Køb af gasfyr
Fra : Peter Knudsen

Dato : 25-06-02 15:29

Hej!
Tiden til at udskifte mit naturgasfyr er kommet - det gamle kan ikke mere.
Det er jo ikke hver dag det sker, så jeg er lidt på herrens mark.
Hvad skal man tage højde for når man skal købe et nyt?
Er der nogen fabrikater man skal undgå?
Hvad koster et gasfyr egentlig?
(jeg har et hus i et plan - 114 m2)

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 25-06-02 19:57

Hej Peter

Vi fik installeret et Bosch Europur i vinter, og det er vi glade for! Vi
bruger dog kun ca. 1000 kbm gas om året til at holde et hus på 171 m2 + 2
personer kørende (gassen går stort set kun til varmt vand, da vi alt
overvejende bruger brændeovn til varme).

Kig på følgende generelle forhold:

* Keramisk foring i kedlen kontra rustfrit stål - her er keramik angiveligt
det bedste (f.eks. er Bosch Eurostar med stål, mens Cerastar, Cerapur og
Europur er med keramik)
* Kondenserende kedel kontra "konventionel" - den kondenserende udnytter
energien i røggassen, så derfor bruger den mindre gas med samme varmeudbytte
(men selve kedlen samt reservedelene er dyrere, ligesom den bruger lidt mere
strøm). Prøv at kigge på HNG's hjemmeside, eller tal med VVSeren; han
kan/bør kunne hjælpe dig. "Break-even" punktet ligger vist på 1500-1700 kbm
gas om året, for at en kondeserende kedel kan betale sig i det lange løb.
* Lodret aftræk kontra vandret. Vandret er det billigste, men så får du
cirka 1 liter vand ud som vanddamp i dit udhæng for hver kbm gas, du brænder
af - ikke smart! Desuden lugter der af sure sokker især om vinteren.
* HUSK at få installeret klimastyring, dvs. automatik så kedlen selv
regulerer fremløbstemperaturen afhængig af udetemperatur. Det er GULD værd!
* HUSK også at få installeret et ur, der kan styre varme- og
varmtvands-produktion uafhængigt af hinanden.
* HUSK stor varmtvandsbeholder (f.eks. 110 l), hvis du evt. har badekar,
eller ønsker et kunne tage lidt længere brusebade (eller jeres husstand er
større end 1-2 personer). Efter min helt personlige mening er 55-65 liter
ALT for lidt!

Prisen vil ligge på 35.000,- til 45.000,- afhængig af slagtilbud,
model/mærke osv osv

Det var lige mine kommentarer.. held og lykke med projektet!

PS! Jeg har ladet mig fortælle, at Bosch i dag er førende på gaskedel
markedet (men der er sikkert andre, der har en anden holdning! ) )
--
Venlig hilsen

Bo Velschow (3540 Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Dan Andersen

Dato : 26-06-02 11:44

> [...]
> Hvad koster et gasfyr egentlig?
> (jeg har et hus i et plan - 114 m2)
>

> Har købt et Valliant kondenserende kedel med klimastyring og har sparet
1/3 af vores gasforbrug. Du skal helt sikert ofre de par tusind ekstra for
et kondenserende kedel!
Mange VVS´ere siger, at man skal op på et etørre forbrug end vores for at
udnytte den kondeserende virkning - a dette kun sker, når differensen mellem
retur og fremløbsvand er tilstrækkelig stort.
Men de glemmer, at automatikken starter med at kalde på opvarmning om
morgenen og om eftermiddagen og uanset husets størelse, da vil der komme en
kondenserende virkning.
Desuden er kondenseer Valiant også når der skal opvarmes vand.

Vores kostede 42.000 kr - men det var med 8 meter afbalanceret aftræk i
skorstenen - det koster temmelig meget pr. meter. Selve fyret var ikke så
dyrt

Mvh. >Dan