Bronzekursus og mondeomaling på udstødning~
Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-06-02 22:20

Hejsa

Jeg har jo lige været på dmc's bronzekursus her i weekenden, og det er
noget der kan anbefales De er de bedste 525 kroner jeg har givet ud
længe Deruover har jeg også fået slidt en del på de der knopper på
forhvilerne, så de ikke ser så pokkers jomfruelige ud Det skete bl.a.
under undvigemanøvrerne, for når man har teknikken, så kan man på et halvt
sekund smide mc'en så meget ned at fodhvilerne går i... og det er jo
hyggeligt som Per M P siger det Derudover lærte vi en hel masse andet
så nu kan jeg bl.a. køre mc'en mens jeg står på sadlen, sidder med begge
ben på samme side osv. Udover at der er sjovt, så giver det en meget bedre
føling med mc'ens tyngdepunkt, så alt i alt tror jeg at jeg er blevet en
væsentlig mere sikker mc'ist.
Det var jo meget godt, men på hjemturen fik jeg mig desværre lidt af en
forskrækkelse. Jeg kørte en omvej hjem, ud omkring Jennum, Jelling,
Givskud, Thyregod osv., for at køre i nogle dejlige sving. På et tidspunkt
lå der en Ford Mondeo foran mig, som bremsede op ud for en indkørsel til
venstre. Jeg gik ud fra at han ville dreje, så jeg sænkede farten til
omkring 20, så det ville passe med at han var væk, når jeg nåede derhen.
Han drejede bare ikke, så jeg efter at have kigget grundigt på hans
blinklys, som ikke blinkede, trak jeg ud venstre spor (20 meter bag bilen)
hvorefter jeg listede forbi med 15-20 km/t. Da jeg når hans bagende
beslutter han sig åbenbart for at dreje til venstre og da jeg ikke har så
meget plads at gøre med og rabatten er ufarbar for en fazer, så bremser jeg
bare det bedste jeg (netop) har lært. Jeg mærker hans forskærm på mit
underben og hører kort efter lyden at plastik der går i stykker. Det viste
sig at være min udstødning der smadrede hans forskærm. Jeg vender rundt og
det viser sig at bilisten (som er nordmand) er sikker på at han blinkede,
men det må han have slået til lige inden han svingede, for jeg kiggede
_grundigt_ på det.
Vi prøvede endda at slå det til, så jeg lige unne vurdere om det mon kunne
være sollyset der havde gjort det udtydeligt, men nej, blinklyset var skam
meget tydeligt på trods af sollyset.
Nordmanden (med en dansk, halvhysterisk kone) havde
skadesanmeldelsespapirer i bilen, så dem udfyldte vi og så må vi se hvad
forsikringsselskaberne finder ud af.
Mht. til skyldsplaceringen, så vil jeg da umiddelbart mene at nordmanden
bærer hele skylden idet han ikke blinker, eller gør det for sent (hvilket
desværre er svært at bevise) og at han ikke har orienteret sig ordentligt
bagud. Jeg kan ikke umiddelbart se at jeg burde have handlet anderledes.
Hvad mener i? Det var egentlig heldigt at jeg ikke kærte hurtigere :-/
Fazeren slap heldigvis for skader udover lidt mondeomaling på udstødningen
mens mondeoen jo fik smadret sin forskærm. Denne mondeo så nu heller ikke
ud til at være kørt at en elitebilist, for venstre baglygteglas var smadret
og der var brækket en del af alufælgene (for og bag i venstre side) som om
den havde kørt op mod en kansten.
En lidt irriterende afslutning på en ellers meget fed og meget lærerig
weekend. MC chaufførerne skal da også lige have tak for at låne deres
klubhus ud til os bronze- og guldkursister
De fleste slap helskindet gennem selve kurset, dog lavede Arne S. her fra
gruppen et næsten stilstandsstyrt, som der heldigvis ikke skete noget
særligt ved og så var der også en gut der kom til at bremse i en
undvigemanøvre, så han røg på røven og ridsede sin model nok til at han
måtte tage hjem. Det var naturligvis ærgerligt, men det skal jo heller ikke
være for let, når man nu skal lære noget også, og det er _ikke_ fordi
instruktørerne presser nogen overhovedet
Det var lige hvad jeg havde at berette
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Kenneth S

Dato : 23-06-02 22:50

- snip -
> [...]
> bagud. Jeg kan ikke umiddelbart se at jeg burde have handlet anderledes.
- snip -

Det kan gå begge veje som jeg ser det.

Hvis blinklyset var aktiveret mens du stadig lå bag ham, må du ikke
overhale. Det var det sikkert ikke, når du siger det, desværre vil
nordmanden og hans lettere hysteriske kone nok påstå det modsatte, og de er
jo to

Hvis du var i færd med at overhale, da han påbegynder sit venstresving, er
det hans skyld. Man må jo kun svinge til venstre efter man har orienteret
sig om at det kan ske uden at det er til gene for andre trafikanter.

Kenneth
R1

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-06-02 23:09

Hej!!

Jeg er ret sikker på at skylden bliver plaseret hos ham da han ikke må
svinge hvis der er nogen på vej udenom og så er det så vidt jeg ved faktisk
underordnet om han blinker eller ej.
For ikke så længe siden var der en sag fremme om en billist der havde lavet
et venstresving ud foran en overhalende billist (som for øvrigt kørte alt
alt for stærkt) og her blev ansvaret for ulykken lagt på den svingende bil
og dit uheld lyder til at være sket på en lignende måde. Det er vist noget
med at forsikringselskaberne har lavet fælles regler om ansvarsplaseringen
ved forskellige typer ulykker og f.eks. i nævnte sag gav politiet den
overhalende bilist skylden men forsikringselskaberne har vedtaget noget
andet og derfor blev det den svingende billists forsikring der skulle betale
og "staklen" her havde vist kun ansvar på sit køretøj.

Mvh. Kim Hansen

Fra : Per Emborg

Dato : 24-06-02 00:39

Yep det er den svingene der får skylden bortset fra hvis den bliver ramt i
bagenden så er det den bagfra der ikke har holdt bremse afstand

Per Emborg
som har fået en dom for det samme og jeg holdt sku stille da der var en
knallert der ville overhale og han blev bange da der kom en bus imod ham og
væltede og brækkede benet og ødelagde nogle dele på knallerten
PS. Han ramte ikke mig men jeg blev dømt selv om jeg gik i retten
Det groteske her er at jeg holdt stille og blinkede til venster og ventede
på at en modkørenede bus skulle passere
Jeg kunne ikke få at vide hvad jeg havde gjort forkert men fik en bøde på
750 kr for at være på vejen som de sagde
Mit forsikrings selskab kunne godt se det komiske i det og lod mig ikke
stige i præmie
mail@kvikkerten.dk

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 24-06-02 07:06

"Per Emborg" <mail@kvikkerten.dk> skrev i en meddelelse

> Det groteske her er at jeg holdt stille og blinkede til venster og
ventede
> på at en modkørenede bus skulle passere

Lærte du ikke på kørerskolen at man ikke må blinke førend at man kan
køre(når man sætter igang fra vejkanten)??
du må ikke blinke førend at du selv mener der er fri bane. Dette er netop
for at undgå sådanne uheld at man ikke må blinke. derved BURDE man være
sikker på at hvis en billist, ved kantstenenforan en, blinker så har han
overset en.
Dette var ihvert fald hvad jeg lærte til mine teoritimer....tænk at der
stadig sidder noget fast
og det er nok på denne, indirekte måde du har fået skylden.

--
Jacob

Fra : james

Dato : 24-06-02 10:53

> xLærte du ikke på kørerskolen at man ikke må blinke førend at man kan
> køre(når man sætter igang fra vejkanten)??

Men det kan da ikke gælde når man er på vejbanen, vel? Jeg bliver tosset når
en bilist foran bremser ...og bremser ....og bremser....men man har ingen
idé hvad han vil eller skal. Til venstre, til højre, ind til siden af vejen
eller hvad. Ved at blinke til venstre feks, kan MCisten som ligger bag, køre
forbi på bilen's højre side. Det kan en bil også, dersom der er plads. Men
blinker man ikke....så ved de andre trafikanter intet om intentionerne.

-james

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 24-06-02 13:18

"james" <airthy@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blinker man ikke....så ved de andre trafikanter intet om intentionerne.

Jeg opfattede det faktisk som om Per holdt i siden af vejen....det er
sikkert bare mig og min læse motorik

Men det er rigtigt der er ikke noget værre end en forbandet billist der bare
stopper/sænker farten uden nogen synlig grund. Hvis man kommer kørende hen
ad den vej og ønsker at dreje af, holde ind til siden eller andet skal man
selvfølgelig give tegn (mener vi lærte: "Blink af 100-150 meter før vejen du
ønsker at dreje af ved, såfremt der ikke er nogen veje mellem dig og den vej
man ønsker at dreje ind ad." så'en lidt kluntet formuleret

--
Jacob

Fra : Jørgen Winther

Dato : 25-06-02 14:25

"Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> wrote in message
> Men det er rigtigt der er ikke noget værre end en forbandet billist der
bare
> stopper/sænker farten uden nogen synlig grund.

Dette sker jo tit, når nogen leder efter en bestemt vej el.lign., og derfor
må køre lidt forsigtigt fremad - for at kunne nå at dreje, når de endeligt
finder den.

Sådan noget er vel på sin plads, og de øvrige trafikanter må så bare udvise
lidt tålmodighed. Hvis de kan!

--
Jørgen

Fra : Per Emborg

Dato : 24-06-02 16:51

Ja det kunne måske læses som jeg holdt ind til siden , men nej jeg holdte
ude på vejens midte i en vinkel af 10- 20 g.

--
Per Emborg
mail@kvikkerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-02 20:34

On Mon, 24 Jun 2002 01:38:56 +0200, "Per Emborg" <mail@kvikkerten.dk>
wrote:

Hej Per.

> [...]
>knallert der ville overhale og han blev bange da der kom en bus imod ham og
>væltede og brækkede benet og ødelagde nogle dele på knallerten

Det er muligt at jeg er tykhovedet, men hvad pokker laver en knallert
i en venstre om overhaling af en bil.
Alene der finder jeg sagen suspekt.
Han burde have haft hele hakket selv.
Men der kan være noget forsikringsteknisk i at du skulle have en bøde
- På den måde får knallertkøreren erstatning så han har leve af medens
han gror sammen igen.
Det kan man vist kalde "privatiseret socialpolitik"

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-06-02 12:46

Per Emborg wrote:

> Yep det er den svingene der får skylden bortset fra hvis den bliver ramt i
> bagenden så er det den bagfra der ikke har holdt bremse afstand

Det lyder sgu godt, for hvis jeg skal have kaskoforsikring, så får jeg brug
for den anciennitet jeg har!

Fra : Arne Sørensen

Dato : 24-06-02 00:39

Hej Jes

Godt der ikke skate noget med dig ved uheldet med Mondeoen- han har da
overhovedet ikke set sig for ham fyren. Han har garanteret siddet og
skændtes med madammen ......
Bornzekursus:
Ja - jeg vil tilslutte mig Jes - anbefaling af kurset - det har været
lærerigt... jeg har ihvert fald lært meget om dels at køre - teknik, men i
særdeleshed hvordan min "nye" maskine kører under sådanne forhold. Det har
været meget godt at få gennemprøvet trafiksituationer under kontrollerede
forhold... Og ja - jeg gik i stå i en meget langsom gennemkørsel af "den
asymetriske forhindringsbane", men der skete ikke væsentlig skade og jeg
lærte at det med at køre langsomt er vanskeligt
Nå men både mig og sønnen er kommet godt hjem - selvom jeg var temmelig træt
da jeg nåede Valby...

Jo lige til slut - tak til MC chaufførene og specielt Armand - der trods de
svære beregninger bag baren - ydede en genial indsats med håndtering af
diverse afkølede drikkevarer... )

mvh
Arne Sørensen
Honda VF1000F2

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-06-02 12:45

Arne Sørensen wrote:

> Hej Jes
>
> Godt der ikke skate noget med dig ved uheldet med Mondeoen- han har da
> overhovedet ikke set sig for ham fyren. Han har garanteret siddet og
> skændtes med madammen ......

Ja

> [...]
> været meget godt at få gennemprøvet trafiksituationer under kontrollerede

Og med masser af flinke (!) instruktører, der ikke svinede en til, selvom
man lavede samme fejl nogle gange i træk

> Og ja - jeg gik i stå i en meget langsom gennemkørsel af "den
> asymetriske forhindringsbane",

Stallede motoren? Jeg 'snød' faktisk lidt for at undgå det, ved at skrue
tomgangen op på 1500 rpm. Det gjorde det også meget nemmere at køre slalom
når man kravlede rundt på mc'en Utroligt så mange sidde- og
ståstillinger der er på sådan en fazer

> men der skete ikke væsentlig skade og jeg
> lærte at det med at køre langsomt er vanskeligt

Ja, det kræver en temmelig god føling med mc'ens balance Ellers synes
jeg egentlig at den asymmetriske slalombane var ret genial, idet man virlig
kunne mindske sin venderadius, når man fandt teknikken Til sidste kunne
jeg faktisk næsten (! :) gøre det i Per P stil Den mand har sgu styr på
sin mc

> Nå men både mig og sønnen er kommet godt hjem - selvom jeg var temmelig
> træt da jeg nåede Valby...

Jeg havde også ret ondt i røven da jeg nåede hjem

> Jo lige til slut - tak til MC chaufførene og specielt Armand - der trods
> de svære beregninger bag baren - ydede en genial indsats med håndtering af
> diverse afkølede drikkevarer... )

Jeps, udmærket service, selvom man måtte råbe lidt for at få hans
opmærksomhed

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-06-02 17:28

> Til sidste kunne
> jeg faktisk næsten (! :) gøre det i Per P stil Den mand har sgu styr

> sin mc

Ja... Alligevel måtte vi samle ham op midt på banen sidste gang vi var ude
at køre. Og han var ikke meget for at danse moderne bagefter.
Den må være vild, sådan en 125'er.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-06-02 17:48

Claus Rittig wrote:

> på sin mc
>
> Ja... Alligevel måtte vi samle ham op midt på banen sidste gang vi var ude
> at køre. Og han var ikke meget for at danse moderne bagefter.
> Den må være vild, sådan en 125'er.

Ok, men på asfalt (-cykler) lader han da i det mindste til at have styr på
det så

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-06-02 21:25

> Ok, men på asfalt (-cykler) lader han da i det mindste til at have styr på
> det så

Det får han også på jord, han lærer uhyggeligt hurtigt, den knægt!

Rittig

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 24-06-02 07:16

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

godt der ikke skete mere.

> SNIP

en historie om en god dag med en knap så god slutning

jeg har lavet et mindre uheld under nøjagtig samme omstændigheder, borset
fra ham gutten jeg overhalede vitterligt slog blinkeren til....døg først da
han drejede på rattet!! jeg slap selv med en forskækkelse (han så faktisk
mere forskrækket ud end mig , ligesåmeget fordi han godt vidste hvem der
havde skylden) og han måtte ud og rette sit venstre siddespejl, der
pludselig sad lidt underligt.

Men det lader til du også er kommet til samme konklusion som mig: Det at
køre langsomt er farligt, lidt fart har aldrig skaddet nogen

> FZS600 - mondeokiller

You go get 'em tiger

--
Jacob der kun har haft lavhastigheds uheld....dem har der tilgengæld været
nogle stykker af

Fra : james

Dato : 24-06-02 10:58

Jeg har også haft en lignende tilfælde....efter at en lærer havde sagt: "Kør
nu forsigtig hjem." Jeg havde egentlig ikke travelt, så jeg bestemte mig til
at gøre det. En bil som jeg derfor lod køre forbi, var den jeg senere havde
"møde" med i venstre-svinget lidt længere frem. Én af dem som kører helt ud
til højre, for så at blinke venstre (!) i sidste øjeblik. Min fod blev stor,
hele hendes forstilling og selve hjulet blev ødelagt.....godt med stål i
støvlen!

-james

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 24-06-02 13:22

> [...]
ud
> til højre, for så at blinke venstre (!) i sidste øjeblik.

He he, trælse størrelser, lidt lige som dem der ikke blinker at i lyskryds
førend at de begynder at dreje.

> Min fod blev stor,
> hele hendes forstilling og selve hjulet blev ødelagt.....godt med stål i
> støvlen!

prøv lige at forklare den igen, jeg blev lige hægtet af der.

--
Jacob

Fra : james

Dato : 24-06-02 22:12

> prøv lige at forklare den igen, jeg blev lige hægtet af der.
>
> --
> Jacob

Så gerne....hun drejede til venstre og jeg "delvis" klarte at undvige (det
var før bronzekursus...idag havde jeg klart det!), men traf hendes venstre
forskærm og fik min højre fod mast mellem hendes forhjul og cykelen.
Bremsepedal blev ødelagt og min fod blev stor og blå....men kontaktet med
hendes forhjul var sådan at styrestængerne på hendes bil blev bøjet! Hun
skulle have ny dæk, ny fælg, ny forskærm og arbejde på styretjet. Jeg fik
ellers ikke øvrige skader på cykelen og foden var god nok igen efter 10 dage.

Det havde været bedre at tegne situationen....men hvordan gør man det i
nyhedsgruppen?

-james

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 25-06-02 15:19

> [...]
> skulle have ny dæk, ny fælg, ny forskærm og arbejde på styretjet. Jeg fik
> ellers ikke øvrige skader på cykelen og foden var god nok igen efter 10

Hold da op!!! det kan lære de bilister at holde sig fra os!!!! ....vi er
farlige, når vi kommer tæt på

> Det havde været bedre at tegne situationen....men hvordan gør man det i
> nyhedsgruppen?

Har du ikke hørt om ASCII tegninger

--
Jacob

Fra : james

Dato : 26-06-02 15:14

> Har du ikke hørt om ASCII tegninger
>
> --
> Jacob

Nej...ihvertfald ikke ved navn.....det er så, hvafono'?

_james

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 28-06-02 17:39

> Nej...ihvertfald ikke ved navn.....det er så, hvafono'?

jamen så kan du da lige så en sød lille en :

@@@
@( *_*)@
@@ .. @@
@( - )( - ) @
/ / ) . ( \ \
/ / ( v ) \ \
Uº \ \ / U/º

--
Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-06-02 12:39

Jacob Stegelmann wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev:

> godt der ikke skete mere.

Ja!

> en historie om en god dag med en knap så god slutning
^^
TO!

> [...]
> faktisk mere forskrækket ud end mig , ligesåmeget fordi han godt vidste
> hvem der havde skylden) og han måtte ud og rette sit venstre siddespejl,

Ham nordmanden og hans kone svinede mig til og pev løs om hvor farligt det
var og deres barn i bilen osv. indtil jeg afbrød og spurgte om hvorfor han
glemte blinkeren. Så påstod han selvfølgelig han han havde husket det og
forsatte og så måtte jeg jo spørge ham om hvorfor han ikke havde set sig
for. Han mumlede så et eller andet og fandt nogle skadesanmeldespapirer.
Mystisk kanalje, han er ved at smadre mig og så skal jeg have skideballe.
Den slags personer kanjeg sige mange negative ord om, men jeg fremstod
selvfølgelig som en høflig ung motorcyklist At jeg så havde lyst til at
sparke hovedet af ham, det er så noget andet

> Men det lader til du også er kommet til samme konklusion som mig: Det at
> køre langsomt er farligt, lidt fart har aldrig skaddet nogen

Nemlig

> You go get 'em tiger

Jeg gider sgu da ikke at krabe al det maling af hver gang

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 25-06-02 13:10

Ja, højhastighedsulykker laver man nok ikke så mange af

Kenneth
R1

Fra : Mads Lund

Dato : 25-06-02 19:09

> Ja, højhastighedsulykker laver man nok ikke så mange af

Det er jo en smagssag. Jeg har faft en enkelt 150+ (i virkeligheden nok ca
170 men jeg kiggede ikke så meget på speedometeret) og nogle stykker på
100-120 kmt (her er jeg kommet mest til skade) og så en del med 60-80 kmt og
nærmest utallige med 10-50 kmt

Det helt afgørende er retningsskift og hastigheden (accelerationen kunne man
fristes til at kalde det) hvormed de sker. F.eks smadrede jeg en minisk ved
at bremse forhjulet væk med ca 100 kmt og faldet fra opretstående position
forover da fødderne fik kontakt med asfalten, resulterende i at jeg landede
på knæ og håndflader rykkede beskyttelsen af det ene knæ.

Næste bone breaking crash var også med ca 100 kmt, igen blokering af
forhjulet, denne gang gik jeg ned med cyklen og landede på den ene skulder,
og det gode bid læderet får med underlaget ved dette stød medføre et ret
voldsomt ryk i skulderen (ca 100 kmt vil jeg tro) og det holder er krave ben
ikke til.

Højfarts stuntet (fastsiddende gasspjæld, 900ccm turbo motor og godt fast i
forbremsen = noget fuck) men jeg kom fri af cyklen og ned på ryggen og da
der ikke var faste genstande i vejen for min kurre bane tog jeg de ca 100m
uden så meget som en skramme (læder er godt).

Modsat kan man sagtens brække arme og ben i rå mængder hvis man rammer ind i
ting med 50 kmt, spørg bare cross folkene. Problemet er her at man tit
rammer sin egen cykel eller andre kørers cykler. (nå ja, jeg brækkede engang
en arm ved at køre frontalt ind i en beton mur med 30-40 kmt på en crosser)

Mads Lund, kun 3 skader på 20 års motortosseri
mc'ere som er lettere at reparere

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 25-06-02 20:23

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message

> [...]
crosser)

> Mads Lund, kun 3 skader på 20 års motortosseri

Når jeg siger højhastighedsulykker, mener jeg den 'forkerte' side af 150
km/t. Du har været heldig at kunne kurre, men det har jo nok været fordi du
(som jeg læser det) hver gang har væltet ved at blokke forbremse. Hvis du
støder ind i et eller andet med høj hastighed (hvilket måske er det mest
typiske, når vi snakker højhastigheds-trafikulykker) og ikke får lov at
kurre, tror jeg ikke du overlever så mange gange. Personligt har jeg mistet
en bekendt på den måde, han behøvede kun en højhastighedsulykke. Men man kan
da også sagtens slå sig ihjel med 30 km/t.

Min påstand er blot, er du indblandet i en højhastighedsulykke, er der stor
risiko for at du dør, bliver invalid eller måske dropper at køre MC hvis du
overlever. ..Ergo: man oplever ikke så mange.

(På bane forholder det sig selvfølgeligt helt anderledes, heldigvis.)

Men det er en risiko de fleste tager, når de kører MC, inklusiv
undertegnede, så det er blot en filosofisk konstatering.

Kenneth
R1

Fra : Morten Dahl -

Dato : 26-06-02 07:00

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> Højfarts stuntet (fastsiddende gasspjæld, 900ccm turbo motor og godt fast
> forbremsen = noget fuck)

Var det ikke også noget med "se mig jeg kan køre med en hånd og
katastrofeopbremse" imens du benyttede nøglen som dødmandsknap?

--
Morten Dahl

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 24-06-02 08:43

Som du gør opmærksom på, så er MC kurser alle pengene værd. Det kan godt
være at man kan øve meget af det selv på ubefærdet vej, men mar gør det bare
ikke.
Det er smaddersjovt at finde ud af hvad man egentlig kan gøre med en MC uden
at vælte (for de fleste vedkommende that is...)

Mht skyld, så er jeg ikke så sikker på om ikke det bliver en deling af
denne. Jeg oplevede (i bil) at blive påkørt af en bil, der kom kørende
langsomt med højre blink aktiveret og troede at hun ville dreje ned ad den
vej jeg holdt og ventede på. Fint, tænkte jeg og kørte frem. BUM sagde det
og så holdt hun inde i siden på min bil. På stedet erkendte hun at blinket
var slået til, men at det var en forglemmelse fra forrige højresving.....
Samme aften ringede hendes mand og fortalte mig hvordan tingene hang sammen
og at "unge fartbøller kører som sindsyge". Dejligt at blive belært om
forløbet af en, som ikke var tilstede ved uheldet.

Jeg fik skylden, fordi jeg ikke havde været sikker på, hvad hendes hensigt
var, men blot havde antaget at hun ville dreje.

Jeg mener at der står en del om at man ikke må overhale, hvis man ikke er
sikker på at det kan ske uden ulempe ogh man iøvrigt ikke er til fare for
sig selv og andre.

Det er oplagt at bilisten har klokket i det, og jeg forstår din kørsel til
fulde, men; hvis du havde været en anelse mere tilmodig, så var uheldet
aldrig sket. Vi er nok lidt tilbøjelige til at mene, at vi lige kan 'smutte
forbi' fordi MCen har uovertruffen accelerationsevne.
Lad være med det! Det kan koste førligheden.
Det koster kun 10 sekunders længere transporttid/ventetid at køre
afventende.

Min pointe er at jeg ikke mener at det er risikoen værd. Det kan godt være
at skylden er de andres, men hvilken trøst er er det, når man ligger med en
brækket ryg?

OG til sidst: Hvor var det godt at der ikke skete noget med dig!

Det kan være en rigtig god ide at huske at de andre som regel er dårligere
trafikanter end een selv

Hilsen Peter HH
DMCN #2 - CBR600F4
www.hasselbalchs.dk

Fra : Søren Lindholt

Dato : 24-06-02 09:08

Peter Hasselbalch <peter@hasselbalchs.dk> wrote in article
<3d16cd9d$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Det koster kun 10 sekunders længere transporttid/ventetid at køre
> afventende.

Jeg er meget enig i dine betragtninger. Jeg har også flere gange været ved
at opleve dit eksempel, men heldigvis sluppet, men hver gang lært en
lektie.

Nu vi er ved det så var jeg i køb. i torsdags, og jeg kørte ind ad
Bellahøjvej (tror jeg nok) i en lejet bil. Der er jo rimelig tæt trafik der
ved 16 tiden, og et sted holder der en bil stille, blinker til venstre og
venter på et hul i trafikken, mens vi andre kører højre om. Så fandme om
ikke der kommer en skridtraket og overhaler den stillestående venstre om,
han kan naturligvis se at bilen ikke kan køre frem pga. modkørende, men det
er da lidt for tykt ikke? Ved næste lyskryds kringler han den ud og ind i
skridtgang for at møve sig foran bilerne, som et andet cykelbud. Jeg synes
ikke det var særlig høflig kørsel...

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-06-02 12:32

Peter Hasselbalch wrote:

> Som du gør opmærksom på, så er MC kurser alle pengene værd. Det kan godt
> være at man kan øve meget af det selv på ubefærdet vej, men mar gør det
> bare ikke.

Nej, og det der med lige at kaste mc'en ned så fodhvilerne skraber od, det
er der heler ikke plads til på en almindelig vej. Når det er sagt, så har
jeg nu egentlig ret tit øvet lidt undvigemanøvrer på ubefærdede veje, men
der har mit problem været at jeg ikke kunne følge hurtigt nok med mc'en
ned. Her har jeg så så fundet ud af at man skal jogge i fodhvileren
samtidig, da det jo så gør at man automatisk følger med Det med jogget
skulle jo også hjælpe på selve styringen, men under ligeudkørsel synes jeg
ikke at mc'en svinger særlig meget selvom jeg jogger med hele minj vægt på
den ene fodhviler.

> Det er smaddersjovt at finde ud af hvad man egentlig kan gøre med en MC
> uden at vælte (for de fleste vedkommende that is...)

Hehe Jeps, det har du ret i. Jeg fik også den ene fodhviler slebet godt
og grundigt rundt på returbanen En af instruktørerne mindede mig da
også om at det ikke var en racerbane, men fornemmelsen var der nu

> [...]
> var slået til, men at det var en forglemmelse fra forrige højresving.....

Jeg tror egentlig ikke umiddelbart at dit eksempel kan overføres på dette,
for i mit tilfælde er det jo netop den svingende der skal se sig for.

> Samme aften ringede hendes mand og fortalte mig hvordan tingene hang
> sammen og at "unge fartbøller kører som sindsyge". Dejligt at blive belært
> om forløbet af en, som ikke var tilstede ved uheldet.

Sådan et møgøre ;o(

> Jeg fik skylden, fordi jeg ikke havde været sikker på, hvad hendes hensigt
> var, men blot havde antaget at hun ville dreje.

Jeg tror ikke det gælder generelt, for ellers skulle man jo holde tilbage
for hver eneste eneste bil, der var parkeret i vejkanten.

> Jeg mener at der står en del om at man ikke må overhale, hvis man ikke er
> sikker på at det kan ske uden ulempe ogh man iøvrigt ikke er til fare for
> sig selv og andre.

Jeg vil ikke mene at jeg var ikke til ulempe, hvis for bilen der holdt
stille. Jeg var heller ikke til fare før bilen anbragte sig i min bane.

> Det er oplagt at bilisten har klokket i det, og jeg forstår din kørsel til
> fulde, men; hvis du havde været en anelse mere tilmodig, så var uheldet
> aldrig sket.

Nej, det har du jo ret i, men der må være en grænse for hvor tålmodig man
skal være.

> Vi er nok lidt tilbøjelige til at mene, at vi lige kan
> 'smutte forbi' fordi MCen har uovertruffen accelerationsevne.

Jep, jeg begrænser det nu ellers meget, men fristende, det er det helt
sikkert.

> Lad være med det! Det kan koste førligheden.
> Det koster kun 10 sekunders længere transporttid/ventetid at køre
> afventende.

Ja, ved nærmere eftertanke, så prioriterer man ofte ret ulogisk :-/

> Min pointe er at jeg ikke mener at det er risikoen værd. Det kan godt være
> at skylden er de andres, men hvilken trøst er er det, når man ligger med
> en brækket ryg?

God pointe! :-/

> OG til sidst: Hvor var det godt at der ikke skete noget med dig!

Ja! Jeg blev egentlig helt lettet, lige da bilen kun havde rørt min ben
meget let, og var egentlig næsten ligeglad da jeg hørte knæk-lyden

> Det kan være en rigtig god ide at huske at de andre som regel er dårligere
> trafikanter end een selv

Jeps! De kører jo som idioter derude

Fra : Jørgen Winther

Dato : 25-06-02 15:09

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg har jo lige været på dmc's bronzekursus her i weekenden, og det er
> noget der kan anbefales De er de bedste 525 kroner jeg har givet ud
> længe

Enig! Godt arrangement, som ikke kunne undgå at give et boost til kundskaber
og føling med cyklen. Kan anbefales til alle, uanset erfaring.

> Derudover lærte vi en hel masse andet
> så nu kan jeg bl.a. køre mc'en mens jeg står på sadlen, sidder med begge
> ben på samme side osv.

Ja det skal jo nok være til gavn for trafiksikkerheden

> Udover at der er sjovt, så giver det en meget bedre
> føling med mc'ens tyngdepunkt, så alt i alt tror jeg at jeg er blevet en
> væsentlig mere sikker mc'ist.

Dét er til gavn for trafiksikkerheden!

> [...]
> underben og hører kort efter lyden at plastik der går i stykker. Det viste
> sig at være min udstødning der smadrede hans forskærm.

Det var da uheldigt. Men heldigt, at du ikke kom noget til. Jeg fik lige den
tanke, at en statisk over ulykker, hvor folk, der var på vej hjem fra
kørekursus, var indblandet, måske ville kunne (mis-)bruges af mc-fjendske
politikere, så lad os endeligt ikke lave sådan én Jeg mener, hvis én ud
af ca. 20 har et uheld på vej hjem, så er det altså 5% af sådanne ture, der
resulterer i uheld. Mon ikke det er mere, end tallet for alle ture under et?

I øvrigt - de Mondeo'er er ski' da irriterende - især de hvide (der
blinker!) :-\

Jeg vender rundt og
> det viser sig at bilisten (som er nordmand) er sikker på at han blinkede,
> men det må han have slået til lige inden han svingede, for jeg kiggede
> _grundigt_ på det.

I øvrigt, de nordmænd er ski' da... (nå nej, de læser jo med i gruppen

> En lidt irriterende afslutning på en ellers meget fed og meget lærerig
> weekend. MC chaufførerne skal da også lige have tak for at låne deres
> klubhus ud til os bronze- og guldkursister

Nemlig - og meget moderate ølpriser har de også

> [...]
> være for let, når man nu skal lære noget også, og det er _ikke_ fordi
> instruktørerne presser nogen overhovedet

Nej, det er nok vigtigt at pointere, at de fleste af os vel var langt fra at
skade motorcyklen, for nu at berolige de, der ellers måtte blive betænkelige
ved at tilmelde sig - selv om det da unægteligt må have slidt på modellerne:
Sådan rundt regnet 150 km fyldt med hårde opbremsninger, udkoblinger og
barske undvigemanøvrer. At dømme efter røgen har vi nok slidt mindst ét sæt
dæk op tilsammen alene på bremseøvelserne

> Det var lige hvad jeg havde at berette

I sandhed en oplevelsesrig weekend! Utroligt, hvad man kan få for små penge
i dag, hvis man selv gør en indsats

--
Jørgen