Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Analog: Har fået en Petri FA-1, og har nog~
Fra : Niels Andersen

Dato : 23-06-02 12:28

Det er ved at være nogle år siden jeg har leget med analog fotografering
(altså med et kamera med mere end bare "knips-og-spol-frem"), men nu har
min kæreste fundet et gammelt analogt kamera til mig, så nu skal der leges.
:)

Det er en "Petri FA-1", det skulle være det samme som en "Exacta FE 2000".

Der var to objektiver med, jeg kan jo starte spørgsmålene der. I den ene
står der: "EE Auto C.C Petri 1:1.7/55 240874" (og så lidt "made in"
osv.)
I den anden står der ca. det samme, eneste forskel er det sidste nummer,
det er "245349".

Hvad er forskellen på de to objektiver?

Mht. tele/vidvinkel, så der disse objektiver vel "55 mm", hvilket er
normalt, ik'?

Der var ingen dæksler af nogen art med. Hvordan passer jeg bedst på det
objektiv der ikke er i brug? Pakker den ind i noget husholdningsfilm el.
lign?

Kameraet er egentlig ret beskidt, faktisk alle de steder den kan være det.
Den har vist været udstillet i en udendørs bod på et marked, hvor
objektiverne har lagt ved siden af. Hvordan gør jeg den bedst ren? Noget
med nogle vatpinde med noget... noget på?

Og så endelig lidt om selve fotograferingen... :)

Der er lukketider på 1-1000. "15" med gult, og er lidt større. "60" er der
et rødt kryds ved. Hvad specielt er der ved disse to?
Hvad er "udgangspunktet"? 1/60 sekund?

Objektiverne har selvfølgelig indstillinger for fokus og blænde. De har
desuden en ring for autoblænde.
Ringen til manuel blænde har en indstilling der hedder "EE". Drejer jeg den
helt der over går den over på autoblænde. Når den står på auto, skal den så
også stå på EE, eller kan jeg lave noget hurlumhej ved at vælge en blænde
selv om den står på auto?

Mellem de to ringe for fokus og blænde er der en eller anden underlig
skala. Der er en rød streg i midten, og til begge sider går der en
talrække, som svarer til tallene på blænde-ringen. Det skulle vist nok være
noget med dybdeskarphed, men... Hvordan bruger man den? Sidst jeg legede
med analog foto var der noget lignende, men jeg plejede at bruge den røde
streg i midten, og ignorere resten. :)

Et sidste spørgsmål for nu: Man skal selvfølgelig indstille filmtypen.
Altså 100, 200, 400... Hvad er det nu det hedder ASA?
Der er to skalaer. Den ene indeholder de tal jeg kender, men der er også
nogle røde tal, som ikke lige siger mig noget. Hvad er det?
De to skalaer:
25-50-100-200-400-800-1600
15-18- 21- 24- 27- 30- 33

Det var hvad jeg lige har for denne gang, det med lysmåler i søgeren osv.
tror jeg vist jeg har styr på. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Pico

Dato : 24-06-02 16:28

Niels Andersen wrote:
> [...]
> mig, så nu skal der leges. :)
>
> Det er en "Petri FA-1", det skulle være det samme som en "Exacta FE

Kender ikke apperatet.

> [...]
> "made in" osv.)
> I den anden står der ca. det samme, eneste forskel er det sidste

Fabrikationsnummeret og ikke andet.

> Mht. tele/vidvinkel, så der disse objektiver vel "55 mm", hvilket er
> normalt, ik'?

Ja, det man kalder normalobjektiver.

> Der var ingen dæksler af nogen art med. Hvordan passer jeg bedst på
> det objektiv der ikke er i brug? Pakker den ind i noget
> husholdningsfilm el. lign?

Læg det i en skuffe el. lign. evt. pakket ind i et eller andet, lommetørklæde
eller sådan noget. Værdien er ikke så stor at du skal bekymer dig.

> [...]
> objektiverne har lagt ved siden af. Hvordan gør jeg den bedst ren?
> Noget med nogle vatpinde med noget... noget på?

Gå ned til fotohandleren og køb noget linsepapir til linserne. Køb endvidere
nogle renseservieter der er fugtige, som regel er der en eller anden pind
de kan rulles op på. Spørg fotohandleren.

> Og så endelig lidt om selve fotograferingen... :)
>
> Der er lukketider på 1-1000. "15" med gult, og er lidt større. "60"
> er der et rødt kryds ved. Hvad specielt er der ved disse to?
> Hvad er "udgangspunktet"? 1/60 sekund?

1/60 er med rimelighed sikkerhed alm. blitz lukketid. Umidelbart vil
jeg gætte på at 1/15 er til "bulp", altså gammeldags blitspære.

> [...]
> auto, skal den så også stå på EE, eller kan jeg lave noget hurlumhej
> ved at vælge en blænde selv om den står på auto?

Ved jeg ikke noget om, men jeg ville lukke bagdekslet op og prøve
de forskellige indstillinge, det kan sikkert give en ide om hvad der sker
når du prøver de forskellige indstillinger.

> [...]
> Sidst jeg legede med analog foto var der noget lignende, men jeg
> plejede at bruge den røde streg i midten, og ignorere resten. :)

Det er for at du kan indstille objektivet så du får den dybdeskarphed
du ønsker. Det er meget brugbart, men eksistere desvære ikke på
zoom objektiver af naturlige årsager. Jeg kan ikke forklare dig brugen
af dybdeskarpheds mærkerne uden at bruge mange sider, men læs en
fotobog.

> [...]
> Der er to skalaer. Den ene indeholder de tal jeg kender, men der er
> også nogle røde tal, som ikke lige siger mig noget. Hvad er det?

ASA og ISO.

> 15-18- 21- 24- 27- 30- 33

DIN, det man brugte da jeg var ung for et halvt århundrede siden, glem
den og brug det man bruger i dag ISO, men jeg kan da fortælle at 21
DIN svare til 100 ISO så kan du nok regne resten ud selv.

God fornøjelse med dit nye projekt.
Pico