El, vand og varme
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 23-06-02 09:23

Min kæreste og Jeg er netop flyttet i hus, men har før boet i Lejlighed.
Vi har fået en efterregning fra lejligheden, som blev forlagt i flytterodet,
og nu har vi så fået en rykker med gebyr på 200,-
Jeg ringede til vores energiselskab, for at høre hvorfor gebyret var så
højt, og om det nu også var tilladt, men fik at vide at regningen havde
været igennem deres administrtion, dermed har de brugt lang tid og derfor
var gebyret på 200,-
Jeg har forlangt at få en specificering på hvad gebyret går til og hvor lang
tid der er brugt på at lave rykkeren, og de kunne godt lade sig gøre - men
hvad gør Jeg hvis jeg efter at have set denne stadig finder gebyret alt for
højt?
Er der ikke regler der siger at beløbet ikke må overstige de faktiske
udgifter, typisk 50-75,-?

Hilsen

Carsten Pedersen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-06-02 09:32

On Sun, 23 Jun 2002 10:23:07 +0200, "Carsten Pedersen"
<refre@mail.tele.dk> wrote:

>Er der ikke regler der siger at beløbet ikke må overstige de faktiske
>udgifter, typisk 50-75,-?

Rentelovens §9a bestemmer at et rykkergebyr højst må være på kr. 100
inkl. moms., at der højst må opkræves tre rykkergebyrer og at rykkerne
skal sendes med mindst 10 dages mellemrum. Derudover kan der opkræves
100 kr. inkl. moms for overgivelse af sagen til inkasso.

I dit tilfælde er der imidlertid muligvis en særlig hjemmel til at
kræve et højere gebyr. De fleste offentlige myndigheder har hjemmel
til sådanne højere gebyrer, så det afhænger af om forsyningsselskabet
er offentligt eller privat.

--
Jakob Paikin

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 23-06-02 10:08

Der er tale om et tidligere offentligt selskab, som nu er privatiseret.

Carsten Pedersen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-06-02 10:33

On Sun, 23 Jun 2002 11:07:41 +0200, "Carsten Pedersen"
<refre@mail.tele.dk> wrote:

>Der er tale om et tidligere offentligt selskab, som nu er privatiseret.

Hvis det er helt privat, mener jeg ikke der kan kræves mere end 100
kr. pr. rykker.

Men i stedet for at bede om en redegørelse for tidsforbruget (som er
uden betydning), bør du hellere bede om at få oplyst hjemlen til at
opkræve mere end renteloven tillader.

--
Jakob Paikin

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 23-06-02 11:09

Det vil jeg gøre som det første imorgen.
Tak.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-06-02 14:08

In article <ad5bhu42n81cikjjftmtlvba14hi0872cc@4ax.com>,
> [...]

> Men i stedet for at bede om en redegørelse for tidsforbruget (som er
> uden betydning), bør du hellere bede om at få oplyst hjemlen til at

Helt enig. Energiselskaberne ejes af forbrugerne, og er ikke længere
offentlige instanser. Derfor må man antage at deres effektivitet er gået
op, og de kan leve efter normale regler.

Derudover synes jeg også at det er forkert at det offentlige må opkræve
mere end private. De klager altid over at de får mindre i løn end de
private. Hvis de så samtidig koster mere at have til at lave det samme,
så er de godt nok ineffektive :)