Problemer med direkte reklamer
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-06-02 13:27

Jeg har nogle problemer med et firma, der bliver ved med at sende mig
reklamer for deres produkter - til min private fysiske adresse.

Jeg har for et års tid siden fået tilsendt noget software fra dem, men
jeg har i den forbindelse ikke givet tilsagn om, at de må sende mig post
derefter.

Mine spørgsmål er derfor:

1. Hvad kan jeg "slå dem i hovedet med" af paragraffer,
så de ikke bliver ved med at sende mig reklamer ? Jeg
har kigget i markedsføringsloven, men jeg har ikke
rigtigt kunnet finde noget.
2. Kan jeg kræve indsigt ved dem i, hvilke oplysninger de
har registreret om mig ?
3. Når jeg retter henvendelse til dem, vil det så være
besværet værd at skrive anbefalet til dem ... eller vil
en email være nok ?

på forhånd tak,

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-06-02 13:56

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message

> 1. Hvad kan jeg "slå dem i hovedet med" af paragraffer,
> så de ikke bliver ved med at sende mig reklamer ? Jeg
> har kigget i markedsføringsloven, men jeg har ikke
> rigtigt kunnet finde noget.

Der er heller ikke noget. Det er tilladt at sende adresseret reklame til
lige hvem man vil, - det svarer jo faktisk til et brev.
Du er så lige så frit stillet til bare at smide det ud.

> 2. Kan jeg kræve indsigt ved dem i, hvilke oplysninger de
> har registreret om mig ?

Det kan du. Efter Lov om behandling af personoplysninger skal de give dig
meddelelse om hvilke oplysninger de har på dig, hvad de er indsamlet til, og
hvor de har oplysningerne fra:

Den registreredes indsigtsret
§ 31. Fremsætter en person begæring herom, skal den dataansvarlige give den
pågældende meddelelse om, hvorvidt der behandles oplysninger om vedkommende.
Behandles sådanne oplysninger, skal der på en let forståelig måde gives den
registrerede meddelelse om,
1) hvilke oplysninger der behandles,
2) behandlingens formål,
3) kategorierne af modtagere af oplysningerne og
4) tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger stammer.
Stk. 2. Den dataansvarlige skal snarest besvare begæringer som nævnt i
stk. 1. Er begæringen ikke besvaret inden 4 uger efter modtagelsen, skal den
dataansvarlige underrette den pågældende om grunden hertil, samt om, hvornår
afgørelsen kan forventes at foreligge.

Læg også mærke til:

§ 35. Den registrerede kan til enhver tid over for den dataansvarlige gøre
indsigelse mod, at oplysninger om vedkommende gøres til genstand for
behandling.
Stk. 2. Hvis indsigelsen efter stk. 1 er berettiget, må behandlingen
ikke længere omfatte de pågældende oplysninger.

Du kan simpelthen bede om at blive slettet af deres database.

> 3. Når jeg retter henvendelse til dem, vil det så være
> besværet værd at skrive anbefalet til dem ... eller vil
> en email være nok ?

Principielt kan du rette henvendelsen til dem på lige præcis den måde du
finder rigtig. En telefonopringning er også nok.
Ligefrem et anbefalet brev vil efter min opfattelse være for meget at ofre
på det.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-02 16:16

Per Christoffersen skrev:

>Der er heller ikke noget. Det er tilladt at sende adresseret reklame til
>lige hvem man vil

Det er ikke længere rigtigt. Hvis man får lavet et notat i sin
registrering hos folkeregistret, så er enhver uopfordret,
kommerciel henvendelse forbudt. Det kan kun anbefales. Jeg er
bl.a. blevet fri for opringninger om aviser.

Firmaer der vil fodspamme, skal tjekke den af folkeregistret
udarbejdede liste mindst en gang i kvartalet (eller også laves
den hvert kvartal - har glemt hvad).

Markedsføringsloven, § 6a:
(stk. 1 om elektronisk henvendelse)

Stk. 2.   En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en
   bestemt fysisk person ved brug af andre midler til
   fjernkommunikation med henblik på afsætning som nævnt i
   stk. 1, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende
   har frabedt sig dette, hvis det fremgår af en
   fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale
   Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende har
   frabedt sig henvendelser, der sker i sådant
   markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved
   undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den
   pågældende har frabedt sig sådanne henvendelser. Ved
   telefonisk henvendelse til forbrugere gælder endvidere
   reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse
   forbrugeraftaler.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-06-02 08:39

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> kommerciel henvendelse forbudt. Det kan kun anbefales. Jeg er
> bl.a. blevet fri for opringninger om aviser.

Oh ja. Jeg har misfortolket stk. 2 (ordet fjernkommunikation)

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-02 14:59

Jesper Stocholm skrev:

>Jeg har nogle problemer med et firma, der bliver ved med at sende mig
>reklamer for deres produkter - til min private fysiske adresse.

Få lavet et notat hos folkeregistret om at du ikke vil have
uopfordret fodpost eller andre former for henvendelser. Det
klarer ikke det aktuelle problem, men fremtidige.

>3. Når jeg retter henvendelse til dem, vil det så være
> besværet værd at skrive anbefalet til dem ... eller vil
> en email være nok ?

Jeg har skrevet nogle skarpe mails til firmaer der har sendt mig
post. Jeg beder dem udtrykkeligt fjerne *alle* oplysninger de
måtte have om mig fra deres registre. Det har klaret problemet
(én gang måtte jeg skrive igen - de sendte mig en virus hvilket
afslørede at der ikkevar blevet ryddet op).

--
Bertel

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-06-02 15:07

Bertel Lund Hansen wrote in

> Få lavet et notat hos folkeregistret om at du ikke vil have
> uopfordret fodpost eller andre former for henvendelser. Det
> klarer ikke det aktuelle problem, men fremtidige.

det virker åbenbart ikke ... men det skyldes nok, at det specifikke firma
åbenbart ikke checker op imod Robinson-listen ved CPR. Jeg har nemlig
være tilmeldt denne service siden det blev muligt.

Men hvis de påstår, at jeg har sagt ja til materiale, så vil mit samtykke
[1] vel "trumfe" min registrering ved CPR ... eller ?

[1] Som jeg ikke har givet ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-02 17:14

Jesper Stocholm skrev:

>Men hvis de påstår, at jeg har sagt ja til materiale, så vil mit samtykke
>[1] vel "trumfe" min registrering ved CPR ... eller ?

Ja. Det var også derfor jeg skrev at det ikke ville løse det
aktuelle problem. Men som du kan se af mit andet svar, så skal de
rette sig efter en melding fra dig om at du ikke vil modtage
reklamer - uanset hvilken form den har, altså f.eks. også en
mail.

Der er ingen juridisk grund til at sende anbefalede breve. Et
normalt brev er nok, og hvis du vil have forøget sikkerhed,
gemmer du en kopi af indholdet, sender du det via posthuset og
får en almindelig postkvittering.

--
Bertel