Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop: skarp og uskarp på foto
Fra : Lasse

Dato : 25-06-02 18:20

I Photoshop ønsker jeg at lave et en cirkel på mit foto.
Alt indenfor cirklen skal være skarpt (normal), mens alt udenfor skal være
uskartp.
Cirklens kant skal ikke være som en skarp linie, men "udtværes" lidt.

Er der nogen der kan hjælpe med en detaljeret beskrivelse ?

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 18:28

Lasse skrev:

> [...]
> skal være uskartp.
> Cirklens kant skal ikke være som en skarp linie, men "udtværes"

Åben dit billede og vælg det cirkulære markeringsværktøj. Lav så en
cirkel hvor du ønsker det. Hold evt. shift-tasten nede når du laver
cirklen så den bliver 100 % rund, hvis det er det du ønsker.

Lav så en udtynding eller feather på cirklen. Det gør du med menuen
Select > Feather og så et vist antal pixels. Jo højere tal, jo mere
"udtværet" bliver overgangen. Når det er gjort kan du vælge Filter >
Sharpen > Unsharp Mask og give det indvendige af cirklen mere
skarphed. Herefter vender du markeringen med Select > Inverse og gør
alt udenfor cirklen uskarp med Filter > Blur > Gaussian Blur f.eks.

Madsen.

Fra : Lasse

Dato : 25-06-02 18:39

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse > Lav så en
> [...]
> skarphed. Herefter vender du markeringen med Select > Inverse og gør
> alt udenfor cirklen uskarp med Filter > Blur > Gaussian Blur f.eks.

Det er mærkeligt....
Jeg kan godt lave en fin rund cirkel, men næsten alt i min menu "Select" er
ikke muligt at vælge.
(det eneste jeg kan vælge er "All" og "Color Range").

Er det fordi min cirkel ikke er selecteret ?? I givet fald hvordan gør jeg
så det ?

Fra : Ammitz

Dato : 25-06-02 19:59

> [...]
"Select" er
> ikke muligt at vælge.
> (det eneste jeg kan vælge er "All" og "Color Range").

Hvilken farvetilstand har du valgt, - husk at du får flest
valgmuligheder, når du arbejder i RGB.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 18:51

Lasse skrev:

> Jeg kan godt lave en fin rund cirkel, men næsten alt i min menu
> "Select" er ikke muligt at vælge.
> (det eneste jeg kan vælge er "All" og "Color Range").

Det skal være det runde markeringsværktøj. I den engelske Photoshop
hedder den Elliptical Marquee Tool. Øverst i værktøjs-paletten til
venstre for Move-tool.

Madsen.

Fra : Lasse

Dato : 25-06-02 19:09

> Det skal være det runde markeringsværktøj. I den engelske Photoshop
> hedder den Elliptical Marquee Tool. Øverst i værktøjs-paletten til
> venstre for Move-tool.

Helt kanon.
Nu er det nøjagtig som jeg ønsker.
Tak for hjælpen.

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 19:12

Lasse skrev:

> Helt kanon. Nu er det nøjagtig som jeg ønsker.
> Tak for hjælpen.

Ok og velbekom.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 26-06-02 22:16

"Lasse" <lmn1999_2000@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Cirklens kant skal ikke være som en skarp linie, men "udtværes" lidt.
>
> Er der nogen der kan hjælpe med en detaljeret beskrivelse ?

En mere generel løsning:

- Kopier laget, vælg det nye lag.
- Vælg Filter, Gaussian Blur (vælg radius efter at laget skal være det mest
uklare del af billedet.
- Med det nye lag valgt, vælg Lag, Tilføj lagmaske, skjul alt.
- Vælg lagmaskeikonet i lagpaletten.
- Vælg gradient tool (cirkulær, forgrund til baggrund). Forgrundsfarve sort,
baggrundsfarve hvid.
- Placer markør i midten af det klare område og træk.

På den måde kan man simulere højt blændetal, f.eks. 2.8, eller stor
brændvidde, f.eks. 300 mm.

Bemærk, at du har mulighed for at bruge 'maleværktøjer' (brug sort el. hvid)
til at gøre et tilfældigt område af billedet uklart. På den måde bliver
billedet knap så kunstigt og ligner mere et resultat, som kommer ud af
kameraet.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 22:25

Henrik Torp skrev:

> En mere generel løsning:
>
> - Kopier laget, vælg det nye lag.

God idé. Det glemmer jeg at nævne hver gang.

Madsen.