Anlægning af surbundsbed
Fra : Joachim Baltzer

Dato : 24-06-02 11:55

Hej!
Jeg har hørt at man skal blande muldjord i spaghnum når man anlægger et
surbundsbed. Men hvor meget muldjord skal der til i forhold til spaghnum? Og
hvordan med gødning?
Hej fra Christina

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-06-02 12:28

On Mon, 24 Jun 2002 12:54:46 +0200, "Joachim Baltzer"
<baltzerNOSPAM@post10.tele.dk> wrote:

>Jeg har hørt at man skal blande muldjord i spaghnum når man anlægger et
>surbundsbed. Men hvor meget muldjord skal der til i forhold til spaghnum? Og
>hvordan med gødning?

enten jord eller grannåle-jord (de øverste 5-10 cm fra bunden af en
nåleskov) Grunden til dette er, at ren spagnum tørrer hurtigt ud, og
hvis først det bliver helt knastørt, så er det utrolig svært at få til
at suge vand igen. Hvis bare der er blandet lidt jord i, så suger det
nemmere vandet.

Jeg plejer at blande 2/3-dele spagnum til 1/3-del jord.

Mht. gødning, så brug enten gødet rhododendronspagnum, eller brug ugødet
spagnum og så giv et drys langsomtvirkende rhodo-gødning, f.eks. det fra
Animix.

http://www.gartneriet.dk