Halime
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-06-02 21:02

Hejsa,

Hvis der er nogen der ikke lige ved det (og er interesserede) så er
newsreaderen Halime kommet i en ny version indeholdende en dansk
oversættelse. Det var til den oversættelse, at jeg spurgte om hjælp for
et par uger siden, så jeg vil opfordre andre OS X brugere i gruppen til
tjekke programmet ud, så jeg evt. kan få lidt feedback på oversættelsen.

Personligt har jeg ikke selv fået prøvet den nye version (er netop trådt
inden for døren efter en ferie), men de tidligere versioner har været så
som så med stabiliteten på min maskine, men måske det er blevet bedre?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-06-02 21:39

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hejsa,
>
> Hvis der er nogen der ikke lige ved det (og er interesserede) så er
> newsreaderen Halime kommet i en ny version indeholdende en dansk
> oversættelse.

Godt initiv.

Et link til de dovne:
<http://www.imdat.de/halime/>

/Preben

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-06-02 22:09

In article <1fecuwg.z89rt3djk3blN%gizmo@os.dk>,
gizmo@os.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Godt initiv.
>
> Et link til de dovne:
> <http://www.imdat.de/halime/>

S'føli.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-06-02 21:46

On Tue, 25 Jun 2002 22:01:34 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Personligt har jeg ikke selv fået prøvet den nye version (er netop trådt
> inden for døren efter en ferie), men de tidligere versioner har været så
> som så med stabiliteten på min maskine, men måske det er blevet bedre?

Kigger på den ved lejlighed, men jeg tror at jeg efter mange eksperimenter
har fundet min kommende newsreader

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-06-02 22:09

In article <2qkafa.oi5.ln@g4.reippuert.dk>,

> Kigger på den ved lejlighed, men jeg tror at jeg efter mange eksperimenter
> har fundet min kommende newsreader

slrn? Hva' det? Et eller andet CLI stuff?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-06-02 22:27

On Tue, 25 Jun 2002 23:08:48 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> slrn? Hva' det? Et eller andet CLI stuff?

Si, nu kan den endda kompilere under mac os x, hvis man kan hitte ud af at
bruge macsoup uden mus, kan man også hitte ud af slrn - majet nemt program.
Smid den ind på din FreeBSD box og prøv.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 00:15

In article <86nafa.dk5.ln@g4.reippuert.dk>,

> Si, nu kan den endda kompilere under mac os x, hvis man kan hitte ud af at
> bruge macsoup uden mus, kan man også hitte ud af slrn - majet nemt program.
> Smid den ind på din FreeBSD box og prøv.

Den ser ikke ringe ud, men køn er den jo ikke... Jeg vil så gerne bruge
Halime, men desværre har den svært ved at holde sig i luften på min
maskine...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 09:36

On Wed, 26 Jun 2002 01:15:29 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Den ser ikke ringe ud, men køn er den jo ikke...

<http://homepage.mac.com/reippuert/FileSharing.html> se slrn.jpg,
slrn1.jpg, slrn2.jpg - om det er kønt kan diskuteres, men det er i al fald
meget funktionelt.

> Jeg vil så gerne bruge Halime, men desværre har den svært ved at holde sig
> i luften på min maskine...

dvs intet nyt under solen ?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 09:57

In article <rcubfa.hh7.ln@g4.reippuert.dk>,

> <http://homepage.mac.com/reippuert/FileSharing.html> se slrn.jpg,
> slrn1.jpg, slrn2.jpg - om det er kønt kan diskuteres, men det er i al fald
> meget funktionelt.

Jeg giver den squ et forsøg.

> dvs intet nyt under solen ?

Jeg prøvede lige en catch-up (nå nej, Indhentning og BANG! så røg
den igen. Programmøren siger ellers, at mange skriver tilbage om
programmets høje stabilitet, så måske det bare er min konfiguration?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 10:15

In article <rcubfa.hh7.ln@g4.reippuert.dk>,

Lige én ting:

Hvilken terminal bruger du? Det er da ikke Terminal.app?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jakob Schmidt

Dato : 26-06-02 10:21

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Hvilken terminal bruger du? Det er da ikke Terminal.app?

Hvilke findes der/kan du/I anbefale til MacOS X?

--
Jakob

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 10:44

In article <ufzzabdk6.fsf@aut.dk>, Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> wrote:

> Hvilke findes der/kan du/I anbefale til MacOS X?

Tjaa... der er GLTerm, som jeg mistænker Morten for at bruge:

http://www.cdw.com/r.asp?n=26952

Jeg ved dog ikke, om den kan vise de berømte danske tegn, som
Terminal.app ikke kan (skandale!)

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 10:54

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Jeg ved dog ikke, om den kan vise de berømte danske tegn, som
> Terminal.app ikke kan (skandale!)

Øh, det kan Terminal.app da. Hvis den er sat op til ISO-Latin-1 forstås.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 11:55

In article <kk8z52pdr9.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Øh, det kan Terminal.app da. Hvis den er sat op til ISO-Latin-1 forstås.

Hmm... min står til UTF-8. Er der nogen ulemper ved at sætte den til
ISO-Latin-1 når Apple ikke har valgt det?

Jeg har forresten nok klokket lidt i det... Jeg har lige afinstalleret
alt hvad der hedder Fink, da jeg ville begynde på en frisk (før end jeg
ville lave en total reinstallation) og slettet /sw og mine X11 mapper.

Når jeg nu åbner en terminal kommer den op og siger:

/sw/bin/init.csh: No such file or directory.

Det siger jo sig selv, men hvorfor kigger min tcsh efter sin init-fil
inde i Finks område? Hvordan retter jeg det?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 12:04

> [...]

> Det siger jo sig selv, men hvorfor kigger min tcsh efter sin init-fil
> inde i Finks område? Hvordan retter jeg det?

Har du en .cshrc-fil liggende i ~/ ?

I saa fald skal den vist slettes da den indeholder stien til din
Finks init.csh-fil.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 12:27

In article <m2fzzae1yj.fsf_-_@verture.net>,
Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Har du en .cshrc-fil liggende i ~/ ?
>
> I saa fald skal den vist slettes da den indeholder stien til din
> Finks init.csh-fil.

Takker! Det var lige det!

Men jeg kan stadig hverken skrive eller se æøå i teminalen, uanset om
jeg bruger UTF-8 eller ISO-Latin-1.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 12:18

On Wed, 26 Jun 2002 12:55:07 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Når jeg nu åbner en terminal kommer den op og siger:
>
> /sw/bin/init.csh: No such file or directory.
>
> Det siger jo sig selv, men hvorfor kigger min tcsh efter sin init-fil
> inde i Finks område? Hvordan retter jeg det?

pico .cshrc

slet "source /sw/bin/init.csh"

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 13:25

In article <ps7cfa.a98.ln@g4.reippuert.dk>,

> pico .cshrc
>
> slet "source /sw/bin/init.csh"

Er rettet; jeg slettede bare filen...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 11:21

02@news.tele.dk>

On Wed, 26 Jun 2002 10:57:16 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Jeg giver den squ et forsøg.

Hvis du vil slippe for besværd med fink lægger du det ind på FreeBSD box'en og
ssh'er til den. Config filen er ret nem at tilrette, men du skal huske én ting:
skriv 'setenv NNTPSERVER news.server' før slrn køres - eller tilføj linien til
din .cshr (eller hvad du måtte bruge af shell på BSD'en)

Jeg kan evt maile dig min egen .slrnrc til inspiration.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 11:58

In article <gi4cfa.iu7.ln@g4.reippuert.dk>,

> [...]
> din .cshr (eller hvad du måtte bruge af shell på BSD'en)
>
> Jeg kan evt maile dig min egen .slrnrc til inspiration.

Jeg tager gerne imod hjælp, men det vil nok være bedst, hvis jeg kører
den på OS X maskinen, da FreeBSD'en er et længervarende projekt, som
måske aldrig bliver færdig. Den er sjældent tændt i øjeblikket.

Hvad gør setenv kommandoen, som slrn skal bruge? Jeg bruger tcsh på
FreeBSD'en for at gøre oplevelsen så tæt på OS X som muligt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 11:24

02@news.tele.dk>

On Wed, 26 Jun 2002 11:15:29 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:
> In article <rcubfa.hh7.ln@g4.reippuert.dk>,
>
> Lige én ting:
>
> Hvilken terminal bruger du? Det er da ikke Terminal.app?

Jo, men jeg bruger screen 'screen slrn' for at få ANSI farver (en af
terminal.app's mange irritations momenter) Hvis du ssh'er til en linux maskine
med ASI farve er der ingen problemer med terminal.app (wierd?)

btw. 'fink install screen'

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 11:28

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Jo, men jeg bruger screen 'screen slrn' for at få ANSI farver (en af
> terminal.app's mange irritations momenter) Hvis du ssh'er til en linux maskine
> med ASI farve er der ingen problemer med terminal.app (wierd?)

God trickt! Takker.

(Linielængde..)
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 11:25

02@news.tele.dk> <ufzzabdk6.fsf@aut.dk>

On 26 Jun 2002 11:21:29 +0200, Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> wrote:

> Hvilke findes der/kan du/I anbefale til MacOS X?

desværre ingen, GLterm er en mulighed men også den har sine begrænsninger

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 11:34

02@news.tele.dk> <ufzzabdk6.fsf@aut.dk> <rfn-F208A2.11440526062002@news.tele.dk>

On Wed, 26 Jun 2002 11:44:05 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Tjaa... der er GLTerm, som jeg mistænker Morten for at bruge:

Kun til MC (fordi kun F1-4 er understøttet i terminal.app)

> Jeg ved dog ikke, om den kan vise de berømte danske tegn, som
> Terminal.app ikke kan (skandale!)

Det kan den (og det kan terminal.app også)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 11:59

In article <5b5cfa.iu7.ln@g4.reippuert.dk>,

> Det kan den (og det kan terminal.app også)

Terminal vil ikke skrive dem her. Den "binger" bare... Min terminal står
dog også til UTF-8, har det noget at sige?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 12:06

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Terminal vil ikke skrive dem her. Den "binger" bare... Min terminal står
> dog også til UTF-8, har det noget at sige?

En del. ISO-latin-1 tegnværdier giver sjove ting fortolket som UTF-8.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 12:35

ert.dk> <rfn-601087.12580126062002@news.tele.dk>

On Wed, 26 Jun 2002 12:58:01 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Jeg tager gerne imod hjælp, men det vil nok være bedst, hvis jeg kører
> den på OS X maskinen, da FreeBSD'en er et længervarende projekt, som
> måske aldrig bliver færdig. Den er sjældent tændt i øjeblikket.

den er på vej.

> Hvad gør setenv kommandoen, som slrn skal bruge?

definerer hvilken server du vil bruge - ved at tilføje linien til din
..cshrc slipper du for at angive den hver gang.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 13:28

In article <5t8cfa.a98.ln@g4.reippuert.dk>,

> definerer hvilken server du vil bruge - ved at tilføje linien til din
> .cshrc slipper du for at angive den hver gang.

Klart, så news.server skal erstattes med min ISP's server...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 14:30

On Wed, 26 Jun 2002 14:28:04 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> klart, så news.server skal erstattes med min ISP's server...

ja, eller din lokale server

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 12:11

ert.dk> <kkofdys5aj.fsf@mimer.null.dk>

On 26 Jun 2002 12:28:04 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<ravn@mac.com> wrote:

> God trickt! Takker.
>
> (Linielængde..)

I know jeg _forsøger_ at tælle med i pico burde jeg forsøge med
en anden editor?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 12:17

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> I know jeg _forsøger_ at tælle med i pico burde jeg forsøge med
> en anden editor?

Kender ikke Pico, men Ctrl-J er god til formålet i Pine.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 12:23

In article <7f7cfa.a98.ln@g4.reippuert.dk>,

> ert.dk> <kkofdys5aj.fsf@mimer.null.dk>

> I know jeg _forsøger_ at tælle med i pico burde jeg forsøge med
> en anden editor?

Hmm... er der ikke en indbygget editor i slrn? Det andet lyder for
bøvlet!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 12:36

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Hmm... er der ikke en indbygget editor i slrn? Det andet lyder for
> bøvlet!

Det er en stolt tradition at Unix-programmer kalder en seperat editor,
så folk kan beholde deres yndlingseditor til alle formål. Dette
sættes med "EDITOR" variablen, og som standard benyttes vi eller ed
(urgh).

Dette afspejler at der er en milliard editorer og kun nogen få kan det
hele.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 13:27

In article <kkfzzaqnl0.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> (urgh).
>
> Dette afspejler at der er en milliard editorer og kun nogen få kan det

Det er måske meget smart... men det må da være muligt at få en lille
enkel editor, som ombryder eftter 72 tegn.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 13:31

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Det er måske meget smart... men det må da være muligt at få en lille
> enkel editor, som ombryder eftter 72 tegn.

Jada, men alle de editorer af en vis kvalitet jeg kender til Unix (fx
jed, vi, emacs osv osv) kan ombryde. Man skal bare slå det til...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 14:29

On Wed, 26 Jun 2002 14:27:22 +0200, René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Det er måske meget smart... men det må da være muligt at få en lille
> enkel editor, som ombryder eftter 72 tegn.

yes please

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-06-02 18:00

In article <rfn-EEFE4B.14272226062002@news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Det er måske meget smart... men det må da være muligt at få en lille
> enkel editor, som ombryder eftter 72 tegn.

VIM er min foretrukne editor på unix. Man er altid sikker på at der
findes en vi, og derfor skal man kende den. Og Vi IMproved styrer.
<esc>:wq

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 12:45

ert.dk> <kkk7omqogh.fsf@mimer.null.dk>

On 26 Jun 2002 13:17:02 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Kender ikke Pico, men Ctrl-J er god til formålet i Pine.

Den gør præcist det modsatte i pico (som vel egentlig er fundamentet for
pine?) som standart var slrn sat op til at bruge jed, hvad er det?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 12:53

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Den gør præcist det modsatte i pico (som vel egentlig er fundamentet for
> pine?) som standart var slrn sat op til at bruge jed, hvad er det?

En udmærket editor skrevet af samme forfatter. Kan sættes til at
emulere andre editorer som emacs og wordstar.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 15:46

On 26 Jun 2002 13:53:14 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> En udmærket editor skrevet af samme forfatter. Kan sættes til at
> emulere andre editorer som emacs og wordstar.

Har nu lagt den ind (fink unstable fra cvs), inieombrydning ser ud til at
fungere, men jeg skal have sat den lidt ned - anyone, manualen er lidt
tynd.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-06-02 13:35

ert.dk> <rfn-194C6D.13224926062002@news.tele.dk>

On Wed, 26 Jun 2002 13:22:49 +0200, René Frej Nielsen
<rfn@mac.com> wrote:

> Hmm... er der ikke en indbygget editor i slrn?

nej, men med en shell er det nemt at flytte inforationer fra et program
til et andet program. slrn gør det automatisk for dig med følgende linie
fra .slrnrc 'pico '%s' -g %d -tmp'

> Det andet lyder for bøvlet!

Det er det ikke.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-02 13:45

In article <eeccfa.n39.ln@g4.reippuert.dk>,

> [...]
>
> nej, men med en shell er det nemt at flytte inforationer fra et program
> til et andet program. slrn gør det automatisk for dig med følgende linie

Sikkert... det er bare Unix-måden man lige skal vænne sig til. Det
virker altid lidt bøvlet i starten, men i sidste ende er det ret smart,
selvom man skal skrive en del.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-06-02 23:46

> [...]
>
> <http://homepage.mac.com/reippuert/FileSharing.html> se slrn.jpg,
> slrn1.jpg, slrn2.jpg - om det er kønt kan diskuteres, men det er i al fald

Hvorfor køber du ikke bare en DOS-computer? Den er mindst lige så køn.

> dvs intet nyt under solen ?

Nej, det lader til, at tingene gentager sig. Jeg er skam vældig glad for
Mac OS X, men vi sidder pludseligt med filendelser på tre bogstaver og
et kommandolinieinterface. Ting, vi har kæmpet indædt imod. Og
pc-brugerne sidder med mus, ikoner og en masse farver. Ting, de kæmpede
indædt imod i firserne. Og halvdelen af indlæggene her er fuldstændigt
uforståelig med editorer, compilatorer, emac, gnus, tin og alt muligt
mærkeligt. Måske er jeg bare ved at blive gammel.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-06-02 00:01

muenster@mac.com (Henrik Münster) writes:

> [...]
> uforståelig med editorer, compilatorer, emac, gnus, tin og alt muligt
> mærkeligt. Måske er jeg bare ved at blive gammel.

Måske. Som en af dem der udgyder uforståelighed må jeg lige nuancere
ovenstående lidt.

Der er som sådan ingenting i Unixverdenen som kræver at en given
dokumenttype har en given endelse, idet alle filer blot er en strøm af
bytes. Det er op til de enkelte programmer at bestemme hvad der skal
ske.

Det er faktisk webbets skyld at filendelser er kommet på mode igen (og
naturligvis også Windows, men det er en detajle), fordi det er
webserverens opgave at fortælle - når den sender et givent dokument -
hvad slags dokument det drejer sig om. Den absolut hurtigste måde at
gøre det på, på alle platforme, er ved at kigge på filens navn og slå
typen op i en tabel. Derfor har denne metode udbredt sig meget.

Jeg undrer mig også selv om hvorfor at folk spørger om de mere
hardcore Unix-ting her i gruppen, og ikke i dk.edb.system.unix, men
jeg synes det er hyggeligt at der også er plads til andet end
racercykler og brevkasser her :)

Hvorfor vil du øvrigt ikke køre Classic-programmer?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-02 21:31

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvorfor vil du øvrigt ikke køre Classic-programmer?

Nej, hvorfor egentlig ikke? Det var lidt træls at skulle starte Classic,
men nu har jeg sat den til at starte ved log-in. Det er der egentlig
ingen ulemper ved. Men det føles mere rigtigt at køre OS X programmer.
De kører med beskyttet hukommelse og burde vel fungere bedre indbyrdes
og med styresystemet. Men OK, det går såmænd fint nok at køre MacSOUP og
Internet Explorer til min netbank.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-06-02 00:34

On Thu, 27 Jun 2002 00:45:33 +0200,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Hvorfor køber du ikke bare en DOS-computer? Den er mindst lige så køn.

Ih nej, bestemt ikke - på hardware siden er der problemerne med irq,
bios osv. OF er dejligt plug and play - Og fordi Apple levere både
hardware og OS behøver man ikke bekymre sig om drivere og konflikter.

På softwaresiden hedder problemet enten windows (hvad er der *ikke* galt
med det OS?), eller kompliseret opsætning af X-windows og manglende
konsistens i brugerflade(n)rne. Mac'en er stadig plug and play og
OS'et er både intuitivt og konsistent.

> Nej, det lader til, at tingene gentager sig. Jeg er skam vældig glad for
> Mac OS X, men vi sidder pludseligt med filendelser på tre bogstaver

Heldigvis, lad os bare droppe type/creator helt <pisk>

> og et kommandolinieinterface. Ting, vi har kæmpet indædt imod.

Er vi det? Er vi ikke bare imod at vi _skal_ bruge den?

Mac OS X fungerer glimrende uden komandolinien, men den åbner også for
en masse muligheder. Også for almindelige brugere, idet visse programmer
der udelukkende er ren (uformateret) text, sagtens kan afvikles
effektivt _uden_ brug af ikoner og drop-down menuer.

Mange terminal programmer *har* rent faktisk drop-down menuer - Apples
terminal program understøtter dem blot ikke

Hvis man bruger meget tid i et givet program, kan det desuden ofte svare
sig at lære genvejne. Hvis de mest almindelige funktioner ligger på F
tasterne (og deres funktion er synlig) og resten er tilgængelige fra
menuer (der kan betjenes med både mus og tastatur), har man et glimrende
interface.

Mht. til ikoner er det langt fra altid de gavner mere end de generer,
se blot på Macsoup eller macwrite der med success ikke anvender dem
Eller på de mange windows programmer der er klistret til med
værktøjsliner fulde af intet sigende ikoner. (du er alt for ofte nød
til at flytte musemarkøren hen over dem, for at finde ud af deres
funktion)

> [...]
> fuldstændigt uforståelig med editorer, compilatorer, emac, gnus, tin
> og alt muligt mærkeligt. Måske er jeg bare ved at blive gammel.

Nej, du skal bare brænde rudekuverterne med et samme og få dig lidt
færre nattevagter

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-02 21:45

> [...]
> der udelukkende er ren (uformateret) text, sagtens kan afvikles
> effektivt _uden_ brug af ikoner og drop-down menuer.
(...)
> [...]
> værktøjsliner fulde af intet sigende ikoner. (du er alt for ofte nød
> til at flytte musemarkøren hen over dem, for at finde ud af deres

Det slår mig bare, at udviklingen er lidt paradoksal. Jeg kan huske en
aften i firserne, hvor jeg, uden i øvrigt at eje en computer selv,
forsvarede Macintosh med mus, ikoner og alt det der overfor en flok
DOS-brugere. Jeg vil tro, de fleste sad med WordPerfect. De havde alle
argumenterne med, hvor let det var med tastaturgenveje etc.
Nu har de selvfølgelig alle sammen fået Windows med mus, ikoner
og hele musikken. Samtidig er vi gået "tilbage" til et styresystem med
kommandolinie som en mulighed. Vi er naturligvis ikke tvunget til at
bruge den, men før sagde vi jo, at den var unødvendig og blot et bevis
for, at Windows byggede på DOS. Windows har vel slet ikke en
kommandolinie mere. Synes I andre ikke også, at det er en lidt spøjs
udvikling?
Men jeg er da også glad for det. Nu kan jeg sidde på arbejdet og
rakke ned på Windows og i stedet foreslå, at man bruger UNIX. Det har
IT-medarbejderne lidt svært ved at argumentere imod. Hvis jeg i stedet
nævner Mac, så tror de, jeg er åndssvag. Og jeg taler om styresystemer
til scannere, informations-systemer etc. Det er ikke sekretærernes
computere med WordPerfect.

> Nej, du skal bare brænde rudekuverterne med et samme og få dig lidt
> færre nattevagter

Skal jeg så dirigere eventuelle henvendelser i den forbindelse videre
til dig?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-06-02 08:00

> [...]

> DOS-brugere. Jeg vil tro, de fleste sad med WordPerfect. De havde alle
> argumenterne med, hvor let det var med tastaturgenveje etc.

Det bedste må vel være at have en masse muligheder, så man kan gøre
tingene på mere end een måde. Til tekstbrug bruger man jo alligevel
tastaturet, men til grafik er der ikke meget sjov uden mus.

> Windows har vel slet ikke en kommandolinie mere.

Joda. Det er bare bygget på et andet underliggende operativsystem end
MS-DOS, men det har en fin kommandolinie. Hvor sjov den er uden
trediepartssoftware er en anden historie - fx er der mange Unixfolk
der installerer en Unixpakke så alle deres standardkommandoer findes.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-06-02 09:02

Henrik Münster:

> Synes I andre ikke også, at det er en lidt spøjs udvikling?
Jo.

Men det vigtigste er vel stadig, at man kan undgå kommandolinjen.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-07-02 23:56

On Thu, 27 Jun 2002 22:44:59 +0200,

> Skal jeg så dirigere eventuelle henvendelser i den forbindelse videre
> til dig?

nej, tak jeg har lige fået nyt arbejde hvor der _kan_ falde en nattevagt
af i tilfælde af sygdom - desuden er kakkelovnene lige blevet
erstattet med fjernvarme så rudekurverterne får jeg ikke megeen gavn af.

Fra : Jakob Schmidt

Dato : 27-06-02 07:31

muenster@mac.com (Henrik Münster) writes:

> Hvorfor køber du ikke bare en DOS-computer? Den er mindst lige så køn.

Sammenligningen med DOS er meget misvisende. Du kan spørge, hvorfor
vi ikke bare kører Linux eller BSD eller noget. Men det har de andre
jo svaret på.

Og så er vi jo ikke _tvunget_ til at glemme, at DOS er et skod-OS, mens
UNIX (ikke mindst den BSD, der ligge i MacOS X) og klon generelt er
en lise for nørdsjælen.

> Nej, det lader til, at tingene gentager sig. Jeg er skam vældig glad for
> Mac OS X, men vi sidder pludseligt med filendelser på tre bogstaver og
> et kommandolinieinterface.

Før MacOS X var jeg nødt til også at køre LinuxPPC for at få adgang til de
UNIX-ting, jeg har brug for. Det er jeg fri for nu. Livet er blevet lidt.
lettere.

Det "vi", du nævner omfatter forhåbentlig kun folk, der frivilligt kaster
sig ud i kommandolinierne.

Nåja, så er der selvfølgelig det med filendelserne. Jeg ved ikke rigtig...

--
Jakob

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-06-02 22:15

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Kigger på den ved lejlighed, men jeg tror at jeg efter mange eksperimenter
> har fundet min kommende newsreader

Pffffftt!

Stikker du bare gnus i ryggen?

(;

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : N/A

Dato : 25-06-02 22:59

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-06-02 22:59

Gnus er ikke exceptionel, og jeg bruger den også bare fordi den
fandtes med den emacs jeg havde. At jeg skulle opgradere, var en
streg i regningen - jeg overvejer også at skifte for at få noget der
ligner nn mere.

> Du kan sågar få farver på den med slrn -C

uh!
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jakob Schmidt

Dato : 26-06-02 10:13

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Gnus er ikke exceptionel, og jeg bruger den også bare fordi den
> fandtes med den emacs jeg havde.

Jeg er ikke gnus- (eller emacs-) ekspert, menalså det at gnus er et emacs-
værktøj er da i mine øjne også en temmelig vægtig grund til at bruge den.
Jeg vil i hvert fald gerne bruge emacs så meget jeg kan slippe afsted med

--
Jakob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 10:17

Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> writes:

> Jeg vil i hvert fald gerne bruge emacs så meget jeg kan slippe afsted med

Så må du installere W3 og vippe Mozilla/IE ud

Jeg er pragmatisk. Det følger direkte af at jeg er doven.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-02 12:18

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Det tror jeg - mon ikke jeg kan få dig omvendt, hvis du får din fink til at
> virke ? 'fink install slang', så virker den prækompilerede fra:
>
> <ftp://ebv.mimnet.northwestern.edu/pub/macosx/most/>
>
> Du kan sågar få farver på den med slrn -C

Det lyder laekkert. Den er hentet, men jeg skal vist lige over mit
Fink-problem. Det ender nok med at jeg bliver noed til at laese noget
dokumentation - eeeff!

(;

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : reben B=F8dker Niels~

Dato : 25-06-02 22:29

In <2qkafa.oi5.ln@g4.reippuert.dk> Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Kigger på den ved lejlighed, men jeg tror at jeg efter mange
> eksperimenter har fundet min kommende newsreader

Som er...

/Preben
(på svære Halime-prøvelser)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-06-02 22:33

On 25 Jun 2002 21:29:27 GMT, Preben Bødker Nielsen <gizmo@os.dk> wrote:

> Som er...

SLRN

<ftp://ebv.mimnet.northwestern.edu/pub/macosx/most/> Du skal installere
slang fra fink cvs først.