Skærme
Fijala 3554
Dell 20,1' TFT FP2000 - første indtryk
Fra : Dr. Ralph

Dato : 24-06-02 23:23

Så er den landet - selvom den er stor for en TFT skærm - så en den
bare så meget mindre end min gamle CRT 22' NEC.

Den vejer vel en 14 kg - har en lille ekstern strømnfordeler på ikke
meget mere end 10 X 8 cm, som jeg har liggende på gulvet - så selve
skærmen bliver næsten ikke varm.

Skærmen er flottere i designet end jeg kunne se på de små billeder på
Dell's side og på www.cadonline.com anmeldelse af den.

Den er musegrå i fronten og på bagsiden, men har en flot alu/sølv
farvet ramme rundt om hele skærmen, hvilket gør at den matcher både
mit grå/sølv farvede Logotech trådløse tastatur, mine Sony Z750
sølvfarvede højttalere og mit Chieftech stålgrå full tower kabinet
fremaragende.

En anden fordel - min skærm kan nu placeres tæt ved væggen - og jeg
behøver ikke sidde med næsen helt oppe i skærmen mere, som var
tilfældet med min 22' NEC - jeg sidder nu ca. 50-60 cm fra skærmen -
behagelig aftand på så stor en skærm - før sad jeg 25cm fra min NEC -
afgjort FOR tæt på.

Jeg har lige testet den i 1600X1200 i photoshop, og den står aldeles
fremragende - også betragtningsvinklen er fremragende både horisontal
og vertikal. Jeg kan uden problemer se skrifttyper ned til 6-7 stykker
i str. - men jeg var jo vant til en 22' NEC (med 20' synligt areal) -
som vel kun var overgået af Sony F520 i kvalitet - så der skal noget
til at imponere mig.

Min Nec havde 0,24 dotpitch - denne TFT fladskærm har en ret unik
dotpitch på 0,25 - hviljket ikke direkte kan sammmenlignes med CRT
skærmes dotpitch. Jeg vil sige, at min Dell TFT skærm viser
skrifttyper mindst lige så godt som min NEC CRT skærm gjorde det.

Farverne er tæt på at være ligeså gode som på de bedste CRT skærme -
men det hele virker mere roligt - er svært at forklare.
Selvfølgelig vil udvaskningen af farverne tiltage jo mere skævt man
kigger på skærmen - hér er CRT skærme stadig bedre - men jeg kan sidde
næsten 1 meter fra den sidelæns og kigge på den uden synlig udvaskning
af farverne.

Jeg får ikke prøvekørt spil på den før i morgen eller overmorgen - har
en masse overarbejde, jeg skal have kørt igennem først.
Men vendeer tilbage i morgen aften/nat med flere observationer - hvis
nogen skulle være interesseret.

Kan kun sige - WOW - en lækker fornemmelse med en så stor skærm (den
har 0.1 ' mere synligt areal end min gamel 22' NEC), der fylder SÅ
lidt. Og så ser skide godt ud - både udvendigt på rammen, men så
sandeligt også indvendigt i skærmen.

Den er hver en krone værd - indtil videre - men nu vil jeg lege videre
med den i morgen aften -skal i seng nu.

Jeg vil afprøve den i forskellige opløsninger, lade den være tændt 4-5
timer i træk - og se om dette påvirker roligheden i billedet.
Jeg vil afprøve 3D spil, sport spil og grafikprogrammer på den.

Har svæt ved at se mig nogensine vende tilbage til CRT skærme igen.
Bare plads besparelsen er utrolig. Dengang jeg hentede min 22' NEC
måtte jeg hyre kæmpe vare bil til at køre den hjem til mig.
Ikke engang en store taxa varebil kunne have kassen.

Da jeg skulle have den ind ad døren, måtte jeg fjerne alle møbler i
min gang - i dag modtog jeg min Dell 20,1' TFT - pg tog den i snuptag
ved elevatoren, og ind igennem gangen uden problemer.
OK det er en stor TFT skærm - 20,1 tomme er meget - men ved siden af
min 45 kg NEC er det en lille splejs.
Den er ikke mere end 15 cm dyb - og både bagsiden og forsiden er
elegant designet, så alle de mere teknisk nødvendige konstruktioner i
skærmen er skjult af designet - både foran og bagved.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 02:01

Dr. Ralph skrev:

> [...]
> tilfældet med min 22' NEC - jeg sidder nu ca. 50-60 cm fra skærmen
> - behagelig aftand på så stor en skærm - før sad jeg 25cm fra min

Ja, det er for tæt, men jeg kan godt genkende situationen.
Det er ikke nemt at få plads til de store skrumler af CRT-skærme.

> [...]
> skærmes dotpitch. Jeg vil sige, at min Dell TFT skærm viser
> skrifttyper mindst lige så godt som min NEC CRT skærm gjorde det.

Hvilket styresystem kører du egentlig på den?

> [...]
> man kigger på skærmen - hér er CRT skærme stadig bedre - men jeg
> kan sidde næsten 1 meter fra den sidelæns og kigge på den uden

Hvis du skal så langt til siden før der kan ses forskel, så skulle
det vel ikke betyde det helt vilde.

> Jeg vil afprøve den i forskellige opløsninger, lade den være tændt
> 4-5 timer i træk - og se om dette påvirker roligheden i billedet.
> Jeg vil afprøve 3D spil, sport spil og grafikprogrammer på den.

Har man mulighed for at justere på hver enkelt farve på den?
Det har man vel? Altså mulighed for at justere på R, G og B separat.

> Har svæt ved at se mig nogensine vende tilbage til CRT skærme
> igen. Bare plads besparelsen er utrolig.

Det må være guld.
Efter et sådant førstehåndsindtryk tror jeg ikke på at det kan gå
galt, men jeg glæder mig til at høre om eventuelle fremtidige
observationer :)

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-06-02 02:41

>Hvilket styresystem kører du egentlig på den?

Jeg kører Win xp pro.

>Hvis du skal så langt til siden før der kan ses forskel, så skulle
>det vel ikke betyde det helt vilde.

OK - nu hvor jeg lige har slået koldt vand i blodet - selvfølgelig ER
der da tale om en vis fovanskning af farverne, når jeg går et pænt
stykke ud til siden - blot er det faktisk ikke mere end på min CRT NEC
22' skærm - dette undrede/overraskede mig lidt.

Men jeg var klar over, at det var blevet meget bedre på det sidste med
TFT skærme, da jeg i en Zitech butik for nylig så den nye Porsche
designede 17' Samsung TFT skærm. Her kunne jeg gå lige så langt ud til
siden, som på en CRT skærm og stadig bibeholde et skarpt billede.

Min Dell er på dette punkt ligeså god, som den Porsche designede
Samsung skærm.

>Har man mulighed for at justere på hver enkelt farve på den?
>Det har man vel? Altså mulighed for at justere på R, G og B separat.

Det kan man - der medfølger også et specielt farve-kalibreringsprogram
på cd, hvor hver enkelt nuance og hovedfarve kan indstilles - men får
ikke afprøvet det før i morgen aften/nat.

Som anmelderen på cadonline så rigtigt skrev - det er næsten
unødvendigt at kalibrere noget som helst på denne skærm.
Måske lige den røde nuance er en tand for lys - men det er en detalje,
som anmeldren netop også nævner - og det kan justeres væk.

Men jeg er faktisk tilfreds med farverne - ved af erfaring, at hvis
ikke det er grueligt galt, så kan man let komme til at justere sig til
noget værre end bedre, hvis ikke man passer på.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 03:04

Dr. Ralph skrev:

> Jeg kører Win xp pro.

Ok. Det jeg var nysgerrig på var Cleartype, som WinXP jo netop giver
mulighed for. Det kunne jo være det kunne forbedre teksten endnu mere,
medmindre du allerede har slået det til forstås. :)
http://makeashorterlink.com/?D10F2255

> Det kan man - der medfølger også et specielt
> farve-kalibreringsprogram på cd, hvor hver enkelt nuance og
> hovedfarve kan indstilles - men får ikke afprøvet det før i
> morgen aften/nat.

Nej, det haster vel heller ikke.:)

> Men jeg er faktisk tilfreds med farverne - ved af erfaring, at
> hvis ikke det er grueligt galt, så kan man let komme til at
> justere sig til noget værre end bedre, hvis ikke man passer på.

Det er rigtigt. Det er ikke nemt at gøre på øjemål.
Jeg fortryder ikke købet af det kalibrerings hard- og software jeg
købte i sin tid i hvert tilfælde. Med f.eks. billedbehandling eller
grafik er det rart at en neutral grå virkelig ser neutral ud og ikke
virker rødlig, grønlig eller blålig.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-06-02 03:33

> [...]
>mulighed for. Det kunne jo være det kunne forbedre teksten endnu mere,
>medmindre du allerede har slået det til forstås. :)

Jeg kører med clear type sat TIL.

Dog giver detteclear type både fordele som ulemper.
Tekst står klarere - men til gengæld er der en tendens til både på min
crt og min TFT skærm, at tekst på visse baggrunde får rødlige skygger,
når clear type er sat til. Dette forsvinder øjeblikkeligt, når det
slås fra.

Men sætter man det positive op imod det negative, så er clear type
KLART at foretrække.

Prøvede faktisk lige for sjov at slåp det fra, mens jeg skriver dette
- og wow en forskel - clear type er SÅ meget klarere.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-06-02 03:42

hovvv......jeg sidder lige nu og arbejder på min notebook - har taget
den med ud i havestuen, det kan man ikke lige med en 20,1 ' tft skærm
:)

Men gik for sjov lige ind og tændte for det nye dyr på 20,1 '- og jeg
har sørme IKKE slået det til på den stationære (formatterede
harddisken på den i går, da den skal klargøres til dens nye ejer - min
far). Slog så clear type TIL på den - og hold da helt op - nu står
texten endnu bedre. Jeg prøvede en skriftype helt ned til 5 punkter -
og den er læselig.

Suveræn skærm :)

Når jeg nu sidder ved min notebook skærm - så er forksllen mellem de 2
stor.
Selv om jeg syntes, at HP har været dygtige til at lave en fin 14' TFT
skærm på min HP omnibook notebook - så er det vand ved siden af min
dell FP2000 - men OK. Skærmen koster jo også næsten ligeså meget som
hele HP notebooken gør - så der burde være en forskel.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Per Bruus

Dato : 25-06-02 10:14

"Dr. Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> Suveræn skærm :)

Tillykke med dyret.

Egentlig havde jeg håbet på et mindre positivt første indtryk,
Jeg kan allerede se mit forhold til min bankkonto samt familie
væsentligt forringet,
Kan du ikke finde et eller andet rigtigt negativt, så jeg ikke
skal til at finde på en masse undskyldninger for hvorfor vi
ikke behøver at tage på sommerferie i år.
Jeg går ud fra at kører DVI ?

VH
Per

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 25-06-02 11:13

Per Bruus wrote:

> Tillykke med dyret.

Jeg vil gerne tilslutte mig hertil.

> [...]
> skal til at finde på en masse undskyldninger for hvorfor vi
> ikke behøver at tage på sommerferie i år.

Kan du ikke bare give dem valget mellem Dell'en, 24" fra Samsung og så
den store fra IBM. Det vil straks få Dell'en til at virke som en billig
familievenlig løsning

Personligt er jeg spændt på at høre hvordan det går når skærmen bruges i
andet en de 1600*1200, et af de væsentlige argumenter for en CRT for mig
er nemlig at ikke har nogen problemer med andre opløsninger og når man
nu er en spillenørd. Så please doktor, lad os høre hvordan Dell'en
klarer fx. 1280*960 i forhold til din gamle 22" CRT.

> Jeg går ud fra at kører DVI ?

DVI er da en ulempe, så kan man kun havde to skærme på sit Phaelia

Mvh

Bruno

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-06-02 12:31

>Tillykke med dyret.

Takker !

>Jeg går ud fra at kører DVI ?

Der er tilslutningsmulihed for både analog og digital indgang.
Jeg vil anvende den digitale indgang fortrinsvis, da jeg ikke vil have
mere end 1 skærm tilsuttet (og dog, måske jeg senere køber en lille
15' TFT fra samsung til billige penge, og anvender denne til
værktøjspaletter i photoshop og andet sjov)

Men tror som sagt ikke, jeg vender tilbage til CRT igen.
Denne TFT skærm på 20,1 ' er allerede er ½ år gammel, og udviklingern
går kun én vej - fremad.
Derfor er TFT kvaliteten allerede blevet forbedret siden da - og skal
jeg skifte skærm igen om 2-3 år - så bliver det til enten en
plasmaskærm eller en TFT på minimum 24'

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 25-06-02 18:36

Dr. Ralph wrote:

[KLIP]
> [...]
>far). Slog så clear type TIL på den - og hold da helt op - nu står
>texten endnu bedre. Jeg prøvede en skriftype helt ned til 5 punkter -

Hmm... jeg har også prøvet at køre med ClearType på min TFT, men jeg
kan ikke holde det ud. Det ser alt for kunstigt ud. Det virker som om
der er skygger på bogstaverne. - Det virker meget bedre uden
ClearType, hvor alting står knitrende skarpt.
--
Rasmus Waehrens

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-06-02 21:34

> [...]
>der er skygger på bogstaverne. - Det virker meget bedre uden
>ClearType, hvor alting står knitrende skarpt.

Tror det har noget at gøre med 4 ting:

1. øjnene der ser
2. hvilken monitor og hvilken opløsning, der køres med
3. TFT skærme er nok mere egnet til at køre med clear type end CRT
skærme er - nu hvor jeg har både TFT på min notebook og min stationære
pc, så er clear type et must.

Med min CRT svingede jeg lidt frem og tilbage - og nogle skrifttyper
egner sig bedre til clear type end andre........punkt 4:
4. Det er kun med visse skrifttyper, at clear type tager sig klart
bedre ud - med andre ser det ringe ud

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : WE

Dato : 26-06-02 10:36

ClearType **ER** skygger på tegnene, så de virker mere runde. Prøv at tage
et dump af et skærmbillede med og uden CT og forstør billederne. Så kan du
se det.

/WE

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 26-06-02 20:38

Dr. Ralph wrote:

[KLIP - ClearType]
>Tror det har noget at gøre med 4 ting:
>
>1. øjnene der ser
>2. hvilken monitor og hvilken opløsning, der køres med

Samsung 151b (15,1" TFT), 1024x768.

> [...]
>
>Med min CRT svingede jeg lidt frem og tilbage - og nogle skrifttyper
>egner sig bedre til clear type end andre........punkt 4:

Klart nok - jeg prøvede det også da jeg havde en CRT, og der synes jeg
at det virkede ligeså kunstigt som nu med en TFT. Uden ClearType er
min skærm "næsten" lige så klart som et stykke A4 fra en laserprinter.
Med ClearType bliver tekst lidt diffust - det holder ikke... men smag
og behag.

>4. Det er kun med visse skrifttyper, at clear type tager sig klart
>bedre ud - med andre ser det ringe ud

Muligvis - men jeg var lige ved at "revne" bare af at kigge på
Start-menuen :)
--
Rasmus Waehrens

Fra : M.Kay

Dato : 26-06-02 15:43

I know it's awful, but Madsen wrote to everybody in dk.edb.hardware.skaerm
saying:

<snap>

> [...]
> købte i sin tid i hvert tilfælde. Med f.eks. billedbehandling eller
> grafik er det rart at en neutral grå virkelig ser neutral ud og ikke

Du har måske allerede nævnt det et andet srted, men hvad hedder den software
du har haft så stor glæde af?

Mkay
--
If we stop voting, will they all go away?

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 15:05

Dr. Ralph skrev:

> [...]
> min crt og min TFT skærm, at tekst på visse baggrunde får rødlige
> skygger, når clear type er sat til. Dette forsvinder

Jeg har oplevet det samme på min CRT, men regnede med at det var fordi
det var en CRT og ikke en TFT, men det kan så åbenbart også forekomme
på TFT-skærme.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-06-02 15:17

>Jeg har oplevet det samme på min CRT, men regnede med at det var fordi
>det var en CRT og ikke en TFT, men det kan så åbenbart også forekomme
>på TFT-skærme.

Tror ganske enkelt det er én af de få bivirkninger ved dette clear
type - TFT elelr ej.
Jeg ved, at Microsoft hævder, det skulle være egent til TFT specielt -
men det gjaldt både for mine 2 TFT og min CRT skærm.

Men hellere leve med dette og så alle de gode fordele, der er ved
clear type.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : R

Dato : 26-06-02 20:05

Hejsa

Hvordan kan man slå Clear type fra igen ???

Hygge

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 17:14

Dr. Ralph skrev:

> [...]
> Derfor er TFT kvaliteten allerede blevet forbedret siden da - og skal
> jeg skifte skærm igen om 2-3 år - så bliver det til enten en

Det er nok også nærmest sådan det ender her, når fosforbelægningen på
min CRT engang er brændt af. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 00:51

Rasmus Waehrens skrev:

> [...]
> der er skygger på bogstaverne. - Det virker meget bedre uden
> ClearType, hvor alting står knitrende skarpt.

Du har prøvet de forskellige indstillinger, ikke? På det link jeg
sendte i: <news:Xns9238296238150copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>
- har du mulighed for at vælge imellem 6 forskellige ClearType-
indstillinger.

Madsen.

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 26-06-02 20:33

Madsen wrote:

[KLIP - ClearType]
> [...]
>sendte i: <news:Xns9238296238150copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>
>- har du mulighed for at vælge imellem 6 forskellige ClearType-

Jo, men jeg synes stadig at det ser alt for kunstigt ud.
--
Rasmus Waehrens

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 16:13

M.Kay skrev:

> Du har måske allerede nævnt det et andet srted, men hvad hedder
> den software du har haft så stor glæde af?

Det er et instrument der hedder Monitor Spyder fra Pantone, (som har
overtaget systemet af Colorvision). Det er simpelthen genialt i mine
øjne og der er overhovedet ingen tvivl om hvordan skærmen skal stå.
Du har mulighed for at kalibrere skærmen og derefter profilere den
så du ender op med en farveprofil, som beskriver hvilke farver skærmen
kan gengive.

Der er en test af den her:
http://www.dpreview.com/reviews/colorvisionmonitorspyder/

Den udgave jeg købte i sin tid, kan både bruges på TFT og CRT-skærme.
Normalt er spyderen udstyret med sugekopper, men der følger en dims
med så den kan hænge over en TFT-skærm uden at sugekopperne kommer i
kontakt med skærmen, for det er vist direkte farligt at klaske en
sugekop på en TFT-skærm. Jeg har dog ikke haft lejlighed til at prøve
den af på en TFT, men på en CRT-skærm virker den ret overbevisende.

Madsen.

Fra : Jesper KA

Dato : 26-06-02 16:28

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Det er et instrument der hedder Monitor Spyder

Tjekkede den lige .. lyder såændende .. ser spændende ud men
til den pris skal virkeligt have et reelt behov for at købe den.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 26-06-02 18:05

Iøvrigt en suveræn site, hvis man vil vide det nyeste nye og bedste om
digi kameraer !

www.dpreview.com

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 16:32

Jesper KA skrev:

> Tjekkede den lige .. lyder såændende .. ser spændende ud men
> til den pris skal virkeligt have et reelt behov for at købe den.

Ja, selvfølgelig.

Madsen.

Fra : M.Kay

Dato : 26-06-02 19:25

I know it's awful, but Madsen wrote to everybody in dk.edb.hardware.skaerm
saying:

> Ja, selvfølgelig.

Ja det er vist noget man skal have firmaet til at købe ;)
Men tak for linket

--
If we stop voting, will they all go away?

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 18:28

Dr. Ralph skrev:

> Iøvrigt en suveræn site, hvis man vil vide det nyeste nye og
> bedste om digi kameraer !
>
> www.dpreview.com

Ja, den er nemlig ikke så ringe endda. :)

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 26-06-02 20:37

>Ja, den er nemlig ikke så ringe endda. :)

Jeg har lige nu Fuji 6900, som jeg har ejet i snart 1 år - og været
meget glad for det. Dog er det for ringe til at autofokusere i mørke -
jeg overvejde aftageren for dette Fuji 602 men da Fuji stadig kører
det med 3 mp og har ladet det få NiMHd battrier, der aflader hurtigere
end en Ferrari F55 kan accelerere, så overvejer jeg nu Nikons nye 5700
med 8x optisk Zoom og Liion batterier.

Forum på dpreview kan også anbefales - mange nyttiep tips kan fås dér.

OK jeg er vist OT - ingen er perfekte, vel :)

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 20:36

R skrev:

> Hvordan kan man slå Clear type fra igen ???

Har du været inde på den side jeg sendte et link til?
Altså: http://makeashorterlink.com/?D10F2255
Via den side kan du slå det til og fra og vælge imellem 6 forskellige
indstillinger.

Du kan også slå det til og fra i WinXP ved at gå ind i Control Panel >
Display > Appearance > Effects.

> Hygge

U2.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 26-06-02 20:40

>U2.

Er det ikke dem med ham B_o_n_o og Kanten ?

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : M.Kay

Dato : 26-06-02 20:46

I know it's awful, but Dr. Ralph wrote to everybody in
dk.edb.hardware.skaerm saying:

> Er det ikke dem med ham B_o_n_o og Kanten ?

Hey, helt ærligt skulle du ikke hellere side og nærstudere din fine nye tft
i alle mulige spil, opløsninger farveprogrammer, med uden clear type osv?

Vi er nogle der er spændte okay!

--
MKay - indtil videre pro CRT og con TFT

- If we stop voting, will they all go away? -

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 21:11

Dr. Ralph skrev:

> Er det ikke dem med ham B_o_n_o og Kanten ?

Jo, det er der vist noget om. Det var nu ikke liiige dem jeg tænkte
på, men jeg kan godt se at man hurtigt kan få associationer hen i den
retning. ;)

For øvrigt vil jeg give MKay ret. Få så testet den skærm, men det gør
du selvfølgelig også, for det er vel forhåbentlig den du sidder og
skriver/læser på nu, eller hur? :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 21:14

Rasmus Waehrens skrev:

[ClearType]

> Jo, men jeg synes stadig at det ser alt for kunstigt ud.

Det ser heller ikke rigtigt ud her, men dertil skal der også siges at
jeg kun har set det på en CRT-skærm. Det kunne jo være at det forholdt
sig anderledes på TFT-skærme.

Madsen.