Nye vinduer. Ny stil.? / Erstat træ med m~
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 23-06-02 10:05

Jeg skal have udskiftet vinduerne i mit parcelhus. 23 år gammelt.
Har p.t. de "normale" vinduer med 1 stort glas. Måler ca. 130cm på hver
led, udvendig.

Jeg overvejer at skifte til nogle der er delt på midten, eller i det
hele taget anderledes, så huset får et andet udseende.

Men passer den type vinduer til et parcelhus. ? Dvs. ser det forkert
ud.?

Kan du anbefale en leverandør af vinduer.? Primært Sønderjylland.

Iøvrigt:
Imellem nogle af vinderne er der en træbeklædning.
Har nogen erfaring med at skifte det ud til f.eks. vandskuret mur.?
Eller mursten i en alternativ farve.?
(Jeg gætter på at det er vanskeligt at finde eksakt samme mursten som
den øvrige del af huset.)

--
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-06-02 11:58

Jørgen Rasmussen skrev:

> [...]

> hele taget anderledes, så huset får et andet udseende.

> Men passer den type vinduer til et parcelhus. ? Dvs. ser det forkert

Med en vinduesstørrelse på på ca. 130 cm. vil jeg foreslå dig at
få delt på midten. Huset vil blive pænere med to vinduesrammer
i stedet for ét stort. Prøv at kigge rundt i villakvartererne. De
nyere huse har mindre vinduesrammer - og er det ikke kønnere?

De fleste to-delte vinduer har nok sidehængte rammer - og det er
også godt nok. Men fx. i et køkken, hvor der er en bordplade foran
vinduet, kan det være på sin plads med topstyrede rammer. Det er
fordi grebet sidder i bunden, og er lettere at nå.

Set udefra er der ikke meget forskel på, om det er sidehængte- eller
topstyrede rammer. Men der kan være noget praktisk i, at vælge mellem
typerne. Derfor mit ex. med køkkenet.

> Kan du anbefale en leverandør af vinduer.?

Jeg vil helst ikke anbefale nogle bestemte firmaer. Men hvis du køber
vinduer som er DVC-mærket, så er du rimelig sikker på en god kvalitet.

--
Venlig hilsen
Svend Erik