Andet multimedie
bentjuul 3670
Holde styr på skrifttyper
Fra : Mr_Smith

Dato : 24-06-02 15:56

Hej!
Hvad bruger I til at holde styr på Jeres skrifttyper?

Man skal gerne kunne se ikke-installerede skriftyper..

/smith/

Fra : Madsen

Dato : 24-06-02 16:16

Mr_Smith skrev:

> Hvad bruger I til at holde styr på Jeres skrifttyper?

Her er det Adobe Type Manager.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-06-02 19:17

Mon, 24 Jun 2002 17:15:30 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Her er det Adobe Type Manager.

Min kan kun se og håndtere type1-fonte. Er det et spørgsmål om udgave
eller version? Min hedder ATM 4.0 og fulgte vist i sin tid med et af
mine adobe-programmer.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Madsen

Dato : 01-07-02 15:35

Storm skrev:

> Ja, for det viser sig at ATM på mac bare kan sige:
>
> File - Print Font Index, det var delvis hvad jeg søgte
> Her printer den en linje pr. snit og viser skriften, også fonte
> der ikke er åbne.

DOH!
Den har min ATM på pc da egentlig også.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/atm/indeks.gif

Det resulterer i en udskrift ala det her:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/atm/indeks.pdf

> Dog kan jeg stadig ikke se, at jeg kan browse på preview direkte
> fra ATM.

Det kan jeg tilsyneladende heller ikke.

> Jeg har meget svært ved at lave screendumps med menuerne trukket
> ud, de kommer simpelthen ikke med på dumpet...

Det må være en Mac-ting ;)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 01-07-02 19:15

> Det kan jeg tilsyneladende heller ikke.

Men så alligevel, alt hvad du kan printe osv... Lav en pdf af din
font-preview-liste, og vupti har du en søgbar oversigt over over alle
dine fonte.

> Det må være en Mac-ting ;)

Hov - hov, jeg kunne jo forleden, nu har jeg godt nok pillet dumpet af
serveren, men funktionen er åbenbart lidt ustabil - for mig - lige nu.
Læg ikke skylden på mac. Hvordan er det nu, du kan jo _sagtens_ gemme en
mængde skærmdump på harddisken uden ekstra værktøj

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 24-06-02 19:24

Peter Loumann skrev:

> Min kan kun se og håndtere type1-fonte. Er det et spørgsmål om udgave
> eller version? Min hedder ATM 4.0 og fulgte vist i sin tid med et af
> mine adobe-programmer.

Jeg sidder med ATM 4.1 Deluxe og den har ikke problemer med at håndtere
Type1 og Truetype. Den kan blot ikke håndtere OpenType ser det ud til,
men mon ikke det kommer i en fremtidig version? Det vil jeg tro, hvis
der da ikke allerede er en version der kan det. Jeg ved ikke hvilken
version der er den nyeste.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 24-06-02 19:45

> [...]
> men mon ikke det kommer i en fremtidig version? Det vil jeg tro, hvis
> der da ikke allerede er en version der kan det. Jeg ved ikke hvilken

Er der ikke noget med at Adobe har stoppet udviklingen af ATM? Eller er det
kun til Mac de stopper?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - på vej i ny udgave ...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : Storm

Dato : 24-06-02 21:39

Thomas <flash4@it.dk> wrote:

> Er der ikke noget med at Adobe har stoppet udviklingen af ATM? Eller er det
> kun til Mac de stopper?

Adobe vil ikke udvikle ATM til OSX, de foreslår Suitcase eller
DiamondSoft Font Reserve, som de åbenbart satser fremtiden på:

<http://www.adobe.com/products/atm/atmOSX.html>

derfor har Extensis lavet en gratis utility for ATM brugere der i
forbindelse med skift til OSX vil gå over til Suitcase.

<http://www.macnn.com/news.php?id=14834>

Jeg Mac og ATM, så vi skal nok finde på noget

Jeg ved ikke om ATM fortsætter udviklingen på pc, det ser sådan ud, men
jeg gad ikke nædrlæse:

<http://www.adobe.com/products/atm/mainwin.html>

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 21:03

Peter Loumann skrev:

[Snip links]

> Er det noget i den stil du søger?

Det ser i hvert tilfælde interessant ud så det skal prøves.
Tak for det. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-07-02 19:51

Storm skrev:

> Men så alligevel, alt hvad du kan printe osv... Lav en pdf af din
> font-preview-liste, og vupti har du en søgbar oversigt over over
> alle dine fonte.

Tja, du siger noget. En PDF er jo egentlig ret nem af overskue og
når det står på denne måde, hvor der er mange fonte på hver enkelt
ark, er det egentlig meget nemt at overskue og sammenligne fonte.

> Hvordan er det nu, du kan jo _sagtens_ gemme en mængde skærmdump
> på harddisken uden ekstra værktøj

Den bad jeg vist selv om. Jeg kravler tilbage under den sten jeg kom
fra. ;)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 01-07-02 20:22

> Den bad jeg vist selv om. Jeg kravler tilbage under den sten jeg kom
> fra. ;)

Det håber jeg da bestemt ikke

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 24-06-02 19:44

Thomas skrev:

> Er der ikke noget med at Adobe har stoppet udviklingen af ATM?
> Eller er det kun til Mac de stopper?

Jeg har ikke hørt noget om det overhovedet, men har heller ikke fulgt
med i ATM's udvikling i meget lang tid.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 24-06-02 22:03

Storm skrev:

> <http://www.adobe.com/products/atm/mainwin.html>

Tak for info.
Jeg forstår ikke det der står på ovenstående side:

Current version: 4.1 for Windows:
Group Type 1, OpenType, and TrueType fonts into sets.

Ved nærmere undersøgelse ser det ud til at ATM blot kalder Open-
Type for TrueType, hvilket det vel ikke er hvis det skal være helt
korrekt. Jeg kunne personlig godt tænke mig at kunne se forskel på
TT og OT-fonte inde i ATM, men det kan jeg ikke. Ikke engang ved at
højreklikke på dem og vælge Eksempel.

Hmm...

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 24-06-02 22:27

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg forstår ikke det der står på ovenstående side:
>
> Current version: 4.1 for Windows:
> Group Type 1, OpenType, and TrueType fonts into sets.

Ha, det forstod jeg heller ikke, derfor skrev jeg at jeg ikke havde
nærlæst den. Jeg bruger DeLuxe 4.6 til Mac, men jeg kan heller ikke
finde ud af at se om jeg kan styre/se OpenType fonte, måske har jeg
ingen. Det har du kan jeg forstå.

> [...]
> korrekt. Jeg kunne personlig godt tænke mig at kunne se forskel på
> TT og OT-fonte inde i ATM, men det kan jeg ikke. Ikke engang ved at

Jeg har prøvet at forstå det med OpenType, men det forsvinder desværre
igen, så når jeg får brug for det, skal jeg altid genopfriske.

Jeg fik et godt link - men det er mere til de mørke vinteraftener, end
de lyse sommernætter

<http://www.fontsite.com/Pages/Features/T1vsTTa.html>

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 00:39

Storm skrev:

> Jeg bruger DeLuxe 4.6 til Mac, men jeg kan heller ikke finde ud af
> at se om jeg kan styre/se OpenType fonte, måske har jeg ingen. Det
> har du kan jeg forstå.

Ja, på Win2000/WinXP er der en del OpenType-fonte. Styresystemet
kalder dem for OpenType i hvert tilfælde.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/fonte
Ikonerne med et 'O' er OpenType. A er Type1 og TT er TrueType.
ATM viser kun A og TT.

> Jeg fik et godt link - men det er mere til de mørke vinteraftener,
> end de lyse sommernætter
>
> <http://www.fontsite.com/Pages/Features/T1vsTTa.html>

Hmm, der er i hvert tilfælde godt med læsestof ser det ud til. :)

Adobe har også en god side:
http://www.adobe.com/type/opentype/main.html

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 25-06-02 21:48

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> Hmm, der er i hvert tilfælde godt med læsestof ser det ud til. :)
>
> Adobe har også en god side:
> http://www.adobe.com/type/opentype/main.html

Den må jeg lige pløje ved lejlighed...
De har jo faktisk al den info man bare orker.

Jeg _må_ jo også have nogle OpenType fonte til OSX, selv om
det er et skræddersyet system jeg sidder med, og ikke bare
standard CD-installationen. Jeg kan bare ikke lige finde dem.
Jeg leder ved lejlighed.

Tak for info.

Er det muligt at printe en oversigt over installerede fonte fra ATM
- med en lille visning af skriften?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 00:14

Storm skrev:

> Er det muligt at printe en oversigt over installerede fonte fra ATM
> - med en lille visning af skriften?

Ja.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/atm/eksempel.gif

Det resulterer i et A4-ark pr. skrifttype som her:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/atm/eksempel.pdf

- så lille visning ved jeg ikke om man kan kalde det. :)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 26-06-02 20:15

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det resulterer i et A4-ark pr. skrifttype som her:
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/atm/eksempel.pdf
>
> - så lille visning ved jeg ikke om man kan kalde det. :)

Nej, den vil jeg kalde temmelig udførlig

Det jeg ledte efter, havde jeg selv gemt. Nemlig nogle browsefunktioner
til hurtigt at se installerede skriftsnit - for inspiration og evt.
print.

Til mac er det f.eks. QuickFonts og Font Explorer.

Jeg synes bare det er tyndt at ATM ikke selv tilbyder den facilitet.
Og det kan jeg ihvertfald ikke se at de gør.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : N/A

Dato : 26-06-02 21:01

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-06-02 21:01

http://www.theill.com/fl/
http://shareware.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://www.geocities.com/SiliconValley/Park/2247/

Fra : Storm

Dato : 26-06-02 21:55

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote:

> http://www.theill.com/fl/
> http://shareware.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://www.geocitie
> http://s.com/SiliconValley/Park/2247/
>
> Er det noget i den stil du søger?

Ja, der er vist mange til pc.

Jeg mener f.eks at have brugt: Fontsee, Fonter og Type..et eller andet,
som hver havde deres bag- og fordele. Stadigvæk synes jeg nu ATM burde
kunne.

Forresten Madsen, i ATM kan du under Tools - Report, køre en rapport
over alle dine fonte. Du får meddelelse om de er corrupte og om de er TT
ps eller hvad de er. Prøv det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : N/A

Dato : 27-06-02 21:21

Fra : N/A

Dato : 27-06-02 21:21

Fra : Storm

Dato : 26-06-02 21:47

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> men jeg plejer at dobbeltklikke på fontene inde i ATM. Det får et
> vindue frem som er magen til den PDF jeg sendte, men det giver ikke
> et særlig godt sammenligningsgrundlag med de andre fonte.

Og for at vælge vil man jo tit netop sammenligne.

> Det kunne
> være smart med en slags font-browser på samme måde som man kan få et
> hav af billed-browsere. Giver QuickFonts og Font Explorer mulighed
> for dette?

Ja, ihvertfald QuickFont og Fantastic. Font Explorer viser bare en
skrifts karakterer. De 3 giver sådanne muligheder:

http://home19.inet.tele.dk/storms/fontbrowse.html

> Mit største problem er dog at kende forskel på fontene inde i selve
> programmerne hvor de skal bruges. Jeg synes ikke opdelingen er ret
> god. F.eks. er det uhyre svært at se på en font om det er en TrueType,
> Type1 eller OpenType inde i Illustrator f.eks. Det hele ligger bare i
> een stor pærevælling. Godt nok i alfabetisk rækkefølge, men ikke i
> en overskuelig opdeling, eller er det mon mig der har overset et
> eller andet? Man skal faktisk vide hvilken font der hører til hvilken
> skrifttype udfra navnet, og det er ikke min stærke side.

Sidste år ryddede vi grundigt ud i vores skrifter. Jeg fik et godt tip i
en newsgroup:

http://home19.inet.tele.dk/storms/fontorden.pdf

Men det _er_ en opgave. Vi fik ekstern hjælp. Men hvis du bare er dig,
er det vel bare at gå igang.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 22:09

Storm skrev:

> Og for at vælge vil man jo tit netop sammenligne.

Just præcis.

> Sidste år ryddede vi grundigt ud i vores skrifter. Jeg fik et godt
> tip i en newsgroup:
>
> http://home19.inet.tele.dk/storms/fontorden.pdf

Det ser fornuftigt ud. Måske man skulle få muget ud... :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-06-02 20:29

Storm skrev:

> Eller kan maccen simpelthen mere her

Det skulle såmænd ikke undre mig. Det er jo også kun er version 4.1
jeg sidder med, som åbenbart stadig er den nyeste version til en
pc.

> På mac ser version 4.6.1. sådan ud:
>
> http://home19.inet.tele.dk/storms/atm-tool.gif

Det tyder på du har en del flere menuer at gøre godt med end jeg har.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/atm/skrabet_atm.gif

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 27-06-02 21:21

> [...]

> pc.

> Det tyder på du har en del flere menuer at gøre godt med end jeg har.

Du er da heller ikke til at hamle op med, når du ligefrem
svarer med animerede giffer - men ja, det ser ud til at der
er flere funktioner på mac ATM, men nu stopper den udvikling altså.
Det kan jo så være at de lige udvikler pc ATM så den er på omgangshøjde
med maccens...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 27-06-02 21:47

Storm skrev:

> Det kan jo så være at de lige udvikler pc ATM så den er på
> omgangshøjde med maccens...

Det vil jeg da håbe på. :)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 01-07-02 15:19

Fra : Thomas

Dato : 24-06-02 18:07

"Mr_Smith" <badass@no.net> skrev i en meddelelse
> Hvad bruger I til at holde styr på Jeres skrifttyper?

Adobe Type Manager på PC. Til Mac er Font Reserver værd at kigge på ...

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!

Fra : Mr_Smith

Dato : 24-06-02 19:04

Tak til Jer begge, jeg vil lige tjekke Type Manager ud =)

/smith/

Fra : stefan mylleager

Dato : 26-06-02 13:14

Bitstreams font reserve
(http://www.bitstream.com/categories/products/fontmanagers/fontres/win_index.html)
er ret god, det spiser både type1, opentype og truetype, og man kan
inddele sinde skrifter i sæt etc. etc.
Det er klart at foretrække for Adobes ATM (også Deluxe), da man kan se
et preview af sin skrift med det samme. I ATM skal man dobbeltklikke på
skriften, hvilket åbner et nyt vindue med lidt prøvetekst. Det er
utrolig irriterende og langsommeligt hvis man har flere hundrede
skrifter man skal kigge igennem. Det ved jeg godt at man ikke har hvis
man kender alle sine skrifter og ved nogenlunde hvad man skal bruge, men
det kan være svært at huske dem alle sammen.

-Stefan