[DVD] Gladiator versionsspørgsmål
Fra : David Schjelde

Dato : 24-06-02 13:14

Da jeg snart får anskaffet mig en DVD afspiller, er jeg så småt begyndt at
købe film og ville derfor høre om der er nogen der ved om Reg2 udgaven (den
danske, som jeg netop har set i TP til kr. 129,-) "Special Two Disc Limited
Edition" indeholder samme materiale som Reg1 udgaven "The Signature
Colletion"?

Og endelig, er dette den "ultimative" udgave af Gladiator?

Mvh
David Schjelde

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 24-06-02 13:30

"David Schjelde" <dauis@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Colletion"?
>
> Og endelig, er dette den "ultimative" udgave af Gladiator?

SVJV er R1, R2 og R4 ens og den danske 2disc-udgave er i hvert fald flot.
den var vist én af de første R2-skiver med DTS-lyd.

Se i øvrigt
http://www.dvdcompare.org.uk/comparisons/film_results_page.php?fid=573

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)

Fra : Martin Helbo

Dato : 24-06-02 14:10

"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> wrote in message

> Se i øvrigt
> http://www.dvdcompare.org.uk/comparisons/film_results_page.php?fid=573

Hvad betyder discrete og Matrix format?

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk/dvd

Fra : Morten DH

Dato : 24-06-02 15:00

> Hvad betyder discrete og Matrix format?

Discrete betyder at bag-centerlyd kanalen er uafhængig (diskret) af højre og
venstre bagkanal, hvorimod i matrix er centerbagkanalen mixet ind i højre og
venstre bagkanal ved hjælp af en matrix encoder og skal decodes med en
tilsvarende dekoder som vi kender det fra bla. Dolby Prologic... Den
discrete er at foretrække pga større kanal-seperation og mere præcis styring
af signalet uafhængigt af informationerne i højr/venstre bagkanal...

Dolby Digital 6.1 EX benytter matrix bagcenter kanal, hvor imod DTS 6.1
findes i både matrix og discrete udgave... DTS 6.1 Discrete er således det
eneste lyformat til hjemmebrug som tilbyder på 'ægte' 7 kanals digital
surround indtil videre

Så for at det har nogen betydning skal man være i besiddelse af en DTS 6.1
Discrete dekoder, en DVD afspiller med DTS samt en (eller flere hvis du
spørg THX) centerhøjtaler til bagkanalerne - men så skulle det også være det
bedste af det bedste... indtil det næste kommer på markedet