Ophavsret: Er "husstand" veldefineret?
Fra : Claus Tondering

Dato : 25-06-02 09:38

Det er velkendt at man har lov til at fremstille digitale kopier "til
personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand."

Men hvad er en husstand? Er det et veldefineret juridisk begreb?
Omfatter det alle der bor i mit hus, inklusive diverse logerende?
Omfatter det visse medlemmer af min familie der p.t. ikke bor hjemme,
som fx børn der er på studieophold i udlandet, er flyttet på
kollegium, eller bor i en lejlighed som jeg ejer?

Og hvordan skal lovens bestemmelser fortolkes når en husstand opløses,
enten ved skilsmisse eller når børn flytter hjemmefra? Omfatter
brugsretten til en kopi alle der var medlem af husstanden på det
tidspunkt kopien blev fremstillet?

--
Claus Tøndering

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-06-02 09:54

On 25 Jun 2002 10:38:08 +0200, Claus Tondering <ct@filanet.dk> wrote:

>Men hvad er en husstand? Er det et veldefineret juridisk begreb?

Nej, det må vurderes konkret. Forarbejderne til ændringen af
ophavsretsloven (findes på
http://www.ft.dk/?/Samling/20001/lovforslag_som_fremsat/L141.htm)
udtaler følgende:

"Med udtrykket »husstand« præciseres det, at de digitale kopier kun må
anvendes inden for en fysisk persons privatsfære. Hvad der nærmere
skal anses for omfattet af begrebet »husstand« må afgøres ved en
konkret bedømmelse, hvor der bl.a. bør lægges vægt på, om der er tale
om bofællesskaber med fælles husholdning og andre momenter, der måtte
pege på en i dagligdagen personlig forbundet personkreds. Når det
drejer sig om kollegier, sociale institutioner og lign., er det
afgørende, at kopieringen ikke foretages til brug for institutionen
som sådan."

>Omfatter det visse medlemmer af min familie der p.t. ikke bor hjemme,
>som fx børn der er på studieophold i udlandet, er flyttet på
>kollegium, eller bor i en lejlighed som jeg ejer?

Givetvis ikke - det ville jo udhule begrebet fuldstændig.

Men hvis du også selv bor i ejerlejligheden, kan der nok være tale om
en husstand.

> [...]
>enten ved skilsmisse eller når børn flytter hjemmefra? Omfatter
>brugsretten til en kopi alle der var medlem af husstanden på det

Næppe. Husstandsbegrebet er indført for at give en nogenlunde klar
afgrænsning af den personkreds, der lovligt kan benytte en digital
kopi af et værk.

--
Jakob Paikin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-02 12:51

Jakob Paikin skrev:

>Næppe.

Det må være sådan at ét medlem (eller en gruppe der skal bo
sammen) af husstanden kan beholde kopien og benytte den lovligt,
mens andre tidligere medlemmer ikke længere kan benytte den.

--
Bertel