Virus i PDF
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-06-02 16:29

Det hævdes at virus'er nu kan overføres sammen med PDF-formatet.

Hvordan det?

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-06-02 16:52

stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) writes:

> Det hævdes at virus'er nu kan overføres sammen med PDF-formatet.
>
> Hvordan det?

http://www.google.com/search?q=pdf+virus

Kort resume: Med Adobe Acrobat kan du vedlægge filer og kode inde i et
pdf dokument, som så vil blive åbnet/afviklet når du åbner pdf
dokumentet. Hvis du anvender andet software end Adobe Acrobat
(f.eks. Adobe Acrobat Reader) er du åbenbart ikke sårbar.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
+++ATH

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 25-06-02 09:04

tbamacnews@gen-v.net writes:

> [...]
>dokumentet. Hvis du anvender andet software end Adobe Acrobat
>(f.eks. Adobe Acrobat Reader) er du åbenbart ikke sårbar.

Jeg bliver lige nødt til at have dette skåret ud i pap. Altså du bekræfter
at man kan få virus med en PDF fil, hvis afsenderen har langt den(virus)
ind i dokumentet?

Men det er vel stadig sådan at en PC virus ikke angriber en Mac og omvendt?

Endvidee forstår jeg ikke helt. Man bruger vel altid Acrobat Reader til at
åbne en PDF fil med, det gøres jo automatisk, da man har installeret det
på sin computer og i sin browser? Kan man åbne med andet?

HIlsen Hanne

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 25-06-02 10:30

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Endvidee forstår jeg ikke helt. Man bruger vel altid Acrobat Reader til at
> åbne en PDF fil med, det gøres jo automatisk, da man har installeret det
> på sin computer og i sin browser? Kan man åbne med andet?

Ja: Prewiev i OS X

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Hans Huttel

Dato : 26-06-02 10:43

Kaj Christiansen skrev:

> Ja: Prewiev i OS X

Og Ghostview. Preview har problemer med nogle PDF-filer; det har jeg endnu ikke
været ude for med Ghostview. Jeg må indrømme at jeg ikke bruger
PDF til avanceret halløj med annoteringer som de der kan forårsage problemer
[men hvorfor dog også gøre det?]

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/

Fra : Pelle Hede

Dato : 26-06-02 15:31

Hans Huttel wrote:

> [men hvorfor dog også gøre det?]

Fordi man *kan*? Hans, det burde du selv kende fra dine bassister

Ses i aften

Pelle

Fra : Hans Huttel

Dato : 26-06-02 10:47

Lige en opfølger; på

http://www.pdfsages.com/downloads.html

kan I læse et dokument, "Mac OS X and PDF"

http://www.pdfsages.com/downloads/Mac%20OS%20X%20and%20PDF.pdf

der beskriver PDF-standarderne, forklarer hvad Quartz understøtter og (via
beskrivelsen af PDF)
gør det klart hvorfor der må være et virusproblem.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-06-02 10:52

> [...]
> åbne en PDF fil med, det gøres jo automatisk, da man har installeret det
> på sin computer og i sin browser? Kan man åbne med andet?

Acrobat Reader er et gratis stykke "PDF-læse-software".

Acrobat er en hel pakke, som bl.a. indeholder:
Distiller; som kan lave postscripfiler om til PDF.
Acrobat; som kan det samme som Reader plus meget mere.

Det er sikkert alle de ekstra funktioner i Acrobat (ikke Reader), som
omtalte virus benytter sig af.

/Preben

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-06-02 12:22

In article <fc.0073fb6b044483783b9aca008643aae6.4448796@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Men det er vel stadig sådan at en PC virus ikke angriber en Mac og omvendt?

De pågældende vira er skrevet i JavaScript og hvis ellers Adobe har gjort
hjemmearbejdet, så virker de også på mac. Der er så også lige den med at
sende noget til en Windows bruger som har virus.

//Peter Gersmann

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 25-06-02 13:28

kajc@ofir.dk writes:

>Ja: Prewiev i OS X
>
>mvh.
>Kaj.
>--
>Never Mind the Dog...
> BEWARE OF OWNER !

Ok, det vidste jeg ikke.
Jeg er altfor meget kylling og har altfor lidt tid til at vove mig ud i
OS. jeg venter til jeg får taget mig sammen til at købe en ny Puter, men
kan ikke rigtig bestemme mig til, hvad det skal være for een Sikke et
problem at have Bare rolig, altså hvilken Macmodel

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-06-02 23:45

> [...]

> kan ikke rigtig bestemme mig til, hvad det skal være for een Sikke et
> problem at have Bare rolig, altså hvilken Macmodel

Det problem har jeg også. Men jeg har fundet ud af, at så længe vi
overvejer, bliver computerne bedre og bedre. Man får mere og mere for
pengene Jeg er jo blevet jyde, så jeg siger som i den gamle sang:
"Så a' gemmer mine 20 tønder land". Jeg sidder bare på mine penge. Ikke
at der er ret mange, for vi har lige bygget hus, og de sidste regninger
er ved at løbe ind. Der var regninger for 120.000,- i denne måned. Til
sidst er man næsten helt immun overfor regninger. Man gider ikke engang
løfte et øjenbryn, når man lige får at vide, at der lige er en ekstra
regning på kr. 4.000,- for varme i det gamle hus.
Skal man spå lidt i kaffegrumsen, er der nok tendens til, at
flere og flere bruger en bærbar som primær computer. Men en stationær
giver noget mere computer for pengene, så det kan være lidt svært at
beslutte sig.
Personligt synes jeg, en iBook er for svag, hvis den skal klare
sig nogle år fremover. Til Mac OS X vil jeg tro, man skal købe en
computer med G4 processor. Skærmopløsningen skal nok også helst være
mere end 1024x768.
Har man en eksisterende computer, der ikke opfylder dette, kan
man naturligvis sagtens bruge den. Det gør jeg selv lige nu. Men skal
man investere i nyt, synes jeg, man bør overveje, hvor fremtidssikret
computeren er.
Nu er den næste Expo lige på trapperne, og der er mulighed for,
at der kommer nye modeller. Om ikke andet, så bliver de eksisterende
sandsynligvis piftet lidt op. En iBook med G4 processor og 14" skærm med
større opløsning end nu, ville ikke være tosset.
PowerBook G4 er rigtigt lækker. Men som jeg læste i en test, kan
den sammenlignes med en BMW 750: Lækker og alt det der, men samtidig
lidt klodset og prangende. Og så er den jo også en lille smule halvdyr.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jan Jonasen

Dato : 27-06-02 19:23

In article <1feetd0.18cv46c112rj7kN%muenster@mac.com>, muenster@mac.com
says...
> [...]
> flere og flere bruger en bærbar som primær computer. Men en stationær
> giver noget mere computer for pengene, så det kan være lidt svært at

Det er jeg enig i, men jeg er også overbevist om, at en del af dem vil
vende tilbage til stationære efter deres eksperiment. På arbejde var der
snak om bærbare, det ville jo være praktisk at man nemt kunne tage noget
med hjem, samt få en halv-hjemme pc. Snakken forstummede dog, hovedsageligt
da de som havde en bærbar ganske enkelt ikke var tilfredse med dem, buler i
skærmen, irriterende tastatur, den evige slæben afsted med en rigtig mus
osv. De to som havde bærbar og blev trætte af dem var tilfældigvis chefer
, så vi sprang bærbare over i denne omgang.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-02 21:55

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Snakken forstummede dog, hovedsageligt da de som havde en bærbar ganske
> enkelt ikke var tilfredse med dem,...

Var det Mac? De er nemlig bedre end alle de andre - tilsammen

> ...buler i skærmen,...

Ikke bil-analogien igen, vel?

> ...irriterende tastatur, den evige slæben afsted med en rigtig mus osv.

Så køb en Mac med en ordentlig pegeplade. Min kone har en IBM Thinkpad
med den der lille joystick i midten. Den er altså ikke nær så nem at
styre.

> De to som havde bærbar og blev trætte af dem var tilfældigvis chefer
> , så vi sprang bærbare over i denne omgang.

Det var vel også dem, der skulle betale
Men jeg ved da godt, der er ulemper ved en bærbar. Bare det at
sørge for, at der er strøm på enten batteriet eller i en stikkontakt kan
faktisk være svært, når man er på farten. Man skal også være klar over,
at en bærbar computer er noget avanceret mekanik. Den skal behandles
forholdsvis varsomt og ikke bare kyles rundt. Mon ikke mange i
virkeligheden er for hårde ved dem?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-06-02 07:54

muenster@mac.com (Henrik Münster) writes:

> Så køb en Mac med en ordentlig pegeplade. Min kone har en IBM Thinkpad
> med den der lille joystick i midten. Den er altså ikke nær så nem at
> styre.

En Windows maskine kan faktisk styres temmeligt meget ved hjælp af
genvejstaster. Det er stort set umuligt på en Mac, da man skal bruge
musen til alt muligt undervejs.

Jeg er glad for Mac'en men jeg får også ondt i pegepladehånden efter
lang tids arbejde fordi den der røre-flytte bevægelse er så
unaturlig.

> at en bærbar computer er noget avanceret mekanik. Den skal behandles
> forholdsvis varsomt og ikke bare kyles rundt. Mon ikke mange i
> virkeligheden er for hårde ved dem?

Bærbare kan faktisk holde til en del efterhånden. Man skal
naturligvis dog ikke købe for billigt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 28-06-02 07:43

In article <MPG.1785766d83caf7019896a5@news.stofanet.dk>,
> [...]

> osv. De to som havde bærbar og blev trætte af dem var tilfældigvis chefer
> , så vi sprang bærbare over i denne omgang.

Hvis man bruger en bærbar som arbejdscomputer skal man naturligvis have
en god skærm som man kan slutte den til på sin arbejdsplads, ligesom man
med fordel kan have en mus til at ligge hjemme og en på kontoret. Voila!
Jeg har løst jeres problemer.

--
Christian

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 25-06-02 13:37

gizmo@os.dk writes:
> [...]
>Acrobat; som kan det samme som Reader plus meget mere.
>
>Det er sikkert alle de ekstra funktioner i Acrobat (ikke Reader), som

Nu er det vel Acrobat Reader, jeg har i min browser, men ellers har jeg
Acrobat programmet og jeg mener, det er den, der åbner PDF filer
automatisk, for der kommer vist hele dynen med serienr og navn frem, når
den åbner noget.
Så det jeg så forstår, hvis man har virus-paranoia- så skal man helst i
første omgang, bruger sin Reader til at åbne med? Så er det lige hvordan
man får koplet Acrobat fra?

Men hvor stort er det problem egentlig? Noget bud på det? Jeg har ikke et
virusprogram, men det skal man måske snart tage sig sammen at få fat i?
Hilsen Hanne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-06-02 14:33

> [...]

> Acrobat programmet og jeg mener, det er den, der åbner PDF filer
> automatisk, for der kommer vist hele dynen med serienr og navn frem, når

Hvis du har et åbningsbillede med serienr. er det Acrobat og ikke Reader
du bruger. Dermed er du potentiel modtager af virusen.
De vira jeg har set omtalt, kører alle VB-script, som kun virker på
Windows.

> Så det jeg så forstår, hvis man har virus-paranoia- så skal man helst i
> første omgang, bruger sin Reader til at åbne med? Så er det lige hvordan
> man får koplet Acrobat fra?

I din browsers indstillinger kan du vælge hvilket program der skal åbne
bestemte filer. Indstillingen hedder normalt "helpers" eller
hjæleprogrammer. Find ordet PDF og vælg Reader som "Helper".

/Preben

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-06-02 15:47

Peter Gersmann <moof.nospamforme@tdc-broadband.dk> wrote:

> De pågældende vira er skrevet i JavaScript og hvis ellers Adobe har gjort
> hjemmearbejdet, så virker de også på mac. Der er så også lige den med at
> sende noget til en Windows bruger som har virus.

Se - dét var jo to vidt forskellige budskaber! Såvidt jeg ved arbejder
Peter Gersman for Attention, der med et brev til deres kunder netop
foranledigede mit spørgsmål her i gruppen.
Derfor er jeg naturligvis mest tilbøjelig til at tro på ham.

Kunne jeg så ikke få uddybet:
-> Hvad er det for en virus, hvordan opdager man den og hvad gør den?
-> Hvordan breder den sig - skal man aktivt "putte" den ned i en
pdf-fil, eller kan man uforvarende videresende den i ens egne PDF'er?

Fra : Jan Jonasen

Dato : 27-06-02 19:27

In article <1fee5pe.1dn2b4818er20wN@[10.1.128.2]>, stigleerbeck@mac.com
says...
> [...]
> -> Hvordan breder den sig - skal man aktivt "putte" den ned i en
> pdf-fil, eller kan man uforvarende videresende den i ens egne PDF'er?

Du kan roligt stole på PG her. Kig lidt på <http://news.com.com/2100-1001-
271267.html?legacy=cnet>.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-06-02 11:11

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]

Som omtaler Peachy, som benytter VBScript.

/Preben

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-06-02 11:11

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Se - dét var jo to vidt forskellige budskaber!

Men ikke modstridende.
Jeg har kun set VB-script omtalt, men udelukker ikke at der findes andre
former, dem har jeg bare ikke set omtalt.

> [...]
> -> Hvordan breder den sig - skal man aktivt "putte" den ned i en
> pdf-fil, eller kan man uforvarende videresende den i ens egne PDF'er?

Under alle omstændigheder er vira i PDF altid attachment, som man aktivt
skal åbne.

/Preben

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-06-02 10:31

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Det hævdes at virus'er nu kan overføres sammen med PDF-formatet.

Efter at have læst de indkomne indlæg og de artikler der henvises til,
må man konkluderer at vi igen står overfor en falsk virusalarm, hvis
væsentligste formål er at øge indtjeningen på virusbeskyttelse.

Det er betænkeligt, fordi man risikerer en "ulven kommer" effekt, der i
sidste ende vil sløve brugernes årvågenhed overfor virus.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 30-06-02 16:22

In article <1fel90g.scyc2q1y59pqoN@[192.168.0.5]>, stigleerbeck@mac.com
says...
> Det er betænkeligt, fordi man risikerer en "ulven kommer" effekt, der i
> sidste ende vil sløve brugernes årvågenhed overfor virus.

TV gør sandlig også deres til det, sidst var det Klez (hed den vist) som
"angriber alle verdens computere", well i hvert fald Windows med Outlook