Civil Ulydighed
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-02 15:16

Hva er forskellen på ulovligheder og civil ulydighed ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : jacob nielsen

Dato : 24-06-02 15:37

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> wrote in message
> Hva er forskellen på ulovligheder og civil ulydighed ?

Ulovligheder er en generel betegnelse for forhold, der strider mod gældende
ret, mens man ved civil ulydighed tilsidesætter eller overtræder loven,
fordi man i et eller andet omfang er utilfreds. En form for oprør.

Mvh.
Jacob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-02 17:00

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in

> [...]
> mod gældende ret, mens man ved civil ulydighed tilsidesætter
> eller overtræder loven, fordi man i et eller andet omfang er

En civil ulydighed er altså en overtrædelse af loven fordi man er
utilfreds med et forhold der ikke nødvendigvis har noget med den lov
at gøre ?

Hvordan vurderer man om det er det ene eller det andet ? - jeg mener,
hvis jeg kører 130km/t gennem byen fordi jeg er utilfreds med
Statsministeren, så er det vel stadig "bare" en ulovlighed ikke ?

Fra : Bakke

Dato : 24-06-02 17:12

> Hvordan vurderer man om det er det ene eller det andet ? - jeg mener,
> hvis jeg kører 130km/t gennem byen fordi jeg er utilfreds med
> Statsministeren, så er det vel stadig "bare" en ulovlighed ikke ?

Hvis du ville påberåbe dig "civil ulydighed" i ovennævnte tilfælde, skulle
du nok snarere argumentere med at du var utilfreds med de gældende
hastighedsgrænser - selv om du måske også er utilfreds med statsministeren.

Men der er i dansk ret ingen "rabat" på lovovertrædelser blot fordi man
påstår, at man udøver civil ulydighed.

Mvh

Bo K

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-02 17:31

"Bakke" <spamfree@nospam.dk> wrote in

> Hvis du ville påberåbe dig "civil ulydighed" i ovennævnte
> tilfælde, skulle du nok snarere argumentere med at du var
> utilfreds med de gældende hastighedsgrænser - selv om du måske
> også er utilfreds med statsministeren.

Dvs. der skal være en vis sammenhæng mellem de to ting ?

> Men der er i dansk ret ingen "rabat" på lovovertrædelser blot
> fordi man påstår, at man udøver civil ulydighed.

Det er vel også meget rimeligt.

Fra : Bakke

Dato : 24-06-02 18:57

> Dvs. der skal være en vis sammenhæng mellem de to ting ?

Altså, det kan man jo selv bestemme, for der er intet juridisk begreb, der
hedder "civil ulydighed"
Hvis man vil påberåbe sig at handle "civilt ulydigt" må det jo nødvendigvis
have adresse til konkrete bestemmelser, man ikke er tilfreds med/enig i.
Vil man være ulydig, må det jo være i forhold til et eller andet, hvor man
ikke synes at man skal overholde de vedtagne regler.
Jeg mener, man kan jo ikke bare være "generelt ulydig" . ( Jo det kan man
måske godt, men det er en helt anden sag ).
Men jeg er nysgerrig: Hvad er egentlig dit mål med denne diskussion ?

Jeg opfatter det som om du mener, at man kan få større frihedsgrader/måske
straffrihed i forhold til at overtræde gældende love/regler hvis man påstår,
at man handler under "civil ulydighed" ?

Men det kan man ikke.

Mvh

Bo K

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-02 13:00

> Men jeg er nysgerrig: Hvad er egentlig dit mål med denne
> diskussion ?

At finde ud af hvad det dækker over - det må jo være en grund til at
der er "opstået" dette begreb!

> Jeg opfatter det som om du mener, at man kan få større
> frihedsgrader/måske straffrihed i forhold til at overtræde
> gældende love/regler hvis man påstår, at man handler under
> "civil ulydighed" ?

Man kan sige, det troede jeg - men jeg er blevet klogere ;)

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-06-02 22:31

Scripsit "Bakke" <spamfree@nospam.dk>

> Hvis du ville påberåbe dig "civil ulydighed" i ovennævnte tilfælde,

Civil ulydighed er ikke noget man kan påberåbe sig. Det er bare et
værdiladet udtryk for ulovligheder som man mener er moralsk
velbegrundede. Det har ingen juridisk betydning.

--
Henning Makholm "Also, the letters are printed. That makes the task
of identifying the handwriting much more difficult."

Fra : Bakke

Dato : 25-06-02 07:39

> Civil ulydighed er ikke noget man kan påberåbe sig. Det er bare et
> værdiladet udtryk for ulovligheder som man mener er moralsk
> velbegrundede. Det har ingen juridisk betydning.

Godt formuleret. Men det var altså også det, jeg mente (og forsøgte at
skrive).

Mvh

Bo

Fra : jacob nielsen

Dato : 24-06-02 17:18

> [...]
> hvis jeg kører 130km/t gennem byen fordi jeg er utilfreds med
> Statsministeren, så er det vel stadig "bare" en ulovlighed ikke ?

Google fandt denne her http://www.leksikon.org/html/dk/civil_ulydighed.htm
hvor der bla. står følgende:
Med udtrykket civil ulydighed menes almindeligvis en offentlig handling, som
bryder en nedskreven lov. Ulydighedshandlingens hensigt er at bringe et
overordnet ideal frem i den offentlige bevidsthed - f.eks. demokrati,
retssikkerhed, retfærd, fred eller menneskelig værdighed.

Mvh.
Jacob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-02 17:30

> [...]
> hensigt er at bringe et overordnet ideal frem i den offentlige
> bevidsthed - f.eks. demokrati, retssikkerhed, retfærd, fred

Jeg syns stadig det er lidt uklart hvordan man finder ud af om det er
det ene eller det andet...
Det du citerer synes jeg giver udtryk for at det skal være f.eks. en
happening eller en demonstration før det kan komme på tale.

Fra : jacob nielsen

Dato : 24-06-02 20:02

> [...]
> Det du citerer synes jeg giver udtryk for at det skal være f.eks. en
> happening eller en demonstration før det kan komme på tale.

I sidste ende kommer det vel an på, hvordan lovovertræderen selv opfatter
sin handling. Men da civil ulydighed går ud på at få et eller andet
(politisk?) budskab igennem, bliver det selvsagt nemmere, hvis man har
offentlighedens opmærksomhed. Artiklen om civil ulydighed jeg citerede fra
nævner Kings borgerrettighedsbevægelse, visse antiatomvåbenkampagner og mere
konkret afbrænding af værnepligtskort foran sessionscentrene i USA under
Vietnamkrigen som eksempler.

Mvh.
Jacob

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-06-02 10:56

On Mon, 24 Jun 2002 16:30:11 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk> wrote:

>Jeg syns stadig det er lidt uklart hvordan man finder ud af om det er
>det ene eller det andet...

Det er juridisk uden betydning - er handlingen strafbar, er den
strafbar. Om gerningsmanden søger at legitimere sin handling moralsk
(ved at kalde det civil ulydighed) har ingen relevans.

FUT: et andet sted hen, for diskussionen er ikke juridisk.

--
Jakob Paikin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-02 18:15