/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Så bliver der slebet ventiler.. armand ?
Fra : Morten Juel


Dato : 24-06-02 19:37

Hejsa NG

Jeg for ud i biltema idag, og de havde sådan et ventil værktøj for 139Kr for
satan det er god, det var sq godt at jeg ikke prøvede uden, den virker bare,
slibepasta og den sugekop ting blev også købt... men så melder spørgsmålet
sig, nu har jeg slebet den ene ca 3min med den grove og ca 3 min med den
fine, og så viser der sig en flot 2mm ring rundt på ventilen og i
ventilsædet, men er 2 mm nok, eller skal den slibes meget mere, så kanten
bliver større ?
Er der en der har prøvet dette ?
Og jeg har prøvet at hælde benzin i ventilkammeret bag efter for at se om
den er tæt, der går vel en 30sec før man kan se noget der meget meget meget
stille og roligt siver ud.. er det nok, eller skal den være 100% tæt ?? og
kan det lade sig gøre metal mod metal ?

Btw jeg HAR bestilt en Haynes den kommer på onsdag )

--
Mvh
Morten
Golf II GTI til salg for 13000,- på http://starchild.dk/golf
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig



 
 
Jens Jessen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 24-06-02 20:59

Det skal være tæt, anlægsfladen bør ligge på den første trediedel af
ventilen og selve anlægsfladen bør være så bred som en tændstik.
Men inden man begynder på at slibe, undersøger man ventilstyr for slid og om
de ligger inden for slidgrænserne - det samme gælder også for
ventilstammernes diameter. Når det så er undersøgt skal ventilen enten
rettes af eller udskiftes alt efter om den er slidt eller er genanvendelig -
først derefter sliber man tingene sammen.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.OSTEPOPdk> skrev i en meddelelse
news:af7oi7$d3p$1@sunsite.dk...
> Hejsa NG
>
> Jeg for ud i biltema idag, og de havde sådan et ventil værktøj for 139Kr
for
> satan det er god, det var sq godt at jeg ikke prøvede uden, den virker
bare,
> slibepasta og den sugekop ting blev også købt... men så melder spørgsmålet
> sig, nu har jeg slebet den ene ca 3min med den grove og ca 3 min med den
> fine, og så viser der sig en flot 2mm ring rundt på ventilen og i
> ventilsædet, men er 2 mm nok, eller skal den slibes meget mere, så kanten
> bliver større ?
> Er der en der har prøvet dette ?
> Og jeg har prøvet at hælde benzin i ventilkammeret bag efter for at se om
> den er tæt, der går vel en 30sec før man kan se noget der meget meget
meget
> stille og roligt siver ud.. er det nok, eller skal den være 100% tæt ?? og
> kan det lade sig gøre metal mod metal ?
>
> Btw jeg HAR bestilt en Haynes den kommer på onsdag )
>
> --
> Mvh
> Morten
> Golf II GTI til salg for 13000,- på http://starchild.dk/golf
> Golf II GTI --- http://golf2.dk
> GPZ 750
>
> Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig
>
>



Morten Juel (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 24-06-02 21:38

> Det skal være tæt, anlægsfladen bør ligge på den første trediedel af
> ventilen og selve anlægsfladen bør være så bred som en tændstik.
der er den også

> Men inden man begynder på at slibe, undersøger man ventilstyr for slid og
om
> de ligger inden for slidgrænserne - det samme gælder også for
> ventilstammernes diameter.
dvs måde pinden, og den gang pinden løber i ! ?

Når det så er undersøgt skal ventilen enten
> rettes af
huh ?? jeg skal gøre hvad ?

eller udskiftes alt efter om den er slidt eller er genanvendelig -
hvordan ser jeg det ?

> først derefter sliber man tingene sammen.
ok så jeg er på tidligt på den med slibningen kan jeg høre ! ;o(

--
Mvh
Morten
Golf II GTI til salg for 13000,- på http://starchild.dk/golf
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig



Ib Jakobsen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 24-06-02 22:17

Morten Juel wrote:

> > Det skal være tæt, anlægsfladen bør ligge på den første trediedel af
> > ventilen og selve anlægsfladen bør være så bred som en tændstik.
> der er den også

Husk lige at lave en tom linie til den tekst du svarer på. Tilbage til sagen.
Punktet, hvor sædet rører ventilen bør rigtigt nok ligge som Jens siger. Dog
bør det lige indskydes, at det ikke må ligge helt ude ved kanten. Sædebredden
er dog lige bred nok hvis den er som en tændstik. Med den ventilstørrelse
snakker vi nok mere om ca.1 mm.

>
>
> > Men inden man begynder på at slibe, undersøger man ventilstyr for slid og
> om
> > de ligger inden for slidgrænserne - det samme gælder også for
> ventilstammernes diameter.

>
> dvs måde pinden, og den gang pinden løber i ! ?

Det kan man da godt kalde det/dem for. Hvis man er husmor. Ellers er
ventilstyr/stamme nok at foretrække.

>
>
> Når det så er undersøgt skal ventilen enten rettes af

> huh ?? jeg skal gøre hvad ?

Se, det er det man blandt andet lærer i de små fire år en læretid tager.

> eller udskiftes alt efter om den er slidt eller er genanvendelig -

> hvordan ser jeg det ?

Ok, du får et par fif. Sæt ventilen i, og med den næsten helt lukket ser du
hvor meget ventilhovedet kan rokkes frem/tilbage og højre/venstre. Er det tæt
på nul er det ok. Så ser du på ventilen. Er anlægsfladen ret eller den hul. Er
den hul skal den slibes. Mange nyere ventiler må dog ikke slibes. Har
ventilerne/sæderne små sorte pletter på anlægsfladerne => cylinderværksted.

> > først derefter sliber man tingene sammen.
> ok så jeg er på tidligt på den med slibningen kan jeg høre ! ;o(

Gedult meinen freund. Skal du have en løsning der holder og som er god kommer
du ikke uden om et cylinderværksted med de rigtige værktøjer. De rigtige
værktøjer er blandt andet sædefræser der kompenserer for slidte styr. Og husk
at professionelle ikke bruger ventilslibepasta. De retter sæder og ventiler, og
så er det tæt!!. Lyt til et råd. Spar ikke de ca.kr.700. Det æder sig op i nye
pakningssæt.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Morten Juel (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-06-02 06:59

Lækre fif, hvad så med de pakninger der er ved ventilerne ?? skal jeg skifte
dem alle 8, nu jeg har toppen af ?? eller skal man ikke skille dem ad der er
tætte !?

Mvh
Morten **som bestiller 3 nye ventiler idag !**



Orla Pedersen (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 25-06-02 08:49


Morten Juel skrev i meddelelsen <3d180695$0$1383$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
>Lækre fif, hvad så med de pakninger der er ved ventilerne ?? skal jeg
skifte
>dem alle 8, nu jeg har toppen af ?? eller skal man ikke skille dem ad der
er
>tætte !?
>
>Mvh
>Morten **som bestiller 3 nye ventiler idag !**
>


En 3 cylindret Kawazaki firetakt ??? er vi nærige hvad ?

Husk at få sæderne fræst nu, ellers bliver anlægsfladen for bred. Den skal
være 1 - 1,6 mm bred. Helst 1 mm, det er forholdsvis små ventiler. Når man
fræser sæderne har man to fræsere, en der passer til sædevinklen, (den
vinkel ventilen har), og en mere "stejl" vinkel der bruges til at formindske
bredden af anlægsfladen mod ventilen. Du kan godt springe det her over, men
så er der ingen grund til at sætte nye ventiler i !!

Og husk så lige at finde årsagen til "mislyden"

mvh
Orla




>



Morten Juel (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-06-02 07:00

hov og kan jeg justere ventilerne med toppen af ?? hvis jeg bare sætter
knastakslen på ?? eller skal den sidde på cylinderen ??

Mvh
Morten



Asger Steffensen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 24-06-02 21:47


"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.OSTEPOPdk> skrev i en meddelelse
news:af7oi7$d3p$1@sunsite.dk...
> Hejsa NG
>
> Jeg for ud i biltema idag, og de havde sådan et ventil værktøj for 139Kr
for
> satan det er god, det var sq godt at jeg ikke prøvede uden, den virker
bare,
> slibepasta og den sugekop ting blev også købt... men så melder spørgsmålet
> sig, nu har jeg slebet den ene ca 3min med den grove og ca 3 min med den
> fine, og så viser der sig en flot 2mm ring rundt på ventilen og i
> ventilsædet, men er 2 mm nok, eller skal den slibes meget mere, så kanten
> bliver større ?
> Er der en der har prøvet dette ?
> Og jeg har prøvet at hælde benzin i ventilkammeret bag efter for at se om
> den er tæt, der går vel en 30sec før man kan se noget der meget meget
meget
> stille og roligt siver ud.. er det nok, eller skal den være 100% tæt ?? og
> kan det lade sig gøre metal mod metal ?
>
> Btw jeg HAR bestilt en Haynes den kommer på onsdag )
>
Det skal være TÆT!
2 mm lyder rimeligt, men det står muligvis i Haynes. Der står også hvad du
ellers skal tjekke ved ventiler, sæder, styr, pakdåser og stammer, etc. nu
du er i gang.

Asger
ZX-10

--
In 2001, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2000.



Jens Jacob Bager Jen~ (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 25-06-02 15:11

> Jeg for ud i biltema idag, og de havde sådan et ventil værktøj for 139Kr
> Er der en der har prøvet dette ?
>
> Btw jeg HAR bestilt en Haynes den kommer på onsdag )

Hej Morten

Du er lige nu i gang med noget du ikke aner hvordan man gør. Du ved ikke om
det du laver egentlig er nødvendigt og du ved ikke omdet var årsagen til
dine problemer. Kan du ikke selv se hvornår du ikke kan bunde mere?

Det koster ca. 200kr pr ventil at få renoveret et topstykke. Så er du sikker
på det er lavet ordenligt og alt vil være i sin skønneste orden, lige klar
til at montere igen. Hvorfor gør du ikke det som vi alle sammen opfordrer
dig til?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Claus Rittig (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 25-06-02 17:20

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:af9tpn$b7u$1@eising.k-net.dk...

> Det koster ca. 200kr pr ventil at få renoveret et topstykke. Så er du
sikker
> på det er lavet ordenligt og alt vil være i sin skønneste orden, lige klar
> til at montere igen. Hvorfor gør du ikke det som vi alle sammen opfordrer
> dig til?

Måske fordi det ikke er et demokrati? Det er jo trods alt hans egen cykel.

Vi kan give råd, om han vælger at følge dem (eller hvilke af dem han vælger
at følge) er jo helt op til ham. Hvis det primære mål med reparationen er at
lære mere om motorer, så er han da godt på vej.

Rittig



D@n Dethlefsen (25-06-2002)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 25-06-02 18:48

> Måske fordi det ikke er et demokrati? Det er jo trods alt hans egen cykel.
>
> Vi kan give råd, om han vælger at følge dem (eller hvilke af dem han
vælger
> at følge) er jo helt op til ham. Hvis det primære mål med reparationen er
at
> lære mere om motorer, så er han da godt på vej.
>
Det var vise ord !!!!!!!!!!!!!
og jeg er helt enig med dig, selvom jeg personligt også ville aflevere
topstykket hos nogen med det rigtige know-how, men det kun forbi jeg i mit
20 årige mc-liv er blevet træt af ting jeg ikke kan gøre 100 % selv.
Alt respect for at gøre forsøget selv, men så må man også være indstillet på
at der måske kræves mere end et forsøg.

--
mvh
Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar



Morten Juel (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-06-02 20:05

Tak for støtten og forståelsen !

--
Mvh
Morten
Golf II GTI til salg for 13000,- på http://starchild.dk/golf
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig



Henrik B. Larsen (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 25-06-02 20:21

mere?
>
> Det koster ca. 200kr pr ventil at få renoveret et topstykke. Så er du
sikker
> på det er lavet ordenligt

Er han nu det?????


og alt vil være i sin skønneste orden, lige klar
> til at montere igen. Hvorfor gør du ikke det som vi alle sammen opfordrer
> dig til?
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
>

Fordi så ville det jo være sammen problem næste gang.
Da jeg i vinters skiftede knastaksler på min gsx750f og den gik i stykker
igen 100Km efter satte jeg den op på et yderst kompetent og erfarent
værksted.
De gjorde præcis det samme som jeg selv havde gjort, med præcis samme
resultat, 100Km efter var den død igen. Det kostede mig 4000Kr. de 400 var
stumper, de andre 3600 var arbejdsløn for noget som jeg udfører præcis lige
så godt (eller ringe) selv.
Det var sidste gang min cykel kommer på værksted for andet end at få dyset
karburatorer ind.

Henrik



Morten Juel (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-06-02 21:02

Såen har jeg det også.. dysning kan de godt få lov til

--
Mvh
Morten
Golf II GTI til salg for 13000,- på http://starchild.dk/golf
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig



Bent Erik Thomsen (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 26-06-02 14:01

Forige vinter (2000/2001) siden indleverede jeg mit topstykke til et større
MC firma i Aalborgs sydlige udkant.

Jeg bad dem om at lave mine ventiler. Fræse sæder, slibe ventiler og evt
forkorte en enkelt ventilstamme i toppen.
Jeg forklarede omhyggeligt at jeg ikke selv havde værktøj til at afmontere
ventilerne.

Da jeg fik den tilbage var den fyldt med metalspåner og pakfladerne havde
dybe ridser.

Jeg tog den med op til en kammerat og fik den skilt ad og rengjort.
Det viste sig at ventilerne heller ikke var slebet ordentligt. En var
desideret utæt (var næppe slebet overhovedet)
Endelig var en af de små ventil-holderdimser knækket (det kan dog også være
sket mens vi skilte det ad)

Til sidst endte jeg med at sende den til planslibning.

Alt i alt var jeg kommet af med ca. 1000 kr til ingenting. Og vvis jeg jeg
ukritisk havde monteret topstykket
havde jeg helt sikker haft et motorhavari pga. af dem mange og store
metalspåner som sad allevegne i oljekanaler mm.

Hvad kan man lære af det ???

mvh
--
bmt@poet.dk
Bent Erik M. Thomsen
Nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT










origo@earthling.net (26-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 26-06-02 14:53

"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> wrote in message
news:afcecb$lpp$1@sunsite.dk...
> Hvad kan man lære af det ???

At man utvelger sitt verksted ved omhu, og forøvrig kontrollerer arbeidets
kvalitet innen man betaler.

JS



Claus Rittig (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 26-06-02 17:48

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse
news:afch0r$23da$1@news.cybercity.dk...

> > Hvad kan man lære af det ???
>
> At man utvelger sitt verksted ved omhu, og forøvrig kontrollerer arbeidets
> kvalitet innen man betaler.

.... og iøvrigt holder sig langt væk fra Motorgården, for de er altså nogle
baryglere.

Rittig



N/A (26-06-2002)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 26-06-02 21:37



origo@earthling.net (26-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 26-06-02 21:37


"Ole Baun" <ole.baun@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3d1a16f8$0$232$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Det ved jeg ikke om de er, men nu har de foreløbig fået lov til at
servicere
> min CB 500 fra ´96 de første 99 kkm, til min fulde tilfredshed.

Det er muligvis ikke den type MC som volder mest besvær ved service? Man ser
dessverre mange verksteder som fint kan håndtere mere basisorienterte
maskiner, men som bommer totalt såsnart det blir bare en smule avansert.

JS



Ole Baun (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Ole Baun


Dato : 26-06-02 23:23


<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse
news:afd8lt$mn$1@news.cybercity.dk...
>
> "Ole Baun" wrote in message
> news:3d1a16f8$0$232$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Det ved jeg ikke om de er, men nu har de foreløbig fået lov til at
> servicere
> > min CB 500 fra ´96 de første 99 kkm, til min fulde tilfredshed.
>
> Det er muligvis ikke den type MC som volder mest besvær ved service? Man
ser
> dessverre mange verksteder som fint kan håndtere mere basisorienterte
> maskiner, men som bommer totalt såsnart det blir bare en smule avansert.

Det er muligvis korrekt. Men nu har jeg kun den ene. Og mit svar var også
mest rettet mod Rittigs meget kategoriske:
"... og iøvrigt holder sig langt væk fra Motorgården,..".

Ole Baun



Claus Rittig (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-06-02 15:25

"Ole Baun" <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3d1a3f22$0$277$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Det er muligvis korrekt. Men nu har jeg kun den ene. Og mit svar var også
> mest rettet mod Rittigs meget kategoriske:
> "... og iøvrigt holder sig langt væk fra Motorgården,..".

Okay, sorry.
Siden de snød mig ved købet af en læderdragt, og siden Pein overhørte deres
mekaniker prale med at han havde kørt - jeg tror det var 190 - på en
Transalp (der ikke var hans egen) har jeg ikke handlet der så meget.

Naturligvis skal man da ikke holde sig væk fra et værksted, bare fordi der
er nogle eksempler på at de er nogle baryglere...

Rittig



Ole Baun (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Ole Baun


Dato : 27-06-02 19:28


"Claus Rittig" skrev i en meddelelse
news:3d1b208c$1$148$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Okay, sorry.
> Siden de snød mig ved købet af en læderdragt, og siden Pein overhørte
deres
> mekaniker prale med at han havde kørt - jeg tror det var 190 - på en
> Transalp (der ikke var hans egen) har jeg ikke handlet der så meget.

Hvis nogen hører en af deres mekanikere prale af at han har kørt 190 på min
CB500, så kan de godt gå ud fra at han lyver

> Naturligvis skal man da ikke holde sig væk fra et værksted, bare fordi der
> er nogle eksempler på at de er nogle baryglere...

Jeg er ligeglad med hvad de er; - så længe de behandler mig og min mc
ordentligt.

Ole Baun, der i øvrigt skal tidligt op i morgen for at køre til
Assen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste