starter- og batteriproblemer
Fra : peter hansen

Dato : 25-06-02 21:26

Hej,

Jeg har problemer med starteren og/eller batteriet. Starter motoren
vil ikke ...

Jeg har lige købt nyt batteri (Varta) og det hele var i skønneste
orden. Et tryk på starterknappen og starteren tonsede af sted som jeg
aldrig havde oplevet det - og MC'en der ellers kan have problemer med
koldstart kunne starte.

Så den anden dag kørte jeg på den efter at den havde ståt stille i 3
uger (så det nye batteri var ikke blevet brugt så meget). Den startede
fint og da jeg stillede den tilbage i garragen glemte jeg at fjerne
nøglen. Lyset var slukket men den stod i Neutral (så den lille grønne
pære må have lyst). Næste morgen var batteriet helt fladt - end ikke
den lille grønne lyste.

Så gjorde jeg noget jeg godt ved er fy-fy. Jeg satte mc-laderen til
batteriet mens det var forbundet til mc'en. Efter et sekund sagde det
en lille lyd og ellers skete der ikke noget. Jeg tog batteriet ud og
så at det trængte til at blive fyldt efter (jeg var noget overrasket
over at det allerede havde mistet så meget syre at niveauet var under
min).

Nu kan jeg lade det op så den kan løbes i gang men starteren kører
ikke. Når jeg trykker på start kanppen siger det klik (jeg regner med
at det er starter relæet) men jeg har ikke indtryk af at
startermotoren rykker sin en tomme.

Hvad fanden er der galt ?
Er startermotoren kortsluttet så den hele tiden trækker en masse strøm
og dermed tapper batteriet og ikke reagerer på tryk på starterknappen
?
Er det nye batteri ødelagt ? (det er kun 5 uger gammelt)

Jeg håber at en eller anden kan hjælpe (I må gerne punke mig for at
have sat laderen direkte til mc'en - jeg ved at det er fy-fy men jeg
skulle virkelig brugen mc'en og panikkede)

Peter Hansen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 25-06-02 21:53

> Hvad fanden er der galt ?

Jeg ved godt, at det lyder lidt "til-grin-agtigt", men ofte er det jo de
simple løsninger, der gør udfaldet:
Har du glemt, at montere forsyningsledningen til starteren?! - Man kunne let
forestille sig, at der skal gå 2 plusledninger til batteriets pluspol, hvor
ene alene benyttes til starter-strøm og den anden benyttes til alt det
andet.

Ellers må du undersøge om starter-relæet virker efter hensigten og at den
korrekte spænding kommer frem til det rigtige sted!

> Er startermotoren kortsluttet så den hele tiden trækker en masse strøm

Naaaajh! - Ellers må den være kortsluttet to steder (startrelæ og starter)
Desuden så havde du sandsynligvis opdaget det! - Virker lyset ikke!?

> og dermed tapper batteriet og ikke reagerer på tryk på starterknappen
Nej, din fejl ligger i denne del:
1.. Tyk rød kabel fra batteri til start-relæ
2.. Udgang fra start-relæ til starter (incl. starter)
3.. Og hjem til batteriets minus-pol

> Er det nye batteri ødelagt ? (det er kun 5 uger gammelt)

Du har heller ikke været god mod det!

Er der lys på cyklen, når du trykker på start-knappen?

> Jeg håber at en eller anden kan hjælpe (I må gerne punke mig for at
> have sat laderen direkte til mc'en - jeg ved at det er fy-fy men jeg
> skulle virkelig brugen mc'en og panikkede)

Ingen onde ord herfra!

Hilsen
Lars

Fra : peter hansen

Dato : 26-06-02 11:53

Hej Lars.

Tak for dine råd.

Jeg fortsætter mine spørgsmål i strengen 'batteri- og
starterproblemer'. Jeg havde nogle problemer dem internetforbindelsen
i går så jeg fik postet to gange - dog med forskellige overskrifter.

Hvis du har nogle råd til mine nye spørgsmål (se ovennævnte streng) er
du meget velkommen til at svare.

Peter