kanibalisme
Fra : katja

Dato : 25-06-02 00:10

*juble* mine ancistrus har lige lagt æg!

uheldigvis er de ikke de eneste beboere i akvariet! - og vil jo gerne at
alle æggene bliver klækket og størstedelen af yngelen vil overleve!

Akvariet som mine 5 ancistrus går i.. er lidt et sammenskudsgilde *GG*

Her er tale om små prinsessen af burundi [fra 1 cm til 4 cm] et par
apistogramma cacatouides og et par corydoras davidsandsi [3-4 cm] plus nogle
corydoras barbatus [1,5 cm]

Bør jeg flytte nogle af de fisk ? eller skal jeg gå ud fra.. at de kan lade
mine små nye babyer være.. når de engang bliver klækket ?

Katja

Der er ikke gemmesteder og lign. i akvariet..
og hvad med ancistruserne.. kan de lade dem være ?

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 02:28

katja skrev:

> Bør jeg flytte nogle af de fisk ? eller skal jeg gå ud fra.. at
> de kan lade mine små nye babyer være.. når de engang bliver
> klækket ?

Jeg tror roligt du kan regne med at dine apistogramma cacatouides og
Neolamprologus brichardi (prinsessen af burundi), vil jagte ungerne
når de slipper ud. Om de så kan fange dem er en anden sag.
Ancistrus-ungerne er lynhurtige, men det er specielt Neolamprologus
også, så der kan godt ske at smutte nogle sugemalleunger på den konto.

Ancistrus-hannen vil passe på ungerne. De er klækket på en 5-6 dage
og så går der ca. 5-6 dage yderligere indtil blommesækken på ungerne
er væk. Når den er det kommer de ud i akvariet for at lede efter
føde. De sidder tit oppe langs med overfladen på glasset, eller rundt
omkring på slangerne fra pumpen osv.

Du kunne også vælge at tage sugemalleungerne fra lige inden de
forlader boet, men det ved jeg så ikke om du har mulighed for.
Hvis det er første gang dine Ancistrus yngler, så ville jeg nu nok
give dem ro til at gennemføre det. De skal nok fortsætte med at yngle
hvis det først lykkedes for dem. De kan finde på at yngle hver
tredje eller fjerde uge og gerne lige efter et vandskifte hvor vandet
er blevet lidt køligere. Det er ofte nok til at få dem i gang igen.

Madsen.

Fra : katja

Dato : 25-06-02 09:27

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns923823472687Bcopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
> [...]

> Ancistrus-ungerne er lynhurtige, men det er specielt Neolamprologus
> også, så der kan godt ske at smutte nogle sugemalleunger på den konto.

Dvs at dit råd er.. jeg lige fisker neolamprologus og cacatouides'ne op ? og
smider i et andet akvarie ?

> [...]
> er væk. Når den er det kommer de ud i akvariet for at lede efter
> føde. De sidder tit oppe langs med overfladen på glasset, eller rundt

De ligger i en kokosnød på bunden.. æggene ligger på selve glaspladen, men
da den halve kokosnød ikke flugter ? [hedder det det] med glaspladen [ja
hvor er mig bundlag *GG*] så kan ungerne vel ret hurtigt stikke i rend ud
under kokosnødden ?

Pumpen.. hvad gør jeg med den.. mindes svagt, at min pumpe tog ca 200 af
mine Aequidens rivulatus engang *piver og giver sig selv et dummeslag* så
bør jeg skifte den ud med en alm luftpumpeting ?

> [...]
> tredje eller fjerde uge og gerne lige efter et vandskifte hvor vandet
> er blevet lidt køligere. Det er ofte nok til at få dem i gang igen.

Jeg ser helst.. at far sugemalle skal have lov til at passe sine unger.. og
har også læst, at idet en sugemalle han har unger.. bliver han temmelig
attraktiv blandt hunnerne [han er enlig mand i et harem på 4 damer] så hvis
der kommer lidt gang i deres "sexliv" ville det jo passe mig fint. Kender
mange der gerne vil have nogle maller.. så de er ikke så svære at komme af
med jo. Så der skal jeg bare lade dem gå og hygge sig... kan jeg regne ud..
og håbe for det bedste...

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Tusind tak for svarene

Katja

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-06-02 11:23

katja <katja.bk@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:af99rn$v54$1@news.cybercity.dk...

> [...]

> mange der gerne vil have nogle maller.. så de er ikke så svære at komme af
> med jo. Så der skal jeg bare lade dem gå og hygge sig... kan jeg regne

Du skal huske at de skal have meget foder! De store Ancistus tager hvad de
skal have og resten får ungerne, der er langt flere unger der sulter ihjel
end der bliver ædt af andre fisk!

Carsten

Fra : katja

Dato : 25-06-02 11:26

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:af9g0c$1603$1@news.cybercity.dk...

> [...]
de
> skal have og resten får ungerne, der er langt flere unger der sulter ihjel

Aha! - se det var jo værd at vide.. - godt nok overfodrer jeg lidt.. har
nogle små barbatusser gående dernede..som jeg håber at fodre lidt op jo!

En fortalte mig.. at jeg skulle flytte kokosnødden.. når ungerne var klækket
og sad fast derinde.. og så flytte selve kokosnøden over i et andet akvarie
med unger

Er det en god ide ? - og hvad med vandet i det andet akvarie ??

Katja

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-06-02 13:51

katja <katja.bk@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:af9gql$1702$1@news.cybercity.dk...

> [...]
akvarie
> med unger
>
> Er det en god ide ? - og hvad med vandet i det andet akvarie ??

Jeg har forsøgt at flytte ungerne, men det duede ikke!
Alle var døde efter max. 1 uge. Hvorfor har jeg ingen ide om,
men da jeg lod ungerne blive i akvariet hos forældrene, overlevede de
og jeg lavede rigtigt mange dengang. når ungerne så var blevet ca 2
måneder,
kunne jeg flytte dem, til andre akvarier.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 16:11

katja skrev:

> Dvs at dit råd er.. jeg lige fisker neolamprologus og
> cacatouides'ne op ? og smider i et andet akvarie ?

Næ.
Hvis der skal flyttes noget ville jeg flytte malleungerne lige
inden de forlader boet. Altså når blommesækken er opbrugt. Jeg har
selv gjort det flere gange. Det er ret nemt med en vandslange som
du lige suger i som når man skifter vand. Når der er godt sug på
slangen kan man forsigtigt nærme sig boet og suge alle ungerne fra,
hvis ellers hannen tillader det. Han har normalt mistet interessen
for dem på det tidspunkt, så det plejer ikke at være noget problem.

> [...]
> det] med glaspladen [ja hvor er mig bundlag *GG*] så kan ungerne
> vel ret hurtigt stikke i rend ud under kokosnødden ?

Jo, men der skal også nok stå fisk klar til at tage vel imod dem på
den anden side. Ikke fordi jeg er 100 % sikker på at det vil ske
nøjagtig det samme hos dig, men det er sådan det foregår her. Jeg
har een ancistrus-han og 3 hunner i mit 530 ltr. som går sammen med
10 fuldvoksne Tropheus-cichlider, som egentlig ikke er ret hurtige.
Alligevel ved de fleste Tropheus'er hvornår ungerne er klar til at
forlade boet og står klar til at snuppe dem når de kommer ud. Hvis
de får lov til det, tager de mange af dem.

> Pumpen.. hvad gør jeg med den.. mindes svagt, at min pumpe tog ca
> 200 af mine Aequidens rivulatus engang *piver og giver sig selv et
> dummeslag* så bør jeg skifte den ud med en alm luftpumpeting ?

Det kommer altid sugemalleunger ind i min indenbords pumpe, men de
kan ikke komme i turbinen og vokser sig derfor store inde i pumpen.
Når jeg skifter vand i akvariet gør jeg også den indebords pumpe
ren og malleungerne kan nemt fanges fra og hældes tilbage i akvariet,
men det kommer selvfølgelig an på hvad det er for en pumpe du har.
Visse pumper er rene kødhakkere.

> Jeg ser helst.. at far sugemalle skal have lov til at passe sine
> unger..

Som tidligere nævnt synes jeg også det er en god idé at lade ham få
fred og specielt hvis det er første gang de yngler. Det skulle jo
nødigt være sådan at du forstyrrer ham så meget, at han nægter at
yngle fremover.

> [...]
> temmelig attraktiv blandt hunnerne [han er enlig mand i et harem
> på 4 damer] så hvis der kommer lidt gang i deres "sexliv"ville det

Når mine Ancitrus yngler er der ofte æg fra flere af hunnerne i boet,
men om det så er fordi at han er mere attraktiv i yngleperioden, eller
om det er fordi hunnerne er klar til at lægge æg på samme tid, ved jeg
ikke. Jeg tror nu mest på det sidste.

Madsen.