Slidt Primær kæde CB750 F
Fra : Dennis Bay

Dato : 24-06-02 21:21

Jeg har en ældre Honda CB 750 F. Den går rigtig fint, men primær kæden
larmer en del, den er formodentlig slidt.

Er der nogen der ved om det er muligt at skifte primær kæden uden at skille
hele motoren ad. Kan man evt. nøjes med at tage bunden af gearkassen og
komme ind ad den vej ?.

Med venlig hilsen
Dennis Bay

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-06-02 22:24

Dennis Bay wrote:

> Jeg har en ældre Honda CB 750 F.

Hvor gammel er "ældre"?.

> Den går rigtig fint, men primær kæden larmer en del, den er formodentlig
> slidt.

Hvis det er en af de gamle, og måske det samme på den lidt nyere, så skal det
larme. Hvis det holder op med at larme, så er det fordi den er gået i stå.

> Er der nogen der ved om det er muligt at skifte primær kæden uden at skille
> hele motoren ad. Kan man evt. nøjes med at tage bunden af gearkassen og
> komme ind ad den vej ?.

Primærkæden en "viklet" rundt om krumtappen. Så der er kun den lange vej. De
tre jeg har haft sagde dog det samme før og efter.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 25-06-02 23:12

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Hvor gammel er "ældre"?.
>
> Primærkæden en "viklet" rundt om krumtappen. Så der er kun den lange
> vej. De tre jeg har haft sagde dog det samme før og efter.

Er det en af de gode gamle otteventilede, er der faktisk to
"knallertkæder" side-by-side!
Hvis man kan komme til dem under op (efter at have afmonteret
bundkarret), så skulle man kunne skille den enkelte kæde ad og
efterfølgende trække en ny på ved hjælpe af den gamle.
Men der er nok ikke en sk.. plads til noget værktøj (á: kædesprænger
og senere kædenitter!)

Derved at kæderne går omkring krumtappen er der selvsagt ikke mange
andre alternativer, end at skille hele lortet ad; men som Ib siger, så
skal(!) de gamle CB-motorer rasle!

Drejer det sig derimod om en af de 16-ventilede CB'ere, så er
primærkæden én bred tandkæde, som efterspændes hydraulisk, hvorfor den
ikke bør rasle betydeligt
Tandkæden, er der kun(!) én måde at skifte: Helt ind til hjertet

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 26-06-02 17:06

> [...]
> "knallertkæder" side-by-side!
> Hvis man kan komme til dem under op (efter at have afmonteret

og oliepumpen

> så skulle man kunne skille den enkelte kæde ad og
> efterfølgende trække en ny på ved hjælpe af den gamle.
> Men der er nok ikke en sk.. plads til noget værktøj (á: kædesprænger
> og senere kædenitter!)

Efter at have kigget lidt i værkstedshåndbogen, kunne der være en lille
chance for at der er plads til et af de der fancy kædeværktøjer.

Allan Bojesen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-06-02 20:41

Allan Bojesen wrote:

> og oliepumpen

> Efter at have kigget lidt i værkstedshåndbogen, kunne der være en lille
> chance for at der er plads til et af de der fancy kædeværktøjer.

Hvis der er en af de gamle 8-ventilede, kan man rigtigt nok skrue en lille
bundplade af. Og vist nok også oliepumpen. Men så sidder kædestrammeren og
blokerer for videre reparation. Der er vist kun en vej tilbage. Og det er
fremad

Ib Jakobsen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 26-06-02 21:17

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blokerer for videre reparation. Der er vist kun en vej tilbage. Og det er

Du har givetvis ret, og de ligget også meget tæt de 2 enkelte kæder.

Allan Bojesen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 25-06-02 23:36

"Dennis Bay" <Dbay@markediaarhus.dk> wrote in message
> [...]
skille
> hele motoren ad. Kan man evt. nøjes med at tage bunden af gearkassen og

Er du sikker på det er primærkæden?

Den motherf.. kæde som sidder på de 16v'ede modeller, har et temmelig højt
serviceinterval.

Knastkæder derimod skal skiftes derimod, hvis ikke deres raslen holder op
efter man har strammet dem op med den semi-automatiske kædestrammer.

Kenneth
R1

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 25-06-02 23:39

> [...]

Er du sikker på det er primærkæden?

Den motherf.. kæde som sidder på de 16v'ede modeller, har et temmelig højt

Knastkæder skal skiftes derimod, hvis ikke deres raslen holder op