Adoption af Vindrue
Fra : M@rk

Dato : 25-06-02 22:30

Hej alle,

jeg har været så heldig, at få en kæmpe vindruesplante (hedder det
plante?) og skal have dette kæmpe dyr flyttet.

Det er desværre ikke en option, at vente til efteråret - det er nu
eller også bliver den "aflivet" - er det overhovedet muligt, at flytte
den nu eller er det blot en langsom form for aflivning?

Hvis det er muligt, hvordan bør jeg så behandle den når den kommer til
mit hjem?

Er der i øvrigt nogen der kender sorten "Red Suffolk"?

Det ville da være rart at vide, om det er besværet værd eller om den
blot skal køres direkte til kompostering )

/Mark

PS
Har iøvrigt lige været ude og demontere ruderne på mit nye brugte
drivhus - så hvis der er nogen der har en 3m x 4m trailer og keder sig
bravt, så råb lige højt )

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-06-02 05:40

On Tue, 25 Jun 2002 23:30:20 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>jeg har været så heldig, at få en kæmpe vindruesplante (hedder det
>plante?) og skal have dette kæmpe dyr flyttet.

Jeg kalder det for en vinplante.

>Det er desværre ikke en option, at vente til efteråret - det er nu
>eller også bliver den "aflivet" - er det overhovedet muligt, at flytte
>den nu eller er det blot en langsom form for aflivning?

Jeg har aldrig prøvet at grave ældre vinplanter op, så jeg aner ikke
hvor meget rod der er på sådan en. Men helt umuligt at flytte den nu,
det tror jeg ikke det er. Du skal nok regne med at klippe en hel del af
de nye grene fra i år væk, måske op til 3/4-dele. Og så skal der
selvfølgelig så meget rod med som overhovedet muligt.

>Hvis det er muligt, hvordan bør jeg så behandle den når den kommer til
>mit hjem?

Vand, vand, vand, vand ..... selvfølgelig ikke så der står blank vand om
den... du ved sikkert hvad jeg mener .-)

>Er der i øvrigt nogen der kender sorten "Red Suffolk"?

Desværre ikke. Det lyder som en ældre sort?

>Det ville da være rart at vide, om det er besværet værd eller om den
>blot skal køres direkte til kompostering )

Det tror jeg ikke der er nogen grund til.

>Har iøvrigt lige været ude og demontere ruderne på mit nye brugte
>drivhus - så hvis der er nogen der har en 3m x 4m trailer og keder sig
>bravt, så råb lige højt )

HØP! ..bortset fra at jeg ikke gider køre helt til sjælland

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 26-06-02 06:24

Wed, 26 Jun 2002 06:40:26 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>de nye grene fra i år væk, måske op til 3/4-dele. Og så skal der
>selvfølgelig så meget rod med som overhovedet muligt.

Okay, det var nogenlunde dét, som jeg havde indstillet mig på - skar den
tilbage igår, så den nu kun er ca. 1 m høj.

>Vand, vand, vand, vand ..... selvfølgelig ikke så der står blank vand om
>den... du ved sikkert hvad jeg mener .-)

Yup!

>HØP! ..bortset fra at jeg ikke gider køre helt til sjælland

Forståeligt - det var også bare et "long shot" ........ hvis jeg nu
liiiige kunne finde nogen, der havde en stor ladvogn eller en
kæmpe-trailer, ja så kunne jeg jo slippe for, at splitte drivhuset ad og
i stedet køre det i ét stykke

Så hvis nogen sidder med "guld-ideen" til, hvem man kan få til at udføre
sådan en opgave, så råb endelig højt ........... og her tænker jeg
naturligvis ikke på Højgaard & Schultz eller lignende - snarere nogen,
som ville gøre jobbet for en kasse plok-pils

/Mark
- som endnu en gang må erkende, at:
   a) han skulle have købt den #¤%¤#&" trækkrog.
   b) Kuglegrill er bedre end godt

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-06-02 07:09

On Wed, 26 Jun 2002 07:24:23 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
>naturligvis ikke på Højgaard & Schultz eller lignende - snarere nogen,
>som ville gøre jobbet for en kasse plok-pils

Jeg har også kun en 'almindelig' boogietrailer, hvor alle siderne kan
klappes ned. Men med et par planter på den, så kan den altså godt køre
med et drivhus hvor alle glassene er afmonterede.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens Kloster

Dato : 26-06-02 08:33

On 25-Jun-2002, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> Er der i øvrigt nogen der kender sorten "Red Suffolk"?

Google er din ven Jeg søgte på "Red +Suffolk +vine"

http://www.inberry.com/grapes.html

Fra : M@rk

Dato : 26-06-02 09:01

Wed, 26 Jun 2002 07:33:17 GMT, berigede "Jens Kloster"
<jensk@***post.cybercity.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Google er din ven Jeg søgte på "Red +Suffolk +vine"

Google og jeg har til tider nogle sprogproblemer - jeg søgte på "Red
Suffolk" og fik nada ........... men så lærte jeg lidt mere i dag,
herligt

Tak

/Mark

Fra : Allan & Maj-Britt Th~

Dato : 26-06-02 20:22

Hej Mark

Vi 'arvede' en gammel vinranke sammen med vores drivhus da vi flyttede ind,
og under orkanen i december '99, røg hele skidtet ad h. til. Men da det
blev forår fik vi sat et nyt drivhus op og flyttede vinen ind heri, den var
på daværende tidspunkt begyndt så småt at skyde, men da vi gravede den op og
fik så meget jord / rødder med så muligt stoppede den sin vækst.
Vi gav den nu en chance, og i år står den så flot som aldrig før.

Hvis det er en gammel vinranke, er der stor sandsynelighed for at den er
meget hårdfør, stod den ude eller i drivhus ?? Det jeg har hørt med at en
vin 'bløder' ihjel har vi overhovedet ikke observeret, vores vokser som en
gal, og jeg er ude 3-4 gange i ugen og skære den tilbage, ellers overtager
den bare det hele (vores drivhuse er 9,9 m2 !!)

Så held og lykke og giv vinranke go' tid til at komme sig, og igen masser af
vand, hvis den tørrer ud under en flytning såeee.....

Allan

Fra : M@rk

Dato : 26-06-02 20:48

Wed, 26 Jun 2002 21:21:40 +0200, berigede "Allan & Maj-Britt Thomsen"
<Allan_Thomsen@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvis det er en gammel vinranke, er der stor sandsynelighed for at den er
>meget hårdfør, stod den ude eller i drivhus ??

Den har stået i drivhus, med fødderne udenfor.

>Så held og lykke og giv vinranke go' tid til at komme sig, og igen masser af
>vand, hvis den tørrer ud under en flytning såeee.....

Vi giver projektet en chance og husker masser af vand - tak for
indsparkene

/Mark