Nyetablering af græsplæne
Fra : Kim Bernhart

Dato : 24-06-02 20:31

Hej,

Vi skal til at så græs når vi for planeret vores have.

Vores jord er meget sandholdig. Har det nogen betydning for græs ?

Jeg ved at sandjorden ikke holder særligt godt på vandet. Hvor meget vil det
betyde for græsset.

Er der flere forskellige kvaliteter i græsfrø og hvad er evt. bedst.

Jeg regner med at være klar til omkring weekenden, så gode råd modtages.

Mvh

Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-06-02 21:02

On Mon, 24 Jun 2002 21:31:22 +0200, "Kim Bernhart"
<kim_bernhart@vip.cybercity.dk> wrote:

>Vi skal til at så græs når vi for planeret vores have.

Tjaa.. med alt det regn vi har fået på det sidste - og tilsyneladende
bliver ved med at få, så er det også et fint tidspunkt.

>Vores jord er meget sandholdig. Har det nogen betydning for græs ?

>Jeg ved at sandjorden ikke holder særligt godt på vandet. Hvor meget vil det
>betyde for græsset.

Græs kan godt gro på sandet jord, men som du selv siger tørrer sandjord
hurtigere ud. Dvs. din græsplæne kommer sikkert til at se lidt tør og
'sommertræt' ud, før en tilsvarende plæne på muldjord vil gøre det.

>Er der flere forskellige kvaliteter i græsfrø og hvad er evt. bedst.

Der findes flere typer, forskellen er for det meste i størrelsen...
noget er bare helt almindeligt og billigt, noget er lidt dyrere og
minigræs. Og så kan man sikkert også få en ekstramini græstype, golfgræs
eller noget i den stil. Jeg ville tage en 'almindelig' minigræs, den er
ikke så mini når det kommer til stykket, men den er tit noget mere tæt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kim Bernhart

Dato : 25-06-02 11:12

Tak for svaret, men jeg har lige et tillægsspørgsmål.

Vil der med tiden danne sig muld i sandjorden, eller vil vi havde en tør
jord for altid ?

Mvh

Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-06-02 11:30

On Tue, 25 Jun 2002 12:11:48 +0200, "Kim Bernhart"
<kim_bernhart@vip.cybercity.dk> wrote:

>Tak for svaret, men jeg har lige et tillægsspørgsmål.
>
>Vil der med tiden danne sig muld i sandjorden, eller vil vi havde en tør
>jord for altid ?

Jorden vil med tiden blive mere muldrig, især hvis du lader det
afklippede græs blive liggende, f.eks klipper med en bioklipper. Men
jorden vil i mange år fremover stadig være mere tør end hvis det var
muldjord den blev anlagt i.

http://www.gartneriet.dk