fælles testamente ændring
Fra : Hasse Gårde-Askmose

Dato : 25-06-02 10:44

min afdøde samleverske og jeg bestemte, at afdødes nevø skulle arve ved
længstlevendes død.
Jeg arvede alt.
Nevøen opførte sig som en dumt svin og gør det stadig.

kan jeg ændre bestemmelsen om at han skal arve ved min død.
I bekræftende fald hvordan?

Kan jeg evt. omgå betsemmelsen om hans arveret ved evt. konstruktioner.
Jeg ser bort fra, at jeg---naturligvis---kan give alt væk i levende liv.

mvh

agh

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-06-02 10:58

On Tue, 25 Jun 2002 11:43:50 +0200, "Hasse Gårde-Askmose"
<hga@vip.cybercity.dk> wrote:

>kan jeg ændre bestemmelsen om at han skal arve ved min død.

Hvad står der i testamentet? Er det uigenkaldeligt?

--
Jakob Paikin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-06-02 11:28

In article <dhfghusg40ldl45oti7dgmuctoos1jeidn@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:

> Hvad står der i testamentet? Er det uigenkaldeligt?

Om ikke andet kan de vel altid bare bruge det hele ??
Det er også lidt sjovere :)

JonB

Fra : Peter G.

Dato : 25-06-02 11:29

In article <af9e0f$13bs$1@news.cybercity.dk>, Hasse Gårde-Askmose
<hga@vip.cybercity.dk> wrote...
> min afdøde samleverske og jeg bestemte, at afdødes nevø skulle arve ved
> længstlevendes død.

I et gensidigt testamente med sekundosuccesion til nevøen?

> Jeg arvede alt.
> Nevøen opførte sig som en dumt svin og gør det stadig.
>
> kan jeg ændre bestemmelsen om at han skal arve ved min død.
> I bekræftende fald hvordan?

Måske for halvdelen af formuen analogt med arvelovens § 48, men bestemt
ikke over hele formuen. Det vil i sidste ende være et skøn.
(Taksøe-Jensen, Lærebog i arveret 2. udgave, s. 255)

> Jeg ser bort fra, at jeg---naturligvis---kan give alt væk i levende liv.

Ikke naturligvis. Han kan prøve at påkalde sig bristende forudsætninger
for sin afdøde tantes testeren hvis han er arveberettiget jf. AL § 55.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.