Cinematographer...
Fra : MP Jakobsen

Dato : 23-06-02 14:28

Jeg har lige set en film der hed All the Right Moves, instrueret af Michael
Chapman http://us.imdb.com/Name?Chapman,+Michael+(I) og jeg mente at kunne
huske at have set navnet et eller andet sted før. Det er der en god chance
for at jeg har, for han har tilsyneladende været cinematographer på et utal
af ret store film i de sidste 30 år... Nu kommer det dumme spørgsmål så:
Hvad er en cinematographer? Hvad hedder det på dansk, og hvad laver sådan en
person, hvor meget tjener de og hvilken type tandpasta bruger det... Den
slags ting....

MP

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 23-06-02 14:59

"MP Jakobsen" <eus@adr.dk> wrote in message
> [...]
en
> person, hvor meget tjener de og hvilken type tandpasta bruger det... Den

Det er såmænd fotografen..... og de fleste bruger Zendium

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 23-06-02 15:06

"MP Jakobsen" <eus@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> person, hvor meget tjener de og hvilken type tandpasta bruger det... Den

En cinematograf er den ledende fotegraf på en film. I samarbejde med
instruktøren vælger han lyssætningen og kameravinkler. Det er sjældent at
han i de store amerikanske film, selv betjener kameraret men det sker.

mvh Magnus

Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-06-02 16:22

> [...]

en
> person, hvor meget tjener de og hvilken type tandpasta bruger det... Den

En cinematographer laver cinematography, altså kinematografi eller
filmfotografi på godt dansk. Det er kort sagt filmens fotograf. Normalt
bruger man betegnelsen Director of Photography (eller bare DP) i stedet for
for den hovedansvarlige fotograf. Han/ hun tager sig af alle sider af
filmens look fra framing og lyssætning helt ned til valg af filmtype(r) og
fremkaldningsproces. Som andre har skrevet, så vil den amerikanske DP
normalt ikke selv fotografere filmen, men i stedet have en eller flere
camera operators til det praktiske arbejde.

Den tilsvarende danske betegnelse er cheffotograf, selvom ansvarsområdet
ikke er helt det samme.

Du kan læse mere på http://www.cinematographer.com/. Her kan du bl.a. finde
tips og artikler fra det amerikanske fagforeningsblad.

MVH
Jens

Fra : Martin Helbo

Dato : 23-06-02 18:47

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message

> Du kan læse mere på http://www.cinematographer.com/. Her kan du bl.a.
finde
> tips og artikler fra det amerikanske fagforeningsblad.

Og der kan du ved hjælp af tandpasta reklamerne spore dig ind på hvilket
mærke de bruger.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk/dvd