ang. perlehyacint?
Fra : goofey

Dato : 23-06-02 15:48

Vi stak en masse perlehyacintløg(Muscari) i græsplænen , sikken en succes!
Nu har de stået længe med frøstande , kan disse såes , og hvornår?
PS....græsplænen er nærmest en blomstereng(meget lave blomster/krybende
planter).
MVH Goofey

Fra : Pia

Dato : 23-06-02 16:24

Jeg ved ikke med frøene, men min erfaring er, at løgene deler sig som lyn og
torden, du kan ca. hvert andet år grave dem op, dele løgene og have dobbelt
så mange at sætte ned som sidst. Jeg har gjort det om efteråret hvor man
sætter tulipaner, men man kan sagtens grave dem op mens man kan se bladene
efter afblomstring og lægge dem tørt over sommeren. Har jeg gjort i
øjeblikket, da jeg gerne vil have dem med fra altankassen til mit nye hus.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-06-02 18:42

On Sun, 23 Jun 2002 16:48:25 +0200, "goofey" <someone@dk.com> wrote:

>Vi stak en masse perlehyacintløg(Muscari) i græsplænen , sikken en succes!
>Nu har de stået længe med frøstande , kan disse såes , og hvornår?

De kan godt såes, men det er ikke helt nemt. For det første skal frøene
være helt modne, det er de nok ikke endnu, mine er i hvert fald ikke.
Når de allerførste kapsler begynder at åbne sig, så er det på tide at
høste frøene.

I naturen spreder de jo så deres frø, men de spirer ikke før næste forår
svjv. Dvs. frøene skal have en kuldeperiode, det nemmeste hvis du vil
have styr på dem, er nok at så dem i en kasse og stille den under nogle
buske eller i hvert fald et skygget sted i haven, hvor du samtidgi
husker at vande. I løbet af næste forår vil de så - forhåbentligt -
spire. Derefter går der 2-4 år inden de begynder at blomstre.

Så hvis du vil have flere løg så gør som foreslået af Pia, del løgene.

http://www.gartneriet.dk

Fra : goofey

Dato : 23-06-02 19:42

Jeg takker , prøver begge svar