dato i excel
Fra : GC

Dato : 25-06-02 13:21

Hvordan er det nu lige man får excel til ikke at skrive f.eks "3/8"
som "03-aug"

mvh
GC

Fra : Harald Staff

Dato : 25-06-02 17:10

Hei GC

Om det er tekst du skal ha, så tast
'3/8

Om det er brøk skal du skrive
0 3/8

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : GC

Dato : 26-06-02 08:08

OK, Tak.
men jeg har importeret en større tabel ind i excel med masser af "tommertal"
altså
1/8 1/4 3/8 3/4 osv.
Skal jeg ind og rette i alle cellerne manuelt eller evt. søg/ret.
eller er der ikke noget man kan slå fra, så den ikke ændre tallene
automatisk.

Fra : Harald Staff

Dato : 26-06-02 08:14

Du kan formattere arkets celler/kolonner som Tekst på forhånd. Jeg mener
også at du kan definere hvert felt som Tekst ved filimport (jeg får ikke
testet det herfra).

Om du skal bruke dette til matematikk senere, så trenger du en makro som
setter inn "0 " før tallet og reformatterer som brøk. Post tilbake hvis så,
det er ikke komplisert.

Fra : Claus Henriksen

Dato : 26-06-02 08:15

On Wed, 26 Jun 2002 09:07:59 +0200, "GC" <gc@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>Skal jeg ind og rette i alle cellerne manuelt eller evt. søg/ret.
>eller er der ikke noget man kan slå fra, så den ikke ændre tallene

KLIP
Hvis du ikke skal "regne" med tommetallene kan datoen konverteres om
til tekst med (her står datoen i A1)
:
=SAMMENKÆDNING(DAG(A1);"/";MÅNED(A1))

Gør dette i en tom kolonne, kopier kolonnen og brug Indsæt speciel,
Værdier til at sætte ind i den oprindelige kolonne.

Claus Henriksen

Fra : Harald Staff

Dato : 26-06-02 09:33

Ah. Smart, Claus.

Så hvis du SKAL regne med dem:
=SAMMENKÆDNING("0 ";DAG(A1);"/";MÅNED(A1))
Derefter Indsæt speciel som beskrevet.
Derefter: Skriv 1 i en tom celle. Kopier.
Merk cellene, Indsæt speciel, Multipliser.

Til slut formatter cellene som brøk (talformat 1/4)

Excel er FOR hjelpsom med datoer, det skaper masse bryderi.

Beste hilsen Harald

Fra : GC

Dato : 26-06-02 13:31

Jep, det virker.