C.L.A
Fra : Ulla Petersen

Dato : 25-06-02 16:54

Hej

Er der nogen, der kender til det nye slankepræparat C.L.A.?
Hvis du har erfaringer med det, vil jeg meget gerne vide hvilke.

Hilsen
Ulla

Fra : Aagaard

Dato : 26-06-02 08:10

Hej Ulla

Jeg har ikke prøvet C.L.A., men på www.vitaviva.com skriver de nedenstående.
Det er muligvis bare salgsglas, ved det ikke.

CLA - Konjugeret linolsyre
En type fedtsyre med en særlig fordeling af enkel- og
dobbeltbindinger. Tilskud benyttes som slankemiddel, til at øge kroppens
forbrænding og afbrænde kropsfedt samt som muskelopbyggende middel. Kan
måske bruges i kræftbehandling.

Beskrivelse:

CLA er en forkortelse for Conjugated Linoleic Acid. Fedtsyren findes
naturligt i små mængder i mælkefedt og i kød, især lam, okse- og kalvekød.

Indholdet af CLA i mælkefedt varierer med hvilken type foder, køerne
har fået. Indholdet af CLA i fødevarer måles somme tider i, hvor stor en del
af fedtstoffet, det udgør: F.eks. mg pr. gram fedt.

Vores krop producerer ikke selv CLA, og indholdet i fødevarer er for
lavt til, at vi kan få betydende mængder af det herfra. Skal man have CLA i
doser, der har nogen terapeutisk betydning, skal det tages som kosttilskud.

Man mener, at CLA har antioxidante egenskaber, idet den selv har meget
svært ved at oxidere, hvilket er usædvanligt for fedtsyrer. CLA har ogå vist
sig at have en positiv effekt på immunforsvaret, selv om det ikke er den
primære grund til at folk tager tilskud af det.

Når man mister muskelmasse, nedsættes ens energiomsætning. CLA har
vist sig at have en lettere muskelopbyggende effekt.

I Europa anvendes CLA især i fitness-, motions- og bodybuilderkredse
med det formål at forbrænde kropsfedt og opbygge muskelmasse samt for at få
hurtigere træningsresultater og større udholdenhed.

CLA anvendes som led i slankekure for at øge fedtudskillelsen fra
kroppens fedtdepoter. Nogle undersøgelser har vist, at CLA kan reducere
fedtmassen med 43-88%. CLA virker ved at øge kroppens forbrændingsevne
samtidig med, at fedtdepoterne afgiver deres fedt. En af CLA´s virkemåder
er, at det blokerer det enzym i kroppen, som bevirker at fedtcellerne
optager fedt fra blodet. På denne måde kan fedtet i stedet bruges som energi
til musklerne.

En af fordelene ved CLA i slankekure er netop, at muskelmassen ikke
mindskes.

Ofte er den største udfordring ved slankekure at fastholde det opnåede
vægttab. Her handler det i høj grad om at indarbejde nye kost- og
motionsvaner. CLA benyttes også efter slankekure til at fastholde vægttabet.

Nogle dyreforsøg har vist lovende resultater med CLA til forebyggelse
og behandling af kræft i tyktarmen, mavekræft, hudkræft, brystkræft og
prostatakræft. Resultater fra denne forskning kan vi forvente at høre mere
om fremover.

Dosering
Tilskud af CLA tages i doser fra 2 - 4 gram dagligt (4-8 kapsler a 500
mg dagligt).
Ved CLA i kapselform tygges kapslerne ikke, men sluges hele i
forbindelse med et måltid. Store mængder flerumættede fedtsyrer bør ledsages
af et multivitamin-mineral præparat.

Bivirkninger
CLA er ugiftigt i store doser og har ingen bivirkninger. Nogle kan dog
få milde symptomer fra fordøjelseskanalen. Store enkeltdoser kan hos nogle
give tynd mave.

Særlige bemærkninger
I Europa findes der flere forskellige CLA-produkter på markedet. Det
er ikke ligegyldigt, hvilket CLA-produkt, der anvendes. For optimal effekt
bør brugeren sikre sig at produktet kun indeholder de fedtsyrer, der har
gennemgået netop den forarbejdning, som de gunstige forsøgsresultater bygger
på.

CLA, konjugeret linolsyre er godkendt (til direkte salg) i Norge,
Sverige, Finland, Holland, Belgien, Frankrig, Spanien og østlandene.

Advarsel
CLA bør ikke indtages af gravide eller børn under 1 år.

Fra : Lau Saugman Hansen

Dato : 26-06-02 19:20

Det er ikke noget vidundermiddel, men kan være en hjælp hvis man ellers
sørger for at spise sundt og dyrke sin motion, men alene gør det meget
lidt..

mvh Lau