Hund i transsit til Bornholm via Sverige .~
Fra : Poul L

Dato : 12-02-01 11:23

Vi skal til Bornholm her til sommer og planlægger at køre over Øresundsbroen
og så tage færgen Ystand /Rønne.

Vi vil gerne have vores hund med der transporteres i lukket transportkasse.

Kan det virkelig være rigtigt at der skal søges alle mulige tilladelser fra
Jordbruksverken i Jönköping for at få lov til at køre hunden i transsit
igennem Sverige til Bornholm, en tur der kun tager max 45 minutter ? Hunden
bliver ikke lukket ud på denne køretur.

Kan nogen hjælpe ?

--
Please remove the 'x' in front of my e-mail address if you reply by e-mail

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 12-02-01 15:07

Hej Poul

Det er rigtig nok at der skal søges tilladelse selvom hunden skal blive
i bilen under rejsen. Om det er rimligt kan jo diskuteres. De svenske
myndigheder kan jo ikke vide med sikkerhed at du kun opholder dig i
Sverige i de 45 minutters amt at hundenbliver i bilen. Norge og Sverige
er rabies frie lande og passer derfor meget på med hvilke dyr der kommer
ind i landet.

Men det er faktisk lidt mere kompliceret end du skriver. Ud over en
tilladelse skal hunden vacineres mod rabies og der skal 120 dage efter
denne vaciantion foretages en blodprøve som skal godkendes af de danske
veterinær myndigheder. Desuden skal din hund vacineres mod smitsom
leverbetændelse og max 10 dage før afrejse skal I forbi dyrlægen og have
lavet en sundhedserklæring. Alt i alt koster det ca. 1500 kr !

Tilgengæld kan du så tage din hund med på ferie i både Sverige og Norge
fremover, hvis du hvert år sørger for at holde vacinationer ved lige. Så
skal du blot have sundhedserklæringen ved din dyrlæge inden du rejser
til Sverige eller Norge.

Vi har haft stor glæde af at have vores hund med i Sverige og i Norge
(hvor vi nu er bosat for en periode). Men er det blot for at komme til
Bornholm er det jo en lidt bekostelig affære. Så måske i skulle overveje
sejlturen fra KBH i stedet.

Med venlig hilsen og - god ferie på Bornholm

Nanna Lise Vester
http://www.redningshund.dk
mailto: nanna@redningshund.dk

Fra : Arne Poulsen

Dato : 12-02-01 16:52

Det må dog være noget helt nyt at det er blevet så besværligt. Tidligere
kunne man når man kørte fra færgen i Linhamm få en blanket ved tolden. Den
udfyldte man, den blev tidsstemplet, og så kørte man på tro og love
direkte til Ystad. Her kørte man direkte ind til Tolden ved færgen og
afleverede blanketten. På hjemturen fra Bornholm bruger man samme procedure.
Jeg tvivler på det pludseligt er blevet så besværligt som anført. Ring dog
til Scanlines,- Ystad-Rønne- de ved besked.

Med venlig hilsen
Arne Poulsen

Fra : Nanna Lise Vester

Dato : 13-02-01 12:27

Arne Poulsen <poulsen.viking@image.dk> wrote:

> [...]
> Jeg tvivler på det pludseligt er blevet så besværligt som anført. Ring dog
> til Scanlines,- Ystad-Rønne- de ved besked.

Ja så er det nok mig der tager fejl. Jeg var ikk klar over at der var
andre regler for gennemrejse end for indførsel af hund til Sverige. Men
de regler jeg beskrev gælder i hvert fald hvis man ønsker at holde ferie
i Sverige. Det lyder til det ikke er helt så vanskeligt at komme til
Bornholm.

Med venlig hilsen
____________________
Nanna Lise Vester
Email: nanna@redningshund.dk
http://www.redningshund.dk

Fra : Poul L

Dato : 14-02-01 12:05

Fra Bornholmstrafikken har jeg modtaget følgende

Transit gennem Sverige via Helsingborg og Ystad.

Danske, svenske og norske hunde og katte kan medtages til og fra Bornholm i
transit i personkøretøj mellem Helsingborg og Ystad, samt via
Lernacken/Øresundsbroen - ystad hvis nedenstående betingelser er opfyldt:

I. Hunden/ katten skal være identitetsmærket; her kræves
øremærkning, tatovering eller tilsvarende.

II. Hunden/ katten må indenfor de sidste seks måneder
ikke have været på besøg i andre lande end Danmark, Norge og Sverige.

III. Hunden/ katten skal transporteres direkte til/fra
Bornholm respektive Sjælland og transitten gennem Sverige må ikke overstige
en varighed på 4 timer.

IV. Hunden/ katten må ikke under nogen omstændigheder
forlade køretøjet, og skal holdes under opsigt, så det ikke er muligt at
komme ud.

V. Hunden/ katten må ikke have kontakt med svenske dyr
under transporten.

VI. Der skal være reserveret færgeplads både Ystad.
Desuden i Helsingborg, hvis man ikke kører via Øresundsbroen.

VII. Hunden/ katten skal anmeldes til tolden både ved ankomst
til og ved afrejse fra Sverige.

Der er toldere til stede på havnen i Ystad indtil kl. 24.00

Der er toldere til stede på havnen i Helsingborg, så længe der er ankomster/
afgange på ruten.

BornholmsTrafikken påtager sig intet ansvar i forbindelse med transit af
husdyr/ hunde gennem Sverige. Det er dyreejerens eget ansvar, at alle
betingelser er opfyldt.

Særskilt blanket fra Statens Jordbruksverk, Jönköping skal udfyldes og
underskrives af dyrets ejer. Blanket og toldbehandling er gratis.

Blanketten kan rekvireres fra BornholmsTrafikkens Servicecentre.

En nyttig adresse:

Statens Jordbruksverk

Smittskyddsenheten

S- 551 82 Jönköping
Tel.: +46 36 155 000
Fax.: +46 36 190 546
www.sjv.se

For længere ophold i Sverige og for hunde/ katte fra andre lande kræves
fortsat diverse prøver og attester. Ikke helt så mange som før og ikke
længere så dyrt, men det kræver, at man er ude i meget god tid. Vi henviser
til Statens Jordbruksverk.

Unquote

Så skulle sagen være klar.

Bare synd, at ikke alle myndigheder og turiskinformationer kender reglerne
for transsit.

MVH

Poul L

Fra : Poul L

Dato : 14-02-01 12:26

Hej Kjeld,

Det passer heldigvis ikke det du har skrevet.

Der skal ikke søges om tilladelse på forhånd.

Ved at udfylde en simpel blanket fra Jordbruksverket som du kan downloade
som PDF fil fra www.sjv.se, så skal du blot aflevere denne blanket udfyldt
og underskrevet hos tolden når du ankommer til Sverige, og når du forlader
Sverige igen. Den er netop lavet med henblik på transsit i Sverige til
Bornholm. Der er ingen krav om specielle vaccinationer etc.

Det er meget simpelt - heldigvis da.

God tur til alle Jer der skal til Bornholm og have jeres hund med.