Danske tegn i MacOS X terminal (emacs)
Fra : Jakob Schmidt

Dato : 26-06-02 10:19

Hej

Jeg havde egentlig givet dette op, men det kan vel være, at der er nogen
i gruppen, der kan hjælpe mig?

Jeg vil morderlig gerne have lov til at taste og se æ, ø og å osv. i min
emacs hjemme på MacOS X'en, men det er ikke lykkedes mig at få det til at
virke.

Jeg har gjort det et par gange på diverse Linux kasser, men der var ikke
noget af det, jeg kunne huske/genfinde, som rigtig duer.

--
Jakob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 10:24

Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> writes:

> Jeg vil morderlig gerne have lov til at taste og se æ, ø og å osv. i min
> emacs hjemme på MacOS X'en, men det er ikke lykkedes mig at få det til at
> virke.

Den medfølgende Emacs understøtter ikke indtastning af danske
bogstaver direkte. Morten var hele arsenalet igennem for nyligt, og
endte - som jeg - med at installere XEmacs.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jakob Schmidt

Dato : 26-06-02 10:37

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Den medfølgende Emacs understøtter ikke indtastning af danske
> bogstaver direkte. Morten var hele arsenalet igennem for nyligt, og
> endte - som jeg - med at installere XEmacs.

Jeg vidste ikke, at den duede på MacOS X - læste på et tidspunkt noget om
at installere gimp på MacOS X, og det var så vidt jeg forstod nødvendigt
at slå Aqua helt fra og køre noget XonX halløj, så jeg gættede på, at det
også var sådan med XEmacs. Oplys mig.

--
Jakob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 10:51

> [...]
> at slå Aqua helt fra og køre noget XonX halløj, så jeg gættede på, at det

XEmacs kræver ikke - selv om navnet tyder på det - X11, men den kan
godt lide det.

Der er ikke så meget at sige andet end at der ikke er kommet en god
Aqua-frontend til Emacs endnu, og at man derfor bør kigge efter noget
andet. FSF GNU Emacs (den oprindelige) kunne på det tidspunkt jeg
prøvede ikke oversættes direkte under OS X, så jeg hentede XEmacs og
den duede tilfredsstillende (dog med lidt problemer med signaler, så
den hænger fx hvis man vil suspsnede den).

For at oversætte selv, skal du have Developers Tools installeret.

For at få mus og øjegejl skal du have X11 (XonX) installeret når du
kompilerer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 11:12

On 26 Jun 2002 11:37:13 +0200, Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> wrote:

> Jeg vidste ikke, at den duede på MacOS X - læste på et tidspunkt noget om
> at installere gimp på MacOS X, og det var så vidt jeg forstod nødvendigt
> at slå Aqua helt fra og køre noget XonX halløj,

Der er sket meget siden, i dag kan X-windows i form af programmet XDarwin.app
afvikles side om side med Aqua.

> så jeg gættede på, at det også var sådan med XEmacs. Oplys mig.

xemacs kan afvikles i _både_ X og i terminal - your choise

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 11:09

On 26 Jun 2002 11:24:15 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Den medfølgende Emacs understøtter ikke indtastning af danske
> bogstaver direkte. Morten var hele arsenalet igennem for nyligt, og
> endte - som jeg - med at installere XEmacs.

hvilket fungerer glimrende. smiddes den gennem 'screen' får man også farverne
med (i terminal.app)