Galimatias og omvendt sjælesorg
Fra : Live4Him

Dato : 25-06-02 16:07

At påstå at vores ulykker og problemer skyldes at Gud ikke har behag i os
pga. synd er det værste man kan sige til et menneske der oplever en krise.
At det tillige er ubibelsk og en tanke fjernt fra kristendommen er tydeligt
:

1. Jesus led meget - var det et tegn på at Gud ikke havde behag i Ham ?
2. Paulus led også meget og havde et hav af plager og problemer - skyldtes
det at Gud ikke havde behag i ham ?

Job led og hans "kære" venner insisterede på at det måtte være Jobs egen
skyld pga. en eller anden synd som Gud straffede ham for. Men den egentlige
synd var jobs venners synd, når de på den måde klandrede Job istedet for at
hjælpe ham.

Er der andre der har det som jeg ?
Er der andre som kæmper i krise og har svært ved at stole på Gud i modvind ?
Hvis dit svar bare er : "Nej, for jeg er perfekt og derfor har jeg ingen
problemer, men du har tydeligvis masser af fejl hvilket er årsagen til dine
problemer " så lad være at svare.

Ærlighed - skal det straffes ?
Ærlighed - skal det misbruges til at træde på andre ?
Hvad med respekt for andres svagheder ?

Er der bare EN som er ærlig ? Er der bare EN som ikke er perfekt ?
Jeg håber det.

jørgen.
--
http://www.sermonaudio.com/

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 26-06-02 15:46

Live4Him wrote:
> At påstå at vores ulykker og problemer skyldes at Gud ikke har behag i os
> pga. synd

Det er en tanke der førhen var udbredt i puritanismen. Helt ekstremt
blev det i ideen om at : Det at man havde en god profit var et udtryk
for at man var under " Guds nåde".

Ideen om "det rene folk under Guds nåde" er også idag temmelig udbredt i
Amerikanske sekter som Jehovas vidner, pinsefolk osv.

Har du succes er du under Guds nåde.

Har du ikke succes er du ikke under Guds nåde. Du har sikkert skjulte
synder, eller din tro er ikke stærk nok.

Helt anderledes er den Europæiske lære: Vi er alle syndige bæster der
svigter Gud konstant. Var det ikke for Jesus var vi alle fortabt. Kun
pga. Jesus og ingen anden kan vi, helt ufortjent, håbe på frelse.
Det er bla. folkekirkens syn på den sag.

Hilsen Claus Larsen

Mit operativsystem er selvfølgelig Linux