Office XP MUI og oversættelser
Fra : Carsten Keller

Dato : 24-06-02 08:09

Hej gruppe.
Vi er ved at rulle Office XP ud på min arbejdsplads. Da vi har udenlandske
studerende og sekretærer der nødigt bruger andet end danske programmer, er
valget faldet på en Office XP MUI med dansk userinterface. Oversættelsen af
hjælp og menuer ser ud til at væøre næsten perfekt, men vi har problemer med
oversættelser i Funktioner ==> Sprog ==> Oversæt. De eneste ordbøger der
kommer til syne er USA ==> Fransk, USA ==> Spansk og omvendt.
Orddeling og stavekontrol fungerer fint på Dansk, men det vil nok være mere
relevant at have oversættelser til/fra Dansk end de to andre sprog. Hvordan
får vi lige disse ting installeret?
Takker
Keller

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 24-06-02 08:32

Carsten Keller <CK@ADM.iha.dk> wrote:
> [...]
> relevant at have oversættelser til/fra Dansk end de to andre
> sprog. Hvordan får vi lige disse ting installeret? Takker
Hej Keller

Du finder nok ikke noget, der kan oversætte fra dansk til engelsk og
omvendt, da det danske marked simpelthen er for lille. Hvis du køber
Office XP Proofing Tools, kan du oversætte imellem flere sprog, men
dansk er ikke et af dem.

Se evt.
http://www.microsoft.com/office/evaluation/indepth/multilingual/proo
ftools.asp
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-06-02 09:25

"Mikkel Bundgaard" <mikkelbu@teliamail.dk> wrote in message
> [...]
> omvendt, da det danske marked simpelthen er for lille. Hvis du køber
> Office XP Proofing Tools, kan du oversætte imellem flere sprog, men

Det var efterhånden også den konklusion jeg var kommet til. Er der nogen der
kender til kommercielle produkter der kan arbejde sammen med OfficeXP for at
man kan oversætte fra dansk til engelsk/tysk og omvendt?
Keller

Fra : pre

Dato : 27-06-02 12:07

Dansk er ikke specielt efterspurgt, men kan dog med lidt fingersnilde arrangeres i forbindelse med en del andre sprog.
Transparent Language udgiver materiale til sprogundervisning og i tilknytning dertil findes flere CD´er med ordbøger, som regel
mellem Engelsk og "fremmedsprog" og ved samspil mellem en Engelsk/Dansk og Engelsk/(andet sprog) opnås oversættelse til og fra
Dansk.
Oversættelsen inkluderer grammatiske bøjninger og flere idiomer, ligesom fremmedsproget oplæses med korrekt udtale.

Givetvis er ordforrådet begrænset, og prisen balancerer omkring et par tusser. Jeg har et sæt med Engelsk og Russisk og kan evt.
vise et par skærmdumps - det er sandsynligt at leverandøren nu også har XP versioner, omend der næppe er væsentlige differencer

© pre 2002

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-06-02 12:49

"pre" <skriv.til@gruppen.dk> wrote in message
> [...]
> vise et par skærmdumps - det er sandsynligt at leverandøren nu også har
XP versioner, omend der næppe er væsentlige differencer

Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde noget om dansk oversættelse på
deres website (http://www.transparentlanguage.com/?). Har du et link?
Jeg har også kigget lidt på Gyldendals Ordbøger på CD-ROM, men det produkt
ser rimelig antikveret ud. Nogen der har erfaringer med Politikkens?
Takker
Keller

Fra : pre

Dato : 27-06-02 19:36

1: Jeg har den Engelsk-Danske CD. Og den Russisk-Engelske
2: Foretagendet er rimelig hurtige til at sende en brochure med Info. Her en liste over de nævnte sprog:
Dutch
Portuguese-Brazilian
French
German
Italian
Russian
Spanish
Swedish
Latin
Portuguese

Easy Translator is a versatile translation software program that quickly translates text, e-mail and web pages in Spanish, French
and German to and from English ($59.95)

Siden er meget stor og indeholder også "Plus-Translation" med flere forskellige muligheder.

3: Både Gyldendals og Politikens ordbøger er velfunderede. Der skulle også være en fra Gad men jeg husker ikke om den er
elektronisk.
MS´s e-service har et hjørne med oversættelse af tekster - men absolut ikke til/fra Dansk
og AltaVista har også været i gang med et eller andet

Prøv at søge "translation" gennem Google. Der er et utal af links.

© pre 2002

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 28-06-02 07:44

> [...]

> link? Jeg har også kigget lidt på Gyldendals Ordbøger på CD-ROM, men
> det produkt ser rimelig antikveret ud. Nogen der har erfaringer med

For så vidt Gyldendals ordbøger kan du måske finde ud af noget mere om dem
http://www.textware.dk/, der i hvert fald har lavet de elektroniske
versioner af en del af Gyldendals ordbøger (flere forskellige ordbøger kan
puttes ind i det samme "bogskab" fra Textware, hvilket jo er praktisk hvis
man har brug for mere end en ordbog). En af Gyldendals ordbøger bruger
desuden pop-up-interfacet fra http://www.ifinger.com/ (en af Politikens har
også pop-up, men så vidt jeg husker er det danske Textwares). Gad har en
stor engelsk-dansk på cd-rom:
http://www.gads-forlag.dk/frames/default.asp?url=%2Fgads%2Dforlag%2Fdb%5Fpro
dukt%2Easp%3Fid%3D93233. Ordbøger har selvfølgelig intet direkte med
oversættelse at skaffe, men det er måske det nærmeste du kommer
oversættelsesprodukter til og fra dansk. Du kan evt. også besøge listen over
sprogteknologiske produkter til dansk:
http://www.euromap.dk/dklinks.html#Eksisterende.

Jacob