Hvordan hjælper Gud ?
Fra : Live4Him

Dato : 25-06-02 20:11

Jeg kunne godt tænke mig nogle indlæg om hvordan Gud har hjulpet mennesker
gennem kriser og problemer.

Måske kan man groft dele Guds aktivitet i vores kriser ind i 3 grupper :

1. Han fjerner problemet så man slipper for det. Her er der mange eksempler,
især i evangelierne hvor Gud helbredte med det samme og folk blev befriet
fra deres problemer.

2. Han fjerner ikke problemet, men Han hjælper en til at gå igennem det ved
at man oplever Hans nærvær, styrke og støtte. Et eksempel kunne måske være
Daniels prøvelser i landflygtigheden eller Paulus der oplevede Gud nær
selvom meget gik galt.

3. Han hverken fjerner problemet, og tilsyneladende giver Han heller ikke
styrke til at gå igennem det. Her bliver troen testet på højeste niveau og
man spørger, hvor er Gud og hvorfor griber Han ikke ind ? Et eksempel på
dette er Job,s prøvelse. Men også de første kristne var udsat for hårde
prøvelser de ikke forstod. Det ses bla. af Jakobs brev.

jørgen.
--
http://www.sermonaudio.com/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-06-02 01:32

Live4Him wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig nogle indlæg om hvordan Gud har hjulpet
> mennesker gennem kriser og problemer.

Hej Jørgen

Jeg er lidt ked af at du oplever denne (for mig at se) simple og dumme
mekaniske fejl som et spørgsmål om dit kristne trosliv.

Jeg kan godt forstå at det gør dig bange, stillet over for en regning for
undersøgelser, oprydning, overvejelser om det rigtige i købet af dit "nye"
hus (det er efterhånden et stykke tid siden) og så videre...

Jeg vil håbe at du husker, at Jesus snarere er vores forsvarer end vores
anklager for Gud.
Det er nok hovedårsagen til at jeg tror på Ham: Ikke at vi som mennesker
skal stå til konstant anklage for den uoverkommelige bevisbyrde, der findes
mod os som mennesker, men at vi må få en forsvarer imod denne byrde, vi
bærer som mennesker. "Vores Kors", som helst da burde være det samme Kors
som Jesus bar for os - og for os alle?

Gud hjælper dig måske ikke direkte, men du skal samtidig vide at et - lidt
arrogant sagt - latterligt teknisk problem helst ikke skal opfattes som en
"forbandelse" fra Gud, bare fordi Han ikke griber direkte ind og løser
dette - objektivt set -relativt banale problem?

"Gud er større!" siger muslimerne, og jeg vil også håbe at "vores" Gud er
meget større end et vandrør...

Du kan på ingen objektiv måde kan siges at være skyld i dette olieudslip i
dit vandrør, du må bare ikke bruge det imod dig i selve dit Gudsforhold.

Jeg kan godt forstå at dine nerver er tyndslidte.

Men brug ikke den slags imod dig selv og din identitet som et kristent
menneske. Du tager det måske for alt for nær?

Hvis du virkelig vil overveje situationen fra et specifikt kristent
synspunkt, så kan du jo spørge dig selv om, hvor meget Satan og hans
"veteranerfaring" fra Jobs Bog kan bruges, hvis det endelig kommer til en
situation, hvor du har (og det betvivler jeg personligt ikke) Jesus for dig,
selveste Satan imod dig og Gud som Dommer.

):>D "Han havde olierede vandrør!"

0 "Det var lissom ikke hans skyld, vel? Og han havde det alligevel
enormt dårligt over en uforskyldt fejl!"

Se forsøgsvis dèn procedure fra (objektiv) dommersynsvinkel. Replay?

--
KH
Anders

Fra : Live4Him

Dato : 26-06-02 19:08

Tak for din kommentar, Anders. Jeg tror det er sådan at nogen gange griber
Gud bare ikke ind og vi får intet svar på hvorfor. Nogen gange får tingene
lov at gå deres skæve gang, på trods af bøn. Måske er det en forkert
forestilling at Gud skulle gribe ind i alt i vores liv.

Måske skal man igennem disse ørkenoplevelser for at det kan komme frem om
man virkelig har en tro på Gud som er uafhængig af omstændighederne.

jørgen.
--
http://www.sermonaudio.com/