Telia rykker
Fra : Brian Fisker

Dato : 25-06-02 16:29

Jeg har idag modtaget et brev fra Telia, hvori de gør opmærksom på, at de
har fået nyt faktureringssystem og efterfølgende har de fundet ud at, at jeg
mangler at betale 80 kr. Der er tale om en abb. udgift for et abbonement,
jeg havde for mere end 2 år siden, hvorfor jeg desværre ikke længere har
kvitteringerne for betaling. Dog er jeg overbevist om, at jeg hsr betalt
abb.afgiften (nummer købte jeg sammen med en ny telefon, men uden
intentioner om at bruge nummeret. Betalte blot de 6 måneders bunden abb.
hvorefter det blev opsagt).

Hvordan bør jeg forholde mig? Selvom der kun er tale om 80 kr, er jeg imod,
at Telia bare kan sende mig en 2 år gammel regning (på en udgift, jeg mener,
at jeg har betalt). Desuden har der været så mange rygter om, at Telia har
temmelig meget rod med deres faktureringssystem, at jeg nærmest ikke ved,
hvad jeg skal tro!

Mvh
Mandal

Fra : Lars Brink

Dato : 25-06-02 16:43

> Hvordan bør jeg forholde mig? Selvom der kun er tale om 80 kr, er jeg
imod,
> at Telia bare kan sende mig en 2 år gammel regning (på en udgift, jeg
mener,

Efter at have fulgt denne gruppe i længere tid tror jeg ikke der er meget at
gøre.

Gælden er gyldig i 5 år, og det er dig som skal bevise at du har betalt.

Af samme grund bruger jeg altid PC bank så kan min bank hjælpe mig med at
finde gamle overførsler hvis der skulle ske noget lignende.

> at jeg har betalt). Desuden har der været så mange rygter om, at Telia har
> temmelig meget rod med deres faktureringssystem, at jeg nærmest ikke ved,
> hvad jeg skal tro!

Mener du ikke Tiscali (eller så er det en helt anden historie).

Jeg har haft gode erfaringer med at snakke med kunde service hos Telia eller
sende en fax, men din argumentation vil jo desværre kun være at du kan huske
at du har betalt så den holder nok ikke så langt.

Mvh,

Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-02 17:17

Lars Brink skrev:

>Mener du ikke Tiscali (eller så er det en helt anden historie).

Både Tiscali og Telia roder. Jeg *ved* at Telia roder for min
datter har problemer med regninger, og hun har aldrig været kunde
hos dem.

--
Bertel      Læst i en debatgruppe:   Jeg fik en regning fra
Telia på 180 kr, men jeg har aldrig været kunde hos dem. Da jeg

Fra : Michael

Dato : 25-06-02 17:40

Telia rykker absolut ikke!
ku' ikk' la' vær'

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 25-06-02 21:24

Brian Fisker <Fisker@FJERNESmobilixnet.dk> wrote:
> [...]
> rygter om, at Telia har temmelig meget rod med deres
> faktureringssystem, at jeg nærmest ikke ved, hvad jeg skal tro!

Telia aner ikke hvad de selv laver, jeg fik en regning for nogen tid siden
på Kr. 1679,- for fastnettelefoni uagtet jeg er kunde hos TDC.
Det prekære er at det var på naboens telefonnummer.

--
Ejvind

Fra : thomas

Dato : 26-06-02 14:15

> Telia aner ikke hvad de selv laver, jeg fik en regning for nogen tid siden
> på Kr. 1679,- for fastnettelefoni uagtet jeg er kunde hos TDC.

En venlig hot shot sælger hos Telia ringede til mig og mente at jeg kunne
spare 20% på mit telia abonnement, det mente jeg ikke jeg kunne, han blev
nærmest fornærmet over at jeg tvivlede og tilbød mig det igen med skinger
stemme, jeg sagde til ham at jeg ikke ville, han svarede mig nærmest vantro
om jeg ikke ville spare de 20% på mit abonnement, jeg måtte fortælle ham at
jeg ikke har abonnement hos telia så jeg kunne ikke spare 20% på et ikke
eksisterende abonnement. Det nægtede han at tro på, altså at jeg ikke er
kunde hos telia, til sidst blev han så sur over at jeg nægtede at jeg var
kunde hos Telia at han smed røret på efter han nåede at kalde mig et dumt
svin.
Jeg er ikke og bliver aldrig og har aldrig været kunde hos Telia.

Så ja Telia Rykker.

Thomas

Fra : Bean

Dato : 26-06-02 22:21

"thomas" <thomas.andersen@electrolux.dk> skrev i en meddelelse

> En venlig hot shot sælger hos Telia ringede til mig og mente at jeg kunne
> spare 20% på mit telia abonnement...[snip]

Jo mere jeg tænker over det jo mere tror jeg selv på at Telia rykker penge
ind fra folk ved disse
"glemte" opkrævninger. Det er sket for mig nu 3 gange at jeg har fået disse
opkrævninger da jeg er tilmeldt 1001. 2 gange har jeg fået rykkere for en
regning jeg aldrig har set. Jeg kontaktede dem enda
og bad dem om at samle alt hvad jeg skyldte dem på et giro kort. Jeg fik det
og betalte det for over 2 måneder siden.Nu er der lige dumpet endnu en
"glemt" regning ind af døren Hva' faen kan man gøre.
Det skulle være for 8 måneder siden de har lavet en fejl, men nu har jeg
haft ADSL i lige godt et år og ved derfor at jeg aldrig i det år har brugt
1001 da det blev brugt til mit gamle modem - som også røg ud da jeg fik
ADSL. Så jeg kan forstå jeg sidder i saksen med mindre jeg kan bevise at
jeg ikke har ringet op til 1001 for 8 måneder siden? Man kan sgu sagtens
indkassere en hel del kroner på den virksomhed
--
PA

Fra : Brian Fisker

Dato : 27-06-02 10:21

"Bean" <box5000@post1.tele.dk> wrote in message
> ADSL. Så jeg kan forstå jeg sidder i saksen med mindre jeg kan bevise at
> jeg ikke har ringet op til 1001 for 8 måneder siden? Man kan sgu sagtens
> indkassere en hel del kroner på den virksomhed

Lige, hvad jeg tænkte, da den gamle regning dumpede ind ad døren! Hvem ved,
om der følger en ny i r.... på denne regning blot lydende på en anden
ydelse, jeg tidligere har haft hos dem!?

\Mandal

Fra : Deaster

Dato : 27-06-02 10:49

"Bean" <box5000@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ikke har ringet op til 1001 for 8 måneder siden? Man kan sgu sagtens
> indkassere en hel del kroner på den virksomhed

Hmm, det lyder til deres reklamepenge er spild. 1001=Tele2/Get2Net,
1010=Telia.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 27-06-02 10:55

> [...]
> jeg kan bevise at jeg ikke har ringet op til 1001 for 8 måneder
> siden? Man kan sgu sagtens indkassere en hel del kroner på den

Du har forstået deres koncept korrekt.
De regner med at hvis de holder sig til småbeløb brokker folk sig ikke.
Forlang en udskrift af al din trafik i pågældende periode.
Forlang en udskrift af hvad der er betalt og hvornår.
Forlang at få præciseret nøjagtigt hvor/hvornår din restance er opstået.
Vær opmærksom på at de ingen skrupler har med at sende regninger
for fastnettelefoni selvom du kun er internetkunde.

--
Ejvind

Fra : Snoop

Dato : 25-06-02 21:39

Jeg vik selv sådan en regning for 14 dage siden mener jeg. Men jeg havde
opsagt nummeret i April i år. Ringene derind, og den søde dame sagde, at hun
godt kunne se, at mit nummer var blevet opsagt, så hun vidste ikke, hvorfor
jeg havde fået den regning.

/Snoop\

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-06-02 22:10

On Tue, 25 Jun 2002 17:29:13 +0200, "Brian Fisker"
> [...]

>mangler at betale 80 kr. Der er tale om en abb. udgift for et abbonement,

Jeg mener at der er tale om at de har begået en fejl, og færet for
længe om at opdage fejlen.

Jeg opsagde en bankkonto hvor der var ~500 i overtræk, (havde en
kassekredit på 5500) ved en fejl fra kassedamens side, udbetalte hun
pengene istædet for at opkræve dem. Efter ~4 måneder opdagede banken
fejlen, og krævede pengene tilbagebetalt. Efter nogen
meningsudveklsning i løbet af 4-5 måneder, endte det med en klage til
pengeintitutternes ankenævn, og banken's juridiske afdeling erkendte
at man havde været for længe om at regere.
Det mener jeg også at Telia har været her.

Skriv til Telia og påpeg at du mener at du har betalt hvad du skylder
dem iforbindelse med du opsagde dit abonnement.
Bed om en udførlig forklaring på hvorledes de mener nu efter mere end
2 år at du skylder dem pege.
Skriv i samme brev at du forventer at modtage et svar, eller idet
mindeste bekraftigelse på at de har modtaget dit brev inden 8 dage,
hvis ikke du høre fra dem, så skriv en rykker hvor du vedlægger en
kopi at det orginale brev, send det anbefaledet med svarkort, og læn
dig så tilbage og vent på de svare, eller rykker igen, rykker de igen,
så henvis til dit brev, og anbefaledet rykker.
Det gjorde jeg da Tele2 opkrævede et par tusser som en anden havde
ringet for på et nummer jeg tiderliger havde haft. De nægtede at have
modtaget en skriftlig indsigelse, og samme med det anbefalede brev,
indtil jeg bad om et FAX nr. jeg kunne sende kviteringen på
modtagelsen af det anbefalede brev, så blev der tavst i den anden ende
af røret, og så pluskelig så havde de modtaget brevet,,,

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-06-02 23:21

Scripsit Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk>
> On Tue, 25 Jun 2002 17:29:13 +0200, "Brian Fisker"

> Jeg mener at der er tale om at de har begået en fejl, og færet for
> længe om at opdage fejlen.

Hovedreglen for den slags "fejl" (manglende opkrævning af skyldigt
beløb i aftale om salg af varer eller tjenesteydelser) er at man har 5
år til at gøre noget ved dem. Dette er udtrykkeligt lovfæstet i
1908-loven.

> [...]
> pengene istædet for at opkræve dem. Efter ~4 måneder opdagede banken
> fejlen, og krævede pengene tilbagebetalt.

Det er ikke helt parallelt tilfælde. For det første er der ikke tale
om et køb/salg men om en almindelig fordring mellem dig og banken. For
det andet havde du fået temmelig direkte besked fra banken om at den
nu anså sit mellemværende med dig for afsluttet. Brian har kun haft
fraværet af opkrævninger fra teleselskabet at holde sig til; og
modpartens passivitet er ikke nær så solidt et argument som en direkte
besked fra modparten.

> [...]
> dem iforbindelse med du opsagde dit abonnement.
> Bed om en udførlig forklaring på hvorledes de mener nu efter mere end

Det er et godt råd - med forbehold for at vi ikke ved hvor grundigt
specificeret den regning Brian *har* modtaget er.

> [...]
> dig så tilbage og vent på de svare, eller rykker igen, rykker de igen,
> så henvis til dit brev, og anbefaledet rykker.

Det lyder som en unødvendigt aggressiv metode. Eftersom det er
teleselskabet der mener at have penge til gode kan man vist roligt
lade dem tage initiativet.

--
Henning Makholm "Okay, okay, life's a beach."

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-06-02 06:03

On 26 Jun 2002 00:20:59 +0200, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>fraværet af opkrævninger fra teleselskabet at holde sig til; og
>modpartens passivitet er ikke nær så solidt et argument som en direkte

OK, det vil sige, når man opsiger et abonnement så bør man for en
sikkerhedsskyld bede om en endelig afregning af mellemværende, så
undgår man er der flere år efter dumper en uventet regning ind af
døren. Jeg mener, selvom man handler med firmaer som Telia, og Tiscali
der er kendt for rod i kundebogholderriet, så er det utilfresstillende
at der flere år efter man opkørte med at være kunde hos dem, får
regninger fra dem.

>Det er et godt råd - med forbehold for at vi ikke ved hvor grundigt
>specificeret den regning Brian *har* modtaget er.

Naturligvis kan den være således udformet at den tilfresstiller
krævende mig, men jeg forstiller mig at det er en standart regning med
et par ord om, at de har fået et nyt faktureringssystem og
efterfølgende har de fundet ud at Brian mangler at betale 80 kr. Hvis
det var mig, så ville jeg forlange en forklaring på hvorfor de ikke
kunne findeud a det for 2 år siden.

>Det lyder som en unødvendigt aggressiv metode. Eftersom det er
>teleselskabet der mener at have penge til gode kan man vist roligt
>lade dem tage initiativet.

Tja, det er hvad jeg fortryder at jeg først gjorde efter flere skriver
mellem mig og banken, først da jeg skrev at jeg antog mellemværende
for afsluttet såframt jeg ikke hørte noget inden 8 dage, så tog de sig
sammen til at svare hurtigt. (det var så pr. mail efter en timestid,
istædet for pr. brev efter en månestid)

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-06-02 10:22

> [...]

> OK, det vil sige, når man opsiger et abonnement så bør man for en
> sikkerhedsskyld bede om en endelig afregning af mellemværende,

Det kan man vist ikke kræve, med mindre man har aftalt en kortere
forældelsesfrist end de lovbestemte 5 år.

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-06-02 11:08

On 26 Jun 2002 11:21:57 +0200, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Det kan man vist ikke kræve, med mindre man har aftalt en kortere
>forældelsesfrist end de lovbestemte 5 år.

Både og. Hvis man beder om en slutafregning/saldokvittering og ikke
modtager en sådan, vil man med nogen styrke kunne gøre passivitet
gældende efter mindre end 5 år.
--
Jakob Paikin

Fra : NoWay

Dato : 28-06-02 20:57

Alle danske teleselskaber er hævet over enhver lov, og har lov til, at sende
præcis de regninger som de nu engang har lyst til. Betaler du ikke kommer du
i RKI, og så er den historie ikke længere.

Jeg er selv blevet fanget i Sonofons net. De sendte for ca. 1 år siden en
regning som var påført 65 kr. i rykkergebyr. Et rykkergebyr som var plukket
ud af den blå luft, derfor nægtede jeg at betale. Jeg betalte samtalerne men
ikke gebyret. Prøvede at snakke mig til rette ... men nej !. Denne er nu på
ca. 12 mdr. vokset til ca. 600 kr. og de sender nu alle mulige truselbreve
om retsager mm.

Hvad fanden skal man stille op med sådan nogle svin ?.

Fra : Peter G C

Dato : 28-06-02 21:27

NoWay <asshole@sol.dk> skrev:

[klip]

> Hvad fanden skal man stille op med sådan nogle svin ?.

Betaler og tænker sig om en anden gang.

/Peter

--
http://www.grauslund.com