Transform And Lighting - 3dfx Voodoo3 ??
Fra : Homer

Dato : 24-06-02 15:44

Hej NG,

Jeg har et 3dfx Voodoo3-grafikkort med 16MB hukommelse. Jeg er blevet
irriteret over en fejlmeddelelse om, at mit grafikkort må være "TNL
capable" for at køre diverse spil. Jeg har fundet frem til, at TNL står
for "Transform And Lighting", men kan ikke finde ud af, om problemet kan
løses med en driver-opgradering eller andre download-løsninger.

Er det muligt at komme over denne hurdle uden at skulle investere i et
nyt kort?

Og bare af interesse: Hvad dækker "Transform And Lighting"-begrebet
egentlig over?

VH
Homer

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 24-06-02 16:22

Homer wrote:

> [...]
> for "Transform And Lighting", men kan ikke finde ud af, om problemet kan
> løses med en driver-opgradering eller andre download-løsninger.

Måske med 3D Analyzer, hedder det vistnok, blot er det næppe noget der vil
gøre det muligt at spille i en tilfredsstillende frame rate. Tiden er vist
løbet fra Vodoo3 kortene for et stykke tid siden.

> Og bare af interesse: Hvad dækker "Transform And Lighting"-begrebet
> egentlig over?

T&L er den del af de grundlæggende geometri beregninger.

T sørger svjh. bl.a. for at placere koordinaterne for de enkelte figurers
hjørnepunkter i 3D så det ser rigtigt ud betragtet på et 2D medie (læs.
skærmen). L delen handler så om håndtering af dynamiske lyskilder.

Mvh

Bruno.

Fra : Homer

Dato : 24-06-02 16:50

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vist
> løbet fra Vodoo3 kortene for et stykke tid siden.

Tja. Du har nok desværre ret; jeg må ud på markedet. Det er bare lidt
ærgerligt, da jeg faktisk ikke spiller ret ofte. - Synes ofte at
grafikkortpriserne er høje, i forhold til hvor megen anden lækker
hardware man kan få for de samme penge.

Jeg *er* naturligvis allerede på vej ind på edbpriser.dk, men er der nogen
i NG'en, der vil komme med deres bud på det bedste køb i øjeblikket - i
den lavere del af prisspektret? Jeg tænker umiddelbart i
1000-kr's-lejet; 32-64 MB hukommelse; naturligvis PCI; der behøver ikke
være TV-Out; hurtigt kørende især i Windows/Office, men i anden omgang
også stabilt i diverse 3D-spil?

Jeg har i øvrigt 192 MB RAM i en P-III 733 Mhz-maskine.

VH
Homer

Tak for svaret, Bruno!

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-06-02 17:35

"Homer" <psv@nospam.e-box.dk> skrev..."

> Jeg tænker umiddelbart i
> 1000-kr's-lejet; 32-64 MB hukommelse; naturligvis PCI; der behøver ikke
> være TV-Out; hurtigt kørende især i Windows/Office, men i anden omgang
> også stabilt i diverse 3D-spil?

Hvorfor naturligvis PCI ? AGP er da en del hurtigere og med den maskine du
ellers har må der nærmest næsten være en AGP port på dit kort!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Homer

Dato : 24-06-02 20:45

Peter Farsinsen wrote:
> "Homer" <psv@nospam.e-box.dk> skrev..."

> Hvorfor naturligvis PCI ? AGP er da en del hurtigere og med den
> maskine du ellers har må der nærmest næsten være en AGP port på dit
> kort!

Til både Peter Farsinsen og Mikael Nørrelund;

Ups! Jeg fik ganske rigtigt byttet om på et par ting ...!

Mit Voodoo3 er jo et PCI-kort, og det var dét der fik mig til at tænke i
PCI-baner i mine "kriterier". Men en opgradering nu vil absolut være en
kærkommen lejlighed til at skifte til et AGP-kort, og I skal begge have
tak for rådene.

VH
Homer

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-06-02 17:37

"Homer" <psv@nospam.e-box.dk> skrev:
> Jeg *er* naturligvis allerede på vej ind på
> edbpriser.dk, men er der nogen i NG'en, der vil
> komme med deres bud på det bedste køb i
> øjeblikket - i den lavere del af prisspektret?

Matrox G450 - rigtigt godt i 2D:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364657939>
- Bedre 2D end Geforce2 kortet nedenunder.

InnoVISION Geforce2 MX400 - et ok 3D kort:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364848019>
- Bedre i 3D end Matrox kortet.

Der findes også sådan et:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364637891>
- Jeg ved bare ikke hvor det ligger ift. de 2 andre.

> Jeg har i øvrigt 192 MB RAM i en P-III 733
> Mhz-maskine.

Uden AGP port?

Mente du istedet at du havde AGP, så er mulighederne
endnu større:

ATI Radeon 7500 - et rigtigt godt allround kort
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364587968>
- Bedre end Geforce2 i 2D og det hurtigste af de
førnævnte.

Matrox G550 - knap så hurtig i 3D, men rigtig god i 2D.
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364657935>

ASUS Geforce2 Pro - nok det hurtigste i 3D af
alle de nævnte kort, knap så god i 2D:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577933>

Mvh.
Mikael

Fra : Homer

Dato : 24-06-02 20:47

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Uden AGP port?

Ups - nej; se mit svar til Peter Farsinsen, som også angår dig!

Tusind tak for de kyndige vurderinger. Yderligere kommentarer fra andre
brugere er også meget velkomne!

Hvordan vurderer du 2D-kvaliteten, Mikael? Er det evnen til at skifte
mellem vinduer, eller noget andet? Og hvad er sammenhængen imellem din
vurdering heraf, og så min RAM-mængde?

VH
Homer

Fra : Tinky Winky

Dato : 24-06-02 23:51

> [...]
>

> Hvordan vurderer du 2D-kvaliteten, Mikael? Er det evnen til at skifte
> mellem vinduer, eller noget andet? Og hvad er sammenhængen imellem din

2D kvalitet er bare et begreb for den generelle kvalitet af billedet. Der er
forskel på hvor skarp billedet er med forskellige kort i fx en opløsningn på
1600x1200. Det gælder egentlig også for 3D, men det er bare en hurtig måde
at sige det på.

"3D kvalitet" plejer mere at dække over hvor hurtigt kortet er til 3D, fx
højest hastighed(FPS) og mest FSAA og filtering etc.

Til AGP vil jeg anbefale - fra dyrest til billigst, hvis du primært skal
bruge det til 3D spil:
GeForce 4 Ti4200 - ca. 1600,-
GeForce 3 Ti200 - ca. 900-1000 kr.
GeForce 2 Ti - ca. 700 kr.

Læg mærke til at GeForce 4 MX kortene ikke har de samme features (DX8
support) som GeForce 3 kortene og de "ægte" (Ti) GeForce 4 kort. De er PT.
ikke helt billige nok, til det kan forsvares at købe dem i forhold til
GeForce 3Ti200.

Her kan du se en oversigt over de fleste 3D grafikkort med benchmarks:
<http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/020418/index.html>

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 25-06-02 00:16

Tinky Winky wrote:
> [...]
> support) som GeForce 3 kortene og de "ægte" (Ti) GeForce 4 kort. De er PT.
> ikke helt billige nok, til det kan forsvares at købe dem i forhold til

fordi GeForce 4 MX i virkeligheden er en revideret GeForce2 :(

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-06-02 12:03

"Tinky Winky"
<twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> skrev:
> 2D kvalitet er bare et begreb for den generelle
> kvalitet af billedet. Der er forskel på hvor skarp
> billedet er med forskellige kort i fx en opløsningn
> på 1600x1200.

Sådan ville jeg også have sagt det ;)

> Det gælder egentlig også for 3D, men det er bare
> en hurtig måde at sige det på.

Njaa....!

> "3D kvalitet" plejer mere at dække over hvor hurtigt
> kortet er til 3D, fx højest hastighed(FPS) og mest
> FSAA og filtering etc.

Nemlig.

> Til AGP vil jeg anbefale - fra dyrest til billigst, hvis
> du primært skal bruge det til 3D spil:
> GeForce 4 Ti4200 - ca. 1600,-
> GeForce 3 Ti200 - ca. 900-1000 kr.
> GeForce 2 Ti - ca. 700 kr.

Nemlig, og jeg kan se du har set efter pris kontra
ydelse - fornuftigt ;)

> [...]
> købe dem i forhold til GeForce 3Ti200.

Nemlig.

> Her kan du se en oversigt over de fleste 3D grafikkort

Dejligt link, husk at trykke på Benchmark nede til højre,
så kommer der lidt grafik op og det er nemmere at
overskue så.

Mvh.
Mikael