Børn bagpå
Fra : KLAUS KRABBE

Dato : 25-06-02 22:08

Har nogen her kendskab til reglerne for at have børn bagpå? Hvor høje/gamle
skal de være, er der krav om rigtige styrthjelme i børnestørrelse, jeg ved
der findes gode børnesæder, men hvad siger Færdselsloven? Rart at vide, når
konen flipper skråt ud ved enhver melding om, at "vi smutter lige en tur..."
Hilsen
- Klaus Krabbe

Fra : Søren Jim

Dato : 26-06-02 00:37

"KLAUS KRABBE" <klaus.krabbe@get2net.dk> wrote in message
> [...]
når
> konen flipper skråt ud ved enhver melding om, at "vi smutter lige en

Hejsa Klaus

Det enste jeg er helt sikker på er at de skal kunne nå fodhvilerne og de
skal sidde bagved føren (er blevet oplyst om dette af en panserbasse) men
som han sagde man må gerne flytte sine fodhviler........

God tur med ungerne og kør superforsigtig (de kan jo ikke rigtig sige fra !

Mvh Søren (CBR1000F)

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 26-06-02 06:05

Iflg. mine teoritimer er det eneste loven siger om børn og mc er at indtil
de er fyldt 15 år et det førerens ansvar at det har hjelm på.

Men som i alt andet, skal det være forsvarligt - dvs. de skal kunne nå
fodhvilerne og kunne sidde fast. De skal sidde bagpå (og altså ikke som jeg
hat set på tanken eller mellem benene på fareren! - Men det handler jo om
sund fornuft!

Så go tur...

mvh

Hans

Fra : Thomas Hjort

Dato : 26-06-02 07:59

"Hans L. Baldrian" <Baldrian@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Iflg. mine teoritimer er det eneste loven siger om børn og mc er at indtil
> de er fyldt 15 år et det førerens ansvar at det har hjelm på.

Men er det ikke noget med at de ikke behøver at have hjelm på hvis de er
under 8 (eller 11) ??

Mvh Thomas

Fra : Bo S.

Dato : 26-06-02 08:44

> Men er det ikke noget med at de ikke behøver at have hjelm på hvis de er
> under 8 (eller 11) ??

Jo. Det er en fuldstændig sindssyg regel. Vi skal køre med bagskærm i
overstørrelser, men børn fra 0-8 behøver ikke benytte styrthjelm. Men på den
anden siden. Nogen ting er vel så åbenlyse, at man ikke behøver at lave en
lov om det. Jeg tror sgu ikke at nogen i deres vildeste fantasi ville sætte
et så lille barn op på en mc uden hjelm... :-|

Fra 8-15 = førerens ansvar.
15 + = passagerens eget ansvar.

mvh Bo

Fra : Frank

Dato : 26-06-02 08:56

"Bo S." <elskak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg tror sgu ikke at nogen i deres vildeste fantasi ville sætte
> et så lille barn op på en mc uden hjelm... :-|

Den tanke går jeg faktisk med.

Hver dag når jeg kører hjem fra arbejde skal jeg først hjem at stille min
CBR600 for at bytte den ud med trædecyklen og cykle de 8-900 meter hen af en
stille villavej for at hente min 3 årige datter i dagpleje og hendes
storebror i DUS.

Da tiden mellem jeg får fri og dagpleje og DUS lukker er lille kunne det
hjælpe enormt hvis jeg kunne sætte lillesøster op bagpå MC'en (selvfølgelig
med monteret barnesæde) og køre i cykeltempo ved siden af storebror hele
vejen hjem.

Og i samtlige de butikker jeg har set kan man altså ikke købe hjelme til en
3 årig så cykelhjelmen må bruges her.

Hjælper det på din vildeste fantasi - eller var den bare slet ikke så vild ?

/Frank

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 26-06-02 09:54

> [...]
en
> stille villavej for at hente min 3 årige datter i dagpleje og hendes

Aaaaah det var dejligt; jeg troede jeg var den eneste der var irriteret over
dette forb...... tidsspilde, når man skal hente ungerne.
Jeg har valgt at lade MC'en stå med mindre der er god tid ved både
aflevering og afhentning.
HVIS jeg henter dem på MC får barnet en cykelhjelm på, som dog yder en
hæderlig beskyttelse, når man kører med mindre en 30 km/t. De får også en
flyverdragt og handsker på, så det værste asfalteksem undgås. De brokker sig
en del over flyverdragten: "Det er alt for varmt", mener de, og det må jeg
give dem ret i. Men de accepterer, når farmand selv sveder med anstand i sin
MC-dragt.

Det er jo også givet, at en børnehjelm ikke må veje ret meget, da ungernes
nakke ikke kan bære vægten. Min mindste er 3,5 og den "store" er 7.
Jeg har iøvrigt benyttet den med at sætte dem foran mig, men som sagt:
Hastigheden er under 30 km/t. Den store er nu stor nok til at nok
fodhvilerne og så har jeg sat en rem rundt om os, så hun ikke kan skvatte ud
til siden/af.

Besværligt? Ja, men ungerne elsker altså selv en lille tur på MC'en.

P.s. Børnesæder hæver ungerne, så de får endnu sværere ved at nå
fodhvilerne - husk det.

Mvh Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4
www.hasselbalchs.dk

Fra : Anneli

Dato : 02-07-02 16:09

"Peter Hasselbalch" <peter@hasselbalchs.dk> skrev i en meddelelse

> P.s. Børnesæder hæver ungerne, så de får endnu sværere ved at nå
> fodhvilerne - husk det.

Det gør ikke noget, for barnesædet har egne "fodhvilere" i form af
stigremme.

Stor hilsen Anneli og Savage :0)

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 26-06-02 09:34

"Bo S." <elskak@hotmail.com> wrote in message

> [...]
sætte
> et så lille barn op på en mc uden hjelm... :-|

Er det ikke noget med at børne-hjelme ikke altid har været så tilgængelige,
og at man derfor ikke kan påbyde folk at være i besiddelse af en sådan?

Kenneth
R1

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 26-06-02 08:47

[...]
Jeg har fundet frem til de regler som jeg selv kører efter med børn (god nok
i sidevogn, men alligevel):
- Der findes ingen regler overhovedet for børn under 8 år. Det er altså op
til betjentens (og byretsdommerens) humør hvad der gælder.
- Børn mellem 8 og 18 år skal kunne nå fodhvileren og de skal bære godkendt
hjelm. Det er førerens ansvar at disse forhold er opfyldte.
- Over 18 år er de vel ikke børn mere, men skal stadig kunne nå fodhvileren
og bære godkendt hjelm. Men det er deres eget ansvar.
- Og nyt efter indførelse af C1'eren: Hvis der forefindes sikkerhedsseler
(og det gør der i sidevognen) skal denne altid benyttes, hvormed kravet om
godkendt hjelm bortfalder.

Opklaring af misforståelser modtages med tak.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 26-06-02 12:05

> - Der findes ingen regler overhovedet for børn under 8 år. Det er altså op
> til betjentens (og byretsdommerens) humør hvad der gælder.

dvs. man teoretisk kunne proppe en hel børnehave i sin sidevogn, og stadig
køre lovligt?

Kenneth
R1

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 27-06-02 09:56

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
> [...]
> til betjentens (og byretsdommerens) humør hvad der gælder.

dvs. man teoretisk kunne proppe en hel børnehave i sin sidevogn, og stadig

-----

Der er lige den regel med sikkerhedsselerne. Hvis de forefindes, skal der
være en til hver. Ellers har du vel ret?

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 28-06-02 12:14

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> dvs. man teoretisk kunne proppe en hel børnehave i sin sidevogn, og stadig
> køre lovligt?
>
> Kenneth
> R1

Man må vel ikke køre med flere end ind til 8 personer, på alm mc kort?? lige
som med alm. bilkørekort???, Der må vel ligeledes vel heller ikke side flere
i sidevognen end der er pladser til eller seler til??? ( er der ikke
sikkerhedssele i sidevogn????")

Brian W.

Fra : noname

Dato : 28-06-02 12:20

Ja når vi skal betale mere i afgift en personbiler må det vil mindst være
samme regler.

Altså op til 7 personer, ellers skal vi jo kun betale gulplade afgift, ikke
???

mvh NN

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 26-06-02 13:35

"Jørgen Mangor Iversen" <mangor666@hotmail.com> wrote in message

> [...]
fodhvileren
> og bære godkendt hjelm. Men det er deres eget ansvar.

Som nævnt andet sted i tråden er det 15 år (den kriminelle lavalder) der er
grænsen for hvornår kan selv er ansvarlig for at køre med hjelm...

--
-Lasse--
Med ny-serviceret CB500..... Der kører som en drøm....

Fra : Gundersen

Dato : 26-06-02 15:46

Hejsa

Man skal lige huske på at der er noget med vægten af hjelmene. Det lærte vi noget om i teoritimerne.

Børn (0-8år måske mere, kan jeg ik huske)må ikke bruge en almidelig
glasfiber hjælm, (eller hvad de nu er lavet af), men det skal være en
ultra let kulfiber hjælm. Ellers mener de i ministeriet, at det ville
lave mere ravage med en tung hjælm end uden!........

Så der for må man selv vælge med små børn. (0-8år).

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit