Ejendomsskat, hvem hæfter?
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-06-02 19:33

Vi er 4 ejere af en ejendom, der hver ejer 25%. Dette er tinglyst. Der er
desuden tinglyst en samejekontrakt, hvori der står at vi hæfter forholdsvis
for skatter og afgifter - det betyder at vi skal betale 51,5% af
ejendomsskatterne, da vi har brugsret til lidt mere jord end naboen, der
derfor kun skal betale 48,5%.
Nu viser det sig at naboen ikke har betalt sin del.
Kan vi som enkeltpersoner skulle hæfte for hinanden? Altså, skal min mand og
jeg hæfte for naboen del af ejendomsskatten, og dermed betale den, når de
ikke vil/kan? Eller hæfter vi kun for vores egen del?
Og skal vi finde os en advokat til det her? Vi har nemlig fået besked om at
sagen nu overgives til advokat, og jeg vil altså ikke ret gerne betale for
naboen (igen).

Mvh Maria

Fra : Peder Porse

Dato : 24-06-02 22:04

Den, der har adkomst til ejendommen hæfter.

Som jeg lige ser det, er skattemodtager (kommune/amt) ligeglad med om I
har fordelt forpligtelsen på flere. Det er ejendommen som sådan, der i
givet fald kan foretages udlæg i...(og i sidste ende begæres
tvangsauktion over)
pp

Fra : Peder Porse

Dato : 24-06-02 22:18

Forpligtelsen hviler på ejendommen, ikke de enkelte ejere...se den
kommunale ejendomsskattelovs § 29...de inddrives ved udpantning, og
reatance kan altså resultare i tvangsauktion.
pp

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-02 16:02

> Forpligtelsen hviler på ejendommen, ikke de enkelte ejere...se den
> kommunale ejendomsskattelovs § 29...de inddrives ved udpantning, og
> reatance kan altså resultare i tvangsauktion.
> pp

Shit - her tror vi, at vi har garderet os helt mod naboens kaotiske økonomi,
og så gælder det hele ad Vallensbæk til.

Mvh Maria

Fra : Peter G C

Dato : 25-06-02 21:34

Peder Porse <porsery@netscape.net> skrev:

> Forpligtelsen hviler på ejendommen, ikke de enkelte ejere...se den
> kommunale ejendomsskattelovs § 29...de inddrives ved udpantning, og
> reatance kan altså resultare i tvangsauktion.
> pp

Men kun for en del af ejendommen?

/Peter

--