Andet multimedie
bentjuul 3670
Layer blend mode i Paint Shop Pro
Fra : Steen Svalø

Dato : 25-06-02 15:06

Er der ikke en der kan give nogle ekssempler eller links, til hvordan man
bruger de forskellige layers blend mode i Paint Shop pro 7.
Jeg ved at man kan bruge color til at farve f.eks. en bil i en anden farve
med den samme glans.
Og jeg ved at man kan bruge dodge til at lysne et billede der er for mørkt,
ved at blande med et negativ billede.
Men de andre lag tilstande er de kun til at lave sjove efekter med? eller
kan de bruges til at forbedre dårlige billeder eller hvad?
Hilsen Steen

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-06-02 16:10

Steen Svalø wrote in <3d1878c8$0$37648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Er der ikke en der kan give nogle ekssempler eller links, til hvordan man
> bruger de forskellige layers blend mode i Paint Shop pro 7.

Der står sikkert noget om det i manualen. Ellers så kig i manualen til
Photoshop, der er ca. de samme blend modes.
Så vidt jeg husker henviser Gimp faktisk til en artikel, der egentlig er
skrevet til Photoshop. :)

> Jeg ved at man kan bruge color til at farve f.eks. en bil i en anden farve
> med den samme glans.

Yeps, det er en nem måde at farvelægge. :)

> Og jeg ved at man kan bruge dodge til at lysne et billede der er for
> mørkt, ved at blande med et negativ billede.

Huh? Nu kender jeg ikke lige mulighederne i Paint Shop Pro, men der må da
være noget, som er beregnet til den situation. Det der lyder i hvert fald
meget underligt. :)

> Men de andre lag tilstande er de kun til at lave sjove efekter med?

Nej da, de kan bruges til mange ting. Men det er ligesom næsten alle andre
værktøjer: I sig selv er de ikke meget værd, det er kombinationen af flere
værktøjer og noget kreativitet, der giver gode resultater. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)