Så blev ventilerne tætte - yes..
Fra : Morten Juel

Dato : 25-06-02 20:04

Jeg vil sige tak til jer der har kommet med gode råd, jeg vidste INTET om
ventiler da jeg startede på det her projekt
Og tak til D@n og Rittig, fordi i forstod hvor jeg kom fra, hvorfor sende
noget ud i byen for at få det lavet så det er 100% sjovere at prøve og lære
det selv.. det er klart en arhha oplevelse (ja Armand jeg ved godt du har tm
på det ).

Men jeg har lige lidt spørgsmål før jeg vil samle den igen..

1. Skal jeg ikke skifte pakningen mellem cylinder og motorblok, nu har
cylinderen jo været løsnet ! (jeg går ud fra det er et ja !)

2. skal jeg skifte alle ventilstyr pakningerne, dvs skille de ventiler ad
der var tætte fra starten af ? og hvis ja, skal de så ha en omgang med det
fine slibemiddel nu de er af ??

3. kan man chekke ventil spillerum uden at topstykket er monteret på motoren
?? altså bare ved at sætte knastakslerne på topstykket ??

Håber i har flere gode svar, så jeg kan få den samlet, og kastet ud til sph
så de kan dyse kabuerne (for det tør jeg ikke rode med selv, da jeg fatter
bjælle af kabuer)

Morten
Golf II GTI til salg for 13000,- på http://starchild.dk/golf <--- er solgt !
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-06-02 21:19

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.OSTEPOPdk> skrev i en meddelelse

> 1. Skal jeg ikke skifte pakningen mellem cylinder og motorblok, nu har
> cylinderen jo været løsnet ! (jeg går ud fra det er et ja !)

Har den været løsnet, så skift altid pakningen. Det er for dumt at lade
være, den koster jo ikke noget videre, men det er et helvedes arbejde at
skulle skifte den senere, hvis dne bliver utæt.

> 2. skal jeg skifte alle ventilstyr pakningerne, dvs skille de ventiler ad
> der var tætte fra starten af ? og hvis ja, skal de så ha en omgang med det
> fine slibemiddel nu de er af ??

Ja, skift ventilhætterne. Om de resterende ventiler skal slibes? Gider du
gentage processen om et halvt år når den næste ventil bliver utæt?

> 3. kan man chekke ventil spillerum uden at topstykket er monteret på
motoren
> ?? altså bare ved at sætte knastakslerne på topstykket ??

Teoretisk set ja, men vi snakker så små tolerancer at du alligevel er nødt
til at tjekke spillerummet når du er færdig med at samle motoren.

Rittig

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 25-06-02 22:16

> Har den været løsnet, så skift altid pakningen. Det er for dumt at lade
> være, den koster jo ikke noget videre, men det er et helvedes arbejde at
> skulle skifte den senere, hvis dne bliver utæt.

Husk at rense den gamle pakning af både cylinder og motorblok så begge dele
er 100% rent.
Skift også alle de O-ringe o.lign der måtte være mellem bund/cyl & cyl/top,
køb evt et komplet pakningsæt til mc`en.
De par gange jeg har haft toppen af en motor har jeg altid fået topstykket
planslebet for at være sikker på at toppakningen blev 100% tæt, men jeg er
ikke helt sikker på at det altid er nødvendigt.....andre ?
Har du chekket din cylinderforinger/stempler/stempelringe ?, Hayens burde
kunne fortælle dig hvilke mål de forskellige stumper skal overholde.
Husk at spænde topboltene efter når du har kørt lidt på modellen (500-1000
km), læs i din Hayens i hvilken rækkefølge topboltene skal spændes (på
kryds)

Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : S@nd

Dato : 25-06-02 22:56

"D@n Dethlefsen" <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> De par gange jeg har haft toppen af en motor har jeg altid fået topstykket
> planslebet for at være sikker på at toppakningen blev 100% tæt, men jeg er
> ikke helt sikker på at det altid er nødvendigt.....andre ?
En god idé er at ofre 50kr og købe en hvæssesten(slibesten). Med den kan man
hurtigt kontrollere om der er betydelige ujævnheder/skævheder.
Sprøjt lidt sprit på topstykket og kør stenen ganske let henover topstykket
i flere retninger, og du vil hurtigt kunne spore ujævnhederne.
Kender du en kyndig CNC-fræser er det helt kanon

Mvh. S@nd

Fra : Morten Juel

Dato : 26-06-02 07:21

> [...]
> i flere retninger, og du vil hurtigt kunne spore ujævnhederne.
> Kender du en kyndig CNC-fræser er det helt kanon

ok det trick kendte jeg ikke !

Mvh
Morten

Fra : Morten Juel

Dato : 26-06-02 07:20

> Husk at rense den gamle pakning af både cylinder og motorblok så begge
dele
> er 100% rent.
plejer jeg også at gøre !

> Skift også alle de O-ringe o.lign der måtte være mellem bund/cyl &
cyl/top,
> køb evt et komplet pakningsæt til mc`en.
Det har jeg allerede gjort !

> De par gange jeg har haft toppen af en motor har jeg altid fået topstykket
> planslebet for at være sikker på at toppakningen blev 100% tæt, men jeg er
> ikke helt sikker på at det altid er nødvendigt.....andre ?
Hmm fik det også på bilen, men en anden gang jeg skilte bilen ad, gjorde jeg
det ikke, og den blev da tæt nok !

> Har du chekket din cylinderforinger/stempler/stempelringe ?, Hayens burde
> kunne fortælle dig hvilke mål de forskellige stumper skal overholde.
Nej ikke endnu, jeg får min haynes idag )

> Husk at spænde topboltene efter når du har kørt lidt på modellen (500-1000
> km), læs i din Hayens i hvilken rækkefølge topboltene skal spændes (på
> kryds)
ja krydsspænding, gør jeg altid.. men jeg vidste ikke at jeg skulle chekke
efter 500km, det er så med kold motor right ?

Mvh
Morten

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 26-06-02 18:07

> ja krydsspænding, gør jeg altid.. men jeg vidste ikke at jeg skulle chekke
> efter 500km, det er så med kold motor right ?

På modeller af din årgang var det noget man normalt gjorde ved 1000 km
eftersynet, så derfor.
Jeg har aldrig hørt om nogen der skulle efterspændes med varm motor, så jeg
vil bestemt antage at det er ved kold motor ;>)

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-06-02 17:40

"Morten Juel" <mp@mail1.OSTEPOPSstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> ja krydsspænding, gør jeg altid.. men jeg vidste ikke at jeg skulle chekke
> efter 500km, det er så med kold motor right ?

Ja, med kold motor.
Et topstykke skal ALTID efterspændes efter kort tid, ellers bliver det meget
let utæt.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 26-06-02 07:16

> Har den været løsnet, så skift altid pakningen. Det er for dumt at lade
> være, den koster jo ikke noget videre, men det er et helvedes arbejde at
> skulle skifte den senere, hvis dne bliver utæt.

ja true, det er bare det med 4 stempler med stempelringe, det gør mig lidt
nervøs at få på plads

> Ja, skift ventilhætterne. Om de resterende ventiler skal slibes? Gider du
> gentage processen om et halvt år når den næste ventil bliver utæt?

Nææhh true, så ryger der en dag til, det tager laaaang tid at slibe dem, for
er de ikke tætte, skal man begynde forfra, det gælder om at ha tolmodighed !

> Teoretisk set ja, men vi snakker så små tolerancer at du alligevel er nødt
> til at tjekke spillerummet når du er færdig med at samle motoren.
hmm ok, det andet havde bare været meget lettere ! ;o(

Mvh
Morten