Hvad betyder Paragraf 922 og 276
Fra : Kenneth

Dato : 24-06-02 16:37

En af mine venner har rodet sig ind i lidt problemer...

Han er sigtet efter §276 i 2 uafhængige tilfælde(hos samme firma)
sammen med 3 andre personer at have begået indbrud og fjernet udstyr
til 30.000 kr & 130.000 kr....

Han siger selv at han i begge tilfælde kun holdt vagt et stykke
derfra, men så er man vel mindst lige så skyldig som dem der henter
tingene..

Nu er det så at han er blevet indkaldt til et retsmøde efter §922..

Mine spørgsmål går på..

1. Hvad sker der ved et §922 retsmøde ?
2. Hvad er den normale straf for 2 overtrædelser af §276, personen er
ustraffet
3. Vil firmaet kunne kræve erstatning af ham, selvom han kun holdt
vagt

Håber der er en af jer herinde som kan svare mig...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-02 18:12

On 24.06.2002 17:36, in article
34149e14.0206240736.2fafbf89@posting.google.com, "Kenneth"
<kenneth10@e-mail.dk> wrote:

[klip]
> Han siger selv at han i begge tilfælde kun holdt vagt et stykke
> derfra, men så er man vel mindst lige så skyldig som dem der henter
> tingene..

Ja, han kan i hvert fald straffes for medvirken jf. straffeloven § 23.

[klip]
> 1. Hvad sker der ved et §922 retsmøde ?

Et retsmøde efter retsplejeloven § 922 er en tilståelsessag. Det betyder at
den kan afgøres af en juridisk dommer alene (uden lægmænd) uden
domsforhandling, såfremt tiltalte har afgivet uforbeholden tilståelse i en
sag og
1) tilståelsens rigtighed bestyrkes ved de øvrige omstændighgeder
2) sigtede og anklageren giver samtykke
3) retten ikke finder det betænkeligt at afgøre sagen uden domsforhandling
4) der ikke er tale om at tiltalte skal på psykiatrisk hospital, forvaring
eller lign.

Det betyder at din ven skal tilstå og give samtykke til det. Han har dog ret
til at udtale sig, og hans forsvarer skal være til stede.

> 2. Hvad er den normale straf for 2 overtrædelser af §276, personen er
> ustraffet

Strafferammen er (jf. straffeloven § 285) 1,5 års fængsel. Hvis der er tale
om skærpede omstændighed (fx meget professionelt planlagt) kan straffen
stige til 4 års fængsel.

> 3. Vil firmaet kunne kræve erstatning af ham, selvom han kun holdt
> vagt

Det kommer an på, hvad det er erstatning for. Hvis det er for de stjålne
varer, vil jeg skyde på ja. Hvis det er for skader vil jeg skyde på nej.

Fra : TGD

Dato : 24-06-02 21:55

"Kenneth" <kenneth10@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> En af mine venner har rodet sig ind i lidt problemer...

ROdet sig ud i Du menner vist hoppet lige i!

> Han er sigtet efter §276 i 2 uafhængige tilfælde(hos samme firma)
> sammen med 3 andre personer at have begået indbrud og fjernet udstyr
> til 30.000 kr & 130.000 kr....

Det er en del de har scoret!

> Han siger selv at han i begge tilfælde kun holdt vagt et stykke
> derfra, men så er man vel mindst lige så skyldig som dem der henter
> tingene..

Han er ligeså skyldig som de andre, men hvis de andre siger det er sandt
slipper han lidt billigere, han har vel også kun fået en mindre del af
"kagen", sørg får han siger det og de andre også,

> Nu er det så at han er blevet indkaldt til et retsmøde efter §922..

Tilståelsessag.

> Mine spørgsmål går på..
>
> 1. Hvad sker der ved et §922 retsmøde ?

Dommeren læser sagen op og hører om din ven er enig.

> 2. Hvad er den normale straf for 2 overtrædelser af §276, personen er
> ustraffet

Et års betinget, hvis han er under atten slipper han med tiltalefrafald jvf.
en § jeg ikke lige husker.

> 3. Vil firmaet kunne kræve erstatning af ham, selvom han kun holdt
> vagt

De bliver sikkert dømt in solidum til at betale - derfor er det vigtigt at
det bliver skåret ud i pap hvem der ha fået hvad, i det at firmaet kan vælge
hvem de vil kradse pengene ind hos, din ven kan senere hen (hvis det er ham
der ende med erstatnigskravet) forsøg at kradse pengene ind hos sine
"venner".

> Håber der er en af jer herinde som kan svare mig...

Der er nok flere der kan.

Fra : Reino Andersen

Dato : 25-06-02 20:03

"TGD" skrev:

> Et års betinget, hvis han er under atten slipper han med tiltalefrafald
jvf.
> en § jeg ikke lige husker.

Thi kendes for ret. Dommer TGD har talt.

Det er nogle meget skråsikre udtalelser på et så usikkert grundlag. Hvad
baserer du "dommene" på?

--
Reino

Fra : TGD

Dato : 26-06-02 00:26

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Thi kendes for ret. Dommer TGD har talt.

Åh nej!

> Det er nogle meget skråsikre udtalelser på et så usikkert grundlag. Hvad
> baserer du "dommene" på?

Der var kun en så det bliver dom! Resten vil jeg ikke ud med, men vil gerne
høre dommen når den er afsagt.