Hylstre købes: 243win, 6,5x68, 9,3x62
Fra : henrik_gammeltoft

Dato : 25-06-02 10:27

Hej
Hylstre købes til genladning: 243win, 6,5x68 og 9,3x62.
Evt. hele patroner.

Med venlig hilsen
Henrik Gammeltoft

gammeltoft@mail.tele.dk
tlf: 20628612

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Prestmo

Dato : 27-06-02 01:04

Jeg forsøkte å kjøpe tomme hylser i kaliber 8x58 RD fra denne karen, og fikk
et rart svar :

************

"Jeg har på intet tidspunkt annonceret med hylstre i det nævnte kaliber, men
jeg vil naturligvis gerne hjælpe hvis det er muligt. Skulle jeg sende dig
ca. 100 hylstre i nævnte kaliber, det er hvad jeg max. kan undvære, ville
besværet med exporttilladelser etc. (læs omkostningerne) nå et niveau hvor
jeg vurderede, at det ville være uinteressant. Jeg kan selvfølgelig have
vurderet forkert, hvilket jeg i givet fald beklager.
Dine trusler om dårlig omtale på nettet gør ikke det store indtryk på mig,
men jeg mener det er en højst udsædvanlig fremgangsmåde. Det er ikke den
form for dialog jeg normalt fører med mine kunder. En venlig og positiv tone
når man meget længere med !!!!!!!!!!!

Held og lykke med dine 8x58RD hylstre !!

Med venlig hilsen / Best Regards

Mogens Joergensen

Thorup Genladning, Thorup Bygade 21
DK-5220 Odense SØ, Denmark"

*************

Jeg skjønner fremdeles ikke dette, svaret over var ikke fyllestgjørende.

Må man søke politiet for å kjøpe TOMME hylser i Danmark?

Må man søke regjeringen om eksporttillatelse av samme, til og med brukte,
avskutte (resten av verden ser da på det som skrapmetall??)

Dessuten det forekommer meg å være svært dårlig forretningsskikk på egen
hånd av selgeren å avgjøre hva jeg er villig eller i stand til å betale for
å få tak i la oss si 50 hylser til en gammel trotjener som henger stum på
veggen.

Nei ikke dårlig forretningsskikk - det er forbannet uhøflig.....

Og mannen bør vel opplæres til å forstå, av noen som driver seriøs
forretning, at det er sjelden SELGEREN stiller krav til vennlig og positiv
tone, etter at man har avfeid en kunde og fortalt at man ikke VIL selge!
(hos oss heter det, i allefall i festtaler at kunden har alltid rett, i
Danmark...?)

Men altså tilbake til spørsmålet :

Kan noen fortelle om de juridiske spissfindigheter hjemmeladere lider under
i Danmark?

Som det ser ut, har vi i Norge alltid trodd at det var SVERIGE som var det
mest kontroll-gale land i skandinavia, og danske turistmyndigheter har levd
høyt på devisen :

"Det er dejligt at være NORSK - i Danmark!"

Om mine bange anelser slår til, ser det ut til at vi må starte et langsiktig
arbeid for å korrigere inntrykket, Danmark ser da ut til å være et skikkelig
diktatur!

ErikP

og ps "trusler om dårlig omtale" var ikke mer enn dette, jeg spør for å få
vite noe jeg slett ikke har fått svar på!

henrik_gammeltoft <henrik_gammeltoft.news@kandu.dk> skrev i

Fra : Andy P.

Dato : 27-06-02 11:12

Hej Erik,
At komme ind på de juridiske aspekter her vil føre for vidt, men din
antagelse er korrekt. Vi i Danmark lever i et forbudsland der ikke kan
sammenlignes med noget andet demokratisk land.

Det er for eksempel en våbenlovs overtrædelse at besidde afskudte
patronhylstre med mindre du har en tilladelse til et våben af samme kaliber.
Det samme gælder magasiner. Du kan ikke lovligt besidde et magasin til et
skydevåben som du ikke har tilladelse til.
Ligeledes er lyddæmpere forbudt at besidde og anvende.
Foldeknive med en klinge længde på mere en 7 cm. Foldeknive der kan åbnes
med én hånd. Besiddelse af bajonetter sværd, kårde og lignende kræver en
særlig blankvåben tilladelse.

Listen er uendelig og du kan slet ikke forestille dig hvad de har fundet på
at lovgive omkring.

Danmark er mig bekendt det eneste land i verden der ikke tillader sine
borgere at forsvare sig selv eller sine nærmeste med et til formålet
fremstillet forsvarsvåben. Det vil sige, at vi heller ikke må have stunguns,
tåregas (irritationsgasser), knipler/slagvåben eller tilsvarende. Med andre
ord, hvis vi har behov for at forsvare os selv må vi kun bruge forhånden
værende midler.

Jeg er forundret over at vi stadig kan købe fluesmækkere uden tilladelse,
det er når alt kommer til alt også et slags jagtvåben.

Med hensyn til ham Thorup fyren har han til dels ret i, at det er omstændigt
at eksportere den slags, men det burde ikke afholde ham fra at gøre det.
Desværre er det sådan at kun de færreste vil yde en indsats uden der en
økonomisk gevinst herved. Service er et ubekendt begreb i de fleste
virksomheder i dag, selv om ejerne påstår det modsatte. Alt er styret af
ussel mammon.

Hilsen
Andy.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 27-06-02 22:39

Andy P. <Timelapse08@hotmail.com> skrev i
> [...]
> antagelse er korrekt. Vi i Danmark lever i et forbudsland der ikke kan
> sammenlignes med noget andet demokratisk land.

Danmark har nettopp mistet en potensiell turist! Samt min familie selvsagt!
Og alle andre jeg kan overbevise.
"Hyggelige Danmark"!

Nei dere gutter må reise dere fra gjørmen og sette de gamle tantene i alle
aldre på sin rette plass!

> [...]
andre
> ord, hvis vi har behov for at forsvare os selv må vi kun bruge forhånden

Jeg går ut fra som selvfølgelig at det er fritt fram med gratis rettshjelp
til forbrytere av ymse slag?

Liberalismen og snillismen har gått så langt at dens talsmenn bringer den i
den totale vanry!

> [...]
> økonomisk gevinst herved. Service er et ubekendt begreb i de fleste
> virksomheder i dag, selv om ejerne påstår det modsatte. Alt er styret af

Jeg kan forstå at han viker tilbake, men det som er komplett ubegripelig, er
at vi ikke har snakket om pris en gang!

Jeg kan ikke få tak i tomhylser her i Norge i det kaliber.

Ergo er de verdt, for meg, sin vekt i gull.

Ergo er mannen uhyre dum, eller i allefall ingen forretningsmann.

Kapitalist blir han i hvert fall aldri......

Hint, hint :

scenen er totalt åpen for en entrepenør, som gidder å skaffe fram omtalte
tomhylser, pakke dem ned i en pakke merket skrapmetall, bronse, og sende dem
herover.

Prisen blir vi garantert enige om....

ErikP

Fra : J. Nielsen

Dato : 02-07-02 18:57

On Thu, 27 Jun 2002 21:38:57 GMT, "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no>
wrote:

>Danmark har nettopp mistet en potensiell turist! Samt min familie selvsagt!
>Og alle andre jeg kan overbevise.
>"Hyggelige Danmark"!

Måske vores liberale spirituslovgivning kan få dig på andre tanker?
Hvis du mødte personligt op hos Mogens ville han såmænd nok
tilgive dig...

Hvad med at bruge 45-70 Gov. hylstre til din svensker? De er stort set
ens i basediameteren. Det vil naturligvis kræve 2-3 'nedstrypninger'
og en 'fire forming' før de kan anvendes. Med hensyn til ladeudstyr vil
det nok kræve en specialfremstillet kalibreringsmatrice. Jeg tror ikke
en 8x58R vil kunne ændres.

45-70 er lagervare herhjemme

Jeg kunne måske skaffe et mindre antal 89'ere (8x58R), men de
anvender 5.5 mm berdan hætter, hvilket ikke gør sagen bedre.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 04-07-02 01:23

J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk> skrev i

> Måske vores liberale spirituslovgivning kan få dig på andre tanker?
> Hvis du mødte personligt op hos Mogens ville han såmænd nok
> tilgive dig...

Nope, du lokker ikke en Trønder (heia Rosenborg!) med billig sprit! I dette
området av Norge har man brent sin egen sprit like siden Christian IV's
dager tror jeg, så man er ganske så uavhengige - av alt!

> [...]
> og en 'fire forming' før de kan anvendes. Med hensyn til ladeudstyr vil
> det nok kræve en specialfremstillet kalibreringsmatrice. Jeg tror ikke

Javel, vi jobber med den saken, er det så lov å selge kalibreringsdier ut
fra Danmark, eller må man ha kongebrev for den slags også?

> 45-70 er lagervare herhjemme
>
> Jeg kunne måske skaffe et mindre antal 89'ere (8x58R), men de
> anvender 5.5 mm berdan hætter, hvilket ikke gør sagen bedre.

Aha! det ville være mitt minste problem, like siden 1988 har jeg benyttet en
"Hydropunch" fra England for å bli av med Berdan-hetter, og jeg har allerede
5,5mm berdanhetter, jeg tror til og med at jeg har noen 6,25mm hetter......

Mail meg privat i tilfelle Kongens mænd leser for mye her....

ErikP

Fra : Andy P.

Dato : 03-07-02 19:03

Hej Erik,
Her er et glimrene dug frisk eksempel på overformynderriet i Danmark.
http://www.netnatur.dk/bruger/side_vis.pl/site=netnatur&omraade=Netjagt/Grej

Og her et eksempel på det liberale Sverige.
http://huntersmagazine.artscape.dk/?mod=article&aID=91&PHPSESSID=87278570844
b1e8c8f9b1611e113a630

Hilsen
Andy