steppe/cykling
Fra : \"Lone Nielsen/KAD\"

Dato : 25-06-02 06:55

Jeg må lige hører jer, jeg er startet i et motionscenter og p.t cykler i
15 min. og stepper i 25 min., min plan er at komme op på en time, jeg kan
så følge på maskinerne hvor mange kcal. jeg har forbrændt, det er jo fint
nok, men er det fedtforbrændning el. hva..??
Jeg må indrømme, at det snart er en større videnskab at motionere og tabe
sig, for så er brød, pasta og ris forbudt og så er det ikke, jeg kan ikke
finde ud af det, så jeg må jo gå efter min egen sunde fornuft....og så
håbe på at jeg kan tabe mig, for det skal vist være nu, vægten stiger og
stiger...øv øv

Lone

Fra : B.Ikkala

Dato : 25-06-02 09:54

Tue, 25 Jun 2002, <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk>

> [...]
>finde ud af det, så jeg må jo gå efter min egen sunde fornuft....og så
>håbe på at jeg kan tabe mig, for det skal vist være nu, vægten stiger og

Nej, der er da ingen madvarer der er forbudte...heller ikke under en
slankekur ! Du kan principielt tabe dig af at spise flæskesvær og
drikke cola.

Det er jo så ganske simpelt - det drejer sig om at spise mindre end
man forbrænder...men vil man også gerne være rimelig mæt mens man
taber sig så er flæskesvær og cola nok ikke vejen frem.

Som du selv skriver; brug din sunde fornuft.

Sæt ikke for høje mål. Fedt skal 'sniges' af.

Hvis du taber dig mere end 2-4 kg om måneden vil det gå for hårdt
udover dit muskelvæv og et fremtidigt vægttab vil blive endnu sværere.

Motionér, spis fornuftigt (grønt, fedtfattigt og kød/ris/pasta/brød i
mindre portioner) så får du et langt bedre, pænere og varigt resultat
end folk på diverse pulver- og suppekure.

Kig evt. på siden <http://www.motiononline.dk> og besøg eventuelt også
deres diskussionsforum.

Fra : katja

Dato : 25-06-02 09:56

B.Ikkala <bkkl02@fabel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:h1bghucsnsm5ahscn0hmu9mt11nqv2urme@4ax.com...
> Tue, 25 Jun 2002, <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk>

> Sæt ikke for høje mål. Fedt skal 'sniges' af.

Kanon kommentar!

> Hvis du taber dig mere end 2-4 kg om måneden vil det gå for hårdt
> udover dit muskelvæv og et fremtidigt vægttab vil blive endnu sværere.

Hov.. den vil jeg godt have uddybet... det har jeg aldrig hørt før!
Kan du eventuelt henvise til noget!

Min tanke er umiddelbart.. at hvis man dyrker motion ved siden af sin sunde
kost [uhh var lige ved at sige slankekur her *GG*] så bør man vel opbygge
muskelvæv ?

Katja

Fra : B.Ikkala

Dato : 25-06-02 10:27

Tue, 25 Jun 2002 10:55:41 +0200, "katja" <katja.bk@email.dk>

>Min tanke er umiddelbart.. at hvis man dyrker motion ved siden af sin sunde
>kost [uhh var lige ved at sige slankekur her *GG*] så bør man vel opbygge
>muskelvæv ?

Du kan ikke opbygge muskelvæv, hvis du er i energi-underskud.
Du kan nok, med held, vedligeholde/træne det eksisterende.

Det er det (nogle) Bodybuildere benytter sig af når de 'ripper' sig op
til konkurrencer.

Problemet er at, hvis taber sig meget og hurtigt, vil meget stamme fra
nedbrudt muskelvæv. Hvilket nedsætter din forbrænding ...

Fra : Nicolai

Dato : 25-06-02 10:56

""Lone Nielsen/KAD"" <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b04446e1c0073fb6b04446e1c.4446e5e@net.dialog.dk...

> [...]
> finde ud af det, så jeg må jo gå efter min egen sunde fornuft....og så
> håbe på at jeg kan tabe mig, for det skal vist være nu, vægten stiger og

Som B.Ikkala også skriver, kan du spise hvad som helst bare dit
kalorieindtag er mindre end dit forbrug. Det som du skal gøre, er at finde
ud af hvor mange kalorier du skal have om dagen. (Der er en test på
iform.dk, men også andre steder). Herefter, så skal du sørge for at den føde
du indtager, ja du skal beregne nogle tal, ikke overstiger dit energibehov
og for et decideret vægttab, skal du være i underskud. Her kan motion give
dig ekstra bonus i form af forbrændte kalorier. Aller helst, skal dit
indtag/underskud variere fra dag til dag, da din krop kan vænne sig til de
tilførte kalorier, og indretter sig efter det. Det der med at håbe, den duer
ikke, du skal tælle kalorier.

Din sunde fornuft, skal du bruge til at spise sundt og varieret.

--
*Nicolai

"Winning isn't everything - but wanting to win is."
/Vince Lombardi

Fra : \"Lone Nielsen/KAD\"

Dato : 25-06-02 11:15

Så det vil altså sige, at du anbefaler mig, at gå igang med at bruge tid
på at regne og veje og regne igen, det tager jo en evighed, og bare det at
finde ud af, hvor meget der er i hver madvarer...puha....

Se, så bliver det allerede forvirret for mig, når I skriver at jeg skal
variere og noget sætter forbrændingen ned og noget gør ikke....Jeg kan sgu
godt forstå at vi er så mange der er overvægtige...*G*

Lone

Fra : Nicolai

Dato : 25-06-02 12:06

""Lone Nielsen/KAD"" <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b0444a8440073fb6b04446e1c.444a88d@net.dialog.dk...

> Så det vil altså sige, at du anbefaler mig, at gå igang med at bruge tid
> på at regne og veje og regne igen, det tager jo en evighed, og bare det at
> finde ud af, hvor meget der er i hver madvarer...puha....

Ja, det kan virke forvirrende. Men de fleste madvarer, har jo allerede
stående udenpå hvad der er i. Du skal så notere dig, hvor meget af hvad du
har spist og så regne sammen. I starten er det noget besværligt, men hvis du
ved, at du for eks. plejer at spise 80 g. pasta, så har du jo de data du
skal bruge, skrevet ned og skal bare hive dem frem.
Så tager det ikke en evighed.

En rigtig god ide, som nogle herinde har gjort. Det er at lave et excel
regneark til den slags. Det kan, hvis bare du skriver standard tallene ind,
beregne hele dit måltid osv. En rigtig god ide. Det er samtidigt
motiverende, at man kan se hvor mange kalorier man har indtaget eller
sparet. Det giver også én, et overblik over hvor kalorie-rige de forskellige
måltider er. Jeg opdagede for eks. at en portion pasta og kødsovs, selv uden
ost, er ganske kalorie-rigt.

Så ja, at tælle er vigtigt. Når du er kommet ind i rytmen, så får du en
ganske god fornemmelse for, hvad du skal spise, hvor meget osv. Så bliver
det lidt nemmere, fordi du slipper for at tælle, det kommer til at sidde i
rygraden.

> Se, så bliver det allerede forvirret for mig, når I skriver at jeg skal
> variere og noget sætter forbrændingen ned og noget gør ikke....Jeg kan sgu
> godt forstå at vi er så mange der er overvægtige...*G*

Ja, men der er heller aldrig nogen der har lovet, at livet skulle være nemt.
Og slet ikke som overvægtig.

For lige at remse op, over de basis-ting som er gode at følge og ikke svære
at huske:

1. Kalorieunderskud, energiindtag/energibehov.
2. Variere kalorieindtaget fra dag til dag, altså ikke det samme hver dag.
3. Variere de ting du spiser, for sundhedens skyld.
4. Væske.
5. Motion, som skaber et energiunderskud eller som forøger dit
energiunderskud.

(Hvis jeg har glemt noget, er andre velkommen til at tilføje. .)

Giv dag selv en syndedag, ind imellem. For mig, så giver det et lille
"pusterum", og jeg har aldrig oplevet, at en syndedag har betydet noget for
vægttabet. Men det som er ret vigtigt, er at lytte til dig selv. Vi reagerer
forskelligt, så det som virker for nogen, er ikke nødvendigvis
virkningsfuldt for andre. Men det hele drejer sig om vilje og lyst.

For overvægtige mennesker, drejer det sig ikke om at være på kur, men at
indrette sin kost og hverdag, efter sin vægt. Vi kan desværre ikke spise som
dem som er gennemsnitsvægtige. Mennesker er forskellige, nogle er gode til
matematik andre ikke. Nogle skal spise kalorielet, andre ikke. Det skal man
erkende.

Fra : \"Lone Nielsen/KAD\"

Dato : 25-06-02 12:28

Hej igen.
Så har jeg lige det sidste spørgsmål, som jeg håber at du kan hjælpe med,
jeg var hos en diætist for længe siden og hun gav mig en plan, og hvis jeg
nu skriver det ned til dig, kan du så se om det er en ok plan, fordi da
jeg fik den skulle jeg af med 10 kg. (som desværre nu er blevet til 20 kg
øv øv) og min veninde fik den samme, og hun skulle af med 34 kg. så jeg
kan ikke helt finde ud af om det er en ok plan....

Og så træner jeg bare derudaf´ og håbe på, at det hjælper....

Lone

Fra : Nicolai

Dato : 25-06-02 15:27

""Lone Nielsen/KAD"" <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b0444b7d30073fb6b04446e1c.444b8aa@net.dialog.dk...

> [...]
> øv øv) og min veninde fik den samme, og hun skulle af med 34 kg. så jeg
> kan ikke helt finde ud af om det er en ok plan....

Diætisten har vel haft dig i konsultation og har udfra dine oplysninger
sammensat en plan til dig. Jeg er ikke i en position til at vurdere om den
plan er ok eller ej, for din egen skyld. Men da du skriver, at det er længe
siden, burde du nok ikke automatisk følge samme plan, da mange holdninger og
meninger er blevet rykket de seneste år. Så den er måske ikke lavet efter
den viden, som man laver planer efter i dag. Det afhænger jo også hvor
længe, "for længe siden" er.

Men har din veninde så ikke fulgt den?

Du lyder lidt som typen, der skal have en kostplan liggende foran dig, som
du kan følge slavisk, er det korrekt opfattet? Så burde du tage kontakt med
en diætist igen, eller prøve vægtkonsulenterne som, svjv, kører med en meget
fast kostplan.

> Og så træner jeg bare derudaf´ og håbe på, at det hjælper....

Den er altid sikker. . Og ifølge iform.dk test, skal man cykle i ca. 32
min. for at forbrænde en lille pose haribo vingummi, hvis man vejer 80 kilo.

Fra : Puk

Dato : 25-06-02 13:51

""Lone Nielsen/KAD"" <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk> skrev i
en meddelelse

Hej Lone

> [...]
> så følge på maskinerne hvor mange kcal. jeg har forbrændt, det
er jo fint
> nok, men er det fedtforbrændning el. hva..??

Det er forbrænding PUNKTUM. Det lyder som om du har hørt en
masse om fedtforbrænding og fedtforbrændingszoner etc.

Mit råd til dig er at glemme alt om det, da det sikkert bare vil
forvirre dig mere end det gavner.

Nøglen til at tabe sig er meget meget simpel. Du skal forbrænde
mere energi end du indtager. Hvordan du gør det er næsten
ligegyldigt (indenfor rimelighedens grænser naturligvis. Men
hvis du bare er en almindelig gennemsnitsdansker som de fleste af
os der dyrker almindelig motion, så er du ikke i farezonen efter
min mening).

Lad mig forsøge at demonstrere min pointe med et simpelt
eksempel.
Lad os sige at du indtager 1500 kcal på en dag (tallet er sådan
set ligegyldigt for eksempelt og bare taget ud af den blå luft).
De kalorier skal du nå at forbrænde i løbet af dagen og så skal
du oven i det forbrænde lidt mere for at tabe dig af det. Det er
ligegyldigt hvornår du forbrænder hvad. Altså hvornår du
forbrænder de kalorier du har indtaget og hvornår du forbrænder
fedt på kroppen.

Når der snakkes om fedtforbrændingszoner, så snakkes der om at
man først begynder at forbrænde fedt fra sine fedtdepoter, når
man har motioneret i et givent stykke tid. Nogen siger 15 min
andre 20 min og andre igen 30 min. Men jeg kan ved gud ikke se,
at det har nogen betydning, så længe du bare forbrænder mere end
du indtager.

I løbet af dagen forbrænder du energi bare ved at være vågen,
ånde, gå, stå, sidde, tænke osv. Nogle aktiviteter forbrænder
mere energi end andre som eksempelvis når du motionerer på
stepperen eller cyklen. Lad os sige at du indtager alle dine
kalorier om morgenen (hvilket naturligvis ikke er sundt men for
illustrationens skyld så bruger vi det som eksempel).

Du indtager 1500 Kcal kl.7 om morgenen.
Det er så den energi du har givet din krop. Den bruger energien
i løbet af dagen på alle de ting du foretager dig. Når den ikke
har mere lettilgængelig energi i form af den mad du har indtaget,
så vil den begynde at forbrænde af dine feddepoter, så den kan
fungere resten af dagen.
Så hvis du motionerer fra 7-8 efter at have indtaget alle dine
kalorier, så vil du med motionen sikkert primært forbrænde den
mad du har indtaget og altså ikke fedt. MEN DET ER LIGE MEGET.
For efter kl.8 fortsætter du jo din dag og din krop vil så
forbrænde af dine feddepoter, når der ikke er mere mad.
Resultatet bliver fuldstændig det samme uanset hvad du forbrænder
hvornår, hvis vi forudsætter at du foretager dig nogen lunde det
samme hver dag, altså har det samme energiforbrug hver dag.

Det jeg har skrevet til dig her er meget uvidenskabeligt og
absolut ikke 100% korrekt men som basis MÅ det simpelthen være
korrekt nok til at det er det vi almindelige danskere skal bruge
til noget. Var du nu elite sportsmand, så er der sikkert alskens
små detaljer du skulle tage højde for, for at maximere din
indsats, men det er du jo ikke. Du er en ganske almindelig
overvægtig dansker og for dig skal tingene passe ind i din
hverdag, om du så taber et gram mindre om dagen er mindre
relevant. De bitte små marginaler er ikke så relevante for dig
(eller mig for den sags skyld).

> [...]
fornuft....og så
> håbe på at jeg kan tabe mig, for det skal vist være nu, vægten

Jeg har haft det som dig og følt mig særdeles overvældet og ikke
anet, hvornår jeg gjorde det rigtige og forkerte. Det blev
simpelthen så surt.

Men så bestemte jeg mig for, at jeg måtte tilbage til basics.
For mig er det at tabe mig ikke noget, som jeg vil have til at
fylde hele mit liv. Det er noget som helst bare skal ske mens
jeg laver alle de ting, som jeg ellers ville gøre. Jeg har ikke
tid eller lyst til at måle og veje min mad, min motion, mit
intensitetsniveau etc etc. Det forvirrer mig mere end det
gavner.

Fejlen for mig har altid været, at jeg har tabt mig og så har jeg
taget det hele på igen, fordi jeg lavede om på hele mit liv når
jeg skulle tabe mig og så gik tilbage til alting som det var før,
når jeg havde tabt mig.

Jeg bestemte mig derfor for, at det aller vigtigste hvis jeg
skulle tabe mig igen var, at det jeg gjorde skulle være noget,
som jeg kunne holde ud at blive ved med at gøre, så jeg ikke gik
tilbage igen til at gøre alting som før.

Med andre ord, kan det altså godt være, at det teoretisk set er
mest rigtigt at veje al sin mad og måle sit energiforbrug hele
tiden, men hvis *jeg* i praksis ikke kan holde ud at gøre det i
længden så er det jo altså ikke det rigtige, for så tager jeg jo
bare på igen.

Jeg startede derfor i det små. Jeg holdt op med at købe cola.
Så var der aldrig cola i køleskabet og jeg drak altså mindre.
Men jeg kunne godt finde på at købe en halv liter cola, hvis jeg
var på en shoppetur. Det var bare ikke noget jeg havde som
basisvare i mit hjem og derfor heller ikke noget jeg drak hele
tiden.
Sådan tog jeg fat om forskellige småting, som jeg vidste var
dårlige vaner.

Så blev jeg enig med mig selv om, at det måtte være muligt at
spise noget mere frugt og grønt. Så jeg holdt op med at gå til
frokost på arbejde. Jeg tog i stedet en pose med gulerødder,
æbler, pærer, blommer, bananer og nogle boller (Fiberboller fra
Schulstad) med på arbejde. Når jeg kom lagde jeg posen på mit
skrivebord lige foran mig sammen med en flaske med en halv liter
vand. Jeg lovede mig selv, at posen skulle være tom, når jeg gik
hjem fra arbejde. Så spiste jeg af den hele dagen. Jeg tog ikke
hensyn til, hvornår jeg sidst havde spist, hvor tit jeg burde
spise eller noget som helst andet. Eneste regel var at posen
skulle være tom, når jeg skulle hjem. Vandflasken skulle drikkes
og så skulle den iøvrigt fyldes 4 gange mere inden jeg gik hjem.
Det kunne jeg overskue. Det var tilpas simpelt. I starten
vejede jeg slet ikke min pose. Jeg tog bare det jeg gerne ville
have i posen. Senere begyndte jeg at veje den og regel blev så
at posen skulle veje 1 kg uden bollerne. På den måde var jeg
sikker på at få nok frugt og grønt. Det at skulle tømme posen
inden jeg gik betød, at jeg aldrig kom hjem med den der glubende
sult mere og derfor havde tid til at tænke mig om inden jeg
overfaldt køleskabet.

Jeg tabte mig ikke meget men lidt. Og det føltes ikke svært
eller uoverskueligt. Reglerne var simple nok til at jeg kunne
overskue dem. Så skide være med at regne på det hele. Det havde
jeg ikke overskud til at skulle, det stod for mig som det ondeste
onde. *G*.

Så fandt jeg ud af at jeg nok hellere måtte motionere lidt. Jeg
anskaffede en motionscykel og startede med en halv time hver dag
foran flimmeren om aftenen til et eller andet program som jeg
alligevel ville have set, men bare have set fra sofaen. Langsom
trappede jeg op og kom op på en time. Så delte jeg det op til en
halv time om morgenen og en halv time om aftenen. Så købte jeg
et par løbesko og begyndte at løbe en gang imellem.

Så bestemte jeg mig for at jeg måtte lære at spise morgenmad.
Jeg købte youghurt, da det er det jeg bedst kan få ned om
morgenen. Jeg tog bare en kop og fyldte den og spiste den.

Pointen er at det hele kom EN TING AF GANGEN. Så kunne jeg
nemlig hele tiden følge med. Og jeg tabte mig mere og mere. Til
sidst blev jeg så grebet af det, at jeg fik helst lyst til at
veje min mad og regne tingene ud. Så det gjorde jeg. Nu havde
jeg jo decideret LYST til det. Det var ikke en øv-følelse men en
følelse af nysgerrighed.

Jeg holdt op med at veje min mad igen, da jeg efter et stykke tid
havde fundet nogle forskellige måltider, som jeg vidste hvad
indeholdt. Efter et par måneder med at veje og tælle så vidste
jeg jo, at hvis jeg spiste så og så meget ris, med så og så meget
kalkun kød og så og så mange grønsager så passede det godt med,
hvad jeg burde spise. Kødet fryser jeg stadig ned i små
portioner af 100 g når jeg køber det. Så er det meget nemmere
når jeg skal lave mad, for jeg behøver ikke at stå og veje. Jeg
ved at to pakker er rigeligt og så er der lidt til hunden også.
Jeg kan også på øjemål se hvor mange ris jeg skal lave eller
pastaskruer eller grønsager eller kartofler.

Så mit råd til dig er at bruge din fornuft og lytte til dig selv.
For mig var det godt med en pose med frugt og grønt. Det føltes
nemt men hvis det føles rigtig surt for dig og du ikke kan
overkomme det, så er det ikke det rigtige for dig. Så kan det
være at det er nemmere for dig at spise et æble til morgen, gå i
kantinen og få en stor salat og ellers få den en
rugbrødsklapsammen med et stykke agurk til mellem morgenmad og
frokost. Tag det i trin og en ting af gangen. Så giver du dig
selv flere successoplevelser og så kan du overkomme mere. Det
kan godt være, at du ikke taber dig så hurtigt som du kunne, men
det er i bund og grund også lige meget. Hvad gør det, at det
tager 6 måneder mere at tabe det du vil af med, hvis du så kan
holde det af resten af livet? Og hvis du så har det godt hele
tiden og ikke føler at du konstant er under pres af hvad du bør
spise og gøre.

Mange hilsner
Puk

Fra : Brian Bang Kjerholt ~

Dato : 25-06-02 19:28

Hej Lone

Nu skriver du ikke noget om hvilken intensitet du stepper og cykler med. Jeg
har selv lige tabt mig 20 kg. ved at spise anderledes og er så bagefter
begyndt at motionere for at holde min vægt. Mange fortrækker at gøre det
imens man taber sig, men det gjorde jeg ikke.
Da jeg begyndte i motionscenter startede jeg ud med at steppe 35 min. på
niveau 4-5 som ikke er specielt højt. Dagen efter 60 min på samme niveau.
Jeg snakkede så med en instruktør der sagde at jeg skulle presse min krop
noget mere, og se om jeg ikke kunne komme op og forbrænde det samme som jeg
gjorde på 60 min. men bare på 35 min. Det er når du presser din krop du
forbrænder fedt, du skal selvfølgelig ikke blive dårlig. For at forbrænde
fedt skal du have pulsen op på omkring de 80-90 af din max puls. Nu er jeg
oppe på niveau 10-11, og så bare i 35 min. Min puls ligger på ca. 80-90 af
maxpulsen under hele træningen og jeg forbrænder 200 kcal. mere på 35 min
end jeg gjorde på en time. Og det bedste af det hele er at du har det kanon
bagefter.
Det var lidt om min erfaring med at tabe sig og dyrke motion. Håber du kan
bruge det til noget.

Mvh.
Katrine

Fra : \"Lone Nielsen/KAD\"

Dato : 26-06-02 08:21

Hej igen.
Jeg er meget glad for den respons jeg har fået på mit spøgsmål...

Jeg er nok typen som skal have en plan, og jeg har forsøgt mig med ddv,
men det holdt jeg hurtig op med, det bliver for meget plan, jeg vil gerne
have en frihed til at bestemme lidt selv, men når jeg så gør det, så ryger
der for meget mad (fedtfattig) ned og det bliver jeg altså osse fed af, så
mit problem er, at jeg overspiser....

Jeg er jo nok osse typen som vil blive overlykkelig hvis "de" fandt ud af,
at grønsager var usundt, for det er ikke min stærke side, og derfor kommer
jeg tit til at spise uvarieret og så falder jeg tit i med det forkerte og
jeg kan efterhånden forstå, at det er grønsagerne som skal fylde den
største del af tallerken....

Mht. til diætisten, så har jeg ikke lyst til at bruge flere penge på sådan
én, da jeg er lidt bange for, at jeg igen bare får en kopi af en plan i
hånden, jeg syntes ikke, at det er en personlig plan, når jeg får den
samme som en veninde (som skulle tabe noget mere end mig selv).

Jeg skal så lige høre om jeg har fattet det, jeg var ovre og træne i går
og jeg forbrændte 660 kcal. på en time vil det så sige, at jeg kom i
underskud med 660 kcal. den dag....

Lone

Fra : Puk

Dato : 26-06-02 10:39

""Lone Nielsen/KAD"" <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk> skrev i
en meddelelse

Hejsa Lone

> [...]
træne i går
> og jeg forbrændte 660 kcal. på en time vil det så sige, at jeg

Nej det gør det ikke nødvendigvis.

De 660 Kcal er hvad du har forbrændt på din aktivitet. Men hvis
du nu har indtaget et stort antal kalorier i løbet af dagen så er
det slet ikke sikkert at du for dagen som sådan har et underskud.
Du kunne såmænd have et overskud stadigvæk.

Man kan regne ud, hvor mange kalorier man bør indtage hvis man
eksempelvis gerne vil veje 60 kilo. Hvis man så vejer 80 kilo og
indtager det antal kalorier som der skal til for at holde en
person på 60 kilo igang på en ganske almindelig dag, så vil man
automatisk være i energiunderskud hele tiden og det vil tvinge
kroppen til at tære på fedtdepoterne. Man kan også regne ud hvad
en person på 80 kilo skal bruge af kalorier for at bibeholde sin
vægt og så bare sørge for at motionere en hel masse, så vil man
også komme i underskud. De fleste bruger dog en kombination,
hvor de både via maden sørger for at være lidt i underskud og så
yderligere ved brug af motion kommer mere i underskud.

Det er altså ikke til at sige kun ud fra, hvor mange kalorier du
har forbrændt om du er i underskud eller overskud.

Mange hilsner
Puk

Fra : \"Lone Nielsen/KAD\"

Dato : 26-06-02 11:51

Hej Puk.
Jeg var inde på tv2´s livet er fedt og der prøvede jeg at finde ud af hvor
mange kcal. jeg skal have for at komme ned på 70 kg. (fra de 86 kg. pt.)
så skal jeg have 2006 kcal. jeg må indrømme, at det virker meget, når jeg
læser andre steder at man anbefaler 1500 kcal.....??

Hvor meget har du tabt med din "plan"...??

Hej igen

Fra : Puk

Dato : 26-06-02 14:29

""Lone Nielsen/KAD"" <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk> skrev i
en meddelelse

Hej Lone

> [...]
meget, når jeg
> læser andre steder at man anbefaler 1500 kcal.....??

Jeg ved godt, at der er mange som anbefaler at man spiser færre
kalorier end det man kan regne sig frem til på "Livet er fedt".
Men jeg er ikke så sikker på, at det er en god idé at være
voldsomt i underskud med energien. Jo man taber sig måske nok
hurtigere.
Men det du ønsker er vel egentlig at bruge en periode af dit liv
på at vænne dig til en ny livsform, som du så vil bruge resten af
dit liv, så du ikke tager på igen.
På "Livet er fedt" får du udregnet det antal kalorier som en
person skal indtage for at holde en vægt på 70 kg. Det vil sige
at følger du det, så vil du, når du er kommet ned på de 70 kg så
bare skulle fortsætte som hidtil for at holde vægten. Det er vel
sådan set det, man kalder en kostomlægning imodsætning til en
kur.

Som sådan mener jeg ikke der sker noget ved, at man af og til
ryger under det man har beregnet, at man har brug for. Men jeg
tror faen ved konsekvent at gøre det er, at man jo for at komme
ned under det man har brug for ofte er nødt til at skære alt det
dejlige helt og aldeles fra. Så er det at det måske i længden
bliver for surt og man falder i.

Så hellere et langsomt vægttab der gør livet knap så surt end et
hurtigt vægttab der føles som en pine.

> Hvor meget har du tabt med din "plan"...??

16 kg alt i alt. Jeg vil gerne smide lidt mere, men holder lige
en lille pause (jeg har haft lidt helbredsproblemer der har
betydet at motionen har været trappet ned). Jeg starter snart
nyt job og får en 15 km til arbejde. Dem planlægger jeg at cykle
mens vejret tillader det, og på den måde vil jeg helt naturligt
få gang i vægttabet igen *S*. Sådan 30 km om dagen på cykel
giver jo en god portion motion *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Nicolai

Dato : 26-06-02 18:18

> [...]

> så skal jeg have 2006 kcal. jeg må indrømme, at det virker meget, når jeg
> læser andre steder at man anbefaler 1500 kcal.....??

Hvis du indtager 2006 kalorier og der i kosten er indlagt et underskud, så
kan du jo samtidig ved motion, få et større energiunderskud. Så forbrænder
du de 660 kalorier hver dag, kan du regne dem fra de 2006 og så svarer det
til at du er nede på 1346 kalorier. Ret flot ikke.

Fra : \"Lone Nielsen/KAD\"

Dato : 27-06-02 09:04

Jamen, så vil det jo kun være en ret god ide, at starte med at tælle
kalorier, osse selvom det tager sin tid, men den kommer vel kun godt
tilbage når jeg kommer ned i en str. 40 og kolestroltallet er på plads,
for det er nemlig osse lige et problem som jeg slås med + fedt i blodet er
heller ikke for smart...så.....

Jeg takker af hele mit hjerte for den kæmpe hjælp jeg har fået, og jeg vil
komme tilbage til jer, hvis jeg støder ind i problemer undervejs....

Mange knus fra
Lone

Fra : Nicolai

Dato : 27-06-02 12:31

""Lone Nielsen/KAD"" <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b0446175e0073fb6b04446e1c.446183a@net.dialog.dk...

> [...]
> for det er nemlig osse lige et problem som jeg slås med + fedt i blodet er

Ja, man skal starte et sted. Der er et ordsprog, som hedder "Tålmodighed er
en dyd", og det må man sandelige sige kommer til rette, når vi snakker
vægttab. Det er kort sagt, en livslang "kamp". Man skal faktisk "tælle" sin
kalorier resten af livet, men når du kommer ind i rytmen, så går det
hurtigere og du ved automatisk hvad du normalt skal holde dig fra. Og ja,
gevinsten ved at tabe sig er stor. Bare sådan en ting, som at have "vundet"
over sin overvægt, giver et enormt overskud. Man skal så bare huske, at
holde ved, selv på de dage i ens liv som ikke er for lyse.

Til det sidste her, der er det godt at have en støtte. En som du har betroet
dine mål, ønsker og lign., evt. en du træner med og som ikke er bange for at
ringe og tjekke op på dig. Nogle gange, kan det være godt, at skulle "stå
til ansvar" for nogen. De dage hvor det går godt, er det ikke noget problem,
men på de dårlige dage kan det være meget rart.
Og én som selvfølgelig ikke er bange for at rose dig, når du har gjort det
godt. At gøre det godt, kan jo være selv små ting. Hvis man er enormt
lækkersulten, og man alligevel springer slikposen over, er faktisk at gøre
det godt.

> Jeg takker af hele mit hjerte for den kæmpe hjælp jeg har fået, og jeg vil
> komme tilbage til jer, hvis jeg støder ind i problemer undervejs....

Skriv endelig. Der er mange her, som har stået/står i samme situation, og
som har mange erfaringer. Og en vigtig ting i livet hos alle mennesker,
uanset hvad, er at blive forstået, - og helst af nogen som har prøvet det
selv. Bare husk altid, at lytte til din krop og dig selv.

> Mange knus fra
> Lone

Og en masse held og lykke.