Basilikum
Fra : Rasmus

Dato : 25-06-02 20:47

Hejsa,

mon der er nogle der kan svare på følgende:

Hvis man køber en frisk basilikum krydderurt i det lokale supermarked, kan
den så overleve hvis jeg planter den ud i urtehaven ?

- og er det anderledes med en oregano plante ?

/rasmus

Fra : kim rasmussen

Dato : 25-06-02 21:08

"Rasmus" <nospam@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> den så overleve hvis jeg planter den ud i urtehaven ?
>
> - og er det anderledes med en oregano plante ?

den kan godt overleve ,men den skal stå i læ og solrigt,dernæst må den ikke
udtørre.jeg har min basilikum i potter . som står frit på terrassen.
mvh kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-06-02 21:39

On Tue, 25 Jun 2002 22:08:22 +0200, "kim rasmussen" <raski@dbmail.dk>
wrote:

>den kan godt overleve ,men den skal stå i læ og solrigt,dernæst må den ikke
>udtørre.jeg har min basilikum i potter . som står frit på terrassen.

Husk at basilikum ikke tåler frost overhovedet. Oregano derimod gør, og
kan godt overleve en dansk vinter, bare den ikke står for vådt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 25-06-02 22:09

Basilikum er meget sart og klarer sig bedst i potter i et varmt vindue.
Plant ikke hele klumpen, skil den ad og plant hver stængel for sig, så
formerer de sig. Klip dem helt ned hvis de bliver for lange, de små mørke
blade smager bedst.

Oregano kan stå ude og overvintre i jorden.

:Pia

Fra : Gudrun

Dato : 25-06-02 22:52

"Rasmus" <nospam@post.tele.dk> ulejligede sig med at skrive:

> [...]

>Hvis man køber en frisk basilikum krydderurt i det lokale supermarked, kan
>den så overleve hvis jeg planter den ud i urtehaven ?

Jeg har forsøgt ALT, men der først lykkedes med min Basilikum efter
den er flyttet ind i et skyggefuldt hjørne af drivhuset. Hvorfor ved
jeg egentlig ikke, men det må vel handle om kombinationen af
halvskygge, tilpas med vand (kapillær-kasse/plantesæk) og
tilstrækkelig med varme...

Måske andre har gjort andre erfaringer og så er jeg lige så nysgerrig
som dig...

> - og er det anderledes med en oregano plante ?

Oregano dyrker vi på friland og den trives og vokser godt. Den er
placeret i vores krydderurtebed op ad husmuren, på en sydvendt væg.

Mange hilsner Gudrun

Fra : Peter Norris

Dato : 26-06-02 19:17

Min egen erfaring med basilikum er, at man sagtens kan udplante i
køkkenhaven sidst i maj, men lad planterne være dækket af fiberdug indtil
juli.Sådan plejer vi da ihvert fald at få mere end vi nogensinde kan spise
ud af ½ m2.
venlig hilsen
Peter