Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batch konvertering til 3:2
Fra : Ukendt

Dato : 25-06-02 06:32

Jeg har netop fået mit Fuji S602, men det bruger 4:3 til billederne
istedetfor 3:2 som mit gamle Kodak.

Findes der noget software som automatisk kan ændre billederne til 3:2?
Jeg ved godt at det kunne ende med et lidt uheldig beskæring, men det
ville nu være noget nemmere end at skulle gøre det manuelt..

Mvh Jan

Fra : emj

Dato : 25-06-02 06:49

(Jan Petersen) skrev i <3d17ffc2.491347265@news.kmd.dk>:

>Findes der noget software som automatisk kan ændre billederne til 3:2?
>Jeg ved godt at det kunne ende med et lidt uheldig beskæring, men det
>ville nu være noget nemmere end at skulle gøre det manuelt..

Hvad er grunden til at du vil beskære, når du alligevel er ligeglad
med resultatet?

Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-02 11:26

On Tue, 25 Jun 2002 07:49:20 +0200, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hvad er grunden til at du vil beskære, når du alligevel er ligeglad
>med resultatet?

Tanken var at det så passer til f.eks. 10x15 fotopapir uden at der
bliver en hvid kant.

Mvh Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-06-02 09:35

Jan Petersen wrote:

> [...]
> Jeg ved godt at det kunne ende med et lidt uheldig beskæring, men det
> ville nu være noget nemmere end at skulle gøre det manuelt..

Det er da en fjollet tankegang, hvis man skal beskære sine billeder, så
skal formålet da være at stramme motivet op, at beskære for at få et
bestemt forhold melle bredde og højde lyder meget dumt.

Jeg beskærer ofte mine billeder, med formål at få et specielt format som
kameraet ikke kan lave i optagelsen, det kan f.eks. være for at få et
kvadratisk billede, eller et meget bredt og smalt billede.

Det er kun når man laver lysbilleder, at man er bundet af kameraets
format, og er tvunget til at acceptere kameraets format.

Fra : Emil

Dato : 25-06-02 12:35

On Tue, 25 Jun 2002, Niels Ebbesen wrote:

>Det er da en fjollet tankegang, hvis man skal beskære sine billeder, så
>skal formålet da være at stramme motivet op, at beskære for at få et
>bestemt forhold melle bredde og højde lyder meget dumt.

Neja; jeg kan godt følge din tanke. Men laver man et album til
tante Sofie, vil hun mene at det er 'pænest' hvis alle billeder
har samme størrelse.

Det må være billedernes formål som bestemmer hvad man gør.

>Jeg beskærer ofte mine billeder, med formål at få et specielt format som
>kameraet ikke kan lave i optagelsen, det kan f.eks. være for at få et
>kvadratisk billede, eller et meget bredt og smalt billede.

Naturligvis! Det er en kæmpefejl at tro alle motiver kan være
optimalt afbillede på det filmformat man tilfældigvis anvender.

>Det er kun når man laver lysbilleder, at man er bundet af kameraets
>format, og er tvunget til at acceptere kameraets format.

Det kan du have en lille bitte smule ret i; men så heller ikke
mere.

De fleste af mine dias på 120 film (og en del på 135 film) har
jeg afmasket så billederne bliver mere harmoniske eller
spændende.

Det kan dog virke forstyrrende ved fremvisningen, hvis der er
store forskelle på billedernes udfyldning af lærreddet.

m.v.h. Emil

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-06-02 12:43

Emil wrote:

> Det kan dog virke forstyrrende ved fremvisningen, hvis der er
> store forskelle på billedernes udfyldning af lærreddet.

Det virker ihvertfald meget dårligt ved overblændig...!

Fra : emj

Dato : 25-06-02 14:53

Emil skrev i <g5lghu4qhb5mlc6tni45nv6a9ta9bv2j4q@4ax.com>:

>Neja; jeg kan godt følge din tanke. Men laver man et album til
>tante Sofie, vil hun mene at det er 'pænest' hvis alle billeder
>har samme størrelse.

Tror du også, at tante Sofie synes, at det er uden betydning, om du
med din batch beskæring klipper håret eller øret af en person på
billedet?
Det er noget sjuskeri.

I Jasc AfterShot kan du indstille cropværktøjet til at croppe i f.eks.
1500 pixels x 1000 pixels og kan så meget let croppe dine billeder
enkeltvis ved at flytte rammen lidt fra billede til billede. Jeg tror
heller ikke på, at alle dine billeder er så fremragende, at de ikke
skal justeres lidt i farver/lys/kontrast, men det kan AfterShot også
klare. I mange tilfælde klarer den også dette fint blot ved at klikke
på Autofix.

Hilsen emj

Fra : Emil

Dato : 25-06-02 19:09

On Tue, 25 Jun 2002, emj wrote:

>Tror du også, at tante Sofie synes, at det er uden betydning, om du
>med din batch beskæring klipper håret eller øret af en person på
>billedet?

Afgjort ja! Sofie kigger først efter om hun selv er med på
billedet - dernæst om der er nogen hun (gen-)kender.
Er det tilfældet så er billedet godt, ellers ikke.
Så simpel er hendes dom.
Jeg respekterer Sofies mening om billeder - ikke mindst fordi hun
_har_ en mening. Det kan man ikke sige om alle fotografer.

>Det er noget sjuskeri.

Afgjort ja! Nogle gange må jeg bide mig selv kraftigt i tungen
for ikke at bryde sammen i krampegråd eller -latter over hvad
'folk' skamløst viser frem af billeder. En papirkurv er et meget
vigtigt redskab.

Men igen: Start med at se på *formålet* med billedet.

m.v.h. Emil