OS X heller ikke duer. Heldigvis er der en løsning på
vej. Går alt planmæssigt, kommer den i slutningen af august.
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Morten Reippuert Knu~ (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-06-02 11:05

On Wed, 26 Jun 2002 11:25:23 +0200, Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Jeg har også en Apple LW 4/600 PS. Er det en netværksprinter?

ja, men den kører over Appltalk, ikke TCP/IP. dvs at du skal installere
en Appletalk klient på din vindåse. - det kan blive et problem uden en
printserver.

Driveren er ikke et problem idet der er tale om en PS printer, hvilket
betyder at du bare skal bruge en PDD. Hvis ikke du kan finde en PDD kan
den NT || driver der følger med Win95, bruges til at udskrive i 300dpi.

> Er der
> mulighed for, at den sideordnet kan sluttes til min G3 og PC-en - via
> serielport eller parallelport?

nej. ikke umidelbart. printeren bruger localtalk (appletalk over serielport),
hvilket du med garanti ikke kan få til at virke på PC'en. Du er nok nød til at
avenbde en brigde mellem localtalk og ethernet, enten i form af software (eks
Apples localtalk brigde) eller en hardware dims fra Assante eller lignende.

Hade du haft en LW 360 select kunne du slippe for alt det bøvl, idet du fra
G3'en kunne printe PS over Appletalk, mens du fra PC'en kunne printe PCL over
LPR (IP basseret). En del af Apples ældre LW'ere som fås til afhentningspris
tilbyder samme mulighed, men de kan ikke som din 4/600 og en 360 udskrive i
600dpi - kun 300dpi.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Ove Steen Smidt (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 27-06-02 09:45

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:


>
> > Er der
> > mulighed for, at den sideordnet kan sluttes til min G3 og PC-en - via
> > serielport eller parallelport?
>
> nej. ikke umidelbart. printeren bruger localtalk (appletalk over
> serielport), hvilket du med garanti ikke kan få til at virke på PC'en. Du
> er nok nød til at avenbde en brigde mellem localtalk og ethernet, enten i
> form af software (eks Apples localtalk brigde) eller en hardware dims fra
> Assante eller lignende.
>
Computerstore melder pas mht. en hardwaredims, men mener nok, at
Localtalkbridge er en mulighed.
Nu har jeg så siddet og forsøgt mig (for første gang) med at koble
maskiner sammen. Og det vil naturligvis ikke lykkes. Jeg har
lejlighedsvis prøvet at følge den løbende ftp-debat. Er der et sted,
hvor alt om hjemmenetværk (herunder blandede netværk) kan læses samlet?

Hos Fredgaard købte jeg, sammen med Toshibaen, en Typhoon Speednet
10/100Mbps. Det er en hardwaredims med 4 RJ-45 Ports og 1 Uplink Port
(er den mon til serveren?). Der står på embalagen: 1K MAC Address table
supported. Og så følger der kabler (ethernetkabler?) med.
Dimsen sættes til PC-en via et ethernet CardBus PC Card.
Men dimsen må vel også kunne bruges, når flere Mac-er skal kobles
sammen. Det er jeg også interesseret i.
Der er ikke megen hjælp at hente i Mac-hjælp. Man får besked på at
indstille Appletalk til Ethernet og får at vide, at der ikke er nogen
zoner. Hvad gør man ved det?

Hvordan kan man på et Ethernet-netværk dele en printer, der sidder i
printerporten, når Appletalk er indstillet til Ethernet i stedet for
printerport?

Venlig hilsen
Ove Steen

Thorbjoern Ravn Ande~ (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 27-06-02 11:11

ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> 10/100Mbps. Det er en hardwaredims med 4 RJ-45 Ports og 1 Uplink Port
> (er den mon til serveren?).

Det er til at koble den sammen med andre switche/hubber til at give et
større net. Samme effekt kan nåes ved at benytte et krydset kabel i
en almindelig port.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Ove Steen Smidt (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 28-06-02 08:24

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:
>
> > 10/100Mbps. Det er en hardwaredims med 4 RJ-45 Ports og 1 Uplink Port
> > (er den mon til serveren?).
>
> Det er til at koble den sammen med andre switche/hubber til at give et
> større net. Samme effekt kan nåes ved at benytte et krydset kabel i
> en almindelig port.

Et krydset kabel - er det det samme som et crossoverkabel?

Jeg tror, at et spørgsmål fra forleden er blevet slettet. Jeg spurgte,
hvor det nu er, at man kan læse sammenfattende om hjemmenetværk -
blandede netværk og rene Mac-sammenkoblinger. Der har jo været
diskuteret en hel om den sag på det sidste.
Mac-hjælpcenter kan jeg ikke bruge til ret meget.
Men onlinehjælpen på PC-en er selv sagt også det rene volapyk. Kan man
få oplyst, hvordan netværk skal indstilles på en PC (Windows ME), når
den skal tale med en Mac?
Når jeg prøver at åbne Netværksbrowser (Mac OS 9.2 på beige G3), kører
den fast uden at vise noget og må lukkes på den barske måde.
Jeg har forstået, at det er en forudsætning, at Appletalk indstilles til
ethernet. Hvilke konsekvenser har det så for en PS-printer, der sidder i
printerporten? Og hvordan kan det så lade sig gøre, at de sammenkoblede
computere (Mac og PC) bruger printeren?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Thorbjoern Ravn Ande~ (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 28-06-02 09:14

ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Et krydset kabel - er det det samme som et crossoverkabel?

Formentlig. Der er nogen ledere der er blevet byttet i stikkene.

> Når jeg prøver at åbne Netværksbrowser (Mac OS 9.2 på beige G3), kører
> den fast uden at vise noget og må lukkes på den barske måde.

Du må forveksle mig med en der ved en masse om Mac :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Ove Steen Smidt (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 28-06-02 13:59

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:
>
> > Et krydset kabel - er det det samme som et crossoverkabel?
>
> Formentlig. Der er nogen ledere der er blevet byttet i stikkene.
>
> > Når jeg prøver at åbne Netværksbrowser (Mac OS 9.2 på beige G3), kører
> > den fast uden at vise noget og må lukkes på den barske måde.
>
> Du må forveksle mig med en der ved en masse om Mac :)

Nej, jeg havde bare håbet, at indlægget blev set af nogle af de kloge,
der diskuterer ftp. Men nu har jeg justeret subject og håber, det
hjælper.

Ove Steen

Morten Reippuert Knu~ (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 02-07-02 00:20

On Fri, 28 Jun 2002 09:24:09 +0200,
Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Men onlinehjælpen på PC-en er selv sagt også det rene volapyk. Kan man
> få oplyst, hvordan netværk skal indstilles på en PC (Windows ME), når
> den skal tale med en Mac?

som alle andre TCP/IP netværk - du skal dog installere en Appleshare
klient/server på PC'en (PCMacLan) eller en smb klient/server på Mac'en
(Dave eller DoubleTalk). Mac OS X har en smb klient indbygget og den
gratis smb server "samba" er let at installere.

> Når jeg prøver at åbne Netværksbrowser (Mac OS 9.2 på beige G3), kører
> den fast uden at vise noget og må lukkes på den barske måde.
> Jeg har forstået, at det er en forudsætning, at Appletalk indstilles til
> ethernet.

det er det ikke hvis du kører Mac OS 9 eller nyere, såfremt du bruger
fildeling over IP.

> Hvilke konsekvenser har det så for en PS-printer, der sidder i
> printerporten?

at den ikke virker. (med mindre du kører en softwarebasseret brigde på
maskinen -eks. Apples laserrwriter/localtalk brigde)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Ove Steen Smidt (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 02-07-02 12:50

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> On Fri, 28 Jun 2002 09:24:09 +0200,
> Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:
>
> > Men onlinehjælpen på PC-en er selv sagt også det rene volapyk. Kan man
> > få oplyst, hvordan netværk skal indstilles på en PC (Windows ME), når
> > den skal tale med en Mac?
>
> som alle andre TCP/IP netværk - du skal dog installere en Appleshare
> klient/server på PC'en (PCMacLan) eller en smb klient/server på Mac'en
> (Dave eller DoubleTalk). Mac OS X har en smb klient indbygget og den
> gratis smb server "samba" er let at installere.
>
> > Når jeg prøver at åbne Netværksbrowser (Mac OS 9.2 på beige G3), kører
> > den fast uden at vise noget og må lukkes på den barske måde.
> > Jeg har forstået, at det er en forudsætning, at Appletalk indstilles til
> > ethernet.
>
> det er det ikke hvis du kører Mac OS 9 eller nyere, såfremt du bruger
> fildeling over IP.
>
> > Hvilke konsekvenser har det så for en PS-printer, der sidder i
> > printerporten?
>
> at den ikke virker. (med mindre du kører en softwarebasseret brigde på
> maskinen -eks. Apples laserrwriter/localtalk brigde)

Jeg har netop lige - under sommerferieoprydning - fundet manualen til
4/600 PS. Her er problemstillingen rigtig godt tegnet og fortalt. Jeg
har også en diskette fra 1995 med forskellig netværkssoftware: LW Bridge
2.01. Jeg formoder, at de andre elementer på disketten er tilstede i min
nuværende Mac OS 9.2 eller afløst af nye faciliteter. Det er bl.a.
AppleTalk, Network Control Panel, Ethertalk, diverse
Token-et-eller-andet.

Venlig hilsen

Ove Steen

Morten Reippuert Knu~ (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 02-07-02 15:58

On Tue, 2 Jul 2002 13:49:55 +0200,
Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Jeg har netop lige - under sommerferieoprydning - fundet manualen til
> 4/600 PS. Her er problemstillingen rigtig godt tegnet og fortalt. Jeg
> har også en diskette fra 1995 med forskellig netværkssoftware: LW Bridge
> 2.01.

Der er en nyere version af localtalk brigde (før hen den komercielle
version af LWB) på Apple's server som er beregnet til Opentransport
- hent den!

> Jeg formoder, at de andre elementer på disketten er tilstede i min
> nuværende Mac OS 9.2 eller afløst af nye faciliteter. Det er bl.a.
> AppleTalk, Network Control Panel, Ethertalk, diverse
> Token-et-eller-andet.

Ja , vær opmærksom på at du pga af en inkompatibilitet med + Mac OS 8.5
skal gentarte for at skifte port.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408626
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste