Bøgehæk, hvordan?
Fra : Jørgen Hansen

Dato : 23-06-02 15:58

Vi er blevet enige med naboen om at etablere et hegn. Han vil dog ikke
deltage i projektet, hverken praktisk eller økonomisk. Bortset fra at han
vil have et levende hegn! Der er ca. 50 m. Hvordan griber man det an? Hvor
køber man planterne? Hvad koster de? Hvor mange skal man bruge? På hvilken
tid at året skal sådant noget foregå? Hvor kan man evt. læse noget om et
sådant projekt?

Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-06-02 18:48

On Sun, 23 Jun 2002 16:57:39 +0200, "Jørgen Hansen"
<jostha@post9.tele.dk> wrote:

> [...]
>tid at året skal sådant noget foregå? Hvor kan man evt. læse noget om et

Mærkelig nabo... vil have noget at skulle have sagt uden at yde
noget....

Planterne får du i den nærmeste planteskole, men du kan næppe få dem nu,
det vil heller ikke være en god ide. I løbet af oktober måned begynder
der igen at komme bøgeplanter. Det er også et af de bedste tidspunkter
at plante på. En normal størrelse for bøg til hæk er 50-80 cm i højden,
der skal bruges 4, måske 5, planter pr. meter. Prisen er 7-10 kr pr stk.

Man kan også godt plante om foråret, jo før jo bedre, men lige nu, midt
på sommeren dur ikke. Både fordi planterne lettere tørrer ud, men også
fordi man lige nu kun kan få bøg i potter, og så er prisen en HELT
anden.

Hvor du kan læse om det.. tjaa.. måske kan denne bruges:
http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/41/
Der står muligvis også noget mere om hække rundt om på den hjemmeside,
som i øvrigt er min egen Prøv at kigge lidt på den.

Der kommer nok en lidt mere udførlig artikel om emnet hække hvis jeg får
taget mig lidt sammen en dag...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Niels Olsen

Dato : 23-06-02 19:59

"Jørgen Hansen" <jostha@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tid at året skal sådant noget foregå? Hvor kan man evt. læse noget om et

Hvis han vil have indflydelse på hvilken slags hegn det skal være, så må han
vel også i det mindste være med til at betale.

MVH Niels

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 24-06-02 16:50

> Vi er blevet enige med naboen om at etablere et hegn. Han vil dog ikke
> deltage i projektet, hverken praktisk eller økonomisk.

<snip>

Din nabo SKAL betale for etableringen af hegnet.
Følgende er et udklip fra www.retsinfo.dk
[...]
Bekendtgørelse af lov om hegn
[...]
§ 7. Enhver grundejer er med de i § 8, stk. 2, og § 11 fastsatte undtagelser
pligtig, når naboen forlanger det, at deltage i udgiften eller arbejdet med
rejsning af fælleshegn og afgive halvdelen af den dertil fornødne jord. Kan
parterne ikke enes om hegnets beskaffenhed og dimensioner, må rejsningen
ikke påbegyndes, før hegnsynets afgørelse herom foreligger.

§ 8. Udgiften eller arbejdet med rejsning af fælleshegn deles lige mellem
parterne, medmindre hegnets rejsning overvejende er i den ene parts
interesse eller er nødvendiggjort ved den brug, han gør af sin ejendom,
eller hegnsynet har ment at burde imødekomme en af parternes ønske om
rejsning af et særlig kostbart hegn. I sådanne tilfælde fastsætter hegnsynet
udgiftens eller arbejdets fordeling efter den nytte og interesse, hver af
parterne har i hegnets rejsning.

Stk. 2. Skønnes hegnets rejsning udelukkende i den ene parts interesse,
fritages naboen for at deltage i udgiften eller arbejdet herved.

§ 9. Fælleshegn skal rejses således, at skellinien falder midt i hegnet.
[...]
§ 11. Hegn langs gade, vej, sti eller plads, som er åben for almindelig
færdsel eller udlagt til brug for flere særskilt matrikulerede og i særligt
eje værende ejendomme, skal rejses helt på egen grund og levende hegn
plantes i en sådan afstand fra vejens areal, at bevoksningen til enhver tid
kan holdes indenfor skellinien. Hegnets højde fastsættes om fornødent af
hegnsynet under hensyntagen til bestemmelserne i § 10, stk. 3, og § 6.
Grundejeren kan ikke overfor det offentlige eller vejejeren stille krav om
deltagelse i udgiften eller arbejdet ved hegnets rejsning.

Stk. 2. Fælleshegn kan ikke forlanges rejst, når de pågældende ejendomme ved
et åbent vandløb eller på anden måde er således adskilt, at rejsning af hegn
må anses for overflødig.
[...]

Hele loven kan ses på:
http://147.29.40.108/_GETDOCI_/ACCN/A20010071729-REGL

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-06-02 17:04

On Mon, 24 Jun 2002 17:49:50 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

><snip>
>
>Din nabo SKAL betale for etableringen af hegnet.
>Følgende er et udklip fra www.retsinfo.dk

<klip lov og orden>

Det er jo meget fint at naboen skal betale halvdelen, men hvis nu Jørgen
er indstillet på at betale det hele, så kan man jo undgå en hulens masse
fremtidig bøvl ved bare at betale selv. At blive skrækkeligt uvenner med
naboen for... bumbumbum.... 50 meter gange 5 planter x 8 kroner
divideret med 2... 1000 kr, højst, det er næppe de sparede penge værd.

Men ellers kan det da nogen gange være svært skønt at holde på sin ret

http://www.gartneriet.dk