batteri- og starterproblemer
Fra : peter hansen

Dato : 25-06-02 21:21

Hej,

Jeg har problemer med starteren og/eller batteriet. Starter motoren
vil ikke ...

Jeg har lige købt nyt batteri (Varta) og det hele var i skønneste
orden. Et tryk på starterknappen og starteren tonsede af sted som jeg
aldrig havde oplevet det - og MC'en der ellers kan have problemer med
koldstart kunne starte.

Så den anden dag kørte jeg på den efter at den havde ståt stille i 3
uger (så det nye batteri var ikke blevet brugt så meget). Den startede
fint og da jeg stillede den tilbage i garragen glemte jeg at fjerne
nøglen. Lyset var slukket men den stod i Neutral (så den lille grønne
pære må have lyst). Næste morgen var batteriet helt fladt - end ikke
den lille grønne lyste.

Så gjorde jeg noget jeg godt ved er fy-fy. Jeg satte mc-laderen til
batteriet mens det var forbundet til mc'en. Efter et sekund sagde det
en lille lyd og ellers skete der ikke noget. Jeg tog batteriet ud og
så at det trængte til at blive fyldt efter (jeg var noget overrasket
over at det allerede havde mistet så meget syre at niveauet var under
min).

Nu kan jeg lade det op så den kan løbes i gang men starteren kører
ikke. Når jeg trykker på start kanppen siger det klik (jeg regner med
at det er starter relæet) men jeg har ikke indtryk af at
startermotoren rykker sin en tomme.

Hvad fanden er der galt ?
Er startermotoren kortsluttet så den hele tiden trækker en masse strøm
og dermed tapper batteriet og ikke reagerer på tryk på starterknappen
?
Er det nye batteri ødelagt ? (det er kun 5 uger gammelt)

Jeg håber at en eller anden kan hjælpe (I må gerne punke mig for at
have sat laderen direkte til mc'en - jeg ved at det er fy-fy men jeg
skulle virkelig brugen mc'en og panikkede)

Peter Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-02 22:50

On 25 Jun 2002 13:20:43 -0700, ph5681@hotmail.com (peter hansen)
wrote:

Hej Peter.

> [...]
>nøglen. Lyset var slukket men den stod i Neutral (så den lille grønne
>pære må have lyst). Næste morgen var batteriet helt fladt - end ikke

Det er formentlig tændingen og en evt. benzinpumpe der har kørt
batteriet helt i bund.

> [...]
>så at det trængte til at blive fyldt efter (jeg var noget overrasket
>over at det allerede havde mistet så meget syre at niveauet var under

De fleste MC ladere går virkelig til sagen, så det er ikke unormalt at
der jævnligt skal fyldes vand på.
Det med den "lille lyd" kan jeg ikke rigtigt lide - Det kunne godt
lyde som en sikring der er gået.
Du bør checke dine sikringer omkring batteri og ladesystem

> [...]
>ikke. Når jeg trykker på start kanppen siger det klik (jeg regner med
>at det er starter relæet) men jeg har ikke indtryk af at

Dit batteri har været kørt helt i bund.
Det er dødeligt for de fleste batterier.
Du kan forsøgsvist demontere batteriet (fjern + ledningen) og genoplad
det nænsomt.
Prøv derefter at aflade det med en forlygtepære i nogle timer.
Et 14 Ah batteri skal kunne trække en forlygtepære på 60 watt i ca. 2
timer.
Under afladningen måler du spændingen på batteriet med et voltmeter,
og stopper når spændingen har nået omkring de 10 volt.
Lad derefter batteriet op igen.

>Er startermotoren kortsluttet så den hele tiden trækker en masse strøm
>og dermed tapper batteriet og ikke reagerer på tryk på starterknappen
>?
Starteren er næppe defekt, men batteriet er så fladt at det ikke kan
slæbe den rundt.
Er der røget en sikring således at der ikke lades på batteriet mere er
det helt normalt.

>Er det nye batteri ødelagt ? (det er kun 5 uger gammelt)

Jeg vil ikke slukke lyset, mes som skrevet:
De færreste batterier kan tåle at blive totalt afladede, så der er en
fare for at det har fået dødsstøddet.
Men prøv som foran beskrevet.
Prøv tillige at starte cyklen og mål spændingen over batteriet når du
giver lidt gas.
Spændingen skal stige til ca. 14.5 volt.
Hvis den ikke gør det lader cyklen ikke på batteriet.

>Jeg håber at en eller anden kan hjælpe (I må gerne punke mig for at
>have sat laderen direkte til mc'en - jeg ved at det er fy-fy men jeg
>skulle virkelig brugen mc'en og panikkede)

Det skulle der ikke ske noget ved, idet dioderne spærrer for at
spændingen løber tilbage til ladesystemet.
men testen med voltmeteret vil afsløre om der er noget galt med
ladesystemet.
Et lille simpelt tip:
Når cyklen er startet, lyset er tændt og der gasses på skal lyset i
forlygten blive markant kraftigere.
Hvis det er tilfældet afgiver generatoren formentlig strøm (spænding)
nok.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : peter hansen

Dato : 26-06-02 11:50

> [...]
> lyde som en sikring der er gået.
> Du bør checke dine sikringer omkring batteri og ladesystem

Jeg har checket alle sikringer og de ser ud til at være ok, men det
kan være at jeg lige skal prøve at måle på dem. Det kan jo være at
tråden er brænd over inde under en af de metalhætter der er sat på i
hver ende og at jeg så ikke kan se at de er brændt over.

> Dit batteri har været kørt helt i bund.
> Det er dødeligt for de fleste batterier.

Kan det virkelig passe at et helt nyt batteri ikke kan tåle at blive
afladet en enkelt gang. Det skete flere gange med det gamle uden at
det tog skade - og der var ikke tale om et af de dyre mærker.

> [...]
> Under afladningen måler du spændingen på batteriet med et voltmeter,
> og stopper når spændingen har nået omkring de 10 volt.

Jeg har ladet på det i nat. Før ladningen var spændingen over
batteriet 3-4 volt. Efter ladningen var den 8,5 volt. Det giver mig
det indtryk at det er batteriet der er noget galt med.

Jeg lader med en mc-lader der lader med 12 volt og 1,2 am. Jeg har
ladet i 10 timer (bruger tænd/sluk-ur). Skal jeg bare fortsætte ? (kan
man lade for længe selv om spændingen over batteriet (uden lader) ikke
kommer over 12 volt).

Ville det hjælpe at slutte det til at bilbatteri. Hvis der ikke er
overført energi nok vil det vel ske rimeligt hurtigt - tager det skade
af det ?. Alternativt kan jeg køre en laaaang tur hvor jeg lader det
op. Mc-laderen lader vel kraftigere end min lille mc-lader.

> Prøv tillige at starte cyklen og mål spændingen over batteriet når du
> giver lidt gas.
> Spændingen skal stige til ca. 14.5 volt.
> Hvis den ikke gør det lader cyklen ikke på batteriet.

Når jeg tænder mc'en (ved at løbe den igang) kan jeg se forskel på
lysintensiteten på den lille grønne frigears-lampe når jeg gasser op
så jeg tror den lader. Jeg kan også se forskel på om jeg trykker på
startknappen eller ej, når jeg forsøger at el-starte mc'en så der må
være liv i starteren.

Jeg vil prøve følgende:
måle over laderen mens den lader batteri (lader den med 12V og 1,2A)
købe en elektrolytmåler og se om der er noget galt med syren (kan det
hjælpe at skifte syren ?)

Er der andre ting jeg bør prøve ?

Tak for de råd jeg allerede har fået.

Peter