/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
bremseklodser
Fra : nilay kara


Dato : 24-06-02 09:07

Hvor kan jeg få sat nye bremseklodser på min suzuki 600gsxf til den
billigste penge, skal være monterer.
Eller er det problem at skifte dem selv og hvor meget spare jeg på det ?.

mvh
KENNY



 
 
Kenneth S (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 24-06-02 09:50


"nilay kara" <nilay70@yahoo.com> wrote in message
news:3d16d3b8$0$71646$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvor kan jeg få sat nye bremseklodser på min suzuki 600gsxf til den
> billigste penge, skal være monterer.
> Eller er det problem at skifte dem selv og hvor meget spare jeg på det ?.
>
> mvh
> KENNY
>

Udskiftning af bremseklodser er noget af det nemmeste
vedligeholdelsesarbejde på en cykel, og en god indgangsvinkel til at gøre
mere selv.

Jeg kender ikke SuzukiGsx, så det bliver en noget generel forklaring:

1. Løft/drej kaliberhus frit af skiven.
2. Tør skidt og snavs væk fra den eksponerede del af stemplerne.
3. Tryk klodserne/stemplerne stille og roligt tilbage i kaliberhuset med et
konstant tryk. Kan nogen gange med fordel gøres mens de gamle klodser sidder
på, da stemplerne skal helt lige op i huset.
4. Fjern anordningen som holder klodserne på plads. Tit blot en klips eller
lignende, som holder en tværgående stang på plads.
5. Fjern klodsen, sæt den nye i, fastgør den.
6. Drej/monter kaliberhuset over skiven igen, og fastgør denne.
7. * MEGET VIGTIGT *. Pump bremsen så de nye klodser kommer ind til skiven,
og kan bremse.
8. Check bremsevæske niveau.

Dette var den hurtige måde.

Normalt ville jeg supplere med at polere lidt mere af stemplet, skifte
bremsevæske, udlufte systemet.

Køb en Haynes bog, der står det hele, du kan sagtens blive bidt af at lave
dine egne service.

Kenneth
R1



Peder (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Peder


Dato : 24-06-02 10:59

On Mon, 24 Jun 2002 10:49:42 +0200, "Kenneth S"
<kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote:

>Udskiftning af bremseklodser er noget af det nemmeste
>vedligeholdelsesarbejde på en cykel, og en god indgangsvinkel til at gøre
>mere selv.
>
>Jeg kender ikke SuzukiGsx, så det bliver en noget generel forklaring:
>
>1. Løft/drej kaliberhus frit af skiven.
Snippet en ellers glimrende forklaring.
I nogle tilfælde behøver du ikke tage caliperen af. Det afhænger af
klodsernes udformning.
Der kan du nøjes med at dreje hjulet, så du kan komme til bagsiden af
caliperen, fjerne blikket, låsesplitten og pinden, der holder
klodserne, og ud kommer de.
Det er ikke *nødvendigvis* en nemmere måde, da du stadig skal have
stemplerne langt fra hinanden.
M.h.t. klodser, har jeg selv købt Galfer hos Lambertsen autodele i
Solrød (hvor jeg bor). De fungerer fint - og er relativt billige.

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"
- Terry Pratchet, "Moving Pictures" (DiscWorld)

Kenneth S (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 24-06-02 11:06


"Peder" <eskildsen@FJERNDETTEemail.dk> wrote in message
news:53rdhu4hirejfrr9mngrjh8j49gsi49jgp@4ax.com...
> On Mon, 24 Jun 2002 10:49:42 +0200, "Kenneth S"
> <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote:
>
> >Udskiftning af bremseklodser er noget af det nemmeste
> >vedligeholdelsesarbejde på en cykel, og en god indgangsvinkel til at gøre
> >mere selv.
> >
> >Jeg kender ikke SuzukiGsx, så det bliver en noget generel forklaring:
> >
> >1. Løft/drej kaliberhus frit af skiven.
> Snippet en ellers glimrende forklaring.
> I nogle tilfælde behøver du ikke tage caliperen af. Det afhænger af
> klodsernes udformning.
> Der kan du nøjes med at dreje hjulet, så du kan komme til bagsiden af
> caliperen, fjerne blikket, låsesplitten og pinden, der holder
> klodserne, og ud kommer de.

...det er rigtigt, sorry

Kenneth
R1



Jonas Holt (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 26-06-02 22:13

> Hvor kan jeg få sat nye bremseklodser på min suzuki 600gsxf til den
> billigste penge, skal være monterer.
> Eller er det problem at skifte dem selv og hvor meget spare jeg på det ?.


Som andre skriver, så er det ret nemt at skifte selv, men tjek lige
bremsevæskeniveauet inden du begynder at skubbe stemplerne tilbage for at
gøre plads til de nye klodser, ellers vil bremsevæsken gerne stå ud over
kanterne på beholderen når du tager låget til beholderen af. Jeg bruger en
injektionssprøjte (60 ml, den største de havde på apoteket, 17 kr) til at
fjerne overskydende bremsevæske.

Jeg har lige skiftet på min egen cykel og Torben (TK-motor i Hjørring) sagde
at det i længden var billigst med originale honda-klodser. Dels skulle de
ifølge en test han refererede til, vare ca. 15.000 km længere end andre
mærker og samtidig slide mindre på skiven.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Armand (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-06-02 14:37


Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en
news:3d1a33c7$0$676$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hvor kan jeg få sat nye bremseklodser på min suzuki 600gsxf til den
> > billigste penge, skal være monterer.
> > Eller er det problem at skifte dem selv og hvor meget spare jeg på
det ?.
> Som andre skriver, så er det ret nemt at skifte selv, men tjek lige
> bremsevæskeniveauet inden du begynder at skubbe stemplerne tilbage for
at
> gøre plads til de nye klodser, ellers vil bremsevæsken gerne stå ud
over
> kanterne på beholderen når du tager låget til beholderen af.

At efterfylde bremsevædske er en form for forskru-ning!

Hvis niveauet er på max. med friske klodser, vil det falde sammen med
afslidningen af belægningen, hvorved at lav vædskestand er entydelig
indikering på at man skal have skiftet klodser!
Med mindre at der er en lækage, er der således ikke behov for at skulle
efterfylde undervejs, og derfor skulle der heller ikke være behov for at
fjerne overmængde af vædske ved skifte til friske klodser!!!

Hvis man er ude i at tømme reswervoiret forinden tilbagepresningen af
stemplerne, risikerer man derimod at presse stemplerne tilbage uden at
genmontere låget. Og herved står den fortrængte bremsevædske i en fin
stråle op af reservoirets bund og ud over motorcyklen!
Dette er meget(!) kritisk, eftersom at bremsevædske virker som "Bums" på
lakerede flader, samt overhærder, og derved ødelægger, det plast
(kåbe/-glas, instrumenter/-glas?), som det kommer i kontakt med!

Endelig er bremsevædske yderst "tør" og suger vand til sig hvor den kan
komme til det.
Vandindhold i bremsevædsken sænker kogepunktet, som er dén kvalitet der
er absolut væsentligts for bremsevædske, og unødig åbning af systemet,
således at vædsken får mulighed for at suge fugt til sig fra luften
(stor overflade i
reservoiret!), er derfor en dumhed!

--
Armand.





Jonas Holt (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 28-06-02 00:15

> Hvis niveauet er på max. med friske klodser, vil det falde sammen med
> afslidningen af belægningen, hvorved at lav vædskestand er entydelig
> indikering på at man skal have skiftet klodser!

- ja, hvis der ikke er skiftet bremsevæske siden sidste skift af klodser
eller sket en efterfyldning, fx hvis man pludselig en dejlig sommerdag får
lyst til at udlufte bremserne og så liiige fylde efter med væske.
Der kan være sket mange ting og jeg tror da ikke at bremsevæsken henter så
meget fugt fra luften de 5-10 minutter operationen varer.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Angelo (30-06-2002)
Kommentar
Fra : Angelo


Dato : 30-06-02 11:25
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste