Siemens No-Frost fryseskabe ?
Fra : Bakke

Dato : 23-06-02 19:04

Hej gruppe,

Har nogen her viden om det virkelig passer, at Siemens har fryseskabe som
aldrig skal afrimes ? Altså jeg kan godt læse at de skriver det, men passer
det også i praksis ?

Jeg vil gerne købe et af deres hundedyre skabe, men hvis det ikke fungerer i
praksis orker jeg næsten ikke en 18 måneders klagesag i Forbrugerklagenævnet
hvis det nu viser sig ikke at passe. Så kan jeg jo lige så godt med det
samme købe et billigere Electroluxskab.

Mvh

Bo K

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-06-02 20:49

Hej Bo,

"Bakke" <spamfree@nospam.dk> wrote in

> Har nogen her viden om det virkelig passer, at Siemens har fryseskabe
> som aldrig skal afrimes ? Altså jeg kan godt læse at de skriver det,
> men passer det også i praksis ?

Nu har jeg aldrig haft Siemens køleskabene. Men vi havde en Daewoo "No
Frost" køleskab og det fungerede perfekt helt uden rim. Daewoo skabet
fungerede ved, at i stedet for en masse køleribber i fryseren var der et
blæsesystem der pustede den kolde luft ind over hylderne.

Vil tro, at Siemens kan det samme.

** Lars

Fra : Bakke

Dato : 24-06-02 12:39

> [...]
> fungerede ved, at i stedet for en masse køleribber i fryseren var der et
> blæsesystem der pustede den kolde luft ind over hylderne.

Hej Lars,

Det lyder godt. Så køber jeg fluks skabet.

Mvh

Bo

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 25-06-02 02:09

"Bakke" <spamfree@nospam.dk> wrote in message
> [...]
fryseskabe som
> aldrig skal afrimes ? Altså jeg kan godt læse at de skriver

Læste en test af 'amerikanerskabe' (Tænk + test), som bruger den
samme teknik, og som ikke skal afrimes. Ulemperne er større
elforbrug og (meget) kortere tid før varerne er tøet op i
tilfælde af strømafbrydelse.

Niels

Fra : Bakke

Dato : 25-06-02 07:35

> tilfælde af strømafbrydelse.

Dette forstår jeg ikke. Hvis varerne er frosset ned til den korrekte
temperatur og isolationen ellers er ubeskadiget, kan der da ikke være
forskel på skabe med den ene eller den anden teknik ? For en hvilken som
helst fryser uden strøm kan jo betragtes som en dum, isoleret kølebox.
Men hvis du har en forklaring vil jeg da meget gerne høre den - selv om jeg
allerede har bestilt skabet
I specifikationerne er der da heller ikke forskel på hvor længe de
forskellige fryseskabe ned eller uden no-frost kan klare en strømløs periode
før der sker skade på varerne ?

Mvh

Bo

Fra : Thïngmand

Dato : 25-06-02 08:10

> Dette forstår jeg ikke. Hvis varerne er frosset ned til den korrekte
> temperatur og isolationen ellers er ubeskadiget, kan der da ikke være
> forskel på skabe med den ene eller den anden teknik ?

Fordi en 5 cm. tyk iskappe holder på kulden

/Thïngmand - som selv har et amerikaner med nævnte teknik og er lykkelig for
at slippe for at skrabe isflager af fryseren...

Fra : Bakke

Dato : 25-06-02 20:09

> Fordi en 5 cm. tyk iskappe holder på kulden

Altså, for det første vil man vel trods alt ikke have så tyk en iskappe ?
Og for det andet kan der vel ikke udefra kendes forskel på om der i fryseren
befinder sig en tyk iskappe, eller om den er fyldt helt ud til væggene med
f. eks. frosset vand, som er af samme beskaffenhed som den omtalte iskappe.
Og derfor kan der da heller ikke være hurtigere optøning uden iskappe end
med. I hvewrt fald ikke _på grund af_ iskappen
De grundlæggende parametre for hvor hurtigt den indre temperatur udlignes
med den omgivende må jo være afhængig af ganske få ting, nemlig
temperaturforskellen mellem inder- og yderside, isoleringens effektivitet og
mængden og varmekapaciteten af den samlede mængde indfrossede varer.
Og ingen af disse ting er så vidt jeg kan se forskellige for strømløse ( det
var jo strømafbrydelse, der var en vigtig del af argumentationen ) skabe,
uanset hvilket frysesystem de er udstyret til at køre med når strømmen
ellers virker ?

Jeg er modtagelig for gode argumenter, men er foreløbig ikke blevet
overbevist.

Mvh

Bo K